Ik heb die bedenking ook al gemaakt, maar zolang de raketten niet over en weer vliegen ... lijkt het er voorlopig op dat de acties van Putin het Westen (zowel NAVO als EU) dichter bij elkaar brengt, en daardoor net de vonk kan zijn die de EU eindelijk op weg zet naar méér dan een economische grootmacht en die ook nieuw vuur in de status van de VS kan brengen. Terwijl Rusland, zelfs al hebben ze nog zoveel gewerkt aan onafhankelijkheid en al krijgen ze nog zoveel steun van China toch moeilijke jaren tegemoet gaat indien de sancties aanhouden*. Dat kan toch ook niet het ideaalbeeld zijn voor China? Een situatie waarbij er effectief oorlog uitbreekt tussen Rusland en EU/NAVO lijkt me omgekeerd ook helemaal niet gewenst te zijn door China. Hun economie draait op onze afzetmarkten.Tot daar dus de theorie dat de Chinezen verlegen zitten om deze situatie of zelfs dat ze Putin zouden afvallen (met hun onthouding in de VN). Ze genieten er stiekem van, alle andere supermachten wereldwijd die zich collectief verzwakken.
*Het is vooral dat gegeven dat mij angstig maakt, heeft Putin zich vergist? Is zijn plan effectief in zijn gezicht ontploft? Wat doet een paranoïde, machtswellustige en gewetenloze man wanneer die in het nauw gedreven wordt?