Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tot daar dus de theorie dat de Chinezen verlegen zitten om deze situatie of zelfs dat ze Putin zouden afvallen (met hun onthouding in de VN). Ze genieten er stiekem van, alle andere supermachten wereldwijd die zich collectief verzwakken.
Ik heb die bedenking ook al gemaakt, maar zolang de raketten niet over en weer vliegen ... lijkt het er voorlopig op dat de acties van Putin het Westen (zowel NAVO als EU) dichter bij elkaar brengt, en daardoor net de vonk kan zijn die de EU eindelijk op weg zet naar méér dan een economische grootmacht en die ook nieuw vuur in de status van de VS kan brengen. Terwijl Rusland, zelfs al hebben ze nog zoveel gewerkt aan onafhankelijkheid en al krijgen ze nog zoveel steun van China toch moeilijke jaren tegemoet gaat indien de sancties aanhouden*. Dat kan toch ook niet het ideaalbeeld zijn voor China? Een situatie waarbij er effectief oorlog uitbreekt tussen Rusland en EU/NAVO lijkt me omgekeerd ook helemaal niet gewenst te zijn door China. Hun economie draait op onze afzetmarkten.

*Het is vooral dat gegeven dat mij angstig maakt, heeft Putin zich vergist? Is zijn plan effectief in zijn gezicht ontploft? Wat doet een paranoïde, machtswellustige en gewetenloze man wanneer die in het nauw gedreven wordt?

Een gasbron is een drukvat, eens je dat aanboort blijft dat er gewoon uitblazen tot die druk gelijk is aan de atmosferische druk. Als je infrastructuur daar niet is op voorzien kun je dat niet echt afsluiten, tenzij je graag hebt dat heel je aftapinstallatie gewoon als pus uit een uitgeknepen puist uit de aardkorst wordt gejaagd.

Vertragen is mogelijk, maar volledig stilleggen is doorgaans echt moeilijk.
Daar zitten weldegelijk kleppen en dergelijke tussen hoor. Deze kunnen effectief af gesloten worden.

Er was hier onlangs de vermelding dat het weggeven van de antitankwapens waardoor defensie zijn job niet meer kon op conto van dedonder moest geschreven worden. Maar dat lijkt toch niet het geval te zijn.

Daarbij bevestigt hij eigenlijk wat bij Defensie zelf al dagen te horen is: er is geen overschot, België heeft simpelweg geen overstocks, om leveringen te kunnen doen. Dat leidde tot dagenlange spanningen tussen minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS), die haar stocks wilde beschermen, en minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès (MR), die mee op de golf van militaire leveringen wilde surfen. Uiteindelijk duwde eerste minister De Croo door: hij forceerde de levering van die 200 antitankwapens.

En opmerking over de levering van vliegtuigen waar ze eerst moesten mee leren vliegen is ook niet van toepassing aangezien het lijkt dat het over de 'oude' stock van MIG's gaat waar Oekraïne dus nu al mee vliegt. Staat in dezelfde link.

Desondanks de rare naam (newsmonkey) leek het mij toch wel redelijk betrouwbaar hetgeen hier vermeld stond.

Om even te antwoorden in hoeverre de Russen in het ongewisse zijn
onzekerheid in Rusland
-->
De economische sancties die het Westen heeft ingevoerd, heeft ze wel al ondervonden. In de supermarkt kon ze niet betalen met haar bankkaart. Vanloo wist meteen wat er aan de hand was, maar haar Russische ploeg kon dat probleem niet thuisbrengen.

"Ik belde de vertaler van mijn ploeg op om te zeggen dat ik problemen had om te betalen met mijn bankkaart. Hij zei me dat het probleem aan mijn bank zou liggen. Ik wees hem op die economische sancties van het Westen, maar hij begreep dat niet."

96 tanks uitgeschakeld met drones. Dat is toch écht wel veel, neen? Akkoord, ze staan allemaal mooi op een rij in die grote colonnes, maar toch... De cijfers vliegen je rond de oren.
Je hoort vrijwel niets van verliezen aan Oekraïense zijde. Voor de Russen is het volgens de Oekraïense bronnen duidelijk een meatgrinder, maar omgekeerd moet dat toch ook niet mals zijn?

96 tanks uitgeschakeld met drones. Dat is toch écht wel veel, neen? Akkoord, ze staan allemaal mooi op een rij in die grote colonnes, maar toch... De cijfers vliegen je rond de oren.
Zou best wel kunnen als we de vergelijking maken met het gebruik van die drones in andere conflicten:
- Conflict van Nagorno-Karabakh dat 30 jaar aansleepte wegens onmacht van Azerbaijan, hebben ze in een oorlog van 44 dagen opgelost met gebruik van die drones. Daar haalden Russische luchtafweersystemen ook niet veel uit.
- De VN-erkende regering in de hoofdstad Tripoli, Libië stond op het punt te vallen omdat ze de controle over heel het land hadden verloren aan de warlord Haftar (gesponsord door UAE en Frankrijk) die samenwerkte met de Wagner huurlingen (gesponsord door Rusland). Er was een bijna 1 jaar durende omsingeling van de hoofdstad Tripoli en die stond op het punt te capituleren. Maar na gebruik van die drones is de tij in een mum van tijd gekeerd en hebben ze sindsdien 50% territorium van het land en een paar belangrijke olievelden terug ingenomen.
- …

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan