Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Grozny was dan nog een binnenlandse aangelegenheid, dit is een totaal andere oorlog. Een Pyrrhusoverwinning is uiteindelijk een nederlaag.

... maar met de schijn in eerste instantie dat je toch iets gewonnen zou hebben. Dat gaat hier absoluut niet het geval zijn - behalve via de misvormde propagandacommunicatie dan.

Ieder beschreven scenario over wat mogelijk is na de gevechten heeft gewoon een kleine kans op slagen. Hetzelfde geldt voor de oostelijke en zuidelijke regio's. Ik kan me niet inbeelden dat Oekraïne die gebieden plots zou opgeven ten voordelen van de agressor.

Tenzij Rusland opeen Grozny-gewijs te keer zou gaan, zie ik Rusland eerder instorten dan Kiev.

Economie krimpt dag na dag, Oligarchen worden rechtstreeks getroffen, duizenden mensen verliezen op dagelijkse basis hun job door wegtrekkende bedrijven,...

Dit is geen mogelijke Pyrrusoverwinning, dit is gewoon een Kamikazeactie.
Als Poetin er in slaagt om de meerderheid van de Russische bevolking mee te krijgen in zijn narratief dat Rusland degene is die aangevallen en bedreigd wordt (iets wat véél waarschijnlijker is dan dat er een opstand komt), mag je het patriottisme van de/veel Russen ook niet onderschatten. Dat moet niet onderdoen voor dat van Oekraïne. Daarnaast blijft Rusland een waanzinnig economisch potentieel hebben om in bijna alles zelfvoorzienend te zijn én hebben ze daarnaast een gigantische levenslijn dankzij China, waarmee ze dan ook nog eens een gemeenschappelijke grens hebben. Naast het arsenaal aan kernwapen is China de tweede "get out of jail card" die Poetin/Rusland heeft.

De verdere rol van China in deze oorlog gaat volgens mij meer bepalend zijn voor het verloop ervan dan eender welke andere factor naast een effectieve escalatie met NAVO.

Turkije een land dat zich nog niet een aan de mensenrechten houd en dat zou je dan bij de EU willen hebben?
Dat was een antwoord op de argumenten die Cege gaf, nl. dat we er niets aan hebben om de ex-Sovjetlanden te laten toetreden. Terwijl ik denk dat Turkije meer kan betekenen voor ons, voornamelijk op militair vlak.

En mensenrechten, daarmee moeten we opletten denk ik, want Europa doet zich voor als de heilige geest maar is niet zo onschuldig als het blijkt. Dus vooraleer we anderen met de vinger wijzen, moeten we kijken naar onszelf. Europa is inderdaad één van de meest ontwikkelde regio’s op vlak van mensenrechten, maar soms zijn er ook tekortkomingen:

Dan spreek ik nog niet over de genocides die Europa heeft gepleegd overal in de wereld, de gevolgen die vandaag nog steeds gedragen worden door die genocides en colonisaties en Europa die niet voldoende doet om de schades te vergoeden, de uitspraken die Macron bv. eens heeft gedaan over de colonisatie van Algerije, het niet lang geleden plaatsen van gekleurde mensen in kooien ter tentoonstelling, Irak, Syrië, Libië, het steunen van warlords overal in de wereld, zogezegde arabische lente, steunen van coup-leiders zoals in Egypte die de democratisch verkozen president afzetten en gruweldaden verrichten, worden in de Elysée en overal in Europa met open armen ontvangen, …

Op youtube staat een filmpje genaamd
'Dad, Please Don't Die!'

Kanaal Radio Free Europe/Radio Liberty

Zoek het zelf maar op.

Niet voor softies. (wees gewaarschuwd dus, uw eigen keuze)
Niet slecht bedoeld, maar je had er wel op z'n minst mogen bijzetten dat er dieren/honden bij betrokken waren.

Kan namelijk heel veel verdragen op vlak van bloederige horror, maar van zodra er een bepaalde beesten aan te pas komen (al is het maar auditief) moet ik er niet van weten. Ik heb niet getwijfeld om het te gaan opzoeken, maar van zodra ik een hond hoorde huilen heb ik vliegensvlug ALT + F4 ingedrukt.

Dus omdat Europese landen in het verleden, nog voor de EU bestond, vreselijke dingen hebben gedaan en het niet nauw namen met de normen en waarden die de EU nu, vandaag, uitdraagt, mogen we niet kritisch zijn wanneer een land zich kandidaat stelt die op dit moment het niet nauw neemt met die normen en waarden?

Dus omdat Europese landen in het verleden, nog voor de EU bestond, vreselijke dingen hebben gedaan en het niet nauw namen met de normen en waarden die de EU nu, vandaag, uitdraagt, mogen we niet kritisch zijn wanneer een land zich kandidaat stelt die op dit moment het niet nauw neemt met die normen en waarden?
De meeste punten die ik heb aangehaald hadden te maken na de creatie van de EU. En ik stel me wel de vraag bij sommige oost-Europese landen die wel toegelaten zijn tot de EU, ofdat zij wel voldoen aan de vereisten. Daarenboven, is het toch logisch dat het soms niet geloofwaardig overkomt aan andere landen, als Europa nog voor de unie bestond gruweldaden heeft gepleegd die nog niet zo lang geleden zijn. Dat is alsof Dutroux na 30 jaar opeens als een heilige persoon begint te leven en dan de les begint spellen aan anderen. Is geen goede vergelijking, maar ik probeer enkel aan te tonen dat je geloofwaardigheid lager is als je niet zo lang geleden bepaalde gruweldaden hebt gedaan.

Laatst bewerkt:
Niet slecht bedoeld, maar je had er wel op z'n minst mogen bijzetten dat er dieren/honden bij betrokken waren.

Kan namelijk heel veel verdragen op vlak van bloederige horror, maar van zodra er een bepaalde beesten aan te pas komen (al is het maar auditief) moet ik er niet van weten. Ik heb niet getwijfeld om het te gaan opzoeken, maar van zodra ik een hond hoorde huilen heb ik vliegensvlug ALT + F4 ingedrukt.
Stond letterlijk in mijn post eronder :).
Maar goed dat je op dat moment bent gestopt, want daar begint het pas.

Anyway, gelukkig is de kerncentrale van Zaporizhzhya van het veiligere VVER ontwerp, dus dat zal in geval van nood veel minder snel escaleren dan de RMBK reactor in Cherno.

Laatst bewerkt:
We zullen moeten afwachten wat de inname van Zaporozje zal betekenen voor het verdere verloop van dit conflict.
Volgens mij is het hoofddoel om de elektriciteitsproductie voor een groot stuk lam te leggen en oekraïne letterlijk in het donker te laten.
Rusland zal nooit toestaan dat er een incident gebeurt met een centrale van hun makelij. Zeker omdat ze nog enkele van die centrales wilt slijten in de toekomst.

Dat was een antwoord op de argumenten die Cege gaf, nl. dat we er niets aan hebben om de ex-Sovjetlanden te laten toetreden. Terwijl ik denk dat Turkije meer kan betekenen voor ons, voornamelijk op militair vlak.

En mensenrechten, daarmee moeten we opletten denk ik, want Europa doet zich voor als de heilige geest maar is niet zo onschuldig als het blijkt. Dus vooraleer we anderen met de vinger wijzen, moeten we kijken naar onszelf. Europa is inderdaad één van de meest ontwikkelde regio’s op vlak van mensenrechten, maar soms zijn er ook tekortkomingen:

Dan spreek ik nog niet over de genocides die Europa heeft gepleegd overal in de wereld, de gevolgen die vandaag nog steeds gedragen worden door die genocides en colonisaties en Europa die niet voldoende doet om de schades te vergoeden, de uitspraken die Macron bv. eens heeft gedaan over de colonisatie van Algerije, het niet lang geleden plaatsen van gekleurde mensen in kooien ter tentoonstelling, Irak, Syrië, Libië, het steunen van warlords overal in de wereld, zogezegde arabische lente, steunen van coup-leiders zoals in Egypte die de democratisch verkozen president afzetten en gruweldaden verrichten, worden in de Elysée en overal in Europa met open armen ontvangen, …

Sorry, maar die filmpjes wat voor een uitermate belachelijke vergelijking is dat?
Zeker die chargerende politie in Brussel op de corona-betoging. Ik heb elke betoging volledig gezien met live-feed en wat je daar vergeet is dat de groep waar de politie op chargeerde stenen, vuurwerk,... richting de politie gooide en afstak.

Daarbij komt nog dat er nu eenmaal een menselijke factor speelt. Met name dat je in een grote groep handhavers altijd wel enkelingen zal hebben die hun boekje te buiten gaan.
Daarvoor hebben we het comité-P onder andere om net dat soort zaken aan te pakken.

Europa (en België) hier verwijten geen mensenrechten te respecteren op basis van wat propaganda filmpjes (ik kan het niet anders noemen) is gewoon onzin. Niets meer en niets minder dan dat.
Tenzij je natuurlijk in utopia wil geloven waar er geen factor menselijk gedrag is. Maar goed, de geschiedenis heeft in de 20ste eeuw wel aangetond dat utopische beelden over samenlevingsstructuren vooral verantwoordelijk zijn voor de grootste massamoorden in onze geschiedenis.

Tuurlijk niet maar Europa en/of andere Westerse landen moeten niet doen alsof ze het baken zijn van mensenrechten want dat zijn ze niet. Kijk alleen maar al naar de chronische overbevolking in Belgische gevangenissen. Hoe verder we naar rechts opschuiven op de kaart, hoe erger het wordt. Nog maar net aangetoond met het tegenhouden van Afrikaanse uitwisselingsstudenten aan de Oekraïens-Poolse grens door Poolse grenswachters. Dergelijke voorvallen worden enkel erkend in publiek toegankelijke rapporten maar zijn een schandevlek voor de politici en worden zo snel mogelijk onder de mat geveegd gevolgd met losse beloftes om het beter te maken. Het is beter dan elders, dat zeker, maar nog steeds aanwezig.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk niet maar Europa en/of andere Westerse landen moeten niet doen alsof ze het baken zijn van mensenrechten want dat zijn ze niet. Kijk alleen maar al naar de chronische overbevolking in Belgische gevangenissen. Hoe verder we naar rechts opschuiven op de kaart, hoe erger het wordt. Nog maar net aangetoond met het tegenhouden van Afrikaanse uitwisselingsstudenten aan de Oekraïens-Poolse grens door Poolse grenswachters.
Ja maar nu noem je weer een land op ook, Polen...
Laat ons nu ook wel een beetje serieus blijven en Polen niet als referentie nemen.

Tuurlijk niet maar Europa en/of andere Westerse landen moeten niet doen alsof ze het baken zijn van mensenrechten want dat zijn ze niet. Kijk alleen maar al naar de chronische overbevolking in Belgische gevangenissen. Hoe verder we naar rechts opschuiven op de kaart, hoe erger het wordt. Nog maar net aangetoond met het tegenhouden van Afrikaanse uitwisselingsstudenten aan de Oekraïens-Poolse grens door Poolse grenswachters.
Een baken van mensenrechten zijn heeft eerder te maken met institutionele systemen die in voege zijn om bepaalde gedragingen en beslissingen van autoriteiten aan te kaarten. Niet dat de mensen an sich intrinsiek beter zouden zijn ofzo. Gefrustreerde flikken en corrupte politici heb je in elk land hoor, daar moeten we ons weinig illusies over maken.

Eigenlijk kunnen we de komende 5-10jr maar één iets hopen...dat er geen Trump-type aan de machr komt in de VS/het Westen..want dan zijn we als Europa zijnde wel gescheten..
BJ: hold my beer

én hebben ze daarnaast een gigantische levenslijn dankzij China

Is dat op korte termijn echt zo, ja?

Russia already sends gas to China via its Power of Siberia pipeline, which began pumping supplies in 2019, and by shipping liquefied natural gas (LNG). It exported 16.5 billion cubic metres (bcm) of gas to China in 2021.

The Power of Siberia network is not connected to pipelines that send gas to Europe, which has faced surging gas prices due to tight supplies, one of several points of tension with Moscow.

Under plans previously drawn up, Russia aimed to supply China with 38 bcm of gas by pipeline by 2025.

Tegen 2025 38bcm, dat is nog maar 25% van hetgeen vandaag naar Europa stroomt. Daarnaast ook nog wat olie over Kazachstan.
Kan me niet van de indruk ontdoen dat de Chinezen hier eerder opportunistisch naar kijken en gaan profiteren van een verzwakt Rusland om daar het maximum uit te knijpen. De RUB krijgt klappen, de Russische bedrijven krijgen klappen, dus China gaat hier toch gewoon de Russische appelsien compleet uitknijpen? Dat land is geen liefdadigheidsinstelling hé.

Ik ken er trouwens totaal niks van - dus corrigeer mij gerust.

Ja maar nu noem je weer een land op ook, Polen...
Laat ons nu ook wel een beetje serieus blijven en Polen niet als referentie nemen.
Ja maar Polen is lid van de EU of we het willen of niet.
Een baken van mensenrechten zijn heeft eerder te maken met institutionele systemen die in voege zijn om bepaalde gedragingen en beslissingen van autoriteiten aan te kaarten. Niet dat de mensen an sich intrinsiek beter zouden zijn ofzo. Gefrustreerde flikken en corrupte politici heb je in elk land hoor, daar moeten we ons weinig illusies over maken.
Institutionele systemen falen ook hoe mooi dat ze ook opgezet zijn op papier. Kijk maar naar de militarisering van de politie in de VS en elders.

Dus systemen zoals bv. de gefaalde VN? die niets anders doet dan samenkomen en enkel praten. Wat heeft de wereld daaraan als er geen actie wordt genomen.

Laatst bewerkt:
Ja maar Polen is lid van de EU of we het willen of niet.
En mede door dit soort discussies zijn er veel mensen die daarbij denken dat de EU te snel is uitgebreid.
Maar je hebt gelijk, Polen is EU en het zou er beter aan toe moeten gaan.
Natuurlijk krijg je momenteel het elan dat niemand Polen wil tegenspreken want ze zitten op hun paard halverwege Oekraïne om tegen de Russen te vechten.
Institutionele systemen falen ook hoe mooi dat ze ook opgezet zijn op papier. Kijk maar naar de militarisering van de politie in de VS en elders.
Ik denk niet dat de toestand van de politie in de VS relevant is in Europa. Hoe graag dit narratief graag gepushed wordt, zijn we daar nog mijlenver van verwijderd.

Als er nu iets is dat deze hele shitshow aantoont is het wel dat we onze democratie kost wat kost moeten beschermen.
En neen, ook dat is geen perfect en foutloos systeem.

Maar wat er nu in Rusland gebeurt: het verbieden, opsporen en "verwijderen" van iedere vorm van ook maar de kleinste kritiek, massale doelgerichte staats gestuurde desinformatie, geen enkele mogelijkheid om de overheid ook maar de minste verantwoording laten af te leggen,... Daar staan we hier gelukkig nog mijlenver vanaf. En ik hoop dat de stemmers op de extremen een klein beetje inzien waar de partijen waarvoor ze stemmen eigenlijk staan (of toe kunnen leiden indien ze effectief het land zouden gaan leiden).

Terug
Bovenaan