Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dit is toch wel verontrustend. Totaal alle voeling met de realiteit kwijt daar. Alle verlichte ideeën die men heeft over democratisering van informatie dankzij het internet kunnen de vuilbak in, want ge hebt maar één instelling nodig die fake news propageert en andere informatiebronnen afsluit om de bevolking hetzelfde wijs te kunnen maken als 100 jaar geleden.
Jarenlange propaganda en amper persvrijheid heeft zijn effect hé. De jongere delen van de bevolking zullen nog wel eens op een website komen die niet aan Kremlin-censuur voldoet, maar als je je nieuws haalt van de tv.

Dit is al lang bezig. Op zich kan je zeggen dat persvrijheid en democratie nooit 100% hebben bestaan in Rusland, men ging van leven onder de tsaar, die god was, naar leven onder de Communistische Partij die snel overging van "communisme" naar stalinisme. De jaren '90 zullen wel vrijer geweest zijn, maar dat was een economische puinhoop, wat de populariteit van Poetin als "redder van het vaderland verklaart".

Laat ons ook niet vergeten dat in 2006 al Anna Politkovskaya , een kritische journaliste, "toevallig" werd vermoord onder verdachte omstandigheden. Nadat ze mogelijk al eens was vergiftigd (zie ook: Navalny). De lijst met dat soort incidenten, altijd wanneer mensen kritisch zijn voor het regime, is redelijk lang.

Kan feitelijk niets anders reageren dan: ja, ge hebt gelijk.
Enfin, ik hoop dat ge gelijk hebt.
Ik hoop het ook, hoor.

Maar dat die propaganda er is, dat is gewoon een feit. Via via hoor ik echt van Russen dat er heel veel gelogen wordt bij ons. Ze zijn ook opgegroeid in een heel gesloten systeem, met heel specifieke informatie en geen andere. In omstandigheden waarbij wij "de Westerse dreiging" zijn, net zoals "the red scare" bij ons er al decennia ingebakken zit. Ik weet niet of je kunt zeggen dat die meer of minder recht om te denken dat hij aan de goeie kant vecht dan wij.

Ik denk niet dat ik in de jaren 90 veel films heb gezien waarin de Rus de goeie was. En dat de tirannieke Rus altijd komt binnenvallen. Ook al is dat niet iets waar ik dagelijks mee geleefd heb, daarvoor ben ik net een paar jaar te jong, mijn ouders nog wel. En dat kan niet anders dan mee bepalen wat ik als waarheid zie. Wat moet dat dan voor hen zijn met zo'n gecontroleerde media...

Dus systemen zoals bv. de gefaalde VN? die niets anders doet dan samenkomen en enkel praten. Wat heeft de wereld daaraan als er geen actie wordt genomen.
Ik heb het helemaal niet over de VN. Ik heb het over systemen die bestaan om uzelf als burger te verdedigen tegen het gedrag van een overheid/autoriteit. De VN *is* gewoon een extra autoriteit.

Comité P. De Raad van State. Ombudsdiensten bij zowat elke FOD. Vakbonden. Test Aankoop. Zowat het hele middenveld.

Dat het niet allemaal werkt zoals het op papier voorzien is, akkoord. Maar waar moet een doorsnee Rus naartoe als hij het niet eens is met Poetin zijn visie of vindt dat een maatregel hem oneerlijk benadeelt?

Kunnen ze niet even de korte pijn doen en daar in Rusland hem de kogel geven?

Ook al gedacht, maar dan hangt het er van af wat er daarna zou gebeuren. Als er andere zotten rondlopen in het Kremlin, dan wordt het westen waarschijnlijk beschuldigd van moord op de Russische president. Als het mislukt, moordaanslag. Dan mogen we ook gaan schuilen en meevechten :unsure:

Dus systemen zoals bv. de gefaalde VN? die niets anders doet dan samenkomen en enkel praten. Wat heeft de wereld daaraan als er geen actie wordt genomen.

Jong, echt, ik word heel moe van uw posts.
Het alternatief is niet samenkomen en niet met elkaar praten, ja, dat zal beter zijn voor de wereld :sarcastic:
En Europa is wel degelijk het baken van mensenrechten in de wereld. Nee, dat betekent niet dat alles in orde is en dat er niks mis loopt af en toe. Het cruciale verschil is dat wij hier allemaal van op de hoogte zijn (de pers die zonder gevolgen mag berichten over politiegeweld etc.), zodat we in de toekomst beter kunnen doen.

En dan komt ge af met tweets van de rechts-populistische president van fucking El Salvador.
En die Nils Melzer zou in Rusland al lang in een cel in Siberië aan het ontberen zijn, net als iedereen die durft kritiek te uiten, of lgbt is, of ...

EDIT: ironisch genoeg zie ik dat Nils Melzer werkt voor de VN

Laatst bewerkt:
Ik ben denk ik in een volgende fase van mijn Rusland-invasie coping geraakt, namelijk defaitisme. Iemand zei het een paar posts geleden ook al maar uiteindelijk gaat Rusland gewoon Oekraïne annexeren (of toch het gedeelte dat hem interesseert) en gaan wij er een beetje naar staan kijken en zeggen dat we het niet tof vinden. Maar uiteindelijk zal het voor de EU, de NATO en de VS niet de moeite waard zijn om militair in actie te schieten. Het sop is de kolen niet waard, cru gezegd.

De oekraïners worden elke dag meer in het nauw gedreven, toegang tot electriciteit, water, voedsel wordt moeilijker en zullen uitgeput en met een half platgebombardeerd land het bijltje moeten leggen. Poetin heeft toegang tot de strategische resources die er liggen, koppelt zich verder los van het westen, en wij gaan allemaal met het vliegtuig naar Spanje deze zomer. De sancties treffen vooral de modale Rus, maar die spreekt toch geen Engels en ook al moest hij niet blij zijn met wat er allemaal gebeurd, zal ook geen goesting hebben om in de bak te vliegen voor Oekraïners honderden kilometers verderop.

Poetin zijn stelling dat de 'hysterie' die nu heerst in het westen wel weer zal overwaaien gaat, vrees ik, wel kloppen.

Laatst bewerkt:
Het is sowieso geweten dat het voornamelijk oudere mensen zijn die zich de soviet periode herinneren pro zijn. En het is maar de vraag hoeveel van die mensen eerder uit angst voor represailles zich niet durven uitspreken tegen de oorlog. De meeste antwoordde toch vooral snel snel om er meteen vanaf te zijn.
Vergeet ook niet, dit is soms ook gewoon het hele Brexit verhaal 2.0.

Waar de jongere mensen die verder moeten met de wereld politiek stevig ge-cockblocked worden met nostalgisch sentiment en afkeer door een generatie die een grote kans heeft om reeds onder de graszoden te liggen dan de effectieve desastreuze impact nog hoeven mee te maken.

Ik ben denk ik in een volgende fase van mijn Rusland-invasie coping geraakt, namelijk defaitisme. Iemand zei het een paar posts geleden ook al maar uiteindelijk gaat Rusland gewoon Oekraïne annexeren (of toch het gedeelte dat hem interesseert) en gaan wij er een beetje naar staan kijken en zeggen dat we het niet tof vinden. Maar uiteindelijk zal het voor de EU, de NATO en de VS niet de moeite waard zijn om militair in actie te schieten. Het sop is de kolen niet waard, cru gezegd.

De oekraïners worden elke dag meer in het nauw gedreven, toegang tot electriciteit, water, voedsel wordt moeilijker en zullen uitgeput en met een half platgebombardeerd lang het bijltje moeten leggen. Poetin heeft toegang tot de strategische resources die er liggen, koppelt zich verder los van het westen, en wij gaan allemaal met het vliegtuig naar Spanje deze zomer. De sancties treffen vooral de modale Rus, maar die spreekt toch geen Engels en ook al moest hij niet blij zijn met wat er allemaal gebeurd, zal ook geen goesting hebben om in de bak te vliegen voor Oekraïners honderden kilometers verderop.

Poetin zijn stelling dat de 'hysterie' die nu heerst in het westen wel weer zal overwaaien gaat, vrees ik, wel kloppen.
Waarom zou Engels zelfs nodig zijn? Die Oekraïners spreken Russisch hoor :d

Waarom zou Engels zelfs nodig zijn? Die Oekraïners spreken Russisch hoor :d
Ik bedoel dat de doorsnee Rus door de taalbarrière geen toegang heeft tot buitenlandse media waar een andere representatie van de feiten wordt gegeven en dus doorgaans veel zal consumeren wat er hem in zijn moedertaal voorgeschoteld wordt.

Die zelf-spelende Reddit links is gewoon een probleem in jullie browsers hoor. Je kan autoplay in Firefox bijvoorbeeld gewoon uitschakelen.

Oei al die Russische generaals en leiders gaan moeten betalen dan. Of bedoelen ze fake news aka alles dat niet van hen komt :unsure:

Ik bedoel dat de doorsnee Rus door de taalbarrière geen toegang heeft tot buitenlandse media waar een andere representatie van de feiten wordt gegeven en dus doorgaans veel zal consumeren wat er hem in zijn moedertaal voorgeschoteld wordt.
Dat heb ik ook al gemerkt. Oekraïners zijn het Engels veel beter machtig dan Russen (meestal). Dus kunnen ze ook gemakkelijker gebrainwasht worden door de overheid daar.

De oekraïners worden elke dag meer in het nauw gedreven, toegang tot electriciteit, water, voedsel wordt moeilijker en zullen uitgeput en met een half platgebombardeerd land het bijltje moeten leggen. Poetin heeft toegang tot de strategische resources die er liggen, koppelt zich verder los van het westen, en wij gaan allemaal met het vliegtuig naar Spanje deze zomer. De sancties treffen vooral de modale Rus, maar die spreekt toch geen Engels en ook al moest hij niet blij zijn met wat er allemaal gebeurd, zal ook geen goesting hebben om in de bak te vliegen voor Oekraïners honderden kilometers verderop.

Akkoord, maar een groot deel van de Oekraïeners zelf gaat het toch niet zo gemakkelijk opgeven denk ik, ook niet op langere termijn.

Plus de verregaande economische sancties en Poetin die eigenlijk alle banden met het westen heeft opgeblazen. Dat gaat niet onmiddellijk overwaaien, en gaat toch een pak verder dan "zeggen dat we het niet tof vinden". China kan een rol spelen, maar dan nog zal isolatie van de hele westerse economie een serieuze impact hebben.

Intel trekt zich ook weg uit Rusland. Nu Taiwan nog en dan zijn ze daar helemaal gejost. Dan wordt in Rusland letterlijk de klok teruggedraaid.

Operatie tegen de eigen Russische bevolking om die verder "monddood" maken gaat nog een stap verder:

Doema stemt in met celstraffen tot 15 jaar voor 'fake news'​

De Doema, het Russische lagerhuis, heeft ingestemd met een nieuwe wetgeving die 'foutieve' berichtgeving over het Russisch leger bestraft met celstraffen tot 15 jaar. De nieuwe wetgeving komt er te midden van de "speciale operatie", in de terminologie van het Kremlin, van het Russische leger in Oekraïne.
Het amendement legt celstraffen op tot 15 jaar als "leugenachtige informatie" leidt tot "ernstige gevolgen" voor de Russische strijdkrachten. Daarnaast voorziet een ander amendement dat vrijdag is aangenomen in straffen voor "oproepen om Rusland sancties op te leggen". Die kunnen worden bestraft met een boete van omgerekend 4.300 euro en celstraffen tot drie jaar.
In Rusland worden naar aanleiding van de inval in Oekraïne media die kritisch staan tegenover het oorlogsgeweld zo veel mogelijk uitgeschakeld.

Akkoord, maar een groot deel van de Oekraïeners zelf gaat het toch niet zo gemakkelijk opgeven denk ik, ook niet op langere termijn.

Plus de verregaande economische sancties en Poetin die eigenlijk alle banden met het westen heeft opgeblazen. Dat gaat niet onmiddellijk overwaaien, en gaat toch een pak verder dan "zeggen dat we het niet tof vinden". China kan een rol spelen, maar dan nog zal isolatie van de hele westerse economie een serieuze impact hebben.

In zo'n situatie zal de overgrote meerderheid van de mensen eerder vluchten dan vechten. Akkoord dat elke dag dat er gebombardeerd wordt in Oekraïne er voor zorgt dat de vijandigheid van de resterende Oekraïners jegens Rusland aanwakkert, maar of het voor Poetin nu echt zò moeilijk gaat zijn om manu militari de mensen die resteren in het gareel te laten lopen moet de toekomst nog uitwijzen I guess.

Ook al gedacht, maar dan hangt het er van af wat er daarna zou gebeuren. Als er andere zotten rondlopen in het Kremlin, dan wordt het westen waarschijnlijk beschuldigd van moord op de Russische president. Als het mislukt, moordaanslag. Dan mogen we ook gaan schuilen en meevechten :unsure:
Probleem is volgens mij dat Poetin enorm beschermd is.. Het moet al bijna iemand van zijn inner circle zijn die hem om het leven brengt en dan nog wss.. . Zoals Bin Laden of Sadam Hoessein destijds werden uitgeschakeld gaat hier niet lukken vrees ik..

Probleem is volgens mij dat Poetin enorm beschermd is.. Het moet al bijna iemand van zijn inner circle zijn die hem om het leven brengt en dan nog wss.. . Zoals Bin Laden of Sadam Hoessein destijds werden uitgeschakeld gaat hier niet lukken vrees ik..
Die zit waarschijnlijk in de Oeral ergens in een bunker. Een bom droppen op het Kremlin zal niet genoeg zijn.

Ja. Dat snap ik. Waarom ik dus ook zeg: allemaal geen probleem, die Oekrainiërs zullen wel daarvoor zorgen :)

Prachtig gebaar van die Duitsers:

Dit heeft een immens impact op die mensen als je als vluchteling aankomt in een land waar je niemand kent, de taal niet spreekt, geen geld of bezittingen hebt om te overleven of om te zorgen voor je kinderen, …

Als ik zo’n taferelen zie, geeft dat me nog hoop voor de mensheid. ☺️

Terug
Bovenaan