Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar Hitler was een enigmatisch mens die een heel land in mee kreeg in zijn waanzin
Hitler kwam aan de macht nadat Duitsland al half KO geslagen was door de crisis, en de herstelbetalingen na WO1, en de vernederingen van Versailles. Dat is met dit Rusland niet (echt) het geval.

Putin is ondertussen aan het memmen over de sancties, en dat de buurlanden best geen plannen maken voor nieuwe sancties. Wel, wat als we het nu eens geen sancties noemen, maar een "speciale economische operatie" om de Russische markt te bevrijden?

Geen excel, word of ppt meer in heel Rusland.
Net als elke website op Azure en elke Xbox.

Begint toch wel pijnlijk te worden in Rusland.
Ze spreken wel over "new" sales. Dus ik vermoed dat de impact minder groot zal zijn als gedacht. Als dit vele maanden aanhoudt, wordt het een ander verhaal uiteraard.

--

Als Putin erin slaagt om Oekraine volledig in te lijven (of volledig te verwoesten met controle van de Oostelijke regio's), en Rusland hierbij overeind blijft ondanks de sancties, dan ziet het er toch verdomd slecht uit.
  • Oekraiense gasvelden en andere kritische grondstoffen in handen van Moskou. Nog meer leverage over Europa.
  • Verdere toenadering van Rusland en bondgenoten naar China, met alle lange termijn gevolgen vandien.
  • Vele miljoenen vluchtelingen erbij in Europa. Oekrainers uiteraard, maar ook vluchtelingen uit de gekende landen zoals Afghanistan, Syrie, etc. Met Oekraine in Russische handen (of als halve no man's land) en een Wit-Rusland dat niets meer te verliezen heeft, wordt de deur wijd opengezet.
Je zou het bijna kunnen omschrijven als een droomscenario voor Putin en Xi. Een volledige destabilisatie van Europa. :unsure:

Los van het energievraagstuk die eerder al is besproken;

Wat met oa. de graanproductie (Rusland nr.2 wereldwijd, Oekraine nr.9), potas voor kunstmesttof (Rusland+Oekraine+China = 50% (!) van het wereldwijde aanbod), en ga zo maar verder.

Er is simpelweg geen oplossing op korte of middellange termijn.
Exact dit. En het gaat in de toekomst meer en meer om grondstoffen en energie gaan. En dat weet Poetin maar al te goed.
Navo wilt geen conflict met Oekraïne en dus laten ze het toe dat Rusland nog meer over kostbare grondstoffen gaat beschikken.

Dikke win voor mother russia, zeker om middellange termijn. Nu staat EU nog redelijk sterk (eigenlijk enkel door GB en US). Vraag me af hoe het er over 10jaar gaat uitzien.

Geen excel, word of ppt meer in heel Rusland.
Net als elke website op Azure en elke Xbox.

Begint toch wel pijnlijk te worden in Rusland.
Zouden ze niet iets in hun software kunnen steken dat het onmiddellijk stopt met werken? Dat Office van de ene dag op de andere gewoon niet meer werkt. Of gewoon er een virus insteken. Alle Russische PC’s plots gewiped. Windows die zichzelf begint te formatteren. Oops :evil:

Na het bekijken van het onderstaande filmpje is het eigenlijk geen verassing dat er oorlog van gekomen is.
Tvalt op hoe onze media een bende muilentrekkers zijn die vooral de publieke opinie willen sturen in plaats van feiten te rapporteren.
Ondertussen zijn onze politici verongelijkte engelen aan het spelen terwijl ze voor minstens de helft schuld hebben aan de huidige situatie.

Ook vanuit de bedrijfswereld worden er zware sancties opgelegd.

8650b731-3247-4b12-b10e-06155104985a.png

Los van het energievraagstuk die eerder al is besproken;

Wat met oa. de graanproductie (Rusland nr.2 wereldwijd, Oekraine nr.9), potas voor kunstmesttof (Rusland+Oekraine+China = 50% (!) van het wereldwijde aanbod), en ga zo maar verder.

Er is simpelweg geen oplossing op korte of middellange termijn.
NTR - choochoo

Russische economie zou wel eens heel zware klappen kunnen krijgen

Ik zou liever naar onze economie kijken waar hyperinflatie ook geen sprookje meer lijkt.

Na het bekijken van het onderstaande filmpje is het eigenlijk geen verassing dat er oorlog van gekomen is.
Tvalt op hoe onze media een bende muilentrekkers zijn die vooral de publieke opinie willen sturen in plaats van feiten te rapporteren.
Ondertussen zijn onze politici verongelijkte engelen aan het spelen terwijl ze voor minstens de helft schuld hebben aan de huidige situatie.

Allez dezelfde gast van da filmke dat hier onlangs gepost is waar hij op dit moment beweerde dat het westen de agressor is omdat ze van Oekraïne een westers bolwerk willen creëren.

Na white guilt moeten we ons ook nog hierover schuldig gaan voelen? Is dat generatielange brainwashing van de katholieke leer dat we menen altijd onze andere wang te moeten aanbieden als we een slag ontvangen?

Ik heb al wat gereisd en kan best empathisch zijn, en begrip tonen voor tegengestelde standpunten. Maar het stopt wel ergens. Met het gebruik van geweld wordt een duidelijke lijn overschreden, wat hier duidelijk enkel door Rusland/Putin geïnitieerd wordt.

De manier waarop Putin het doet is vooral smerig, dat hij dan Kiev bestormt en de regering probeert te doen vallen, maar hij wilt gewoon zo veel mogelijk leed veroorzaken. En omdat hij het westen niet durft aan te vallen, valt hij Oekraïne aan. Lijkt mij vooral een slechte verliezer die geweld en terreur als antwoord gebruikt. Misschien was die aanval op die kerncentrale wel geen ongeluk maar zo bedoeld om het westen te choqueren.

Iets serieuzer: er zijn de voorbije jaren zoveel politici geweest die totaal geen probleem hadden met Poetin, ondanks het feit dat hij toen al tegenstanders liet verdwijnen/vergiftigen, vrije media verplicht deed opdoeken enz.
Daar heb ik het moeilijker mee dan met wat @Avondland hier soms schrijft.
Daar ben ik dan helemaal niet mee akkoord.

Politici moeten in hun uitspraken en handelingen rekening houden met realpolitik.
Soms kan je immers niet anders dan (al dan niet tijdelijk) ermee overeenkomen op bepaalde vlakken, want anders zet je je eigen bevolking in de zak.

Daarentegen, hier op het forum kan je anoniem een objectieve mening geven zonder enig real world gevolg.
Dat je dan nog altijd Putin zit te vergoeilijken en er zelfs op een zekere masochistische manier naar opkijkt, vind ik veel erger.

Allez dezelfde gast van da filmke dat hier onlangs gepost is waar hij op dit moment beweerde dat het westen de agressor is omdat ze van Oekraïne een westers bolwerk willen creëren.
Maar als Oekraïne nu een bufferstaat wordt en de Russische minderheden daar herkent, zou dat misschien zo slecht nog niet zijn? Moest Zelensky nog kunnen aanblijven en Oekraïne niet bij de EU en de NAVO gaat. Alleszins beter dan dat Rusland het land compleet platbombardeert in een jarenlange oorlog met een paar miljoen doden of met nukes begint te gooien. Wederzijds zouden Rusland en de NAVO moeten Oekraïne zijn eigen koers laten varen.
Ik vind de manier waarop Poetin het doet compleet verkeerd, maar er zal toch een soort compromis moeten gesloten worden. Nu zit Europa ook met de shit door die oorlog. En op termijn als deze crisis zou opgelost geraken moet Europa meer investeren in defensie en op vlak van energie meer op eigen benen leren staan (kernenergie gebruiken tot er een beter alternatief is, en gas/fossiele brandstoffen afbouwen zo snel mogelijk). Zodat Europa zijn eigen plan leert te trekken in plaats van van de VS moet afhangen, want als er een Trump komt die zegt kust mijn kloten, dan staan we er alleen voor.

Oekraine als bufferstaat is toch al een verspeelde droom? ik zie putin toch niet voor minder gaan dan volledig onder zijn controle, met zelensky liefst gekruisigd als grote boosdoener.
ik ben echt teleurgesteld in de westerse wereld dat we dit zomaar laten gebeuren. dit is gewoon carte blanche voor iedereen met expansiedrift nu...

Terug
Bovenaan