Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat ik hier precies ook nog niet zien passeren heb, een van de grootste verliezers hier is het milieu. Overal worden landen bijna verplicht om opeens veel meer geld in defensie te steken, geld dat veel beter gebruikt zou kunnen worden om de doelstellingen van 2050 te halen.
Ach, het is niet gezegd dat dat defensiebudget er komt door te sparen op milieu. En zo ecologisch was dat Russisch gas nu ook weer niet, dus misschien valt het op dat vlak best wel mee als we binnen 5 jaar de balans maken.

Ik denk alleszins dat landen à la Oekraïne, Finland, Georgië en Moldavië momenteel niet te veel wakker liggen van groene energie inderdaad.

Ik ben daar vrij zeker van dat dat de bedoeling was met die kerncentrale. Is gedaan door Poetin om de NAVO en Europa nog meer angst te doen krijgen. We hebben zijn laatste truuken nog niet gezien vrees ik... Het gebruik van die cluster - vacuümbommen is ook zoiets..

Poetin test volgens mij uit tot hoever hij kan gaan.. tot op het lijntje en mss er wel eens over.
Poetin wil een échte oorlog, en wil dat de NAVO de eerste stap zet. Dat is al van in het begin vrij duidelijk en daar houdt de NAVO zich tot nu toe vrij slim vanaf.

Het is jammer voor Oekraïne natuurlijk, maar eens de NAVO zich ermee moeit, krijgt Poetin wat hij wil en zit er helemaal geen rem meer op. De eerste atoombom zal hij waarschijnlijk niet gooien, maar ik denk dat hij over de net-geen-6000 erna net wat minder scrupules heeft.

Poetin test volgens mij uit tot hoever hij kan gaan.. tot op het lijntje en mss er wel eens over.

Niets doen is denk ik geen goede taktiek meer.
Vergelijk het met een pestkop op school. Als je die ook geen lesje leert, blijft die ook verderdoen en gaat die ook steeds verder.

Men zegt dan ook “negeer de pester, want door te reageren geef je hen plezier”.
Maar realiteit is dat zulke mensen, en Putin hoort daarbij, alleen kunnen gestopt worden met een koekje van eigen deeg.

Vergelijk het met een pestkop op school. Als je die ook geen lesje leert, blijft die ook verderdoen en gaat die ook steeds verder.
Poetin is niet een gewone pestkop, Poetin is de "mevrouw, hij was begonnen!"-kerel.

Poetin wil dat op z'n minst de Russen hem steunen, maar als niemand behalve de Oekraïners reageert, valt gans zijn "het westen wil ons kapot"-discours in het water. Als wij gaan reageren op militair vlak, geven we Poetin gewoon de perfecte opening om een volwaardige oorlog te starten zonder dat hij zijn eigen land kwijtraakt.

Bovendien lijken de acties van Poetin net datgene in gang te zetten wat de afgelopen jaren net steeds onwaarschijnlijker leek: een EU dat eensgezind en snel beslissingen neemt, een EU die de stap zet van soft power naar hard power. Een EU dat na de desillusies van corona en de dolk in de rug van Poetin misschien ook meer en meer stappen zal zetten naar onafhankelijkheid op vlak van energie en andere zaken. Dat is alles wat Xi (en Poetin) niet wil.
Een EU dat eensgezind en snel beslissingen neemt? Vooral dat laatste is iets wat niet snel zal lukken. Het zit zo "ingebakken" dat wij alles volgens het boekje moeten doen en alles gecontroleerd moet gebeuren waardoor we altijd heel traag op de bal spelen. Een goed voorbeeld daarvan is het woord "onderzoeken". Hoe vaak zie je dat wel niet in alles terugkomen.
Ik hoop natuurlijk dat wat jij denkt werkelijkheid wordt, maar ik denk dat die werkelijkheid eerder een droom is.
Dat trekt Poetin zich allemaal niks vanaan.. hij zal dat eerder als argument bekijken om nog meer in actie te treden. Europa en de NAVO pissen letterlijk in zijn broek.

We zijn letterlijk de marionet geworden van Poetin. En dat weet hij verdomd goed
²

Poetin wil een échte oorlog, en wil dat de NAVO de eerste stap zet. Dat is al van in het begin vrij duidelijk en daar houdt de NAVO zich tot nu toe vrij slim vanaf.

Het is jammer voor Oekraïne natuurlijk, maar eens de NAVO zich ermee moeit, krijgt Poetin wat hij wil en zit er helemaal geen rem meer op. De eerste atoombom zal hij waarschijnlijk niet gooien, maar ik denk dat hij over de net-geen-6000 erna net wat minder scrupules heeft.
Waarom zou hij een oorlog willen waarvan hij op voorhand weet dat hij die nooit kan winnen? Er gaan heus geen 6000 atoombommen vallen, zelfs geen enkele. Voormalig kolonel Luc Devos zei het onlangs mooi: Ermee dreigen kost u niets, er een gebruiken kost u alles..

Dus nogmaals, waarom zou hij een oorlog willen starten die hij nooit kan winnen? Om toch maar 1 atoombom te gooien om nadien vaas te kunnen zijn over een platgebombardeerd Rusland?

Dus nogmaals, waarom zou hij een oorlog willen starten die hij nooit kan winnen? Om toch maar 1 atoombom te gooien om nadien vaas te kunnen zijn over een platgebombardeerd Rusland?
Dat gaat ge jammer genoeg aan hem moeten vragen, ik snap objectief gezien zijn inval in Oekraïne al niet. Ik denk dat de grootste factor zal zijn of in Poetin zijn hoofd het effectief ook een oorlog is die hij nooit kan winnen.

Ben toch maar jodiumtabletten gaan halen.

Bij een (erg onwaarschijnlijke) kernbom denk ik niet dat we er veel mee zullen zijn, maar als ze beginnen kerncentrales te bombarderen heb ik die tabletten toch liever in mijn kast liggen :unsure:
- Bij een kernraket type hypersonisch (=Russische 'Avanguard'-systeem) zoals de Russen er bezitten, heb je maar een x-aantal minuten tijd na de lancering van zo een raket om in een schuilkelder dekking te zoeken heb ik gelezen. Die spullen zijn hier dus zeer rap waardoor hoogstwaarschijnlijk de tijd ontbreekt om u in "veiligheid" te brengen.

- Bij een ramp/ontploffing ivm een kerncentrale heb je meer tijd uiteraard.. afhankelijk van de weercondities.. windrichting.. hoe snel de wolken met fallout zich dan verspreiden. Sowieso minstens een aantal weken/maanden in een atoomschuilkelder verblijven afhankelijk van de hoeveelheid radioactiviteit.

Dat gaat ge jammer genoeg aan hem moeten vragen, ik snap objectief gezien zijn inval in Oekraïne al niet. Ik denk dat de grootste factor zal zijn of in Poetin zijn hoofd het effectief ook een oorlog is die hij nooit kan winnen.
Denk ik ook wel idd. Onze Westerse objectieve logica zegt inderdaad dat hij nooit die oorlog kan winnen en dus ook enkel en alleen maar zal dreigen met nukes tav het Westen.... maar.... ex-KGB'er net als zijn vertrouwelingen. --> over-mijn-lijk mentaliteit. Ik niet winnen= jij ook niet winnen.

Dat trekt Poetin zich allemaal niks vanaan.. hij zal dat eerder als argument bekijken om nog meer in actie te treden. Europa en de NAVO pissen letterlijk in zijn broek.

We zijn letterlijk de marionet geworden van Poetin. En dat weet hij verdomd goed
Voor de NAVO is het toch een beter scenario als Rusland zich compleet stukrijdt op Oekraïne en de Russen zichzelf daar compleet naar de vernieling helpen, dan wanneer wij alles op het spel moeten zetten.

Maar ik zie de Russen nog niet volledig Oekraïne bezetten, tot aan Lviv gaan die niet geraken zoals ze bezig zijn.

Putin heeft net tegen zijn buurlanden gedreigd om geen verdere sancties tegen Rusland te ondernemen. Én hij heeft nog steeds de gaskraan niet toegedraaid. Dat laatste is op dit moment, gezien de zwaarte van de sancties eigenlijk quasi neerkomt op een soort "geweldloze" oorlogsverklaring, eigenlijk totaal onlogisch (enfin, toch voor een leek als mij). Misschien dat hij het alsnog zal doen, maar het feit dat het nog niet gebeurd is, doet mij vermoeden dat hij niet anders kan dan het gas laten stromen. Hij heeft of het geld nodig, of hij vreest zélf een verdere escalatie met de EU. Of beiden.

Dat de EU en de NAVO de grens niet durven over gaan (letterlijk en figuurlijk) is toch maar logisch? Niemand wil een nucleaire oorlog riskeren. Had een onberekenbare president als Trump 4 jaar geleden Oekraïne binnengevallen om de Donbas terug te geven aan Oekraïne, dan zou Poetin zich op dat moment ook niet aan een militaire interventie gewaagd hebben.

Ik kan me ook niet inbeelden dat de Russen zo ver zouden gaan dat ze een nucleaire oorlog zouden starten, maar da's een gok met het voortbestaan van het menselijke ras op het spel. Zolang de Amerikanen niet bij wijze van spreken het Kremlin met Poetin erin omsingeld hebben, zie ik het niet gebeuren, zelfs niet in een heet conflict (maar opnieuw, better safe than extinct), maar als ze Hitlergewijs geen enkele uitweg meer zien? In die positie wil je Poetin en co écht niet brengen. Maar dat wil je bij niemand die over kernwapens beschikt.
Een EU dat eensgezind en snel beslissingen neemt? Vooral dat laatste is iets wat niet snel zal lukken. Het zit zo "ingebakken" dat wij alles volgens het boekje moeten doen en alles gecontroleerd moet gebeuren waardoor we altijd heel traag op de bal spelen. Een goed voorbeeld daarvan is het woord "onderzoeken". Hoe vaak zie je dat wel niet in alles terugkomen.
Ik hoop natuurlijk dat wat jij denkt werkelijkheid wordt, maar ik denk dat die werkelijkheid eerder een droom is.

²
De afgelopen week toont nochtans aan dat het wél kan, en als corona nog geen les genoeg was om te beseffen dat het gewoon niet anders kan, dan is Poetin die les er nu aan het inrammen. Wat we hier nu aan het meemaken zijn is een brutale wake-up call voor Europa. De beslissingen die de EU, die verschillende lidstaten en verschillende andere Europese landen de afgelopen week hebben genomen ... keerpunt drukt het niet genoeg uit. In het Duits gebruikte Scholz het woord zeitenwelde, dat is véél accurater voor wat we nu aan het zien zijn. Dit is een do or die moment voor de EU. En we moeten met z'n allen niet alleen hopen dat het "do" wordt, we moeten er met z'n allen ons ook voor smijten. In de laatste politieke peiling gaf meer dan 30% van de Vlamingen aan voor VB of PvdA te stemmen, vrienden van Poetin die al jaren pleiten om uit de NAVO en in het geval van VB ook uit de EU te stappen. Wel, ik hoop dat die mensen nu het licht zien. Stemmen op die partijen is mee ons doodvonnis tekenen. Nu meer dan ooit.

Laatst bewerkt:
Ondertussen in de Russische Senaat:

Een verliespercentage van 96%, Auwtch.
Dat is een belangrijke politieke figuur, de moeder van presidentskandidate Ksenia Sobchack bij de laatste presidentsverkiezingen, die toen de Russische Paris Hilton werd genoemd en als de meest democratische en liberale keuze. Maar de echtgenote van die senator en ondertussen overleden is Anatoly Sobchak die Putin en Medvedev allebei goed kenden, wordt soms zelfs de mentor van Poetin genoemd omdat Poetin onder hem nog heeft gewerkt toen hij burgemeester van Sint Petersburg was (en Medvedev ook). De dochter van de mentor van Poetin was dus de grootste "echte oppositiekandidaat" bij de laatste presidentsveriezingen eigenlijk. De gebruiker pokem0ng heeft dat toen ook verteld.

Sobchak werd vaak als een presidentskandidaat genoemd in de toekomst (de vader van Ksenia), maar beschuldigingen tegen hem van corruptie zouden vervalst of sterk overdreven (en selectief) geweest zijn om hem in slecht krediet te brengen. Hij heeft dan Poetin's kandidatuur gesteund (van wie hij zijn "mentor" was en dus goede vriend ook). Poetin liet die beschuldigingen dan vallen, maar in 2000 is hij dan overleden door een hartaanval, volgens sommigen door vergiftiging (gezien twee mensen in zijn kring ook een hartaanval kregen op zelfde moment).

I asked Narusova about that autopsy she had done.
It turns out she never made the results public, but keeps the documents locked in a safe in a secret location outside Russia. When I asked her why, she didn't want to talk about it.
I pressed her. I said, "It sounds like you've got yourself some kind of insurance policy."
"You could see it that way," she responded.
"Are you afraid," I asked, "for your own safety or that of your daughter?"
She paused for a moment.
"You know," she said, "to live in this country is scary. Especially for those who hold opposition views. So yes, I am afraid. I am…"

Hoe ik het 'lees' is dat ze getolereerd worden door Poetin en zijn clan omdat als zij en haar dochter worden uitgeschakeld de documenten zouden lekken, en ze hun daarmee willen beschermen.

Zij en haar dochter staan zeer kritisch tegenover de oorlog nu.

Laatst bewerkt:
Putin heeft net tegen zijn buurlanden gedreigd om geen verdere sancties tegen Rusland te ondernemen. Én hij heeft nog steeds de gaskraan niet toegedraaid. Dat laatste is op dit moment, gezien de zwaarte van de sancties eigenlijk quasi neerkomt op een soort "geweldloze" oorlogsverklaring, eigenlijk totaal onlogisch. Misschien dat hij het alsnog zal doen, maar het feit dat het nog niet gebeurd is, doet mij vermoeden dat hij niet anders kan dan het gas laten stromen. Hij heeft of het geld nodig, of hij vreest zélf een verdere escalatie met de EU. Of beiden.
Ik denk dat we maandag wat gaan zien. De sancties die dan écht ingaan (en die ook Putin & zijn kliek zullen raken), die week gaat de beurs van Moskou normaal ook terug opengaan (een bloedbad!), en er zijn geruchten dat de oorlogsmachine nog maar middelen heeft tot nu zondag.

Putin heeft letterlijk iedere cent nodig die hij kan bijeen schrapen.

Ik denk dat we maandag wat gaan zien. De sancties die dan écht ingaan (en die ook Putin & zijn kliek zullen raken), die week gaat de beurs van Moskou normaal ook terug opengaan (een bloedbad!), en er zijn geruchten dat de oorlogsmachine nog maar middelen heeft tot nu zondag.

Paar Russia ETF's:

-80% sinds begin dit jaar

Putin heeft net tegen zijn buurlanden gedreigd om geen verdere sancties tegen Rusland te ondernemen. Én hij heeft nog steeds de gaskraan niet toegedraaid. Dat laatste is op dit moment, gezien de zwaarte van de sancties eigenlijk quasi neerkomt op een soort "geweldloze" oorlogsverklaring, eigenlijk totaal onlogisch. Misschien dat hij het alsnog zal doen, maar het feit dat het nog niet gebeurd is, doet mij vermoeden dat hij niet anders kan dan het gas laten stromen. Hij heeft of het geld nodig, of hij vreest zélf een verdere escalatie met de EU. Of beiden.

Komt er op neer dat we moeten kijken naar wat Poetin effectief doet, en niet luisteren naar wat hij allemaal zegt.

Alleen vrees ik dat de kliek van Poetin op basis daarvan niet gaat inbinden, maar eerder de vlucht vooruit nemen en nog drastischer zal toeslaan in Oekraïne.

Hoe langer dit aansleept, hoe minder gerust ik 's avonds mijn bed in kruip in elk geval.

Trouwens, zijt nu maar eens een Russische burger.

Al uw geld is straks nog maar een scheet waard, ge kunt niks meer kopen (toch zeker niet van buiten Rusland) want uw bankkaarten werken niet, sommige winkels zijn niet meer toegankelijk (apple bv.), westerse media (bv. BBC, facebook) niet meer beschikbaar, qua entertainment mag uw favoriete sportploeg niet meer spelen (in het echt en in videogames).

Ah en als ge erover wilt gaan protesteren kunt ge voor lange tijd de cel ingegooid worden.

Ik zou mij een paar flessen wodka halen en me dagelijks gewoon lam zuipen ofzo :unsure:

Terug
Bovenaan