Dat trekt Poetin zich allemaal niks vanaan.. hij zal dat eerder als argument bekijken om nog meer in actie te treden. Europa en de NAVO pissen letterlijk in zijn broek.
We zijn letterlijk de marionet geworden van Poetin. En dat weet hij verdomd goed
Putin heeft net tegen zijn buurlanden gedreigd om geen verdere sancties tegen Rusland te ondernemen. Én hij heeft nog steeds de gaskraan niet toegedraaid. Dat laatste is op dit moment, gezien de zwaarte van de sancties eigenlijk quasi neerkomt op een soort "geweldloze" oorlogsverklaring, eigenlijk totaal onlogisch (enfin, toch voor een leek als mij). Misschien dat hij het alsnog zal doen, maar het feit dat het nog niet gebeurd is, doet mij vermoeden dat hij niet anders kan dan het gas laten stromen. Hij heeft of het geld nodig, of hij vreest zélf een verdere escalatie met de EU. Of beiden.
Dat de EU en de NAVO de grens niet durven over gaan (letterlijk en figuurlijk) is toch maar logisch? Niemand wil een nucleaire oorlog riskeren. Had een onberekenbare president als Trump 4 jaar geleden Oekraïne binnengevallen om de Donbas terug te geven aan Oekraïne, dan zou Poetin zich op dat moment ook niet aan een militaire interventie gewaagd hebben.
Ik kan me ook niet inbeelden dat de Russen zo ver zouden gaan dat ze een nucleaire oorlog zouden starten, maar da's een gok met het voortbestaan van het menselijke ras op het spel. Zolang de Amerikanen niet bij wijze van spreken het Kremlin met Poetin erin omsingeld hebben, zie ik het niet gebeuren, zelfs niet in een heet conflict (maar opnieuw, better safe than extinct), maar als ze Hitlergewijs geen enkele uitweg meer zien? In die positie wil je Poetin en co écht niet brengen. Maar dat wil je bij niemand die over kernwapens beschikt.
Een EU dat eensgezind en snel beslissingen neemt? Vooral dat laatste is iets wat niet snel zal lukken. Het zit zo "ingebakken" dat wij alles volgens het boekje moeten doen en alles gecontroleerd moet gebeuren waardoor we altijd heel traag op de bal spelen. Een goed voorbeeld daarvan is het woord "onderzoeken". Hoe vaak zie je dat wel niet in alles terugkomen.
Ik hoop natuurlijk dat wat jij denkt werkelijkheid wordt, maar ik denk dat die werkelijkheid eerder een droom is.
²
De afgelopen week toont nochtans aan dat het wél kan, en als corona nog geen les genoeg was om te beseffen dat het gewoon niet anders kan, dan is Poetin die les er nu aan het inrammen. Wat we hier nu aan het meemaken zijn is een brutale wake-up call voor Europa. De beslissingen die de EU, die verschillende lidstaten en verschillende andere Europese landen de afgelopen week hebben genomen ... keerpunt drukt het niet genoeg uit. In het Duits gebruikte Scholz het woord zeitenwelde, dat is véél accurater voor wat we nu aan het zien zijn. Dit is een do or die moment voor de EU. En we moeten met z'n allen niet alleen hopen dat het "do" wordt, we moeten er met z'n allen ons ook voor smijten. In de laatste politieke peiling gaf meer dan 30% van de Vlamingen aan voor VB of PvdA te stemmen, vrienden van Poetin die al jaren pleiten om uit de NAVO en in het geval van VB ook uit de EU te stappen. Wel, ik hoop dat die mensen nu het licht zien. Stemmen op die partijen is mee ons doodvonnis tekenen. Nu meer dan ooit.