Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Benieuwd of dat van die Poolse MiG's de boel doet escaleren... ik deel het optimisme van @ugar wel, maar die onderhandelingen vinden donderdag pas plaats. Hadden ze dat van die MiG's niet nog 2 dagen kunnen uitstellen / stil kunnen houden? :unsure:

edit: blijkbaar moeten de Amerikanen dat wel nog aanvaarden?

Poetin zal winnen.
Nickname best veranderen in "Trollplayer" lijkt me.
Ik wil best in discussie gaan hier met mensen die argumenten geven, zonder persoonlijke aanvallen, maar met dit soort onzin vraag je er gewoon om.

Poetin zal verliezen. Voila, zeg daar maar eens iets op terug :sarcastic:

Laatst bewerkt:
Ik zie trouwens net dat Rusland zegt dat ze morgen opnieuw een staakt-het-vuren en humanitaire corridors willen.

Zou dat gewoon passen in de strategie om mensen hun moraal te breken? Telkens een sprankeltje hoop geven dat ze veilig weg kunnen, en dan toch beginnen schieten. De volgende dag opnieuw. En opnieuw. En opnieuw.

Benieuwd of dat van die Poolse MiG's de boel doet escaleren... ik deel het optimisme van @ugar wel, maar die onderhandelingen vinden donderdag pas plaats. Hadden ze dat van die MiG's niet nog 2 dagen kunnen uitstellen / stil kunnen houden? :unsure:

edit: blijkbaar moeten de Amerikanen dat wel nog aanvaarden?

Nickname best veranderen in "Trollplayer" lijkt me.
Ik wil best in discussie gaan hier met mensen die argumenten geven, zonder persoonlijke aanvallen, maar met dit soort onzin vraag je er gewoon om.

Poetin zal verliezen. Voila, zeg daar maar eens iets op terug :sarcastic:
Waar trek je in feite de lijn?
Landen mogen wapens leveren en mogen de oorlog meefinancieren, maar vliegtuigen leveren zouden dan de boel doen escaleren. Wat is er daar dan zo verschillend aan? Een vliegtuig is uiteindelijk ook een wapen hé.
En wapens is een heel breed begrip, gaande van messen tot kernwapens. Dus ik denk dat het wel nog binnen de conventionele oorlogswapens moet vallen.

Ik denk dat er veel kans is dat het de zoveelste schijnbewegingen zijn om diplomatiek te lijken, en zo de pacifisten in de EU/USA wat hoop te geven zodat de sancties ondertussen niet nog verstrengd worden.

Want "de demilitarisatie gaat sowieso door tot het einde".

Alsof Putin Zelensky gaat laten zitten met zijn regering, en alle schade gaat terug betalen of zo? Of hoe zal dat gaan?
Ze hebben toch aan de Russische burgers weken wijsgemaakt dat die regering allemaal Nazis waren, en dat hun ontmanteling de hoofdreden van de 'speciale operatie' was?
DE2: demilitarisatie - denazificatie is de afgelopen 2 weken al continu de boodschap van de staatsmedia.

Gladde leugenaars (remember de laatste weken voor de invasie?) die gisteren humanitaire corridors toch beschoten, vertrouw ik niet plots van de ene dag op de andere...

Alé, het kan, maar dat zou toch een gigantisch gezichtsverlies zijn voor Putin na +3000 Russische doden.
Terwijl hij Kiev en Karkiv momenteel toch bijna omsingeld heeft, waarna het een kwestie van een paar dagen/weken is tegen dat de stad zich moet overgeven want geen voedsel/wapenleveringen meer.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er veel kans is dat het de zoveelste schijnbewegingen zijn om diplomatiek te lijken, en zo de pacifisten in de EU/USA wat hoop te geven zodat de sancties ondertussen niet nog verstrengd worden.

Want "de demilitarisatie gaat sowieso door tot het einde".

Alsof Putin Zelensky gaat laten zitten met zijn regering, en alle schade gaat terug betalen of zo? Of hoe zal dat gaan?
Ze hebben toch aan de Russische burgers weken wijsgemaakt dat die regering allemaal Nazis waren, en dat hun ontmanteling de hoofdreden van de 'speciale operatie' was?
DE2: demilitarisatie - denazificatie is de afgelopen 2 weken al continu de boodschap van de staatsmedia.

Gladde leugenaars (remember de laatste weken voor de invasie?) die gisteren humanitaire corridors met burgers beschoten, vertrouw ik niet plots van de ene dag op de andere...
Je neemt mij de woorden uit de mond. Ik zie het ook eerder zo.. leugenaars zijn het

Poetin trekt de lijn, want die heeft kernbommen en mag dus beslissen.
Neenee, Putin trekt de lijn en het Westen schuifelt daar telkens een klein beetje meer tegen en dan erover en Putin hertekend de lijn ietsje meer naar zijn kant en zegt dat dat altijd al de lijn was, en voor echt deze keer. En herhaal van Start.
Ik herhaal mezelf:
Dit dus. Veel hier gaan precies nog al erg licht over wat NATO/EU wel al doet. Er zijn echt wel enorm verstrekkende en ingrijpende acties ondernomen. En dat zijn dan nog maar de openlijke zaken waar wij weet van hebben...
Als Putin/Rusland echt zou willen escaleren liggen eigenlijk alle excuses die ze nodig hebben al ff op tafel hoor.
Ik ben vrij zeker dat Putin wel degelijk verrast was door niet alleen de reactie vh westen maar ook de snelheid en vooral de eensgezindheid

Want buiten veel roepen en tieren en brullen en een beetje "ik wou toch al niet meer meespelen!" wenen is er langs Russische zijde nog maar weinig respons op de Westerse "inmenging" gekomen.

In hun zogezegde strijd tegen facisme zijn ze zelf hetgeen geworden waartegen ze beweren te vechten.

Als Poetin kan liegen voor de inval en tijdens de inval, dan kan hij ook liegen na de inval.

Hij kan desnoods zeggen dat Zelensky ook slachtoffer was van de nazi's, gegijzeld werd en dat hij hem gered heeft.

Hij laat op de TV wat beelden van een optocht, van het carnaval in Kiev zien en maakt de bevolking wijs dat het een bevrijdingsfeest is.

Problem solved.

Rusland dreigt wel met het afsluiten van de gaskraan (nord stream 1) natuurlijk.
Maar als dat gebeurt, blijven er nog maar weinig argumenten over om niet militair in te grijpen (niet noodzakelijk met de hele NAVO). De dreiging van kernwapens, ok, maar die is er langs beide kanten. :unsure:

In hun zogezegde strijd tegen facisme zijn ze zelf hetgeen geworden waartegen ze beweren te vechten.
Heb het al eens gezegd, maar dat is een klassieke KGB move: always accuse your enemy of exactly what you are doing.

Poetin heeft bv. ook al gezegd dat Zelensky zijn regering een 'puppet regime' van het westen is. *kuch* Wit-Rusland *kuch*

Dreigen om de gaskraan dicht te draaien waardoor de prijs verder explodeert en ondertussen volop gas blijven leveren. Mooie marktmanipulatie. :tongue:

Zo te zien is Poetin vooral bang dat de NATO zou raketinstallaties kunnen installeren op de grens met Rusland en die dan zou op Moskou richten. Poetin ziet NATO nog altijd als de grote vijand.

Dat is reeds mogelijk vanuit de Baltische Staten, het gaat eerder over een landinval zoals we nu zien in Oekraine. Als Oekraine bij NAVO komt, heb je gewoon een veel grotere grens te verdedigen. Als Oekraine neutraal/Russisch is, dan kan de NAVO enkel via de Baltische Staten Rusland binnenvallen en dat is relatief smal en gemakkelijk te verdedigen. Maar 1 grote toegangsweg naar Moskou bv, terwijl er vanuit Oekraine bv 3 grote wegen naar Moskou leiden.
Turkije zou misschien met schepen een troepenmacht in Zuid Rusland kunnen brengen, maar geen idee wat die hun marine voorstelt.

Het staat op de officiële overheidssite als statement, dus dan zal het wel zo zijn:
Hoe snel die MiGs in Oekraïne zitten is een andere vraag (en of het verschil zal maken uiteindelijk).
Juist op de radio, US ziet het dan toch niet zitten om hier aan mee te werken.

Er worden openingen gemaakt om een deal te sluiten tussen Rusland en Oekraïne.
NAVO lidmaatschap gaat sowieso een moeilijk gegeven worden voor Oekraïne zeker met een Poetin aan de macht gaat het altijd als een oorlogsverklaring worden gezien.
De twee regio's : welja de facto al Russisch idem als Krim. Als Oekraïne kan je daar nog moeilijk oorlog in voeren om te veroveren. Mss een speciaal status binnenin Oekraïne en de Krim volledig als Rusland beschouwen.

De 'teleurstelling' in de NAVO is een beweging om politiek te verantwoorden waarom de bocht wordt gemaakt.
Zonder de wapenleveringen en volgens mij de intelligence van de NAVO-landen zou Oekraïne niet hebben volgehouden tegen de Russen.

maar... dat van die migs was toch al is bekendgemaakt een week of zo terug ?
De bedoeling was initieel om deze rechtstreeks te geven vanuit Roemenië / Polen. Dit is dan afgesprongen omdat die toestellen nooit meer terugkomen en ze dan niets meer zouden hebben om zichzelf te verdedigen. Onduidelijk was ook wie die toestellen zou betalen. EU heeft geen financiële middelen en van die landen zelf kan je niet verwachten dat ze die zomaar doneren. Daarmee de deal om te ruilen met de F16's van de US.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan