Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zoals verwacht dus helemaal niets uitgehaald. Volgens Lavrov zijn ze niet bezig met een invasie, in het kinderziekenhuis waren geen patiënten meer aanwezig, en het westen is de verantwoordelijke voor de escalatie. Met andere woorden, dit was voor Rusland, zoals verwacht, opnieuw een binnenlands propagandamomentje zonder enige intentie om naar een vrede-akkoord te gaan.

Je kan Poetin nu als winnaar laten uitkomen (het is sowieso een Pyrrusoverwinning), en tegelijkertijd fundamentele hervormingen in de Europese economie doorvoeren en meer investeren in eigen infrastructuur, productie en een goed werkend Europees leger om op lange termijn minder afhankelijk te zijn van China en Rusland (en de VS). Iets wat eigenlijk al decennia geleden moest gebeuren. En laat Rusland zijn voor wat het is. Die mentaliteit krijg je er niet uit, toch niet op korte termijn.

Ik spreek vanuit het Oekrains oogpunt, de EU heeft niks in de pap te brokken wat vredesonderhandelingen betreft.

Oekraine als natie kan niet accepteren dat Putin hieruit komt als een winnaar, want anders is hun voortbestaan in gevaar. Zijn brief vorig jaar, zijn talloze uitspraken en zijn speech enkele dagen voor de inval (of aan de vooravond van?) tonen aan wat hij denkt over Oekraine: dat het geen recht heeft om te bestaan als onafhankelijke staat en dat het toebehoort aan de Russische natie. Gegarandeerd dat er in de toekomst weer iets gaat voorvallen dat om een speciale militaire interventie vraagt.

Als je daags ervoor een kinderziekenhuis bombardeert, tja, wat verwacht je dan? Dat ze Poetin op een schoteltje de Krim en Donbass voksrepublieken gaan aanbieden? En ondertussen beschuldigen de Russen Oekraïne van het ontwikkelen van biologische en chemische wapens.

De oorlog zal nu moeten worden uitgevochten, vrees ik, want veel diplomatie zit er niet direct meer in.

Oekraine als natie kan niet accepteren dat Putin hieruit komt als een winnaar, want anders is hun voortbestaan in gevaar. Zijn brief vorig jaar, zijn talloze uitspraken en zijn speech enkele dagen voor de inval (of aan de vooravond van?) tonen aan wat hij denkt over Oekraine: dat het geen recht heeft om te bestaan als onafhankelijke staat en dat het toebehoort aan de Russische natie. Gegarandeerd dat er in de toekomst weer iets gaat voorvallen dat om een speciale militaire interventie vraagt.
Oekraïne gaat waarschijnlijk een uitputtingsslag worden. Maar desondanks moet Europa nu concreet gaan nadenken over haar richting want zoals je zelf zegt, zolang Poetin aan de macht blijft, zullen militaire interventies niet verdwijnen.

Zoals verwacht dus helemaal niets uitgehaald. Volgens Lavrov zijn ze niet bezig met een invasie, in het kinderziekenhuis waren geen patiënten meer aanwezig, en het westen is de verantwoordelijke voor de escalatie. Met andere woorden, dit was voor Rusland, zoals verwacht, opnieuw een binnenlands propagandamomentje zonder enige intentie om naar een vrede-akkoord te gaan.

Haha, ongelooflijk, die kerel zegt letterlijk dat ze Oekraine niet hebben aangevallen. Wie kan dat nog vatten? :rofl:

Haha, ongelooflijk, die kerel zegt letterlijk dat ze Oekraine niet hebben aangevallen. Wie kan dat nog vatten? :rofl:
Doet me met momenten denken aan Mohammed Saïd al-Sahaf in Irak indertijd. Beweren dat er geen Amerikaanse tanks in Bagdad waren terwijl je ze bij wijze van spreken achter hem kon zien rijden.

Hier heb je een link naar een livestream van Putin en een paar regeringsleiders.
Echter hebben we hier in de EU ook geen vrijheid van media en hebben ze voor ons beslist dat we dit niet mogen zien.

De vraag is wie "ze" is? Onze overheid, EU overheid, Russische overheid, US overheid? Moeilijk te achterhalen wie iets geblokkeerd heeft op Youtube. Kan even goed een bot van een muziekmaatschappij zijn die dit ten onrechte geflagged heeft.

Hier heb je een link naar een livestream van Putin en een paar regeringsleiders.
Echter hebben we hier in de EU ook geen vrijheid van media en hebben ze voor ons beslist dat we dit niet mogen zien.

Dus je YouTube-link werkt niet meer, en je denkt dat dat op de één of andere manier vergelijkbaar is met een totalitaire staat en een gebrek aan vrijheid van media? Vind je zelf niet dat dat een beetje 'vierendelen' vergelijken is met 'je nagels te kort knippen'?

Dus je YouTube-link werkt niet meer, en je denkt dat dat op de één of andere manier vergelijkbaar is met een totalitaire staat en een gebrek aan vrijheid van media? Vind je zelf niet dat dat een beetje 'vierendelen' vergelijken is met 'je nagels te kort knippen'?

Ik heb het nagevraagd bij mensen die wonen in Bahrein en Iran.
De videostream werkt daar perfect hoor.
Maar leuk geprobeerd hoor Loser. :sarcastic:

Wauw, ja. Echt vergelijkbaar.

Heb je problemen met de Belgische media? Fijn, daar kan je zeker over discussiëren. Maar om dat in dit topic te doen en dan nog eens de vergelijking te trekken met de situatie in Rusland, dat is populistisch geblaat van een belachelijk laag niveau.

Dit bericht is niet beschikbaar in jouw regio.

Alle gekheid op een stokje, ik vind het op zich ook geen goed idee om die Russische boodschappen volledig te gaan blokkeren. Op de wappies zie ik dat toch weinig verschil maken. Maar om op basis daarvan te gaan concluderen dat er in de EU geen vrijheid van media is, daarvoor moet je eigenlijk behoren tot die wappies ...

Nu alle gekheid terzijde, ik vind het ook wel een beetje drastisch dat we niet gewoon een Russische webstream kunnen bekijken.
Als je het over overheidscensuur hebt, is dit toch wel een kanjer van jewelste.

Ik snap dat het is om domme mensen te beschermen tegen Russische propaganda, maar ik vind het altijd uiterst interessant om de andere kant eens te zien en horen. Domme mensen zouden in het glorieuze westen moeten beschermd worden door education en omkadering, maar dat zijn we de laatste decennia wat uit het oog verloren vrees ik.

Hilarisch hoe jullie er allemaal geen graten in zien om bepaalde nieuwsbronnen/kanalen onzichtbaar te maken of te blokkeren voor bepaalde delen van de wereld.
Zie ze over elkaar struikelen om zo luid mogelijk te komen roepen aan mijn oor dat het eigenlijk wel niet erg is. :biglaugh:

Nu alle gekheid terzijde, ik vind het ook wel een beetje drastisch dat we niet gewoon een Russische webstream kunnen bekijken.
Als je het over overheidscensuur hebt, is dit toch wel een kanjer van jewelste.

Ik snap dat het is om domme mensen te beschermen tegen Russische propaganda, maar ik vind het altijd uiterst interessant om de andere kant eens te zien en horen. Domme mensen zouden in het glorieuze westen moeten beschermd worden door education en omkadering, maar dat zijn we de laatste decennia wat uit het oog verloren vrees ik.
Hilarisch hoe jullie er allemaal geen graten in zien om bepaalde nieuwsbronnen/kanalen onzichtbaar te maken of te blokkeren voor bepaalde delen van de wereld.
Zie ze over elkaar struikelen om zo luid mogelijk te komen roepen aan mijn oor dat het eigenlijk wel niet erg is. :biglaugh:

Je weet toch niet of dat van de overheid uit komt? Overheidscensuur...
Misschien wil YouTube zich er niet aan branden, er dingen op verteld werden die absoluut niet waar waren. En dan mag YouTube toch beslissen dat zij niet willen meespelen in de campagne en propaganda van Poetin. Want het is wel hun filmpje dat telkens wordt gedeeld op ultranationalistische websites, bijvoorbeeld. Dan zou het hier op BG ook niet mogen.

Allemaal redenen, allemaal valide. En geen censuur, geen overheidscensuur, geen gebrek aan vrijheid van media.

Je weet toch niet of dat van de overheid uit komt? Overheidscensuur...
Misschien wil YouTube zich er niet aan branden, er dingen op verteld werden die absoluut niet waar waren. En dan mag YouTube toch beslissen dat zij niet willen meespelen in de campagne en propaganda van Poetin. Want het is wel hun filmpje dat telkens wordt gedeeld op ultranationalistische websites, bijvoorbeeld. Dan zou het hier op BG ook niet mogen.

Allemaal redenen, allemaal valide. En geen censuur, geen overheidscensuur, geen gebrek aan vrijheid van media.
"EU verbiedt Russische staatsmedia"
"Russische staatsmedia geweerd uit EU, journalisten kritisch over 'censuur'"

Sorry, maar ja, dit is vanuit de overheid. Anders zou je gewoon de rechtstreekse stream kunnen bekijken (los van Youtube of whatever).
Youtube zal ook wel dingen blokkeren, maar dat neemt niet weg dat je in de vrije westerse EU niet meer naar de Russische staatszenders kan kijken wegens overheidscensuur.

Ik zou het beter vinden moesten ze gewoon een waarschuwing tonen, in plaats van het carrément te verbieden. Want nu vinden de extremisten daardoor weer een reden om te kakken op de overheid.

Terug
Bovenaan