Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Bedrijven die het doen weten hoe dat ze het moeten doen zonder de wet te overtreden. Of het ethisch is, dat is iets anders. Maar zoals ik zei; kapitalisme en ethiek gaan niet goed samen.
Ze overtreden de wet zonder meer. De nieuwe regelgeving van de EU is heel duidelijk op dat vlak. In mijn geval spreken we over strategische goederen , dingen die je kan gebruiken / nodig hebt om wapens of pakweg een kerncentrale mee te produceren, en daar blijft de verantwoordelijkheid bij de producent.
Je kan dat dus wel, maar er begint nu wel duidelijk meer controle te zijn.En wanneer je die producten dan pakweg in Turkije hebt verkocht en die producten zijn van daaruit in Iran terecht gekomen dan ben je als producent verantwoordelijk.

Ze overtreden de wet zonder meer. De nieuwe regelgeving van de EU is heel duidelijk op dat vlak. In mijn geval spreken we over strategische goederen , dingen die je kan gebruiken / nodig hebt om wapens of pakweg een kerncentrale mee te produceren, en daar blijft de verantwoordelijkheid bij de producent.
Je kan dat dus wel, maar er begint nu wel duidelijk meer controle te zijn.En wanneer je die producten dan pakweg in Turkije hebt verkocht en die producten zijn van daaruit in Iran terecht gekomen dan ben je als producent verantwoordelijk.
Ja maar luxe goederen (waar heel de discussie om draait), zijn geen strategische goederen. Dat het nu strenger is, kan goed zijn.

Zoals ik in mijn eerdere post zei, wacht je beter af wat er in de komende EU Verordening staat wat men onder luxe goederen verstaat. In de media spreekt men wel heel makkelijk over diamanten, Gucci handtassen e.d.

Maar als je de embargo's voor bv. Noord-Korea erop nagaat is het veel ruimer en gaat het ook om bv. gewone motoronderdelen als zuigers, kleppen en andere zaken als stofzuigers, skipakken, speelkaarten en wat weet ik nog allemaal.

Artikel 10 uit deze VO (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=uriserv:OJ.L_.2017.224.01.0001.01.ENG):
1. It shall be prohibited
a) to sell, supply, transfer or export, directly or indirectly, luxury goods as listed in Annex VIII, to the DPRK;

En hier vind je die bijlage met de oplijsting: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=uriserv:OJ.L_.2017.295.01.0004.01.ENG

Waarschijnlijk zal het voor Rusland wel iets gelijkaardigs worden.

Laatst bewerkt:

Deden ze toch al? Of bedoelen ze buiten Oekraïne.

En ondertussen soldaten in Syrië gaan sprokkelen, alsook Wit-Russisch leger enz.
Laat maar dreigen, ik wil nog wel eens zien dat ze een Amerikaans wapenkonvooi durven aan te vallen buiten Oekraïne.

En ondertussen soldaten in Syrië gaan sprokkelen, alsook Wit-Russisch leger enz.
Laat maar dreigen, ik wil nog wel eens zien dat ze een Amerikaans wapenkonvooi durven aan te vallen buiten Oekraïne.

Enige hypocrisie is de Russen niet vreemd. Nu, wat verwacht je ook van een partij die onderhandelingen begint met "We zijn niet binnen gevallen"?

De manier waarop Rusland zich tegenwoordig gedraagt is als een stelletje schurken uit een Expendables film, leugen bovenop leugen, oorlogsmisdaad bovenop oorlogsmisdaad.

Jamaar, Amerika stuurt wapenkonvooien naar een oorlog.
Syrie stuurt gewoon soldaten naar een speciale militaire operatie

:p

Jamaar, Amerika stuurt wapenkonvooien naar een oorlog.
Syrie stuurt gewoon soldaten naar een speciale militaire operatie

:p

Inderdaad, we moeten gewoon naar Turks voorbeeld (met hun drones) zeggen: Oekraïne heeft wapens besteld, en we leveren die dus ook. Dat is gewoon economische handel :unsure:

In een normaal economisch klimaat ga ik daar met akkoord.
Maar vandaag de bigmac (wat kost dat ook weer?) een 3-4 euro? Morgen 6? volgende week 12?
Een bigmac kost nu al 5€. :frown:

Je kan ermee lachen maar ik las dat een brood naar 3€ zal gaan. En als de toestand niet snel betert, zou een brood binnenkort zelfs worst case 5€ gaan kosten. Dus inderdaad een bigmac gaat worst case binnenkort +-12€ kosten.

Absurd, I know, maar oorlog zorgt worst case gewoon voor hyperinflatie. (tenzij overheden ingrijpen)

@Général Zantas, ik hoor van mensen uit polen zeggen dat er in polen al weet is van 250 000 mensen (russen) die zouden gedeporteerd zijn naar Siberië door de ordediensten daar. Hoor jij daar ook zulke berichten?

Ik begrijp je bericht niet zo goed, sorry. Bedoel je: In Polen zijn er geruchten dat men in Rusland massaal mensen (dissidenten) deporteert naar Siberie? Daar heb ik eerlijk gezegd niets over gehoord, noch op de Poolse TV en noch op Twitter waar ik onderhand toch enkele dozijnen Oekrainse en Poolse accounts volg die over verscheidene aspecten van de oorlog rapporteren.

@MrKend54l Wat betreft al die Russen die onverdiend getroffen worden door sancties, nog een andere Russische bron (socioloog) die vermeldt dat de meeste Russen de inval gewoon steunen en de populariteit van Poetin en zijn partij gewoon zijn gestegen: https://gorod-812.ru/my-protiv-vseh...-naseleniya-rossii-odobryaet-speczoperacziyu/
(google translate plugin/functie in Chrome/Edge gebruiken gezien de pagina in het Russisch is)

Dat wijst er dus ook wel op dat we niet te veel moeten hopen op een Russische Revolutie gestuurd vanuit het volk.

Even terzijde tussen de andere discussies in, Navalny is nu ook niet per se het baken van verlichting. De man wordt nogal snel gebruikt als het voorbeeld van de Russische oppositie maar heeft in zijn verleden toch ook wel een aantal aangebrande uitspraken gedaan (o.a. over migratie).
Dat ontken ik niet maar ik denk dat Navalny ook geen oorlog zal starten in Oekraine. Het is soms echt moeilijk om "een goede kant" te kiezen in Rusland, en je zal sowieso altijd bepaalden er mee ontevreden stellen. Neen, ik ga Navalny niet vergoeilijken, en ben ook beducht voor een president Navalny, maar ik heb gewoon voor het eenvoudig te gebruiken Navalny gebruikt omdat vanuit westers perspectief hij de meest te prefereren kandidaat valt, simpelweg omdat hij meer Europeesgezind is. Ik denk dat dat Navalny meer te vergelijken valt met bepaalde Oost-Europese leiders in plaats van Poetin zelf. En verder wou ik geen discussie starten rond Navalny. Op dit moment is hij ook een slachtoffer van het Russische regime dus. De focus ligt voor mij op Poetin en de oligarchen bestrijden.

Gewoon russian style oplossen, oppakken en deporteren naar Siberië .

@Général Zantas, ik hoor van mensen uit polen zeggen dat er in polen al weet is van 250 000 mensen (russen) die zouden gedeporteerd zijn naar Siberië door de ordediensten daar. Hoor jij daar ook zulke berichten?
Voor zulke mensen is er geen plaats in onze maatschappij, terugsturen naar Rusland imo

En 250000 Russen stuur je zomaar niet op enkele dagen terug hé. Dat zou een serieuze operatie zijn :)

Ik begrijp je bericht niet zo goed, sorry. Bedoel je: In Polen zijn er geruchten dat men in Rusland massaal mensen (dissidenten) deporteert naar Siberie? Daar heb ik eerlijk gezegd niets over gehoord, noch op de Poolse TV en noch op Twitter waar ik onderhand toch enkele dozijnen Oekrainse en Poolse accounts volg die over verscheidene aspecten van de oorlog rapporteren.

@MrKend54l Wat betreft al die Russen die onverdiend getroffen worden door sancties, nog een andere Russische bron (socioloog) die vermeldt dat de meeste Russen de inval gewoon steunen en de populariteit van Poetin en zijn partij gewoon zijn gestegen: https://gorod-812.ru/my-protiv-vseh...-naseleniya-rossii-odobryaet-speczoperacziyu/
(google translate plugin/functie in Chrome/Edge gebruiken gezien de pagina in het Russisch is)

Dat wijst er dus ook wel op dat we niet te veel moeten hopen op een Russische Revolutie gestuurd vanuit het volk.
Die sancties zullen maar klein bier zijn vergeleken met welk leed de Oekraïners moeten doorstaan. De bedoeling van de sancties is om Poetin zijn oorlogsmachine stil te leggen. Het is dat ofwel niks doen (dan geef je Poetin vrijgeleide) ofwel Rusland aanvallen en WO III beginnen.

Je snap het beter dan je denkt, dat was helemaal wat ik bedoelde. Hoogst waarschijnlijk zal dat dan gewoon wat slecht praten zijn van die poolse personen waar ik contact mee heb. Alhoewel ik langs de andere kant niet verwonderd zou zijn dat het russisch regime aan de lopende band dissidenten deporteert.

Je snap het beter dan je denkt, dat was helemaal wat ik bedoelde. Hoogst waarschijnlijk zal dat dan gewoon wat slecht praten zijn van die poolse personen waar ik contact mee heb. Alhoewel ik langs de andere kant niet verwonderd zou zijn dat het russisch regime aan de lopende band dissidenten deporteert.

Ik denk als dat waar zou zijn, dat er meer informatie over beschikbaar zou zijn. We weten precies hoeveel mensen er reeds gearresteerd zijn in Rusland vanwege de protesten, dus dan zouden we ook wel te horen krijgen of er effectief zoveel gedeporteerd zijn. Er zijn nog mensenrechten-organisaties aanwezig die zulke dingen aankaarten.
Ik zou er niet teveel geloof aan hechten.

En wanneer gaan de sancties geannuleerd worden?
Als de Russen volledig uit oekrainië zijn? Dit zie ik putin niet doen...

Terug
Bovenaan