Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Belarus is toch een raar verhaal geworden.
Nog geen poot uitgestoken.

'Defections and resignations in Belarusian military prevented country from joining Ukraine invasion'
Senior Belarusian opposition member describes "high degree of demoralization" among military officers and conscripts. Belarusian Chief of General Staff among senior officials to have resigned, opposition tells Israel Hayom.
A series of senior Belarusian military officials have resigned and hundreds of young people of recruitment age have fled the country, according to senior opposition members in exile.

False flaggen dan maar:

Lukashenko was meeting Russian President Vladimir Putin in Moscow as Russian jets carried out what Ukraine said was a false-flag attack on Belarusian villages.

Moscow did not immediately comment on a statement by Ukraine’s border service that several Belarusian border villages had been bombed by Russian warplanes to create a reason for Belarus to join Russia’s war against Ukraine.

Best veel haha.

Ook best een grote oppositie in Wit-Rusland.
Wit-Russen die zelfs al met Oekraïners meevechten.

Met wat geluk ontstaat daar een revolutie en rolt Lukashenko zijn hoofd.
(Maar pas na wanneer Putin op zijn bek is gegaan.)

Laatst bewerkt:
Je snap het beter dan je denkt, dat was helemaal wat ik bedoelde. Hoogst waarschijnlijk zal dat dan gewoon wat slecht praten zijn van die poolse personen waar ik contact mee heb. Alhoewel ik langs de andere kant niet verwonderd zou zijn dat het russisch regime aan de lopende band dissidenten deporteert.
Ik denk als dat waar zou zijn, dat er meer informatie over beschikbaar zou zijn. We weten precies hoeveel mensen er reeds gearresteerd zijn in Rusland vanwege de protesten, dus dan zouden we ook wel te horen krijgen of er effectief zoveel gedeporteerd zijn. Er zijn nog mensenrechten-organisaties aanwezig die zulke dingen aankaarten.
Ik zou er niet teveel geloof aan hechten.

En als er op die schaal mensen gedeporteerd zouden worden naar Siberië, komt de vergelijking met Hitler toch steeds dichterbij.
Maar idd speculatie, al vraag ik me ook af hoe het nu eigenlijk zit. Ik had ergens iets gelezen van 14000 opgepakte betogers over heel Rusland. Wat is daar mee gebeurd?

Geheel terzijde: 1 van de leden van Pussy Riot heeft twintig jaar geleden 2 jaar in Siberië vastgezeten, voor in feite een flashmob in een kerk (op de beelden op youtube die je op youtube kan vinden waren ze niet eens topless trouwens :unsure: )

En wanneer gaan de sancties geannuleerd worden?
Als de Russen volledig uit oekrainië zijn? Dit zie ik putin niet doen...

Mijn gedacht: Wanneer Kiev een dezer dagen (hopelijk niet!) valt en de sancties in Rusland nog niet te zwaar doorwegen voor de bevolking. Dan kan Putin het Westen alsnog voor de keuze stellen: sancties annuleren of de gaskraan gaat dicht.

Ik hoop dat ik verkeerd ben met m'n pessimistisch denken.

Mijn gedacht: Wanneer Kiev een dezer dagen (hopelijk niet!) valt en de sancties in Rusland nog niet te zwaar doorwegen voor de bevolking. Dan kan Putin het Westen alsnog voor de keuze stellen: sancties annuleren of de gaskraan gaat dicht.

Ik hoop dat ik verkeerd ben met m'n pessimistisch denken.

0% probabiliteit, voor de simpele reden dat net zoals bij het instellen van sancties, ook bij het opheffen van sancties er unanimiteit nodig is. En Polen + de Baltische Staten gaan elke poging tot annulatie van sancties blokkeren.
Daar steek ik mijn hand voor in het vuur.

0% probabiliteit, voor de simpele reden dat net zoals bij het instellen van sancties, ook bij het opheffen van sancties er unanimiteit nodig is. En Polen + de Baltische Staten gaan elke poging tot annulatie van sancties blokkeren.
Daar steek ik mijn hand voor in het vuur.

Ik hoop het echt, maar ik vrees dat Duitsland en andere landen die Russisch gas nodig hebben wel eens zwaar kunnen doorwegen.

Belarus is toch een raar verhaal geworden.
Nog geen poot uitgestoken.

'Defections and resignations in Belarusian military prevented country from joining Ukraine invasion'
Senior Belarusian opposition member describes "high degree of demoralization" among military officers and conscripts. Belarusian Chief of General Staff among senior officials to have resigned, opposition tells Israel Hayom.
A series of senior Belarusian military officials have resigned and hundreds of young people of recruitment age have fled the country, according to senior opposition members in exile.

False flaggen dan maar:

Lukashenko was meeting Russian President Vladimir Putin in Moscow as Russian jets carried out what Ukraine said was a false-flag attack on Belarusian villages.

Moscow did not immediately comment on a statement by Ukraine’s border service that several Belarusian border villages had been bombed by Russian warplanes to create a reason for Belarus to join Russia’s war against Ukraine.

Best veel haha.

Ook best een grote oppositie in Wit-Rusland.
Wit-Russen die zelfs al met Oekraïners meevechten.

Met wat geluk ontstaat daar een revolutie en rolt Lukashenko zijn hoofd.
(Maar pas na wanneer Putin op zijn bek is gegaan.)

Wit-Rusland kent nog altijd een vrije media in de zin dat Wit-Russen meer als hun Russische buren op de hoogte zijn van wat Putin aan het uithalen is met hun Oekraïense buren. Ik meen ook gelezen te hebben dat de volksbank tussen beide landen ook bijzonder sterk is.

Lukashenko staat op een wankel pedestal.

Ik zou het wel ironisch vinden mocht Poetin trachten Oekraine in zijn invloedssfeer te krijgen, om dan Belarus te verliezen door zijn acties.

En het gaat er echt niet beter op worden. Met alle leugens die Rusland aan het verspreiden is over mogelijke Oekraïense bio-aanvallen (en DVL toont aan dat het mogelijk was om toch nog lager te vallen door die propaganda mee te verspreiden), mogen we er van uit gaan dat Rusland straks dus zelf met chemische en/of biologische oorlogsvoering zal starten. Ik las vandaag ook in DS (plus-artikel) dat Rusland in Syrië zeer bewust burgerdoelen aanviel: ziekenhuizen, scholen, voedingswinkels, watervoorzieningen, ... Tussen 2016 en 2019 meer dan 300 keer ziekenhuizen en medische centra aangevallen. Ik vrees dat Oekraïne exact hetzelfde staat te wachten. De wil van het volk breken door zoveel mogelijke onschuldige burgerslachtoffers te maken, en tegelijk er voor zorgen dat inwoners gewoon nérgens in hun omgeving meer terecht kunnen voor basisvoorzieningen zodat ze alsnog wegvluchten.

Laatst bewerkt:
Fucking hell man mijn dochter is even oud. Zo'n beelden blijven bij mij altijd binnen komen als een stomp in de maag.

Soms, heel soms...is een kerel in een dinosaur pak die stiften en snoep uitdeelt sterker dan alle bommen van de wereld.

Als de voorbije weken nog eens één ding bewezen hebben, dan is het dat onze wereld vol smeerlappen en idioten zit, maar dat er ook nog genoeg schoonheid en warmte en solidariteit te vinden is. Het is voor dat licht in de duisternis dat we elk op onze eigen manier moeten blijven vechten.

Ik weet niet of dit eerder gepost is, maar dit vond ik echt wel intimiderend. Is gebeurd juist voor de inval blijkbaar. Het toont met welke bedoelingen de Russen daar zijn he:

En het gaat er echt niet beter op worden. Met alle leugens die Rusland aan het verspreiden is over mogelijke Oekraïense bio-aanvallen, mogen we er van uit gaan dat Rusland straks dus zelf met chemische en/of biologische oorlogsvoering zal starten. Ik las vandaag ook in DS (plus-artikel) dat Rusland in Syrië zeer bewust burgerdoelen aanviel: ziekenhuizen, scholen, voedingswinkels, watervoorzieningen, ... Tussen 2016 en 2019 meer dan 300 keer ziekenhuizen en medische centra aangevallen. Ik vrees dat Oekraïne exact hetzelfde staat te wachten. De wil van het volk breken door zoveel mogelijke onschuldige burgerslachtoffers te maken, en tegelijk er voor zorgen dat inwoners gewoon nérgens in hun omgeving meer terecht kunnen voor basisvoorzieningen zodat ze alsnog wegvluchten.

Verliezen is voor de egocentrische mafia in het Kremlin gewoon geen optie, ik denk dat het idee nooit in hun opgekomen is zelfs dat ze deze tegenstand gingen krijgen. Ik geloof dus echt dat hun blabla rond de broeders van Oekraine en het ontzien van burgers gemeend was, omdat ze dachten dat het net als in 2014 een snelle cakewalk ging worden.

Daar hebben ze zich aan mispakt en nu zie je de karakteristieke wraakzuchtige smerigheid die dat leger altijd ontplooit. Het bestoken van burgers, de verkrachtingen, de verboden wapens en misdaden tegen de conventie van Geneve...het komt allemaal uit hun traditioneel playbook van oorlogsvoering.

En dan kun je opperen...waarom blijft NATO toekijken? Omdat Biden en co weten dat als er één natie battshit crazy en vilein genoeg is om anno 2022 tactische ketnwapens in te zetten tegen burgerdoelwitten het dus effectief Rusland is. Poetin veegt nog liever Kiev en de volledige bevolking van de kaart dan te verliezen. Dat is de lelijke waarheid. Poetin heeft jaren geleden al gezegd fan te zijn van het escalate to de-escalate principe te zijn. Dus als je denkt dat hij geen kernwapen zou durven inzetten...denk maar wat anders. Dit is een conflict dat enkel verliezers gaat opleveren, de vraag is enkel wat het iedereen gaat kosten.

De gevolgen voor Europa de komende jaren gaan in elk geval immens zijn, los van eventuele verdere escalatie.

• Een perfecte storm van vluchtelingen: zelfs al komt er snel een einde aan de oorlog, zijn veel steden gewoon niet meer bewoonbaar. Velen die gevlucht zijn hebben nu al geen plek meer om naar huis te keren. Als ze dan ook nog eens onder een dictatuur moeten gaan leven, zal terugkeer gewoon geen optie zijn. Integendeel, er zullen nog meer Oekraïeners op de vlucht slaan. Combineer dat met een Syrië waar na meer dan 10 jaar nog steeds geen einde in zicht is, en een Afghanistan waar de Taliban terug aan de macht zijn ...
  • Een energiecrisis staat ons zeer waarschijnlijk te wachten, zelfs al draait Rusland de kraan niet zelf toe
  • De sancties doen onszelf ook economisch pijn
  • We gaan terug veel meer moeten investeren in defensie
  • En tegelijk moeten we massaal investeren in adaptatie aan en vertragen van klimaatverandering, want dat gaat niet wachten op ons omdat we oorlogje aan het spelen zijn.

Geen idee of onze economie en ons maatschappelijk bestel dat kan dragen, eerlijk gezegd. Opnieuw: het is do or die voor de EU. Of we gaan naar een gecentraliseerd, krachtdadig en slagkrachtige unie of het is gewoon gedaan met Europa vrees ik.

De gevolgen voor Europa de komende jaren gaan in elk geval immens zijn, los van eventuele verdere escalatie.

• Een perfecte storm van vluchtelingen: zelfs al komt er snel een einde aan de oorlog, zijn veel steden gewoon niet meer bewoonbaar. Velen die gevlucht zijn hebben nu al geen plek meer om naar huis te keren. Als ze dan ook nog eens onder een dictatuur moeten gaan leven, zal terugkeer gewoon geen optie zijn. Integendeel, er zullen nog meer Oekraïeners op de vlucht slaan. Combineer dat met een Syrië waar na meer dan 10 jaar nog steeds geen einde in zicht is, en een Afghanistan waar de Taliban terug aan de macht zijn ...
  • Een energiecrisis staat ons zeer waarschijnlijk te wachten, zelfs al draait Rusland de kraan niet zelf toe
  • De sancties doen onszelf ook economisch pijn
  • We gaan terug veel meer moeten investeren in defensie
  • En tegelijk moeten we massaal investeren in adaptatie aan en vertragen van klimaatverandering, want dat gaat niet wachten op ons omdat we oorlogje aan het spelen zijn.

Geen idee of onze economie en ons maatschappelijk bestel dat kan dragen, eerlijk gezegd. Opnieuw: het is do or die voor de EU. Of we gaan naar een gecentraliseerd, krachtdadig en slagkrachtige unie of het is gewoon gedaan met Europa vrees ik.

Europa heeft al wel een paar crisissen doorsparteld, en kan ook deze wel te boven komen. Ik zeg niet dat het niet lastig gaat worden en dat we aan koopkracht en dergelijke gaan moeten inleveren lijkt pijnlijk duidelijk, maar er is altijd hoop. Het is duidelijk geworden dat het in Europa's voordeel is dat de neuzen in dezelfde richting staan en we samen werken. Het gaan sowieso nog lastige maanden en jaren worden, maar als de boel niet volledig escaleert op militair vlak is Belgie nog steeds een van de betere bootjes om in te zitten wanneer er een storm woedt.

I cross my fingers dat er een eind komt aan de bullshit politiek en meer daadkracht komt ja. Maar bon, als we het al niet in ons eigen land kunnen doen

ps: fuck, ben ik nu unionist? ;)

Er zijn op dit moment veel handen te kort in verschillende sectoren in ons land. Vluchtelingen kunnen we dus goed gebruiken. In de eerste plaats als huishoudhulp e.d. en dan doorstromen naar andere jobs als ze de taal machtig zijn. Een stagnerende bevolkingsgroei is net wat je niet wilt. Kijk naar Rusland en Japan.

Als we het goed aanpakken is een focus op defensie en milieu ook goed voor onze economie hè. Nee, dit hoeft geen drama te zijn maar iets dat we kunnen ombuigen naar een opportuniteit.

Blijkbaar zijn de ontploffingen ondertussen al te horen tot in Polen. Wat als ze opeens per ongeluk over de grens in Polen zitten met hun raketten?

Terug
Bovenaan