Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een jonge vrouw door een alleenstaande man laten opvangen is toch echt de melk bij de kat zetten. Die moeten minstens serieus gescreend worden.
Zelfs al wordt er goed gescreend als er ne 'klik' is (Het kan bijvoorbeeld al gewoon zo zijn dat iemand wordt opgevangen door een gezin waarbij de zoon of dochter .. ), dan gaat er nog altijd 'iets' gebeuren hoor. We moeten een kat een kat noemen.
Het is totaal onrealistisch / ijdel om te geloven dat er géén (internationale) koppeltjes gaan ontstaan of dat er geen kinderen gaan geboren worden.

Maar misbruik moet natuurlijk vermeden worden, deze mensen hebben een serieus trama opgelopen en de hoofdtaak is dat ze zo goed mogelijk moeten opgevangen worden en geholpen.

En ja helaas zijn er altijd viespeuken - die mogen ze achter slot en grendel plaatsen. Zo'n horrorscenarios moet je kost wat kost vermijden. Desnoods door grondige screenings tot en met.

Maar geen geld om hun eigen vluchtende burgers onderdak te verschaffen?

Wacht eens :sarcastic:
Ik denk dat er wel enkele grootte-ordes verschil zitten tussen het aantal potentiële vrijwilligers die willen komen strijden en het aantal oorlogsvluchtelingen. Oekraïne is een land dat wanhopig is, en probeert een invasie te overleven. Lijkt me dan ook nogal logisch. Ik vraag mij trouwens af of er veel precedenten zouden zijn voor landen die in de vernieling worden gebombardeerd, maar die wel geld naar het buitenland sturen om hun bevolking op te vangen.

Ik maak me eerlijk gezegd zorgen omtrent de onbezonnenheid waarmee mensen Oekraïense vluchtelingen in huis halen onder de campagne #plekvrij. Allemaal zeer nobel en met de beste bedoelingen, maar je voelt toch aan dat hier vroeg of laat spanningen gaan ontstaan als dit lang blijft aanslepen.
Mijn mening over deze en andere posts over de spanningen/problemen die de opvang van vluchtelingen met zich mee brengen is toch dat dit infeite over een minderheid gaat, en ik niet goed zie waarom er daarop moet worden ingezoomd wanneer een deel van de bevolking kiest om solidair te zijn.

Iemand extra laten inwonen brengt altijd spanningen met zich mee, iemand die een oorlog ontvlucht en dus nog wat trauma's heeft waarschijnlijk meer. Dat er hier en daar een naïeveling dat onderschat wil ik best geloven, maar in de context van het werkelijke probleem, een oorlog, lijkt me dat nogal verwaarloosbaar eigenlijk.
Poolse man verkracht jonge vrouw nadat ze Oekraïne ontvluchtte: “Hij had zijn hulp aangeboden via internet”

En zo heb je wrs veel vetzakken met zo'n intenties. Hier in België waren er toch ook veel mannen die aangaven open te staan om vluchtelingen op te vangen, maar dan wel met voorwaarden à la enkel "mooie jonge vrouw" of "zonder kinderen", etc?
Een jonge vrouw door een alleenstaande man laten opvangen is toch echt de melk bij de kat zetten. Die moeten minstens serieus gescreend worden.
Goh, ook dit is een spijtige zaak, en dat zou meer moeten gescreend worden. Maar ik vermoed dat in het kader van de vele duizenden vluchtelingen die er vandaag al zijn, het gewoon snel moet gaan.

Ik vind het ook wat stigmatiserend dat een alleenstaande man sowieso een risico is eerlijk gezegd, alsof dat allemaal van die zielige types zijn, zoals die berichten die de vrijwilligers in Zelzate kregen (en "veel" lijkt me daar ook niet echt terecht).

Het klopt dat er bij sommige mensen/mannen (zie ook de datingthread) met een nogal "speciaal" wereld/vrouwbeeld kennelijk zekere verwachtingen zijn. Misschien door de stereotypes rond o.a. Oekraïne van mooie postorderbruiden. Maar ik zou die paar wereldvreemde mannen nu niet echt als representatief zien.

Laatst bewerkt:
Ik vind het ook wat stigmatiserend dat een alleenstaande man sowieso een risico is eerlijk gezegd, alsof dat allemaal van die zielige types zijn, zoals die berichten die de vrijwilligers in Zelzate kregen (en "veel" lijkt me daar ook niet echt terecht).

Het klopt dat er bij wat mensen/mannen (zie ook de datingthread) met een nogal "speciaal" wereld/vrouwbeeld kennelijk zekere verwachtingen zijn. Misschien door de stereotypes rond o.a. Oekraïne van mooie postorderbruiden. Maar ik zou die paar wereldvreemde mannen nu niet echt als representatief zien.

Tgoh, tuurlijk is niet elke alleenstaande man een risico. Verre van, en dat bedoel ik ook niet (ook al was het ambigu geschreven).
Maar sommige 'types' van alleenstaande mannen zijn wel zware red flags om er een (jonge) Oekraïense vrouw bij onder te brengen.
Zou jij bv. met gerust geweten een vrouw achterlaten bij een oude man die nooit een relatie heeft gehad, of iemand die leeft en stinkt als een kluizenaar, etc?

Enfin, je kan het nooit van iemand z'n gezicht aflezen, en verkrachting kan ook gebeuren door de "zoon des huizes". Maar een alleenstaande man is sowieso wel een hoger risico dan een 'volledig' gezin of een alleenstaande moeder met kind. Zeker als het een man is die veel weg heeft van Nonkel Jef.
😂

Tgoh, tuurlijk is niet elke alleenstaande man een risico. Verre van, en dat bedoel ik ook niet (ook al was het ambigu geschreven).
Maar sommige 'types' van alleenstaande mannen zijn wel zware red flags om er een (jonge) Oekraïense vrouw in onder te brengen.
Zou jij bv. met gerust geweten een vrouw achterlaten bij een oude man die nooit geen relatie heeft gehad, of iemand die er bijloopt en stinkt als een kluizenaar, etc?

Enfin, je kan het nooit van iemand z'n gezicht aflezen, en verkrachting kan ook gebeuren door de "zoon des huizes". Maar een alleenstaande man is sowieso wel een hoger risico dan een 'volledig' gezin of een alleenstaande moeder met kind. Zeker als het een man is die veel weg heeft van Nonkel Jef.
😂
Ja, dat er enkele duidelijke alarmsignalen zijn wil ik best geloven. Maar ik denk dat er nu wel een zekere selectie is, of tenminste een intakegesprek, in de meeste gevallen? Ook is het doel in België dat het merendeel van die mensen wordt gehuisvest in overheidsinitiatieven, en niet bij particulieren.
In Polen ligt dat misschien anders, omdat men daar natuurlijk overspoeld wordt, en ook gewoon veel meer banden heeft met het Oekraïense volk, waardoor veel huisvesting ook bij vrienden of familie gebeurt.

Ik denk dat het voor beide partijen wat opletten is.
Het zullen ook wel niet allemaal goede mannen en vrouwen zijn die naar hier komen.

Niet akkoord om de focus alleen op de gastgezinnen te leggen.

Rusland zou buitenlanders tot 3000 dollar willen betalen om te vechten. Hun eigen soldaten krijgen maar 300 dollar (in Roebels uiteraard). Goed voor het moraal :unsure:

Oekraïne geeft 1 miljoen dollar voor elke piloot die zijn toestel afstaat. 500k voor elke helikopter. 48k voor gewone soldaten.

Kunnen ze die boodschappen niet tot aan het front krijgen met pamfletten, posters en luidsprekers?

Ik zou wel verwachten dat een professionele Russische soldaat op missie tot 3.000 dollar per maand zou zitten. (In normale tijden van de roebel. :p)
Natuurlijk de "conscript" zal daar ver diep onder zitten.

Maar ik vraag mij toch af hoeveel Syriërs je kan overtuigen om te vechten in een vreemd land in een vreemde taal, niks te maken met religie of één of ander hoger doel, en waar je relatief zeker van bent dat je als "vervangbaar" aanzien wordt voor 3.000 dollar per maand. :p

Ik zou wel verwachten dat een professionele Russische soldaat op missie tot 3.000 dollar per maand zou zitten. (In normale tijden van de roebel. :p)
Natuurlijk de "conscript" zal daar ver diep onder zitten.

Maar ik vraag mij toch af hoeveel Syriërs je kan overtuigen om te vechten in een vreemd land in een vreemde taal, niks te maken met religie of één of ander hoger doel, en waar je relatief zeker van bent dat je als "vervangbaar" aanzien wordt voor 3.000 dollar per maand. :p
Standaard loon van een Russische soldaat is rond de 400-500 US$/maand.
Op oorlogsmissie kan dit inderdaad oplopen tot ruim over de 2000$/maand, wat voor Rusland al een héél hoog loon zou zijn.
Een dienstplichtige trekt rond de 30$/maand, geen idee of die "missie bonussen" trekken.
Allesinds, zoals reeds geschreven, 3000$ is het equivalent naar gemiddelde koopkracht toe van 15,000$/13,500€ per maand hier in België, dus echt wel fors geld, dat geen enkele Belgische soldaat ooit gaat ontvangen, missie of oorlog...

Standaard loon van een Russische soldaat is rond de 400-500 US$/maand.
Op oorlogsmissie kan dit inderdaad oplopen tot ruim over de 2000$/maand, wat voor Rusland al een héél hoog loon zou zijn.
Een dienstplichtige trekt rond de 30$/maand, geen idee of die "missie bonussen" trekken.
Allesinds, zoals reeds geschreven, 3000$ is het equivalent naar gemiddelde koopkracht toe van 15,000$/13,500€ per maand hier in België, dus echt wel fors geld, dat geen enkele Belgische soldaat ooit gaat ontvangen, missie of oorlog...

Ik vind die vergelijking met koopkracht wel wat verkeerd als lonen in een hogere range komen. Ja, dat is misschien het 10voudige van wat je nodig hebt om daar te overleven daar maar vanaf een bepaald niveau zijn "luxegoederen" even duur of nog duurder dan bij ons.

Een Iphone is overal duur, spelconsoles, laptops of PC's, een Duitse premiumwagen, vakantie in Turkije, een deftig appartement in een degelijke buurt van Moskou,...

ooit een Russische ingenieur ontmoet pakweg 15 jaar geleden en zij was een tikkeltje ontgoocheld met haar Belgisch loon :p. Moskou betaalde beter. Natuurlijk een roebel was toen 3 eurocent waard, nu is een roebel 1 euro cent waard.

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in summer schools in Rusland; nu is de moment. Een paar kan je betalen in roebels, dat is extra (goedkoop) meegenomen. De meest interessante imo zijn:
Nuclear Engineering
Energy Efficiency and Sustainable Development
Fake News, Post-truth and Digital Media: Inquiry in Relationship Between Media and Politics
Doing Business in Russia
EU–Russia Relations and a Future of Europe

Vooral die derde lijkt me erg interessant. Je kan dan uw tv opzetten en meteen praktijkervaring opdoen.

Poolse man verkracht jonge vrouw nadat ze Oekraïne ontvluchtte: “Hij had zijn hulp aangeboden via internet”

En zo heb je wrs veel vetzakken met zo'n intenties. Hier in België waren er toch ook veel mannen die aangaven open te staan om vluchtelingen op te vangen, maar dan wel met voorwaarden à la enkel "mooie jonge vrouw" of "zonder kinderen", etc?

Wat de fuck zeg.

Ik vind die vergelijking met koopkracht wel wat verkeerd als lonen in een hogere range komen. Ja, dat is misschien het 10voudige van wat je nodig hebt om daar te overleven daar maar vanaf een bepaald niveau zijn "luxegoederen" even duur of nog duurder dan bij ons.

Een Iphone is overal duur, spelconsoles, laptops of PC's, een Duitse premiumwagen, vakantie in Turkije, een deftig appartement in een degelijke buurt van Moskou,...

ooit een Russische ingenieur ontmoet pakweg 15 jaar geleden en zij was een tikkeltje ontgoocheld met haar Belgisch loon :p. Moskou betaalde beter. Natuurlijk een roebel was toen 3 eurocent waard, nu is een roebel 1 euro cent waard.
Disclaimer, beetje off-topic...

Deels heb je gelijk natuurlijk, maar in sé hebben we het wel over mensen die in de onderste echelons van de inkomens zitten en niet echt in de markt zijn voor 1300€ iPhones.

En let op, je zou er van verschieten hoeveel "luxe" goederen in sommige landen toch wel echt nog veel goedkoper kunnen zijn dan bij ons.
Producenten/invoerders zetten hun prijzen zodanig dat er iets verkocht kan worden hé. Al helemaal zeker voor gewone dagdagelijkse producten.

Dat is uiteindelijk hoe den Action zijn geld verdient, door loten producten in de Oostblok landen op te kopen, ze naar hier transporteren, er zelfklevers in het Nederlands/Frans op te plakken met de ingrediënten zodat ze legaal kunnen verkocht worden, om ze dan, na al die kosten nog goedkoper te verkopen (met winst) dan de andere winkels ze hier zelfs maar kunnen inkopen bij de hoofdverdeler.

Ik ken de prijzen in Rusland niet, maar wel in een land waar ik lang zelf gewoond heb, namelijk Thailand. En ik weet hoeveel in koopkracht ik plots kwijt was toen ik terugkwam naar België, niettegenstaande bijna dubbel loon hier!
Thailand in de Lotus (equivalent Carrefour Hypermarkt) Fles Cola van 1,5 liter: 26 Baht of 0.72€
België in de Carrefour, fles Cola van 1.5 liter: 2.18€ (13.09 voor 6 flessen)
Dat is een factor 3 hé, en pakweg alle dagdagelijkse levensmiddelen liggen in die verhouding, echte lokale producten ginder zelfs eerder een factor 5 tot 6!

Dus bij zo een landen kan je echt wel zeggen dat hun geld 3 of meer keer waard is!

Terug on-topic
Dus ja, 3000US$/maand aan soldaten offreren om voor Rusland te gaan vechten, dat is voor het doelpubliek (dacht Syriërs) een héél dik loon hoor, voor die mensen bijna "mercenary" dik.

Zelfs in Spanje (hier op Mallorca) zijn de meeste voedingsmiddelen bijna 30% goedkoper. Fles cola van 1,5L kost slechts 1,4 euro. België is gewoon echt duur qua levensmiddelen.

Disclaimer, beetje off-topic...

Deels heb je gelijk natuurlijk, maar in sé hebben we het wel over mensen die in de onderste echelons van de inkomens zitten en niet echt in de markt zijn voor 1300€ iPhones.

En let op, je zou er van verschieten hoeveel "luxe" goederen in sommige landen toch wel echt nog veel goedkoper kunnen zijn dan bij ons.
Producenten/invoerders zetten hun prijzen zodanig dat er iets verkocht kan worden hé. Al helemaal zeker voor gewone dagdagelijkse producten.

Dat is uiteindelijk hoe den Action zijn geld verdient, door loten producten in de Oostblok landen op te kopen, ze naar hier transporteren, er zelfklevers in het Nederlands/Frans op te plakken met de ingrediënten zodat ze legaal kunnen verkocht worden, om ze dan, na al die kosten nog goedkoper te verkopen (met winst) dan de andere winkels ze hier zelfs maar kunnen inkopen bij de hoofdverdeler.

Ik ken de prijzen in Rusland niet, maar wel in een land waar ik lang zelf gewoond heb, namelijk Thailand. En ik weet hoeveel in koopkracht ik plots kwijt was toen ik terugkwam naar België, niettegenstaande bijna dubbel loon hier!
Thailand in de Lotus (equivalent Carrefour Hypermarkt) Fles Cola van 1,5 liter: 26 Baht of 0.72€
België in de Carrefour, fles Cola van 1.5 liter: 2.18€ (13.09 voor 6 flessen)
Dat is een factor 3 hé, en pakweg alle dagdagelijkse levensmiddelen liggen in die verhouding, echte lokale producten ginder zelfs eerder een factor 5 tot 6!

Dus bij zo een landen kan je echt wel zeggen dat hun geld 3 of meer keer waard is!
Ja cola maar als je in Thailand gewoond hebt, dan weet je dat computermateriaal, auto's,... pokkeduur daar is.

Hier heb je pakweg 1.000 euro per maand nodig om te "overleven" (wat iets geheel anders is dan "leven"), In Thailand heb je misschien maar 300 euro per maand nog om te "overleven", in Rusland misschien 500 euro. dus ja, Je wint omdat je alledaagde uitgaven zoalsvoeding en energie goedkoper is.

Maar als je iets "deftigs" wilt (niet wat er ligt in de Action :p), dan zit je met dezelfde prijzen wereldwijd. Ik dacht slim te zijn om in Thailand een bril met versterkte glazen te kopen. De montuur was altijd goedkoop maar dan totdat ik de prijs kreeg voor de verdunning. Dan kreeg ik Belgische prijzen. 4 plaatsen afgegaan van de fancy warenhuis tot één of ander rommelige boel met verschillende winkeltjes. Als ik daar afkwam met mijn zware glazen, dan kreeg ik direct prijzen van tegen de 200 euro :p. Montuur was goedkoop maar de glazen waren pokkeduur.

Om het ontopic te hebben, brilglazen en lenzen komen blijkbaar vooral uit het buitenland in Rusland daar dus de glazen zijn met 30% gestegen door sancties. En hoeveel zou het al gestegen zijn door de zwakke roebel over de jaren heen?

Ja cola maar als je in Thailand gewoond hebt, dan weet je dat computermateriaal, auto's,... pokkeduur daar is.

Hier heb je pakweg 1.000 euro per maand nodig om te "overleven" (wat iets geheel anders is dan "leven"), In Thailand heb je misschien maar 300 euro per maand nog om te "overleven", in Rusland misschien 500 euro. dus ja, Je wint omdat je alledaagde uitgaven zoalsvoeding en energie goedkoper is.

Maar als je iets "deftigs" wilt (niet wat er ligt in de Action :p), dan zit je met dezelfde prijzen wereldwijd. Ik dacht slim te zijn om in Thailand een bril met versterkte glazen te kopen. De montuur was altijd goedkoop maar dan totdat ik de prijs kreeg voor de verdunning. Dan kreeg ik Belgische prijzen. 4 plaatsen afgegaan van de fancy warenhuis tot één of ander rommelige boel met verschillende winkeltjes. Als ik daar afkwam met mijn zware glazen, dan kreeg ik direct prijzen van tegen de 200 euro :p. Montuur was goedkoop maar de glazen waren pokkeduur.

Om het ontopic te hebben, brilglazen en lenzen komen blijkbaar vooral uit het buitenland in Rusland daar dus de glazen zijn met 30% gestegen door sancties. En hoeveel zou het al gestegen zijn door de zwakke roebel over de jaren heen?
Er zijn dingen duurder, ja, wagens, maar dan vooral de Duitse. Brillen, glazen veel duurder idd, maar de monturen in regel een pak goedkoper.
Ik had een Nissan Navarra, alle toeters en bellen.
Net even gekeken, in Thailand nu vanaf 600,000B (16.700€), een vergelijkbaar met hier uitgeruste double cab 850,000Baht (23600€). Dat is iets meer dan de helft van hier hé, als je natuurlijk perse met een BMW 3-serie wil bollen, tjah.

Computers, toen ik er was, véél goedkoper, dikwijls stukken naar mijn familie hier opgestuurd. Thailand was zowat de grootste harde schijf producent ter wereld!

Kaas en wijn was mijn zonde, dat was idd vééél duurder ginder, maar dat zijn uitzonderingen hé.

Terug
Bovenaan