Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het Nato verdrag verplicht landen enkel elkaar te helpen bij een aanval op hun grondgebied. Navo burgers of ministers aanvallen buiten het grondgebied valt daar dus niet onder.

Niets houdt de NATO of eender welk land nu ook al tegen om te helpen natuurlijk, maar als ze puur willen afgaan op verdragsverplichtingen dan verandert zo'n aanval niks.
In het verdrag staat er "deemed to include". Als Poetin een bom dropt op de trein waarin de premier van Polen zit, ook al is die trein op dat moment in Oekraïne, dan roept Polen gewoon artikel 5 in hoor. En dat zal ook aanvaard worden.

Dat gaat me toch ook wat ver 😅

"Not all russians", dat was toch al langer duidelijk? En als dat fragment echt op tv geweest in Rusland, zou het ook raar zijn als het opgezet spel was, nee? :unsure: Nu ja, mogelijks is het kremlin ondertussen zelf ook volledig in de war van hun eigen propaganda :p

Dat gaat me toch ook wat ver 😅

"Not all russians", dat was toch al langer duidelijk? En als dat fragment echt op tv geweest in Rusland, zou het ook raar zijn als het opgezet spel was, nee? :unsure: Nu ja, mogelijks is het kremlin ondertussen zelf ook volledig in de war van hun eigen propaganda :p
Zo raar is dat niet, Live TV is meestal niet live maar vertraging op de stream te kunnen stoppen in geval iets verkeerd gaat.

Ik vind het zeer verdacht de live uitzending gewoon doorging. Zeker in een land zoals Rusland waar alles gewoon leugens zijn.

Voor mij is dit ook gewoon de troll farms van Rusland ah werk om empathie te verkrijgen.

In het verdrag staat er "deemed to include". Als Poetin een bom dropt op de trein waarin de premier van Polen zit, ook al is die trein op dat moment in Oekraïne, dan roept Polen gewoon artikel 5 in hoor. En dat zal ook aanvaard worden.
Waarm zouden ze dat doen? Is hij er in opdracht van de Navo dan? Zoniet is het gewoon eigen risico en problemen gaan zoeken daar.

Gezien trouwens dat in de afgelopen drie weken, drie nieuwe staten de procedure voor lidmaatschap van de EU hebben opgestart: Georgie, Moldavie en Oekraine. Volgens mij zijn daar toch wel wat obstakels, alle drie de landen hebben bijvoorbeeld niet het volledige bezit van hun grondgebied. Maar op zich zou ik wel zeer graag hebben dat ze de steun krijgen en kunnen aansluiten bij de EU.

Bij Turkije (bevroren status), Albanie, Bosnie & Herzegovina, Kosovo, Montenegro, Noord-Macedonie en Servie zijn er al onderhandelingen, maar bij elk land zijn de obstakels erg groot. Turkije onderhandelt eigenlijk al sinds de jaren '80.

Laatst bewerkt:
Zo raar is dat niet, Live TV is meestal niet live maar vertraging op de stream te kunnen stoppen in geval iets verkeerd gaat.

Ik vind het zeer verdacht de live uitzending gewoon doorging. Zeker in een land zoals Rusland waar alles gewoon leugens zijn.

Voor mij is dit ook gewoon de troll farms van Rusland ah werk om empathie te verkrijgen.

Ik blijf het vreemd vinden, maar ik lees net dat ze met een (relatief kleine) boete zou vrijgelaten zijn. Dat maakt het idd wel weer verdacht :p

Veel empathie heb ik toch niet, als ik dan daarna dit zie:

Ze is ondertussen vrijgelaten met een boete van 250 euro (30 000 roebel).

zowiezo dat dit niet effectief op TV is gekomen in Rusland. Er zal toch zowiezo wel een delay van een paar minuten zitten op die uitzendingen om juist deze soort zaken te voorkomen?

Als de Russen het zelf al zo rot spelen wil ik niet weten wat Kadyrov en zijn beesten daar gaan komen doen.
Kadyrov zit in zijn ivoren toren en laat het vuile werk over aan zijn knechten he. Je denkt toch niet dat die eigenhandig op de voorste rij gaat staan.
Hij zit natuurlijk wel ergens in Oekraïne, maar hij wordt goed afgeschermd

Straf hoe zeker jij weet waar Kadyrov zit.

En dan vooral omdat hij vandaag gefilmd werd op de luchthaven van Grozny.

Ziet er toch wel een toffe jongen uit. :unsure:

Volgens sommige Twitteraars zouden er al ca. 40.000 Syriërs klaar staan om "mee te spelen" in Oekraïne. Die zullen wellicht ervaring hebben om te vechten in steden, maar Aleppo is toch een héél andere stad dan Kiev?

"Rusland verloor al tot 40 procent van zijn eenheden in Oekraïne"​

Volgens Oekraïne is het Russische leger al tot 40 procent van zijn eenheden verloren die sinds de start van de Russische invasie in het land aan de gevechten deelnemen. De eenheden in kwestie werden ofwel volledig vernietigd of verloren hun gevechtskracht, stelde de generale staf in een situatierapport. Een concreet aantal werd niet genoemd. De informatie kan niet onafhankelijk worden geverifieerd.

De toestand blijft het ergst in de omgeving van de belegerde havenstad Marioepol, klinkt het. Het Russische leger probeert er nog altijd de stad te blokkeren aan de westelijke en oostelijke randen, maar het lijdt daarbij aanzienlijke verliezen, aldus Kiev. Volgens de autoriteiten slaagden zo'n 20.000 mensen erin om dinsdag veilig weg te geraken uit de stad aan de Zee van Azov.

Er zou opnieuw een Russische generaal gedood zijn.
En dan moet urban combat nog beginnen waar dodental nog veel hoger ligt.

"Rusland verloor al tot 40 procent van zijn eenheden in Oekraïne"​

Volgens Oekraïne is het Russische leger al tot 40 procent van zijn eenheden verloren die sinds de start van de Russische invasie in het land aan de gevechten deelnemen. De eenheden in kwestie werden ofwel volledig vernietigd of verloren hun gevechtskracht, stelde de generale staf in een situatierapport. Een concreet aantal werd niet genoemd. De informatie kan niet onafhankelijk worden geverifieerd.

De toestand blijft het ergst in de omgeving van de belegerde havenstad Marioepol, klinkt het. Het Russische leger probeert er nog altijd de stad te blokkeren aan de westelijke en oostelijke randen, maar het lijdt daarbij aanzienlijke verliezen, aldus Kiev. Volgens de autoriteiten slaagden zo'n 20.000 mensen erin om dinsdag veilig weg te geraken uit de stad aan de Zee van Azov.

Er zou opnieuw een Russische generaal gedood zijn.
En dan moet urban combat nog beginnen waar dodental nog veel hoger ligt.
40% lijkt me wel héél veel, maar ondanks alle oorlogspropaganda is het wel duidelijk dat de verliezen aanzienlijk zijn - al moet dat aan Oekraïense zijde ook niet mals zijn en dan spreek ik nog niet over de vernielingen aan de civiele infrastructuur. Urban combat moet inderdaad nog beginnen en dat zal beginnen met grootschalige beschietingen, waarbij het puin de verdedigers in feite helpt (cfr. Stalingrad) in plaats van hindert. Ik zie echter ook signalen dat de immense kloof tussen de Russische en Oekraïense onderhandelaars begint te verkleinen. Zelensky zegt dat de Russen redelijker worden en dat de Oekraïense neutraliteit een optie wordt, aangezien hij erkent dat lidmaatschap van de NAVO er niet in zit.

Als er 1 zijde ontkent dat ze in oorlog zijn dan kunnen we nooit volledig cijfers krijgen.
Ook onafhankelijk is moeilijk te bepalen al doen Pentagon en MoD VK wel hun best en komen hun estimaties wel in de buurt van de Oekraïnse.

Feit dat er al dagen geen vooruitgang wordt gemaakt door de russen qua terreinwinst is ook een indicatie. Ja je kan zeggen hergroeperen en nieuwe strategie maar in een vijandelijk land tegen een goed opgeleide hardnekkige tegenstander die bewezen heeft flexibel te zijn met goeie terreinkennis lijkt me dat geen goed plan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan