Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Je moet maar eens twee weken amper nog slapen. Je zal er in vergelijking heel slecht uitzien, zelfs al heb je daarnaast niks van stress.
Ik heb eens anderhalf jaar elke nacht 3-4 uur slaap gehad ipv het dubbel. De fysieke aftakeling komt eerst, nadien de mentale...en dat is het ergste. 'Je best moeten doen' om na te denken, geen fouten te maken...Je kan dat moeilijk beschrijven, maar je wordt een andere mens. Met een kort lontje ook. Ik draag daar volgens mij nog altijd de gevolgen van, heb sindsdien ook vrij hoge bloeddruk.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat een president/premier/... van een groot land al geen 8u per nacht slaapt. Laat staan als je waarschijnlijk paranoïde bent van de mensen rondom jou.
Wie weet wat slikt Poetin allemaal, ze beweren dat hij al lang anabole steroïden neemt (geen idee of dat algemeen geweten is of dat een theorie is van zijn tegenstanders) en dat hij daardoor zo’n opgepoft hoofd heeft gekregen. Gezond kan dat niet zijn op termijn en je kan daar manisch en paranoïde van worden.
Dat in combinatie met slaaptekort.

Een Oekraïense bom die insloeg in centrum van Donetsk. Beelden die we in onze media niet snel te zien krijgen. Of het een false flag is van Rusland of echt van het Oekraïens leger is, laat ik in het midden.
Ik heb deze beelden ook gezien gehad op reddit een paar dagen terug, hartverscheurend, vooral de man die huilt bij een overledene. Volgens de informatie die ik kreeg was het een onderschepte raket die dan stuurloos is terechtgekomen in een residentiële wijk.

Het is natuurlijk gissen en gokken voor ons over wat hier nu echt gebeurd is.

Пишу этот текст по просьбе бойцов находящихся на передовой.
Наша армия успешно завершает декоммунизацию Мариуполя. На передовой отважно сражаются парни из ВС РФ и 9 полка НМ ДНР, однако в информационном поле формируется картинка, будто Мариуполь взять силами чеченских росгвардейцев. Это не правда. Чеченцы идут третьим эшелоном за основными наступающими силами и силами поддержки, активно ведут медиа деятельность и создают ложную картинку для обывателя.
Уважаемые товарищи чеченцы, стремление к обретению боевой славы несомненно внушает уважение, но боевая слава добывается воинским подвигом, который совершается на поле боя, а не на просторах интернета.
Русскому солдату запрещено вести съёмку, за это предусмотрена дисциплинарная ответственность.
Русский солдат сражается, а не собирает лайки.
Поэтому не позволяйте себя обмануть и отнять у вас подвиг наших воинов.
Слава России!

grof vertaald via google translate. Blijkbaar ook nog eens een "likes" oorlog onderling

Ik schrijf deze tekst op verzoek van de soldaten in de frontlinie.
Ons leger voltooit met succes de decommunisatie van Marioepol. Jongens van de strijdkrachten van de Russische Federatie en het 9e regiment van de NM van de DPR vechten dapper aan de frontlinie, maar in het informatieveld wordt een beeld gevormd dat Mariupol zal worden ingenomen door de troepen van de Tsjetsjeense Nationale Garde. Het is niet waar. De Tsjetsjenen vormen het derde echelon achter de belangrijkste oprukkende en ondersteunende krachten, ze zijn actief betrokken bij media-activiteiten en creëren een verkeerd beeld voor de leek.
Beste kameraden Tsjetsjenen, het verlangen om militaire glorie te verwerven wekt ongetwijfeld respect, maar militaire glorie wordt verkregen door een militaire prestatie die wordt geleverd op het slagveld, en niet op internet.
Het is een Russische soldaat verboden te filmen, waarvoor disciplinaire verantwoordelijkheid is voorzien.
Een Russische soldaat vecht, verzamelt geen likes.
Laat u daarom niet misleiden en ontneem u de prestatie van onze soldaten.
Glorie aan Rusland!

Kan iemand uitleggen wat die ontmijner aan het doen is???

Dit gaat op termijn vrees ik ook nog veel problemen geven. Aan beide kanten ...

Laatst bewerkt:
Dit vind ik ook wel een goeie. Het ISS is al zo lang een internationale samenwerking, waarbij meestal (tot voor kort met SpaceX) Russische raketten en ruimtetuigen gebruikt werden om tot daar te geraken. Toont toch aan dat er nog steeds genoeg Russen zijn die totaal niet achter deze oorlog staan...

EDIT: al zouden er ook alternatieve verklaringen kunnen zijn volgens de VRT
(omdat die pakken meestel maanden op voorhand gemaakt worden)

Laatst bewerkt:
Wie weet wat slikt Poetin allemaal, ze beweren dat hij al lang anabole steroïden neemt (geen idee of dat algemeen geweten is of dat een theorie is van zijn tegenstanders) en dat hij daardoor zo’n opgepoft hoofd heeft gekregen. Gezond kan dat niet zijn op termijn en je kan daar manisch en paranoïde van worden.
Dat in combinatie met slaaptekort.

Gezien ze altijd het omgekeerde zeggen. Confirmed.

Ik vraag me af het Westen zo'n narcist als Poetin niet kan beïnvloeden door hem nu officieel in het rijtje van de grote melagomane oorlosgmisdadigers van de recente tijd toe te voegen. Hem voortdurend linken met Hitler en Mussolini , om maar een voorbeeld te noemen.
Door hem nu al te omschrijven als iemand die door de geschiedenis zal verguisd worden als een oorlogsmisdadiger.

Ik vraag me af het Westen zo'n narcist als Poetin niet kan beïnvloeden door hem nu officieel in het rijtje van de grote melagomane oorlosgmisdadigers van de recente tijd toe te voegen. Hem voortdurend linken met Hitler en Mussolini , om maar een voorbeeld te noemen.
Door hem nu al te omschrijven als iemand die door de geschiedenis zal verguisd worden als een oorlogsmisdadiger.
Denk als je gelooft dat de hele wereld tegen Rusland is dat dit soort vergelijkingen je net sterkt in je geloof dat het zo is, die zit al zover in de trechter dat dit niet meer uitmaakt wat je over hem zegt, het zou alleen een bevestiging zijn voor hem en zijn volgers.

14-03-01.png

Oekraïense verliezen. Of het waar is, valt moeilijk te verifiëren.
Oekraïne wil het aantal doden bij het laatste bombardement op de kazerne ook niet officieel bevestigen, zeiden ze vandaag op VTM, om moraal hoog te houden.

Laatst bewerkt:
iemand een idee waarom ik die app van Telegram niet gedownload krijg? blijft maar 'in behandeling' in android store, ik dacht eerst ligt mss aan wifi netwerk, maar hier op andere plaats hetzelfde voor. Wou hier wat telegramkanalen bekijken mbt tot de oorlog.

Wat een dystopische tijden waarin we leven! Eerst die Coronacrisis die al middeleeuws aanvoelde en nu de dreiging van een Derde Wereldoorlog. Wie had dat durven voorspellen 3 jaar geleden?
Bloem en olie hamsteren lijkt me nutteloos. Als ik een jaar geen brood mag eten zou dat nog goed zijn voor mijn lijn :crazy: .
Wanneer zou de NAVO zijn geduld verliezen en een bom droppen op het Kremlin? Poetin is Hitler II en eigenlijk zo passé. Ik verbaas me over de mensen willen vechten voor hun nationaliteit en identiteit in deze tijden waarin ik me vooral identificeer met Netflix, latte macchiato en mijn snorrende viervoeters. Waar gaat het heen met deze wereld? Als we niet oppassen zal de oorlog met Rusland en verdere sancties langs beide kanten heel het Europese continent verzwakken en zijn we hier binnen 30 jaar net zo arm als nu in Roemenië. Het ideale moment voor een andere bezetter om zijn slag te slaan en bijvoorbeeld een doorgedreven islamisering door te voeren in heel Europa over een 50-tal jaar. Dat zou dan ook samenvallen met de klimaatopwarming waardoor grote delen van de planeet tegen dan onleefbaar zijn en dictators nog meer kansen krijgen op vrijspel.

Sterkst groeiende economie van Europa eventjes los op de korrel nemen. Je beseft nog niet half uit wat voor krater die mensen aan het klimmen zijn. Schande.

En dus post je zo'n zaken gewoon niet.
En waarom zouden we zoiets niet posten. Als we hier Russische propaganda posten, dat in de Westerse media als zodanig wordt bestempeld dan zie ik het probleem niet. Ik denk dat de meeste mensen voor zichzelf kunnen uitmaken wat waar is of niet, of wat ze willen geloven of niet.

Als we die redenering volgen, kunnen we beter niets posten want er is gewoon teveel fog of war langs beide kampen.

Laatst bewerkt:
En waarom zouden we zoiets niet posten. Als we hier Russische propaganda posten, dat in de Westerse media als zodanig wordt bestempeld dan zie ik het probleem niet. Ik denk dat de meeste mensen voor zichzelf kunnen uitmaken wat waar is of niet, of wat ze willen geloven of niet.

Als we die redenering volgen, kunnen we beter niets posten want er is gewoon teveel fog of war langs beide kampen.

Maar je kan niet eens je eigen stelling kracht bij zetten?

Je zegt in deze post dat mensen voor zichzelf kunnen uitmaken wat waar is of niet waar is. Enkele posts daarboven zeg je tegelijk dat je infographic over Oekraïense verliezen moeilijk te verifiëren is.

Dus, wat wordt het? In tussentijd hou je speculatieve posts beter gewoon achterwegen.

14-03-01.png

Oekraïense verliezen. Of het waar is, valt moeilijk te verifiëren.
Oekraïne wil het aantal doden bij het laatste bombardement op de kazerne ook niet officieel bevestigen, zeiden ze vandaag op VTM, om moraal hoog te houden.

Is het niet handiger bij het plaatsen van anderstalige prentjes om een aantal dingen te vertalen/verduidelijken gezien hier waarschijnlijk niemand cyrillisch schrift kan lezen? De bovenste is van de Ukrainian Armed Forces, maar die onderste 2? De cijfers van slachtoffers/verliezen zijn een som van 3 categorieen, maar welke 3 zijn dat dan? Welke van de 3 zijn de doden, welke zijn de gewonden?

Je zegt in deze post dat mensen voor zichzelf kunnen uitmaken wat waar is of niet waar is. Enkele posts daarboven zeg je tegelijk dat je infographic over Oekraïense verliezen moeilijk te verifiëren is.

Dus, wat wordt het? In tussentijd hou je speculatieve posts beter gewoon achterwegen.

Goh, uiteindelijk is wat je zegt toch ook van toepassing op alle informatie die hier gepost wordt vanuit Oekrains oogpunt? Hun informatie valt ook moeilijk te verifieren, maar we gaan ervan uit dat het juist is omdat ze voor ons "de goeien" zijn maar laat ons niet vergeten dat ze a) het verdedigende kamp zijn en b) zware underdog zijn, ze hebben er dus baat bij om de Russische verliezen aan te scherpen en de Oekrainse verliezen te minimaliseren of te verzwijgen.
Ik ga er wel mee akkoord dat er wat moeite mag gedaan worden m.b.t. bronvermeldingen en verduidelijking als het anderstalige informatie betreft. Bij Twitter en nieuwsberichten kun je als lezer zelf nog checken of het betrouwbaar is. Met die random telegram kanalen heb je dat niet.

Net zoals de infografieken over de Russische verliezen, dus uw punt is? Laten we niet doen alsof onze eigen media heilig is. Russische media bias, daar zijn we wel over eens denk ik en dat de informatie die "onze" eigen media produceert, geloofwaardiger is. Daar hoeven we denk ik ook geen discussie over te voeren. Maar ook "onze" berichtgeving moet je toch met een kritische bril bekijken want laten we eerlijk zijn; we weten het niet. Tenzij er hier iemand op het forum zit met een rechtstreekse verbinding naar de SBU of de FSB, acht ik de kans redelijk klein dat we veel onafhankelijke objectieve berichtgeving vanuit het veld zullen ontvangen. Dan is het beter om de berichtgeving van beiden kampen te zien, en zelf uit te maken wat geloofwaardig is en wat niet. Als wij Russische berichtgeving gaan "censureren", dan zijn we geen haar beter dan de Russische beleidsmakers op dat vlak. Een Russisch bombardement op een appartementsblok is geloofwaardig omdat Oekraïne het zegt (ik ontken het niet voordat iemand het in zijn hoofd haalt om mij te beschuldigen) maar een Oekraïens bombardement op de Donbass is ongeloofwaardig omdat Oekraïne het ontkent? The boy who cried wolf is hier niet van toepassing vrees ik want het is een complex conflict en het is een vuile oorlog.

Er is een block optie. Dan hoef je mijn berichten niet te zien en kan je verder doorgaan. Problem solved.

Why let obsequious, unlettered journalists on CNN, Fox News, or MSNBC shape your conscience, determine your beliefs, or develop your dependency on allegedly expert opinion, as if you were a docile creature lacking the courage to formulate your own ideas, when you could, instead, empower yourself through laborious study, exert your own understanding, and free yourself from the cramped cage of contemporary culture by analyzing past cultures, foreign places, difficult texts, and profound ideas?

The battlefield is well known for becoming quickly enveloped in the fog of war. That is one reason why inexperienced journalists are cautioned by their editors to wait for evidence and to be alert to propaganda. In practice, however, one can assess where the media's sympathies lie – concealed behind flimsy claims of objectivity – by noting when and for whose benefit these caution rules are abandoned, and which side's narratives are accepted quickly and uncritically.

Tot zover de due diligence van BBC?

8 jaar verder en de situatie is erger maar desondanks zijn deze woorden nog steeds van toepassing want dit is ook hetgeen weer aan het gebeuren is.
By making Putin’s villainy a major narrative in the bigger Ukraine story, the media limits policy options for the western decision-makers, raising the political cost of mediation for them in the conflict. Compare the hostile phone conversations today between Putin and the western leaders with the active onsite diplomacy of then French President Nicholas Sarkozy who forged the peace agreement between Russian and Georgia after their brief war in 2008.

This one-sided journalism also cultivates a poor opinion of the west among Putin and his henchmen. To them, the west’s moral values are a sham – they are no better than us, they’ve just got a better PR they call journalism, so the thinking goes. Biased journalism, when demonstrated by western media, only reinforces this world view and robs the west of its moral authority in its dealing with the cynical Russian leadership.

Is het niet handiger bij het plaatsen van anderstalige prentjes om een aantal dingen te vertalen/verduidelijken gezien hier waarschijnlijk niemand cyrillisch schrift kan lezen? De bovenste is van de Ukrainian Armed Forces, maar die onderste 2? De cijfers van slachtoffers/verliezen zijn een som van 3 categorieen, maar welke 3 zijn dat dan? Welke van de 3 zijn de doden, welke zijn de gewonden?
Mijn excuses. Ik dacht dat de symbolen duidelijk waren
Bovenaan: Oekraïense krijgsmacht: gedood, gewond, gevangen
Links onder: Nationale garde van Oekraïne: gedood, gewond, gevangen.
Rechts onder: Oekraïense grenswacht: gedood, gewond, gevangen.
Rest van de symbolen van het militair materiaal, spreekt voor zich. De + tekens staan voor verandering in cijfers per dag; dus tussen 13 en 14 maart.

Laatst bewerkt:
Ik vertrouw de westerse media ook niet 100%, toch zeker niet wanneer het over de oorlog in Oekraïne gaat. Natuurlijk wordt er een beeld geschetst vooral op basis van Oekraïense bronnen. (en Zelensky en co zijn duidelijk top op gebied van PR)

Maar alles wat nu uit Rusland komt, vertrouw ik echt 0%. Dat hebben ze ook aan zichzelf te danken. Als je constant flagrant loopt te liegen over alles, op alle niveaus (tot bij de VN), dan is je geloofwaardigheid totaal weg... Stel dat er nu effectief een misplaatste Oekraïense bom op bv. een ziekenhuis zou terecht komen, dan gelooft niemand dat wanneer de Russen daarover zouden berichten. Dus van die infographic van @w00tw00t geloof ik niks. ("bron" is ook wel extreem vaag, want dat is gewoon een soort Russisch telegram bericht of wat? Wie heeft dat gemaakt?)

En eigenlijk het allerbelangrijkste: elke bom is sowieso de schuld van Rusland. Als zij Oekraïne niet zouden binnengevallen zijn, dan moest Oekraïne zichzelf ook niet verdedigen. Dan was er niks aan de hand. Nul bommen, nul slachtoffers.

Trouwens: mocht Poetin echt niet meer bij zinnen zijn en beslissen om een atoombom te droppen, donderdag in Brussel is de moment :unsure:

Ik vertrouw de westerse media ook niet 100%, toch zeker niet wanneer het over de oorlog in Oekraïne gaat. Natuurlijk wordt er een beeld geschetst vooral op basis van Oekraïense bronnen. (en Zelensky en co zijn duidelijk top op gebied van PR)

Maar alles wat nu uit Rusland komt, vertrouw ik echt 0%. Dat hebben ze ook aan zichzelf te danken. Als je constant flagrant loopt te liegen over alles, op alle niveaus (tot bij de VN), dan is je geloofwaardigheid totaal weg... Stel dat er nu effectief een misplaatste Oekraïense bom op bv. een ziekenhuis zou terecht komen, dan gelooft niemand dat wanneer de Russen daarover zouden berichten. Dus van die infographic van @w00tw00t geloof ik niks. ("bron" is ook wel extreem vaag, want dat is gewoon een soort Russisch telegram bericht of wat? Wie heeft dat gemaakt?)

En eigenlijk het allerbelangrijkste: elke bom is sowieso de schuld van Rusland. Als zij Oekraïne niet zouden binnengevallen zijn, dan moest Oekraïne zichzelf ook niet verdedigen. Dan was er niks aan de hand. Nul bommen, nul slachtoffers.
Ik denk dat we allemaal wel moeten erkennen dat de fout van dit alles bij Verhofstadt ligt! Hij had maar niet met zijn kont moeten staan zwaaien op een podium in Kiev met zijn onrealistische beloftes.

On a serious note: Dit alles begon al in 2014 of zelfs eerder. Oekraïne is gewoon het zoveelste geopolitiek misbaksel geworden tussen de VS en Rusland.

Maersheimer zijn boeken zijn een aanrader.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan