Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Awel hé, markeer deze dag als historisch maar ... volmondig akkoord mijn beste!
Het is wel typerend dat we ons hier zitten druk maken over een mep die Will Smith uitdeelt, of Lotte Vanwezemael die dickpicks toegestuurd krijgt, terwijl ze in Oekraïne andere problemen aan hun hoofd hebben.

Goh ja, als we allemaal een comfortabel zorgeloos leven hebben, hebben we pas tijd om verder na te denken over "kleinere" dingen.
Als ge daarentegen elke dag gewoon moet proberen te overleven, zijt ge waarschijnlijk niet bezig met woke te zijn. :unsure:

Abramovich had zich zijn 2022 ook wel anders voorgesteld denk ik.

Als dat klopt, is het toch echt waanzin... Ik doe uiterst mijn best om Poetin en zijn inner circle niet als "pure evil" te beschouwen, maar als ge tijdens vredesonderhandelingen de tegenpartij probeert te vergiftigen (samen met nog andere acties uiteraard, bv. Marioepoel van de kaart proberen vegen incl. inwoners), dan krijg ik het toch moeilijk.

Dat was voor inval van Oekraïne niet zo simpel omdat Rusland op papier een machtig leger heeft. EU is/was dan ook vooral softpower en wij hebben praktisch geen deftig leger.
Klopt. De Europese Unie dacht blijkbaar dat we Oekraïne konden laten aansluiten met enkel soft power terwijl de realiteit uitwijst dat dat een zeer naïve invalshoek is geweest. Ofwel hadden we een trilateraal akkoord moeten uitwerken, ofwel hadden we Oekraïne van defensieve garanties moeten voorzien. Ik weet het, na de feiten is het makkelijk praten, maar ik blijf toch achter met het ongemakkelijke gevoel dat we de situatie in Oekraïne sterk hebben onderschat en de mensen daar aan hun lot hebben overgelaten.

Je moet toegeven dat het sindsdien veel is gewijzigd in die visies : Russisch leger is niet sterk genoeg, EU landen investeren fors meer in defensie. NATO staat veel sterker en hechter, zelfs Finland denkt eraan om toe te treden.
Economisch gaat Rusland nog minder voorstellen : hun grootste exportproduct aan hun grootste klant zal tegen eind van jaar met 2/3 verminderd zijn als de plannen voltrekken.
In sé kan Poetin max een pyrrusoverwinning behalen.
Ja, mijn argument gaat dan ook over de situatie voor de annexatie van Crimea en hoe we als Europese Unie de situatie beter hadden kunnen aanpakken in functie van de stabiliteit in Oekraïne.

Ik lees zo vaak in dit topic dat Rusland de soevereniteit van Oekraïne maar moet respecteren...ja no shit. Maar dat doet Rusland niet, heeft het nooit gedaan en is het ook niet van plan om te doen. Ik denk dat iedereen het in dit topic eens is dat Rusland de grote boosdoener is in dit conflict maar dat betekent niet dat er niet kritisch gekeken mag worden naar onze eigen manier van aanpak.

Laatst bewerkt:
Abramovich is dan niet eens de tegenpartij, maar een bemiddelaar. Bewijst nog maar eens wat voor een maffiastaat Rusland is.
Hallucinant — die denken nu toch niet dat nog maar 1 iemand eraan twijfelt dat Rusland, die er om bekend staat politieke tegenstanders te vergitfigen, de dader was? Geen idee wat ze ermee denken te bereiken.

De enige reden die ik kan bedenken is om Oekraïne van de tafel weg te jagen en dan te kunnen zeggen "zie je wel! Oekraïne wil niet meer onderhandelen! helaas zijn we nu gedwongen om te escaleren".

Het gaat blijkbaar wel over symptomen die ze 10 dagen geleden hadden en mogelijk komt het door contact met een stof in de omgeving (ten gevolge van een bombardement wellicht).
Blijft natuurlijk wel zeer verdacht gezien de voorgeschiedenis van Rusland.

Het is wel typerend dat we ons hier zitten druk maken over een mep die Will Smith uitdeelt, of Lotte Vanwezemael die dickpicks toegestuurd krijgt, terwijl ze in Oekraïne andere problemen aan hun hoofd hebben.

We hebben een once-in-a-century pandemie gehad, en nu oorlog in onze achtertuin. Bovendien ervaren we een schrikwekkende inflatie met bijhorende onzekerheid over onze economische toekomst. Het spook van de klimaatsveranderingen is ook aan de horizon zichtbaar.

Heeft helemaal niets te maken met een gebrek aan perspectief en/of empathie met de situatie van Oekraïne. Mensen hebben gewoon wat afleiding en wat hoop nodig. Zeker nu.

Het gaat blijkbaar wel over symptomen die ze 10 dagen geleden hadden en mogelijk komt het door contact met een stof in de omgeving (ten gevolge van een bombardement wellicht).
Blijft natuurlijk wel zeer verdacht gezien de voorgeschiedenis van Rusland.

Mogelijks een ongelukkig toeval dus. Niet dat iemand gaat huilen als Rusland voor de verandering eens onterecht beschuldigd wordt van het vergiftigen van hun tegenstanders. Hebben ze aan zichzelf te danken.

Uiteraard is het niet 'de' reden van een conflict maar qua signaal toch wel verkeerd. Ik denk daar dat we kunnen het over eens zijn.
Qua signaal verkeerd? Kan je dat verder toelichten? We zijn het daar duidelijk niet over eens. Had je dan liever gehad dat we toen een oogje dichtgeknepen hadden en zulke terreur doodgezwegen? En Waarom dan? Puur uit schrik voor Rusland?

Qua signaal verkeerd? Kan je dat verder toelichten? We zijn het daar duidelijk niet over eens. Had je dan liever gehad dat we toen een oogje dichtgeknepen hadden en zulke terreur doodgezwegen? En Waarom dan? Puur uit schrik voor Rusland?
Wat ik niet begrijp is dat de meeste mensen precies vergeten hoe ver Rusland al durfde gaan lang voor de Krim geannexeerd werd.
Pro europes leiders (Viktor Yushchenko) in Oekraine werd vlot vergifitgd. De verkiezingen tijdens de oranje revolutie gaven al aan hoe verdeeld het land was. Op het moment dat de pro russische president de biezen neemt olie op het vuur gaan gooien was mss niet de beste tacktiek nee? Politiek gezien was dat land al verscheurd en ik ben er vrij zeker van dat het politieke gewoel wat te laten bezinken na de maidan revolutie een veel betere keuze was. (kleine ninja edit, niet enkel de speech van verhofstadt maar de reacties uit de gehele westerse wereld) Wie weet was er dan niet tot een invasie van de krim overgegaan. En als het conflict in 2014 niet gestart was, was er ook geen bewapeningen langs beide zijden door buitenlandse mogendheden en zouden we finaal geen (ik hoop van niet) lange oorlog zien in Oekraine. Een oorlog die trouwens op het randje staat van ons in een mondiaal conflict te laten verzeilen.
In 2019 waren er al 43000 oorlogslachtoffers waarvan 13000 doden... Tel ze maar bij de slachtoffers van de huidige invasie.

Hoe meer je over de oekrainse politiek leest sinds ± 2000 hoe meer je mond openvalt van de corruptie daar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cassette_Scandal
https://en.wikipedia.org/wiki/Orange_Revolution
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yushchenko
De schandalen en corruptie zijn daar echt een rode draad in de politiek. Dat de bevolking daar tegen in opstand komt is echt nobel en ik zou net hetzelfde doen. Maar in zo een politiek corrupte omgeving kunnen de consequenties zoals we nu zien stevig zijn. Zeker als je land een speelbal is tussen het westen en rusland.

Ik geef wel toe dat er in deze omstandigheden geen richting was die we konden uitgaan om het leed bij de bevolking te vermijden.

Laatst bewerkt:
Aan Russisch-Oekraïense onderhandelingstafel zitten nauwelijks vrouwen, nochtans kunnen zij daar belangrijke rol spelen

In dit artikel schuilt zoveel symboliek. Niet inhoudelijk in het artikel maar in de gedachte en de invalshoek. Dit is een botsing van twee werelden.
- Enerzijds een brutale oorlog door een nietsontziende dictator die beschikt over kernwapens en gesteund door een bevriend communistisch regime met gigantische economische en militaire macht, als symbool voor de pivoterende machtsbalans in de wereld.
- En anderzijds heb je dan in het Westen als reactie daarop... een onnozel wicht die begint te leuteren over de gender equality aan de onderhandelingstafel (!)(!)(!)(!)(!).

Dit is zó tekenend voor de Westerse decadentie en de roze bubbel waar we in leven. Ik zou ermee moeten lachen, mocht het niet zo triestig zijn.

Noordkaap zong al: "Zou zo'n heel klein beetje oorlog, soms niet beter kunnen zijn?". En voor sommigen is dat inderdaad jammer genoeg het geval, om ze met een emmer ijskoud water in het gezicht te doen ontwaken uit hun roze droom.
Typisch dit, de echte westerse problemen... Waarom klaagt ze niet over het feit dat Oekrainse mannen het land niet uitmogen omdat ze moeten gaan vechten. Waarom die gelijkheid niet doortrekken en de vrouwen ook daar houden? Dan hoeft gelijkheid zeker niet, wannzer het hun slecht uitkomt.

Typisch dit, de echte westerse problemen... Waarom klaagt ze niet over het feit dat Oekrainse mannen het land niet uitmogen omdat ze moeten gaan vechten. Waarom die gelijkheid niet doortrekken en de vrouwen ook daar houden? Dan hoeft gelijkheid zeker niet, wannzer het hun slecht uitkomt.
Anderzijds kun je je de vraag stellen of die monomanische drang tot het vergaren van macht tegen elke mogelijke kostprijs niet een typisch mannelijke eigenschap is.

Bovendien gaat het artikel niet over quota's opvullen. Het gaat over het feit dat vrouwen effectief een bewezen meerwaarde kunnen hebben bij het succesvol afronden van vredesonderhandelingen.

Wat ik niet begrijp is dat de meeste mensen precies vergeten hoe ver Rusland al durfde gaan lang voor de Krim geannexeerd werd.
Pro europes leiders (Viktor Yushchenko) in Oekraine werd vlot vergifitgd. De verkiezingen tijdens de oranje revolutie gaven al aan hoe verdeeld het land was. Op het moment dat de pro russische president de biezen neemt olie op het vuur gaan gooien was mss niet de beste tacktiek nee? Politiek gezien was dat land al verscheurd en ik ben er vrij zeker van dat het politieke gewoel wat te laten bezinken na de maidan revolutie een veel betere keuze was. (kleine ninja edit, niet enkel de speech van verhofstadt maar de reacties uit de gehele westerse wereld) Wie weet was er dan niet tot een invasie van de krim overgegaan. En als het conflict in 2014 niet gestart was, was er ook geen bewapeningen langs beide zijden door buitenlandse mogendheden en zouden we finaal geen (ik hoop van niet) lange oorlog zien in Oekraine. Een oorlog die trouwens op het randje staat van ons in een mondiaal conflict te laten verzeilen.
In 2019 waren er al 43000 oorlogslachtoffers waarvan 13000 doden... Tel ze maar bij de slachtoffers van de huidige invasie.

Hoe meer je over de oekrainse politiek leest sinds ± 2000 hoe meer je mond openvalt van de corruptie daar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cassette_Scandal
https://en.wikipedia.org/wiki/Orange_Revolution
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yushchenko
De schandalen en corruptie zijn daar echt een rode draad in de politiek. Dat de bevolking daar tegen in opstand komt is echt nobel en ik zou net hetzelfde doen. Maar in zo een politiek corrupte omgeving kunnen de consequenties zoals we nu zien stevig zijn. Zeker als je land een speelbal is tussen het westen en rusland.

Ik geef wel toe dat er in deze omstandigheden geen richting was die we konden uitgaan om het leed bij de bevolking te vermijden.

Die eerste alinea doet uitschijnen alsof er enkel vanuit de EU olie op het vuur gegooid werd. Zijn we nu echt zo naief om te denken dat Rusland geen geld gepompt heeft in pro-Russische propaganda in Oekraine destijds? Dat er vanuit Rusland geen olie op het vuur gegooid werd om dingen op een bepaalde manier aan te wakkeren in hun voordeel? Rusland had reeds een economische blokkade geactiveerd tegen Oekrains vlees en kaas, en voerde importheffingen in op Oekrains staal. Dit was een klein voorbeeld volgens de Russen hoe de toekomst er zou uitzien als Oekraine met de EU in bed ging.
De EU was wel naief in het denken dat dit allemaal door mannetjes in maatpakken afgehandeld kon worden, terwijl Rusland gelijk bereid was om mannetjes met geweren op pad te sturen. Oekraine is voor Rusland dan ook veel belangrijker, dan dat het voor de EU is. Denken dat de hele Krim/Donbas-invasie zonder EU-inmenging niet gebeurd zou zijn, is wishful thinking. Die mensen waren zonder de speech van Verhofdstad ook al reeds zwaar in opstand gekomen en hadden reeds hun president het land uitgejaagd.

Uw laatste alinea over de corruptie daar, is dan weer een voorbeeld waarom de EU Oekraine gewoon niet sneller betere beloftes kon doen. 10-15 jaar geleden tierde corruptie er welig, politieke opponenten werden opgesloten of soms zelfs vergiftigd zoals je ook al aangaf. Zo'n landen kunnen niet opgenomen worden in de EU en dienen intern toch een hele mentaliteitswijziging door te voeren. EU heeft beloftes gemaakt, plannen opgesteld en ook geldelijke beloften gemaakt (leningen etc), maar Oekraine/Yanushenko wou veel meer geld omdat ze op de rand van bankroet stonden. En dat kon/wou EU en het IMF niet geven. Die corruptie, weet je wel...
Voor Rusland daarentegen zijn zo'n dingen minder een probleem, die kennen en ervaren ze zelf ook :)

Interview van CNN met de woordvoerder van het Kremlin Peskov over het eventuele gebruiken van nucleaire wapens.. Ze blijven er vrij vaag over uiteindelijk en herhalen de existentiële bedreiging tav Rusland.

Interview van CNN met de woordvoerder van het Kremlin Peskov over het eventuele gebruiken van nucleaire wapens.. Ze blijven er vrij vaag over uiteindelijk en herhalen de existentiële bedreiging tav Rusland.

Boots on the ground in Rusland in combinatie met een falend Russisch leger om de opmars van de vijand te stuiten, zo zou ik dat interpreteren.

Vreemd dat er weinig tot geen berichtgeving is over de onderhandelingen die momenteel bezig zijn in (alweer) Turkije:

Misschien is Oekraïne nu ‘old news’ zoals andere ver-van-mijn-bed conflicten in de wereld?

Vreemd dat er weinig tot geen berichtgeving is over de onderhandelingen die momenteel bezig zijn in (alweer) Turkije:

Misschien is Oekraïne nu ‘old news’ zoals andere ver-van-mijn-bed conflicten in de wereld?
is het allereerste dat je ziet zodra je naar standaard.be gaat nochtans.

is het allereerste dat je ziet zodra je naar standaard.be gaat nochtans.
Een zekere gewenning treedt altijd op natuurlijk, zeker aangezien het effect op België beperkt blijft. Maar het is natuurlijk nog altijd zowat het belangrijkste nieuwsfeit.

Terug
Bovenaan