Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tuurlijk, was voor ons heel makkelijk. Dat materiaal viel niet onder sancties, het is onze policy waardoor we die beslissing namen.

Materiaal, specifiek geproduceerd voor één Russisch klant, niet verzenden. We spreken over een cijfers met minstens 6 nullen...

Economisch geen enkele impact, zeg je?
Ik ga hier niet voor elk bedrijf spreken natuurlijk maar het is gewoon zo dat de meeste bedrijven die Russische klanten/leveranciers hebben laten vallen niet te hard geïmpacteerd gaan zijn. De beslissing om een half procent van je omzet op te geven is makkelijker genomen dan een divisie in je bedrijf te moeten ontslaan. De impact van het afstoten van de Russische markt kan variëren van geen of amper impact tot het bedrijf opblazen, je kan dus niet gewoon doen alsof het feit dat het mogelijk is voor één bedrijf, het automatisch net zo makkelijk is voor een ander bedrijf.

Aan het einde van wereldoorlog was het toch ook zo, de concentratiekampen bevrijden om ze dan de dag erna terug zelf te gaan gebruiken. Imo moet Rusland niet wenen opdat ze scheef bekeken worden, ze hebben een geschiedenis van leugens en bedrog en hebben in al die jaren nog altijd nooit getoond dat ze daar iets willen aan doen.
Of de vrouwelijke concentratiegevangenen na hun bevrijding misbruiken ...

Geen enkele oorlog is "proper" en er zijn altijd excessen, maar deze misdaden rondom Kiev (en wie weet waar elders?) zijn op alle vlakken verwerpelijk. Ik heb geen idee hoe Moskou dit nog probeert te vergoeilijken, maar dit gaat geen goed effect hebben op de voortgang van de vredesgesprekken.

De vraag is natuurlijk: zijn dit wandaden van individuele groepen soldaten, of past dit in de algemene terreurstrategie van de Russische legertop? Hun strategie in Syrië, maar ook in Grozny, en nu ook in Oekraïne, was om zoveel mogelijk burgerdoelwitten uit te schakelen: ziekenhuizen, scholen, winkels, ... vaak ook gebruikmakend van de "double tap" om de hulpverleners, journalisten en omstanders te raken die na de eerste aanval toestromen. Allemaal met als doel de wil van de bevolking om in het belegerde gebied te blijven, en vooral de wil om terug te vechten, te breken. En op die manier ook de vijandelijke leiding op de knieën te dwingen: hoe langer je je verzet, hoe meer slachtoffers we maken onder je bevolking, hoe meer we je land verwoesten. Het zou me dus niet verbazen moesten de soldaten de opdracht gekregen hebben van hogerhand om het absolute beest uit te hangen (wat de individuele acties van die soldaten niet goed spreekt, dat heb ik eerder al aangehaald in een discussie met kay-gell).

Dit is waar ik schrik voor had bij de eerste tekenen dat Oekraïne niet snel zou opgeven. Rusland is geen "faire" tegenstander. Rusland geeft niet om burgerslachtoffers, integendeel, burgerslachtoffers zijn een integraal deel van hun strategie om een vijand op de knieën te krijgen.

Ja, dit zal invloed hebben op de vredesonderhandelingen, maar de vraag is of dat niet net de bedoeling is/was van de Russen.

De vraag is natuurlijk: zijn dit wandaden van individuele groepen soldaten, of past dit in de algemene terreurstrategie van de Russische legertop? Hun strategie in Syrië, maar ook in Grozny, en nu ook in Oekraïne, was om zoveel mogelijk burgerdoelwitten uit te schakelen: ziekenhuizen, scholen, winkels, ... vaak ook gebruikmakend van de "double tap" om de hulpverleners, journalisten en omstanders te raken die na de eerste aanval toestromen. Allemaal met als doel de wil van de bevolking om in het belegerde gebied te blijven, en vooral de wil om terug te vechten, te breken. En op die manier ook de vijandelijke leiding op de knieën te dwingen: hoe langer je je verzet, hoe meer slachtoffers we maken onder je bevolking, hoe meer we je land verwoesten. Het zou me dus niet verbazen moesten de soldaten de opdracht gekregen hebben van hogerhand om het absolute beest uit te hangen (wat de individuele acties van die soldaten niet goed spreekt, dat heb ik eerder al aangehaald in een discussie met kay-gell).

Dit is waar ik schrik voor had bij de eerste tekenen dat Oekraïne niet snel zou opgeven. Rusland is geen "faire" tegenstander. Rusland geeft niet om burgerslachtoffers, integendeel, burgerslachtoffers zijn een integraal deel van hun strategie om een vijand op de knieën te krijgen.

Ja, dit zal invloed hebben op de vredesonderhandelingen, maar de vraag is of dat niet net de bedoeling is/was van de Russen.
Zoals ik al eerder zei in dit topic zijn er verschillende vormen van oorlogsgeweld. Wellicht zijn er nog verdere gradaties. Je kan de bombardementen op burgerdoelwitten in WOII ook beschouwen als systematisch oorlogsgeweld waarbij doelbewust steden werden gebombardeerd om de wil van de burgerbevolking te breken. Maar de holocaust is ook systematisch oorlogsgeweld. Dat zijn toch twee héél verschillende vormen van geweld.
1. Incidenteel oorlogsgeweld: dit is de onvermijdelijke vorm van geweld in ieder conflict. Onschuldige slachtoffers worden beperkt tot een minimum, maar het gebeurt wel. Wat valt hieronder: beschietingen met ongeleide projectielen die wel eens verkeerd kunnen vallen, zoals een granaat die per ongeluk op een burgerdoelwit valt. Dat is zeer betreurenswaardig, maar er is veel desinformatie op het slagveld. Geruchten dat de vijand in een dorpsschooltje zit maakt het een legitiem militair doelwit, maar die informatie kan verkeerd zijn of niet meer kloppen. En dan zit je met een onbedoelde slachting. Ook héél voorkomend in dit geval zijn soldaten die plunderen en verkrachten, zij het in dit geval op kleine schaal. Gebrek aan discipline kan gebeuren door de chaos van de oorlogssituatie, maar kan wel tot een minimum worden beperkt door de legerleiding die disciplinerende acties onderneemt tegen soldaten die hun boekje te buiten gaan.
2. Structureel oorlogsgeweld: de plaatselijke legerleiding heeft niet de mogelijkheid om het oorlogsgeweld zoals hierboven beschreven te voorkomen en er is een structureel tekort aan supervisie en discipline onder de soldaten. Er kan ook corruptie aanwezig zijn, waarbij plunderingen voor een stuk worden georganiseerd voor zelfverrijking. Als het Russische leger effectief een tekort aan voedsel heeft, zal het "van het land leven" en de plaatselijke bevolking uitpersen in ruil voor eten en onderdak. Buitenproportioneel geweld wordt niet geschuwd, maar het is geen doelbewuste intentie van hogerhand. Er is eerder laksheid en een structureel gebrek aan discipline binnen het leger.
3. Systematisch oorlogsgeweld: de gehele legerleiding stuurt aan op het gebruik van grootschalig oorlogsgeweld met de bedoeling de plaatselijke bevolking te terroriseren of zelfs uit te roeien om de vooropgezette doelen te behalen. Een héél duidelijk voorbeeld is hoe het Duitse leger is tekeergegaan aan het Oostfront tegen de plaatselijke bevolking of bijvoorbeeld het beruchte Commisarenbevel waarbij communistische commissaren bewust werden geëxecuteerd. De NKVD kreeg van Beria het bevel om lafheid genadeloos te straffen, waarbij tienduizenden Russische soldaten het leven lieten (13.500 Russen kregen in Stalingrad alleen al de kogel voor "onpatriottisch gedrag")

Zoals ik al eerder zei in dit topic zijn er verschillende vormen van oorlogsgeweld. Wellicht zijn er nog verdere gradaties. Je kan de bombardementen op burgerdoelwitten in WOII ook beschouwen als systematisch oorlogsgeweld waarbij doelbewust steden werden gebombardeerd om de wil van de burgerbevolking te breken. Maar de holocaust is ook systematisch oorlogsgeweld. Dat zijn toch twee héél verschillende vormen van geweld.
Maar beiden zijn oorlogsmisdaden volgen alle internationale verdragen.
En of het dan van "individuele groepen soldaten" is of een strategie die van bovenaf komt, maakt niet uit. Het gebeurt onder die vlag, het is aan jouw legertop om dat in de hand te hebben, of je maakt je schuldig aan die oorlogsmisdaden.

Of de vrouwelijke concentratiegevangenen na hun bevrijding misbruiken ...

Geen enkele oorlog is "proper" en er zijn altijd excessen, maar deze misdaden rondom Kiev (en wie weet waar elders?) zijn op alle vlakken verwerpelijk. Ik heb geen idee hoe Moskou dit nog probeert te vergoeilijken, maar dit gaat geen goed effect hebben op de voortgang van de vredesgesprekken.
Vergoeilijken? Russische MO is alles altijd staalhard ontkennen, is het altijd al geweest en zal het altijd zo blijven.

Ik vrees dat we nog maar het topje van de ijsberg hebben gezien. Heb er slecht van geslapen vannacht. Gewoon vreselijk.

Ze zouden Rusland hun veto in de VN moeten afpakken.
Elk land dat zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden zou per direct zijn veto moeten inleveren en 10 jaar wachten alvorens ze een aanvraag mogen indienen om deze terug te krijgen.

Als ge de "specialen" wilt uithangen en vanuit uw machtspositie burgers als doelwit gebruikt moogt ge gewoon stemmen gelijk de rest van het gros. To say the least.

Maar beiden zijn oorlogsmisdaden volgen alle internationale verdragen.
En of het dan van "individuele groepen soldaten" is of een strategie die van bovenaf komt, maakt niet uit. Het gebeurt onder die vlag, het is aan jouw legertop om dat in de hand te hebben, of je maakt je schuldig aan die oorlogsmisdaden.
Akkoord en de legertop blijft aansprakelijk voor dit soort misdaden. Rusland heeft de VN-veiligheidsraad blijkbaar bijeengeroepen om zich uit te spreken over de gebeurtenissen in Boetsja.

Akkoord en de legertop blijft aansprakelijk voor dit soort misdaden. Rusland heeft de VN-veiligheidsraad blijkbaar bijeengeroepen om zich uit te spreken over de gebeurtenissen in Boetsja.
*om de schuld in de schoenen van iemand anders te schuiven en/of om de gebeurtenissen te minimaliseren. Wie neemt die mensen nog serieus?

Blijkbaar om Oekraïne te veroordelen, omdat zij zeggen dat de Oekraïeners het zelf hebben gedaan... Het cynisme kan ik niet aan.

Ik heb er net als derp slecht van geslapen, het heeft me heel hard gepakt. Ik zie geen verschil met gifgas gebruiken. Harde tegenreactie zou het conflict echter niet sneller oplossen, maar dat hier nog landen zijn die zich niet volledig afkeren hiervan, dat hakt er wel in bij mij.

De parabel van de kikker en de schorpioen is hier van toepassing.

u7l681nq3dr81.jpg

Op een forum vond ik deze tekst:
I think the west doesn't really understand Russia, or Russians very well at all. They are tremendously proud to be Russian, and in their view, Russian means to be great and powerful - something other people fear.

Putin understands this, and embodies it very well. At least until his army got badly manhandled in Ukraine.

They also - its hard to explain but the proportion of people you expect to lie, cheat or be generally dishonest is higher in Russia, than it is in other parts of Europe or the US. Certainly higher than where I come from in NZ. So, they generally accept that Putin, in order to be strong, and to keep Russia strong, might occasionally need to be a dick.

At the same time, they believe the west to be dishonest, hypocritical, and shallow. The average Russian would rather their country was *more powerful* than NATO, far more than they would rather their country became *more like* NATO.

There is also an element in the Russian pysche of 'there is no frozen hell you can give me, that I cannot handle.' Bring it on is tatooed on their foreheads.

There are definately pockets where some of this is not true, but for the most part, I find it likely that Putin has got pretty broad support, that the war in Ukraine is seen as necessary to keep Russia strong, and there is real anger against the West for meddling in their affairs, and that the Russians are actually digging in for the long haul, hoping the West loses interest in this whole thing.
Ben zelf nog nooit in Rusland of Oekraïne geweest, dus ik weet er eigenlijk niets van. De Russen die ik op het werk ontmoet heb, zijn hier en zullen dus waarschijnlijk niet representatief zijn.
In hoeverre de filmpjes die we online zien over Russen die wel of niet de invasie steunen kloppen weet ik ook niet.

Maar als bovenstaande klopt, vrees ik eigenlijk dat die Russische mentaliteit en de desinformatie van hun leiders (was al in Soviet Unie) uitgeroeid moet worden.
Putin moet echt weg!
En de bevolking moet leren wat een democratie echt betekent, dus niet leiders en hun 'vrienden' die het land plunderen. Met de bodemschatten die Rusland heeft, heeft iedere Rus recht op werkende elektriciteit, toilet met lopend water, goede infrastructuur en een regering die voor hen werkt.

Putin weg gaat echter niet gebeuren door de Russische bevolking of de oligarchen. Met de vredesgesprekken gaat hij daarna gewoon weer opbouwen en verder gaan. En nog wat zwaardere wapens maken waardoor wij weer niet durven reageren zoals met de nukes.

Hoeveel gezinnen moeten nog een kogel krijgen, hoeveel vrouwen en minderjarige meisjes verkracht worden, voordat wij daadwerkelijk iets gaan doen?

Natuurlijk zijn dat ook oorlogsmisdaden. Het is dan ook noodzakelijk dat we dat erkennen en onze kop daar voor niet in het zand steken. We hebben hier in het westen ook wel al meer dan eens de bal misgeslagen in tijden van oorlog en dat is jammer maar we kunnen daar de klok niet meer voor terug draaien. Maar we moeten dat meenemen en zorgen dat we in de toekomst die fouten niet terug maken. En dat is hetgeen ik nu bij Rusland nog altijd niet zie en waardoor ik hun nog altijd bekijk al een schurkenstaat. Nog altijd kunnen ze niet toegeven dat er veel zaken misgelopen zijn ten tijde van stalin, nog altijd kunnen ze niet erkennen dat in het sovjettijdperk mensenrechten geschonden zijn en ga zo maar door. Het is niet het feit dat er zaken mislopen dat veel frustratie opwekt maar het feit dat het systematisch blijft gebeuren en dat daar nooit iets mee gedaan wordt, dat is echt wraakroepend.

Benieuwd hoe sterk Orban dwars gaat liggen als de EU nieuwe sancties wil ondernemen. Hongarije is ondertussen meer en meer aan het uitgroeien tot een Trojaans paard.

Wat ik mij nu afvraag: kunt ge de doorsnee rus die zich 'laat' brainwashen iets kwalijk nemen?
Als ge zoiets ziet

Dat zijn niet bepaald boomers, maar jonge mensen die meegaan in een untermensch-retoriek. Voor een deel kunt ge de schuld steken op het feit dat de staatsmedia maar 1 soort informatie voedt aan de burgers en dat ze omwille van de taal zich moeilijk op een andere manier kunnen informeren, maar in welke mate kan de doorsnee Rus zich nog, met het toenemende geweld, nog zeggen dat hij onschuldig is?

nb: ik ben mij er volledig van bewust dat bovenstaand filmpje geen bewijs is voor het een of het ander.

Wat ik mij nu afvraag: kunt ge de doorsnee rus die zich 'laat' brainwashen iets kwalijk nemen?
Als ge zoiets ziet

Dat zijn niet bepaald boomers, maar jonge mensen die meegaan in een untermensch-retoriek. Voor een deel kunt ge de schuld steken op het feit dat de staatsmedia maar 1 soort informatie voedt aan de burgers en dat ze omwille van de taal zich moeilijk op een andere manier kunnen informeren, maar in welke mate kan de doorsnee Rus zich nog, met het toenemende geweld, nog zeggen dat hij onschuldig is?

nb: ik ben mij er volledig van bewust dat bovenstaand filmpje geen bewijs is voor het een of het ander.
Voor een groot deel vind ik dat die jonge Rus zelf ook schuldig is, niks kritisch in vraag stellen maar gewoon de propaganda aannemen als waarheid en er dan nog volop aan meedoen.
Als dat de denkwijze is van de gemiddelde jonge Rus, dan heb ik er ook weinig medelijden mee dat ze hard worden getroffen door de sancties.
Voor de Russen die tegen de oorlog zijn, vind ik het wel erg. Maar zo te zien zijn er meer Russen in Rusland die voor de oorlog zijn of er alleszins niet tegen zijn.

Voor een groot deel vind ik dat die jonge Rus zelf ook schuldig is, niks kritisch in vraag stellen maar gewoon de propaganda aannemen als waarheid en er dan nog volop aan meedoen.
Als dat de denkwijze is van de gemiddelde jonge Rus, dan heb ik er ook weinig medelijden mee dat ze hard worden getroffen door de sancties.
Is dat niet overal het probleem tegenwoordig? Weinig kritisch zijn?

"Het is allemaal de schuld van de Marokkaan of Turk of Waal", "stem op mij en ik los al uw problemen op", "Democraten zijn woke en kinderverkrachters, Republikeinen zijn de enige echte patriotten", "geloof in mijn god en dan is uw leven beter (of het leven na dit)", ...

Als iemand met zeer simpele oplossingen komt voor zeer complexe, langdurende sociale problemen, moeten er dan niet bij iedereen wat alarm bellen afgaan?

Terug
Bovenaan