Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Komen ook berichten binnen dat het een smokescreen zou zijn en dat Rusland toch nog zou pushen voor Kyiv als ze merken dat de waakzaamheid verslapt.
Ik vind dat moeilijk te geloven dat Rusland nog een push naar Kiev zou willen maken. Het is duidelijk dat ze moeite hebben met combined arms operaties en logistiek en communicatief draait het in de soep en dan heb ik het nog niet eens over de erbarmelijke moraal onder de troepen.

Waar ik mij eerder vragen bij stel: als Rusland lost rond Kyiv, om zich te focussen op het oosten ... dan komt er bij Oekraïne toch ook ruimte vrij om tegenaanvallen te doen en het oosten te versterken?

Waar ik mij eerder vragen bij stel: als Rusland lost rond Kyiv, om zich te focussen op het oosten ... dan komt er bij Oekraïne toch ook ruimte vrij om tegenaanvallen te doen en het oosten te versterken?
Uiteraard maar dit kan ook schijn maneuver zijn om net Oekrainese troepen weg te krijgen uit Kiev om dan aan all out attack te doen op Kiev.

Nu we spreken van Rusland en met hun incompetentie zal daar nooit in lukken maar Poetin zie het wss anders in

Ik vraag mij al weken af wat het verschil nu is tussen het noordelijke front, waar Oekraïne stand heeft gebouden, en het zuidelijke front, waar Rusland winsten boekt.

Ofwel zijn de Russen in het zuiden sterker, ofwel zijn de Oekraïeners daar zwakker, of een combinatie van beiden.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Russische troepen in het zuiden onder commando staan van een andere strekking binnen het Russische leger (zeemacht?) En dat die tak toch wat competenter is. Maar ik vind dat nu niet meer terug

Ik vraag mij al weken af wat het verschil nu is tussen het noordelijke front, waar Oekraïne stand heeft gebouden, en het zuidelijke front, waar Rusland winsten boekt.

Ofwel zijn de Russen in het zuiden sterker, ofwel zijn de Oekraïeners daar zwakker, of een combinatie van beiden.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Russische troepen in het zuiden onder commando staan van een andere strekking binnen het Russische leger (zeemacht?) En dat die tak toch wat competenter is. Maar ik vind dat nu niet meer terug

Zal wel een combinatie van factoren zijn. De focus van Oekraïne ligt op het verdedigen van Kyiv, terwijl het veroveren van Zuid-Oost Oekraïne (doorgang Krim - Donbas, controle over de Zee van Azov) allicht het militaire hoofddoel was van Rusland. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze geen serieuze poging hebben ondernomen in het noorden. Het is echt wel duidelijk nu dat ze Oekraïne serieus onderschat en hun eigen militaire kracht serieus overschat hebben in het Kremlin.

Maar ik blijf het wel een vreemde zet vinden om nu Kyiv ogenschijnlijk los te laten. Het lijkt mij dat je meer kans op succes hebt door Oekraïne vast te pinnen rond Kyiv, en zo verder het oosten proberen in te nemen. Nu geven ze Oekraïne de kans om te hergroeperen en terug te slaan. OK, ze hebben meer troepen nodig om de weerstand in het oosten finaal te breken, maar nu lopen ze het risico om terwijl ze een stad aan het belegeren zijn in hun rug te worden aangevallen.

Dat het een soort van geveinsde terugtrekking zou zijn, ja, dat zou een slimme tactiek kunnen zijn ... alleen lijkt me dat nogal onrealistisch met alle logistieke problemen die ze al hebben gehad.

Ik dacht dat weinig me nog kon shockeren in dit smerige conflict, maar een massagraf in Bucha met driehonderd personen is toch weer...gatver.

Bliijkbaar hebben ze zich daar als beesten gedragen en nagenoeg alle volwassen mannen geexecuteerd. Meisjes van nauwelijks zestien verkracht, vrouwen naakt op autobanden gebonden en in brand gestoken. Oorlog is voor sommige smeerlappen een vrijgeleide om het monster de vrije loop te laten en het Russisch leger zit blijkbaar vol van dat soort smeerlappen.

Hier kunnen ze niet meer weg mee komen, dit soort kwaadaardigheid moet afgestraft worden.

Ik dacht dat weinig me nog kon shockeren in dit smerige conflict, maar een massagraf in Bucha met driehonderd personen is toch weer...gatver.

Bliijkbaar hebben ze zich daar als beesten gedragen en nagenoeg alle volwassen mannen geexecuteerd. Meisjes van nauwelijks zestien verkracht, vrouwen naakt op autobanden gebonden en in brand gestoken. Oorlog is voor sommige smeerlappen een vrijgeleide om het monster de vrije loop te laten en het Russisch leger zit blijkbaar vol van dat soort smeerlappen.

Hier kunnen ze niet meer weg mee komen, dit soort kwaadaardigheid moet afgestraft worden.

Het is ook niet beperkt tot bijvoorbeeld 1 eenheid die zich slecht gedraagt. Er zijn berichten van dokters uit Mariupol die meisjes van 10 en jonger in het ziekenhuis krijgen met vaginale scheuren

En dan is het raar te beseffen dat dat soort types overal rondloopt. Het is niet alsof die russen andere, slechtere mensen zijn. Elke groep mensen kan tot dat soort zaken geleid worden.

En dan is het raar te beseffen dat dat soort types overal rondloopt. Het is niet alsof die russen andere, slechtere mensen zijn. Elke groep mensen kan tot dat soort zaken geleid worden.
Doctrine, dicipline en opleiding doen ook wel heel veel natuurlijk.
Als ze al doelbewust (en dat zal wel op bevel zijn) ziekenhuizen etc bombarderen dan zal het niet echt gestimuleerd worden om Oekraïners als gelijken te zien.

Litouwen heeft de gaskraan vanuit Rusland dichtgedraaid. Ik vraag me echt af of we dat als Europa gewoon ook niet moeten doen als ultiem middel om druk te zetten.
Een langdurige crisis gaat ons ook heel veel geld kosten, met een blijvende, torenhoge inflatie.

Het is een oorlog om rijkdom en invloed en die zij ten koste van alles willen behouden. De dekmantel is nationalisme. De middelen wapens. De voldoening eer en roem. Wat opgeofferd wordt aan menselijk leed is bijzaak.

Misselijkmakende beelden uit Bucha vandaag. Lijken van burgers in groepjes op straat. Sommige met handen gebonden. Reeds driehonderd burgers begraven in een massagraf sinds de bevrijding.

Eindeloze stromen aan beelden van oorlogsmisdaden op Reddit. Geen verhalen of geruchten. Gewoon keiharde beelden van hopen lijken.

En op zo'n moment heb je mensen als de CEO van Fluxys die zegt niet zo maar een contract te kunnen opzeggen. In wat voor wereld leven we vandaag nog.

Ik word er met de dag depressiever van. De verschrikkelijke wreedheid waaronder mensen die op twee en half uur vliegen van hier wonen gebukt gaan. Maar ook het besef dat mijn begrip van de situatie in bijvoorbeeld Syrië al die jaren totaal gebrekkig is gebleken. Ik geneer mij vandaag voor posts die ik gemaakt heb destijds in topics rond dat onderwerp.

Je wilt het uitschreeuwen van woede. Woede op Putin, op de Russen, maar evenzeer op onze eigen leiders, die zo veel meer kunnen doen maar dat achterwege laten omdat het de eigen bevolking wel eens op iemand anders kan doen stemmen.

Nog meer beelden vrijgegeven van een huis waarin een heleboel mensen vastgebonden en geëxecuteerd zijn teruggevonden.

@Avi Nog een schande is dat bepaalde internationale bedrijven hun activiteiten in Rusland niet willen stopzetten.

En in Duitsland beseffen ze stilletjes aan dat ze boter op het hoofd hebben. Angela Merkel en haar appeasement politiek krijgen een veeg uit de pan.

Typisch politiekers: kernenergie is niet populair bij het grote publiek, dus liever Russisch gas dan maar, een gemakkelijke oplossing op de korte termijn, maar ondertussen ben je afhankelijk van een oorlogszuchtig land zoals Rusland.
Het is eerder eigenbelang en gemakzucht dan appeasementpolitiek.

Het is ook niet beperkt tot bijvoorbeeld 1 eenheid die zich slecht gedraagt. Er zijn berichten van dokters uit Mariupol die meisjes van 10 en jonger in het ziekenhuis krijgen met vaginale scheuren

Dat soort dingen breekt mijn hart en doet mijn bloed koken in gelijke mate. Sommige mensen zijn zieke honden en moeten in die mate behandeld worden.

Hongarije veroordeelt ook Rusland niet genoeg. Zou tot een diplomatische breuk met Polen leiden dat juist wel hard is tegenover Rusland. Ik vind eigenlijk dat Hongarije niet thuishoort in de EU en dus ook een schorsing moet krijgen.

Terug
Bovenaan