Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tactische kernwapens hebben "nut" in zoverre dat ze vijandelijke concentraties kan neutraliseren, maar ik betwijfel dat er atoommachten zijn die de inzet ervan daadwerkelijk implementeren in hun militaire drills. Of toch alleszins niet in deze eeuw. De NAVO had tijdens de Koude Oorlog het idee om er te werpen op de gepantserde horden van het Rode Leger, maar dat is gelukkig nooit gebeurd. Er zal dus weinig tactisch aan zijn, veeleer terreur en afschrikking. Atoomwapens zijn extreem destructief op een slagveld. Mogelijk wel "interessant" om te gebruiken tegen een carrier strike group (cfr. hypersonische Zircon), maar op dit moment in Oekraïne is er geen enkele militaire reden om die te gebruiken.

Het is eerder riskant voor Oekraïne met betrekking tot de Russische doelstelling om Oekraïne te demilitariseren.

Enerzijds, de Russen willen niet echt toegeven dat Oekraïners erin geslaagd zijn om een oliedepot op Russisch grondgebied te vernietigen terwijl Rusland beweert dat "speciale operatie" volgens plan loopt.
Anderszijds, kan Rusland zeggen "ah, duidelijk dat onze doelstelling nog niet behaald is," dus dat er een extra propaganda rondje zal draaien om één van de doelstellingen van deze "speciale operatie" in de verf te zetten. Het demilitariseren van Oekraïne.

Voor een false flag operatie, lijkt het dit niet echt nut te hebben. Je hebt liefst doden bij je false flag operatie. Niemand gaat wenen om een oliedepot die in brand staat. Je bevolking wordt daar niet warm van.

Ik snap weer niet waarom al die zever met kernwapens weer bovenkomt voor de 349ste keer in dit topic.

maar ik betwijfel dat er atoommachten zijn die de inzet ervan daadwerkelijk implementeren in hun militaire drills
Van Rusland is het wel geweten dat zij tactical nukes gewoon in het strijdplan als regulier wapen hebben staan.

Ik snap weer niet waarom al die zever met kernwapens weer bovenkomt voor de 349ste keer in dit topic.
Omdat Rusland een paar dagen geleden heeft gezegd van: "wij gaan geen kernwapens inzetten voor zolang Rusland niet existentieel wordt bedreigd". En nu wordt er (allegedly!) voor het eerst in meerdere decennia een aanval op eigenlijke Russische grond uitgevoerd door een buitenlandse mogelijkheid. Je kunt daarin daarin een "existentiële dreiging door Oekraïne" in zien.

Dàt, icm de "ontruiming" van groot-Kyiv door Rusland, en hun tendens om een flinterdunne "reden" te zoeken om X of Y te doen, vaak een die een tijdje op voorhand via een "we gaan echt niet x of y doen" getelefoneerd wordt,... het valt écht niet uit te sluiten.

Laatst bewerkt:
Waarom zou Oekraïne willen dat Rusland tactische kernwapens inzet met honderdduizenden burgerdoden tot gevolg?
De kracht van tactical nukes loopt weliswaar sterk uit, maar gaat algemeen van 1 kiloton tot 100 kiloton. Maar dat laatste is al echt een serieuze bovengrens.
Dan hangt het sterk af van waar die nuke ontploft, maar het moet al een serieus dichtbevolkt gebied zijn om met bvb 10 kiloton honderdduizenden doden tot gevolg te hebben.
En waarom zou je denken dat een escalatie waarbij de NAVO betrokken wordt de oorlog snel zou beëindigen?
Denk jij dat echt dat Rusland lang zal standhouden tegen de volledige NAVO? Als je ziet wat ze er (niet) van bakken tegen Oekraïne.

Van Rusland is het wel geweten dat zij tactical nukes gewoon in het strijdplan als regulier wapen hebben staan.

Omdat Rusland een paar dagen geleden heeft gezegd van: "wij gaan geen kernwapens inzetten voor zolang Rusland niet existentieel wordt bedreigd". En nu wordt er (allegedly!) voor het eerst in meerdere decennia een aanval op eigenlijke Russische grond uitgevoerd door een buitenlandse mogelijkheid. Je kunt daarin daarin een "existentiële dreiging door Oekraïne" in zien.

Dàt, icm de "ontruiming" van groot-Kyiv door Rusland, en hun tendens om een flinterdunne "reden" te zoeken om X of Y te doen, vaak een die een tijdje op voorhand via een "we gaan echt niet x of y doen" getelefoneerd wordt,... het valt écht niet uit te sluiten.
Rusland begint wel alles als 'existentiële bedreiging' te zien.
1 oliedepot is geen existentiële dreiging.
Maar ze zeggen eigenlijk al wel dat de sancties wel zo'n dreiging zijn.

Als de sancties aanhouden is dat wel een existentiële dreiging voor het voortbestaan van de Russische economie. Goed zal het alleszins niet doen, al weet ik niet of de elite van het land daar wakker van ligt.

De kracht van tactical nukes loopt weliswaar sterk uit, maar gaat algemeen van 1 kiloton tot 100 kiloton. Maar dat laatste is al echt een serieuze bovengrens.
Dan hangt het sterk af van waar die nuke ontploft, maar het moet al een serieus dichtbevolkt gebied zijn om met bvb 10 kiloton honderdduizenden doden tot gevolg te hebben.

Denk jij dat echt dat Rusland lang zal standhouden tegen de volledige NAVO? Als je ziet wat ze er (niet) van bakken tegen Oekraïne.
In een all out oorlog met kernwapens (of zelfs in een conventionele oorlog tussen Rusland en de NAVO) gaan er veel meer doden vallen dan nu in Oekraïne.

En stel dat Rusland met de NAVO gaat vechten, dan zal China wel eens durven zeggen: 't is de moment, de VS zijn daar bezig in Europa dus we gaan Taiwan binnenvallen. En valt Iran Israel aan.

Laatst bewerkt:
Wanneer we er uit gaan dat het Oekraïense leger bij strategische verdedigingen en aanvallen hulp (inlichtingen, materiaal...) krijgt van het Westen dan vermoed ik dat die laatsten ook op de hoogte zijn van die aanval op Russisch grondgebied. ALS het klopt dat het Oekraïne was natuurlijk.
Een berekende gok van het Westen of toch een false flag van Rusland? Voor ons is het giswerk, voor die mogendheden is het stratego op hoog niveau.

Laatst bewerkt:
In een all out oorlog met kernwapens (of zelfs in een conventionele oorlog tussen Rusland en de NAVO) gaan er veel meer doden vallen dan nu in Oekraïne.

En stel dat Rusland met de NAVO gaat vechten, dan zal China wel eens durven zeggen: 't is de moment, de VS zijn daar bezig in Europa dus we gaan Taiwan binnenvallen. En valt Iran Israel aan.

Iran dat Israel aanvalt? Haha, die hebben wel meer verstand dan dat, niet alleen is Israel sterker maar die hebben ook nog eens enkele honderden kernwapens ter beschikking, in tegenstelling tot Iran.

Wanneer we er uit gaan dat het Oekraïense leger bij strategische verdedigingen en aanvallen hulp (inlichtingen, materiaal...) krijgt van het Westen dan vermoed ik dat die laatsten ook op de hoogte zijn van die aanval op Russisch grondgebied. ALS het klopt dat het Oekraïne was natuurlijk.
Een berekende gok van het Westen of toch een false flag van Rusland? Voor ons is het giswerk, voor die mogendheden is het stratego op hoog niveau.

Met die redenering denk ik dan eerder dat het een false flag is.
De NAVO doet er alles aan om het niet te laten escaleren. Dan gaan ze geen steun bieden om een aanval op Russisch grondgebied uit te voeren, zelfs niet stiekem...

Vandaag vertel ik aan een collega dat ik stom achterover viel te horen dat de Russen loopgraven aan het graven zijn geweest in en rond Chernobyl.

Collega begreep niet waarom dat dat een probleem was. Persoon is eind de 20.

Mja.

Vandaag vertel ik aan een collega dat ik stom achterover viel te horen dat de Russen loopgraven aan het graven zijn geweest in en rond Chernobyl.

Collega begreep niet waarom dat dat een probleem was. Persoon is eind de 20.

Mja.
Och ja, toen mijn collega's (17 en 19, respectievelijk leercontract en nu bezig met tweedekansonderwijs) achter de oorlog en het waarom vroegen was ik aangenaam verrast dat ze interesse toonden in actualiteit want tot vorige week was het "ah ja, ze zijn ergens aant vechten ofzo, maja, das toch ver weg van hier".
Ik heb uiteindelijk, van ellende, teruggegrepen naar de uitleg die ik voor mijn kinderen (5 en 7) heb gebruikt...

Hoe belachelijk is Rusland nu weer. Ze vallen oekrainië aan, bombarderen meer steden en omdat oekrainië een oliedepot op russisch grondgebied aanvallen(als het klopt dat en dit deden), is dit een escalatie van de situatie? Putin begrijpt nog steeds niet dat zij de oorlog is begonnen en dat het niet meer dan normaal is dat oekrainië zich dan ook verdedigt

Zot eigenlijk dat dit op dezelfde weg is als hier door België loopt. En ja, de E40 is één van de langste wegen van heel Europa, maar het hamert het er toch nog maar eens in hoe nabij deze oorlog is.

Iran dat Israel aanvalt? Haha, die hebben wel meer verstand dan dat, niet alleen is Israel sterker maar die hebben ook nog eens enkele honderden kernwapens ter beschikking, in tegenstelling tot Iran.
Iran zou Israël enkel aanvallen via proxylegers, zoals de Hezbollah (dat zoveel raketten heeft dat de Iron Dome overzadigd geraakt - maar Israël bezetten zal nooit lukken). Israël zou Iran enkel kunnen aanvallen uit de lucht, maar dat is geen evidente operatie (lange afstand) dus dat zou wellicht enkel een aanval zijn op belangrijke strategische plaatsen zoals het nucleair onderzoekscentrum van Natanz waar de beruchte kernsplijting plaatsvindt.

---
Rusland zou zich weggetrokken hebben rond Kiev

---

Damn.

Die Ukrainers hebben eigenlijk toch een geweldig goed marketing/PR-team he, die zijn toch on onderschatte mate de oorlog voor hun aan't helpen winnen.

Die Ukrainers hebben eigenlijk toch een geweldig goed marketing/PR-team he, die zijn toch on onderschatte mate de oorlog voor hun aan't helpen winnen.
Ik heb niemand dat nog niet horen onderschatten hoor :p.
Dat ze er zo goed in gingen zijn, hadden er niet veel voor de inval ingeschat. Dat wel.

de burgemeester van Kiev,

Kleine nuance, dat is Wladimir, niet Vitali. Allebei wel heavyweight champions, maar Vitali is de burgemeester van Kyiv.
Jeugdhelden van mij, en sowieso beiden fascinerende mannen: komen uit een armoedig gezin uit de voormalige USSR, maar naast heavyweight champs, spreken ze beiden een 8-tal talen en hebben ze allebei een Phd behaald in de sportwetenschappen - vandaar hun bijnaam Dr. Steelhammer en Dr. Ironfist. Altijd klassevol tov hun tegenstanders (al maakten die het hun soms moeilijk) - zeker met Joshua zijn die beelden aandoenlijk hoeveel respect Wladimir en Anthony Joshua hebben voor mekaar.
Hebben trouwens aan hun moeder beloofd nooit tegen mekaar te vechten, en dat is dus nooit gebeurd. :)

Veel cool materiaal over te vinden op Youtube!

Sorry voor de offtopic!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan