Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Je gaat de Russen geen pijn doen door een Belgisch invoerverbod van Russische diamanten, want uiteindelijk verschuift die handel naar andere landen en worden die kruisraketten alsnog gesponsord. Wat je er wel mee wint zijn propere handen (de Russische diamant is vandaag ook een bloeddiamant) en schouderklopjes van gelijkgezinden. Vraag is ook of de Antwerpse diamantsector nog iets van betekenis zal zijn na zo'n embargo.

Sja. Leg dat eens uit aan de Belgische perenboeren. Die zien al af sinds 2014. Als zij dat kunnen kan de diamant dat ook. Maar ja... Dan trap je in Antwerpen natuurlijk wel op enkele politieke tenen. Peren koopt iedereen. Wat brengt die Antwerpse diamant onze maatschappij écht op? Een hoop fraude, dat alvast wel.

Je gaat de Russen geen pijn doen door een Belgisch invoerverbod van Russische diamanten, want uiteindelijk verschuift die handel naar andere landen en worden die kruisraketten alsnog gesponsord. Wat je er wel mee wint zijn propere handen (de Russische diamant is vandaag ook een bloeddiamant) en schouderklopjes van gelijkgezinden. Vraag is ook of de Antwerpse diamantsector nog iets van betekenis zal zijn na zo'n embargo.
Dat is niet helemaal juist. Die handel kan niet echt verschuiven naar andere landen, want daar zit die gewoon niet.
Maar wat Zelenskyy zegt, is ook niet helemaal juist, al verwoordt hij het wel net goed natuurlijk. Onze premier heeft namelijk al een paar keer bevestigd dat hij géén vragende partij was voor de uitzondering voor de diamantsector. Integendeel, het Belgische voorstel was strenger dan het uiteindelijke gestemde voorstel van sancties in Europa.

Sja. Leg dat eens uit aan de Belgische perenboeren. Die zien al af sinds 2014. Als zij dat kunnen kan de diamant dat ook. Maar ja... Dan trap je in Antwerpen natuurlijk wel op enkele politieke tenen. Peren koopt iedereen. Wat brengt die Antwerpse diamant onze maatschappij écht op? Een hoop fraude, dat alvast wel.

Die peren waren weliswaar sancties opgelegd door Rusland in reactie op Westerse sancties, geen zelf oplegde exportbeperkingen.

Los daarvan akkoord, de diamantsector (met luxegoederen als einddoel) lijkt mij nu niet essentieel en de impact op tewerkstelling zal eerder beperkt zijn. Eveneens erg voor wie er door getroffen zou worden, maar dat heb je met sancties opleggen. Andere discussie, maar het lijkt me dat die sector in zijn geheel sowieso mag nadenken over hun leveringsketens en waar ze naartoe willen evolueren op termijn.

Jaja... maar als ik dat lees heeft poetin zijn procedure gewoon aangepast. Waardoor we onrechtstreeks toch in roebels betalen.

Dit kan er ook nog wel bij: https://www.demorgen.be/cs-b75f6fc4

Laat ons hopen dat het inderdaad gewoon Russische desinformatie is, maar ik vertrouw de dictator van Budapest voor geen haar.

Ik kan niks lezen behalve de titel, maar "als Kyiv valt"... Ze hebben net een maand geprobeerd en zijn niet eens in de buurt van de stad geweest met hun troepen en ze trekken ze momenteel terug om zich meer op het oosten te focussen. Lijkt me weinig plausibel toch.

Ik kan niks lezen behalve de titel, maar "als Kyiv valt"... Ze hebben net een maand geprobeerd en zijn niet eens in de buurt van de stad geweest met hun troepen en ze trekken ze momenteel terug om zich meer op het oosten te focussen. Lijkt me weinig plausibel toch.
Gaat er over dat Orban zou azen op gebieden die ooit deel uitmaakten van (Oostenrijk-)Hongarije en het op een akkoordje daarover zou gegooid hebben met Putin. Dat lijkt me desinformatie, maar de rest van het artikel legt wel uit dat hij heel vrijgevig is met het uitdelen van Hongaarse paspoorten aan de diaspora om zo extra stemmen te vergaren (te vergelijken met Erdogan die ook heel veel stemmen buiten Turkije haalt), dat er sowieso ferme spanningen zijn tussen Hongarije en Oekraïne over de Hongaarse diaspora in Oekraïne én natuurlijk dat Orban zeer ferm op de rem staat wat betreft sancties tegen Rusland en het mee helpen verdedigen van Oekraïne. Zelensky wordt nu - na in een toespraak Orban gevraagd te hebben om voor eens en altijd duidelijk te maken aan wiens kant hij eigenlijk staat, in de, door Orban gecontroleerde, Hongaarse media ook weggezet als een Amerikaanse agent en vallen hem aan wegens zijn "agressieve eisen" aan Hongarije.

Zo'n zaken zorgen ervoor dat die staande ovaties voor Zelenskyy mij een wrange nasmaak geven. Mooi in de handjes klappen maar ondertussen vooral niet met de handjes aan de diamandsector willen raken. Dezelfde diamandsector die zwanger loopt van fraude en waar onze eigen banken al niet meer van moeten weten. Maar wel mooi de hand boven het hoofd gehouden want als wij het niet doen doen de Indiërs het wel. Wat voor belachelijk argument is dat toch.

Dezelfde eerlijke, transparante diamant, waarmee we de kruisraketten op Mariupol sponsoren. Tom Neys everybody, fuck.
Diamanten kunnen op veel plaatsen geslepen worden, ook op plaatsen die nog altijd vriendjes van Rusland zijn.. Het heeft geen economische impact voor Rusland maar wel voor ons.. Het ziet er naar de buitenwereld een beetje lullig uit maar als het geen impact heeft.. What's the point dan?

Ik ga wel akkoord dat ne minuut in u handen klappen om dan te zeggen. "Mjaaah, goeie speech mor euh, we gaan toch niks meer doen" ook redelijk belachelijk is.

Zoals ik iets vroeger al had aangehaaldd. Zodat rusland kan escaleren naar een officiële "Oorlog" ipv een special operation en zo dus hun reservisten op kan roepen om mee te vechten.

Zoals ik iets vroeger al had aangehaaldd. Zodat rusland kan escaleren naar een officiële "Oorlog" ipv een special operation en zo dus hun reservisten op kan roepen om mee te vechten.
Gezien de organisatorische en logistieke problemen die ze momenteel al hebben, lijkt me dat geen al te best idee voor de Russen. Het lijkt me ook sterk dat ze dat economisch nog kunnen dragen. Pas op, ik zie het Poetin nog doen, maar dan lijkt hij me echt wel weg te zijn van de rationaliteit.

Hun professioneel leger heeft al problemen, laat staan dat ze nog minder opgeleide erin sturen.
Gecombineerd met hun logistiek en blijkbaar verouderd materiaal en ik voorzie serieuse verliezen.
Ondertussen blijft Oekraïne bevoorraad worden en hebben ze meer en meer ervaring. Ook zij hebben nog geen mobilisatie gedaan dus een reserve hebben ze ook nog.

Ook in het zuiden zou Oekraïne oprukken en dat was het front waar de Russen het beste deden.

Stalen kloten hebben die Oekraïners, als dit waar blijkt te zijn: 2 Mi-24's hebben een olieopslagplaats aangevallen nabij Belgorod in Rusland.
Het is wel degelijk waar, er hebben 2 Mil Mi 24 Hinds de opslagplaats aangevallen, en die staat nu in lichterlaaie.

Nu, ze hebben op quasi grondniveau gevlogen (zodat ze onder de radar en zoekradar van afweergeschut bleven), en in de holst van de nacht, en blijkbaar is de Oekraïense luchtmacht daar vrij goed in. Waarschijnlijk wel geholpen door Westerse sig-int, satellietbeelden om zo de blinde vlekken in de luchtverdediging te plotten.

Maar, wat vreemder is is dat de Russische media hierover bericht dat de raffinaderij is aangevallen (Oekraïne heeft nog niet bevestigd dat zij erachter zitten, maar ze hebben zich ook nog niet gehaast met het te ontkennen), dus het zou me allerminst verbazen dat dit een false-flag operatie is om het zo in Rusland verkocht te krijgen om nog steviger in Oekraïne op te treden (zou dit een aanleiding kunnen zijn om een tactical nuke te gebruiken, nu "Rusland existentieel bedreigd is geweest op eigen grondgebied"?), dat icm de "ontruiming" van Kyiv en dergelijke... ik ben er toch niet gerust in.

EDIT: Blijkbaar bevestigd door het Oekraïense leger dat het wel degelijk een operatie van hen is. Daar gaan ze in Rusland toch wel eens even van achter de oren krabben, want al weken lopen ze te toeteren dat de Oekraiense luchtmacht niet meer bestaat, en ze 100% controle hebben over het luchtruim.

Laatst bewerkt:
Het is wel degelijk waar, er hebben 2 Mil Mi 24 Hinds de opslagplaats aangevallen, en die staat nu in lichterlaaie.

Nu, ze hebben op quasi grondniveau gevlogen (zodat ze onder de radar en zoekradar van afweergeschut bleven), en in de holst van de nacht, en blijkbaar is de Oekraïense luchtmacht daar vrij goed in. Waarschijnlijk wel geholpen door Westerse sig-int, satellietbeelden om zo de blinde vlekken in de luchtverdediging te plotten.

Maar, wat vreemder is is dat de Russische media hierover bericht dat de raffinaderij is aangevallen (Oekraïne heeft nog niet bevestigd dat zij erachter zitten, maar ze hebben zich ook nog niet gehaast met het te ontkennen), dus het zou me allerminst verbazen dat dit een false-flag operatie is om het zo in Rusland verkocht te krijgen om nog steviger in Oekraïne op te treden (zou dit een aanleiding kunnen zijn om een tactical nuke te gebruiken, nu "Rusland existentieel bedreigd is geweest op eigen grondgebied"?), dat icm de "ontruiming" van Kyiv en dergelijke... ik ben er toch niet gerust in.

EDIT: Bevestigd door het Oekraïense leger dat het wel degelijk een operatie van hen is. Daar gaan ze in Rusland toch wel eens even van achter de oren krabben, want al weken lopen ze te toeteren dat de Oekraiense luchtmacht niet meer bestaat, en ze 100% controle hebben over het luchtruim.

Dat zou redelijk groot nieuws zijn eigenlijk : betekent meerdere dingen.
Rusland staat er nog zwakker voor dan gedacht.
Westerse landen moeten geholpen hebben met intelligence
Oekraïnse luchtmacht is nog zeer actief
Oekraïne moet zeker van zijn dat er geen tactical nukes of chemische wapens worden gebruikt of als ze gebruikt worden er een red line wordt overschreven voor NAVO.
Of er is iets gaande binnenin de Kremlin waardoor ze geen echte grote revanche verwachten. Er waren recent veel berichten dat Poetin niet echt weet wat er gaande is omdat niemand hem de waarheid durft te zeggen (stalin??)
In zulke tijden is er altijd een machtstrijd bezig, de vraag is of Poetin nog genoeg steun heeft om macht te behouden. Ik vermoed voorlopig van wel.

Dat zou redelijk groot nieuws zijn eigenlijk : betekent meerdere dingen.
Rusland staat er nog zwakker voor dan gedacht.
Westerse landen moeten geholpen hebben met intelligence
Oekraïnse luchtmacht is nog zeer actief
Oekraïne moet zeker van zijn dat er geen tactical nukes of chemische wapens worden gebruikt of als ze gebruikt worden er een red line wordt overschreven voor NAVO.
Of er is iets gaande binnenin de Kremlin waardoor ze geen echte grote revanche verwachten. Er waren recent veel berichten dat Poetin niet echt weet wat er gaande is omdat niemand hem de waarheid durft te zeggen (stalin??)
Er valt inderdaad veel te zeggen dat Poetin wordt omgeven door gecorrumpeerde jaknikkers die hem een vertekend beeld geven op de slagkracht van zijn leger, maar die jaknikkers moeten dan toch ook beseffen dat ze met zo'n operatie in Oekraïne een gok wagen die ze sowieso niet kunnen winnen? Het is zeker een feit dat het Oekraïense leger sinds 2014 veel beter is geworden en inderdaad steun krijgt van Westerse inlichtingendiensten en dat de wapenleveringen hen defensief sterk helpen. Wat we veel minder weten is wat er in het Kremlin afspeelt, we hebben enkel gissingen en geruchten. Dat is een verhaal waar ik meer van af wil weten: willen ze niet of kunnen ze niet?

De woordvoerder van de Russische president Vladimir Poetin reageerde wel. "De aanval creëert niet meteen comfortabele omstandigheden om de vredesgesprekken met Kiev voort te zetten", zei Dmitri Peskov.

Los van of het waar is, toch echt wel toppunt van hypocrisie. Een stad compleet bombarderen en humanitaire hulp blokkeren, aanvallen van een soeverein land en aanvallen gericht op kerncentrales, vormen dan wel een basis op een vredegesprek. Maar een aanval op een oliedepot niet. Echt waar... Er zijn mensen die voor minder de doodstraf uitgesproken krijgen.

Terug
Bovenaan