Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar, wat vreemder is is dat de Russische media hierover bericht dat de raffinaderij is aangevallen (Oekraïne heeft nog niet bevestigd dat zij erachter zitten, maar ze hebben zich ook nog niet gehaast met het te ontkennen), dus het zou me allerminst verbazen dat dit een false-flag operatie is om het zo in Rusland verkocht te krijgen om nog steviger in Oekraïne op te treden (zou dit een aanleiding kunnen zijn om een tactical nuke te gebruiken, nu "Rusland existentieel bedreigd is geweest op eigen grondgebied"?), dat icm de "ontruiming" van Kyiv en dergelijke... ik ben er toch niet gerust in.

Is inderdaad een stap richting escalatie. Ik herinner me bij de start van de invasie een gesprek met Willy Claes (ex-secretaris generaal van de NAVO). Die zei dat Oekraïne zich moest verdedigen maar zeker niet in de aanval mocht gaan.

Toen begreep ik niet goed wat hij bedoelde (hij legde het eerlijk gezegd ook slecht uit), maar nu begrijp ik het wel.

Los van of het waar is, toch echt wel toppunt van hypocrisie. Een stad compleet bombarderen en humanitaire hulp blokkeren, aanvallen van een soeverein land en aanvallen gericht op kerncentrales, vormen dan wel een basis op een vredegesprek. Maar een aanval op een oliedepot niet. Echt waar... Er zijn mensen die voor minder de doodstraf uitgesproken krijgen.
Als je enkel vanuit een standpunt van kracht aan de vredesgesprekken wilt deelnemen omdat je forcing wilt doen, is het wel perfect begrijpbaar natuurlijk.

Los van of het waar is, toch echt wel toppunt van hypocrisie. Een stad compleet bombarderen en humanitaire hulp blokkeren, aanvallen van een soeverein land en aanvallen gericht op kerncentrales, vormen dan wel een basis op een vredegesprek. Maar een aanval op een oliedepot niet. Echt waar... Er zijn mensen die voor minder de doodstraf uitgesproken krijgen.
De wetten van de logica gelden niet voor de modale Rus.

Toch bizar dat hier weeral gesproken wordt over het inzetten van tactical nukes als antwoord op twee raketten op een olieraffinaderij. Het is een aanval op een raffinaderij, geen existentiële bedreiging.

Toch bizar dat hier weeral gesproken wordt over het inzetten van tactical nukes als antwoord op twee raketten op een olieraffinaderij. Het is een aanval op een raffinaderij, geen existentiële bedreiging.
Het is weinig waarschijnlijk dat die aanval iets van effect heeft op de Russische oorlogsvoering, maar als symbolische daad kan die wel tellen - mocht dit waar zijn en geen fake news.

De wetten van de logica gelden niet voor de modale Rus.
Dat ze zich daar gaan ingraven in the Red Forest bij Chernobyl is toch wel één van de domste dingen die ik ooit al gehoord heb. Zijn die dan zo slecht geïnformeerd? Een paar honderd soldaten die later kanker zullen krijgen is duidelijk het minste van hun zorgen. Ze dragen al even veel zorg van hun eigen soldaten dan van de Oekraïnse burgers.

Een complete oorlog beginnen is ook geen daad die getuigt van veel evenredigheid ten opzichte van de situatie de afgelopen jaren Als het gaat over Rusland, redeneren we best eerder over hoe ver we denken dat ze durven gaan als reactie, en niet meer over wat wij denken dat een evenredige respons is.

Het is weinig waarschijnlijk dat die aanval iets van effect heeft op de Russische oorlogsvoering, maar als symbolische daad kan die wel tellen - mocht dit waar zijn en geen fake news.
Vergelijkbaar met de doolittle raid. Een boost voor het moreel en een signaal voor de vijand dat ze ook verder van het front geraakt moeten worden. Waar ze voorheen dachten dat ze luchtoverwicht hadden, blijkt nu dat ze toch nog schrik moeten hebben. En dat ze hun middelen nog meer moeten gaan spreiden.

oekraiens-leger-neemt-steeds-meer-gebieden-uit-handen-van-russen-elf-dorpen-in-cherson-heroverd

Ik wist niet dat er oorlogsregels waren waarbij het ene land het andere mag binnen vallen, burgerdoelwitten mag nivelleren, plunderen en verkrachten, maar het aangevallen land geen tegenaanval mag doen. Het is toch helemaal van den zotte!

Dat terzijde: ik zie dit ook wel als een zet van Oekraïne om het conflict mogelijks te escaleren. Als Rusland nu excessief reageert (met tactical nukes bvb), worden misschien NAVO landen ook bij de oorlog betrokken en kan misschien de oorlog sneller gedaan zijn dan het zo te laten aanslepen.
Reageert Rusland niet zo, dan hebben ze toch een mooie opsteker voor hun eigen troepen, serieuze schade voor de Russen, gezichtsverlies voor de Russische generaals en Putin en staan ze sterker aan de onderhandelingstafel.

Ik wist niet dat er oorlogsregels waren waarbij het ene land het andere mag binnen vallen, burgerdoelwitten mag nivelleren, plunderen en verkrachten, maar het aangevallen land geen tegenaanval mag doen. Het is toch helemaal van den zotte!

Dat terzijde: ik zie dit ook wel als een zet van Oekraïne om het conflict mogelijks te escaleren. Als Rusland nu excessief reageert (met tactical nukes bvb), worden misschien NAVO landen ook bij de oorlog betrokken en kan misschien de oorlog sneller gedaan zijn dan het zo te laten aanslepen.
Reageert Rusland niet zo, dan hebben ze toch een mooie opsteker voor hun eigen troepen, serieuze schade voor de Russen, gezichtsverlies voor de Russische generaals en Putin en staan ze sterker aan de onderhandelingstafel.
Waarom zou Oekraïne willen dat Rusland tactische kernwapens inzet met honderdduizenden burgerdoden tot gevolg? En waarom zou je denken dat een escalatie waarbij de NAVO betrokken wordt de oorlog snel zou beëindigen?

Waarom zou Oekraïne willen dat Rusland tactische kernwapens inzet met honderdduizenden burgerdoden tot gevolg? En waarom zou je denken dat een escalatie waarbij de NAVO betrokken wordt de oorlog snel zou beëindigen?

sommige denken hier echt dat het een potje stratego of Command and Conquer is.

Compleet en totaal gebrek aan realiteitszin. Post hoeveel is dit nu waarin hij een nucleaire oorlog / Wereldoorlog III bepleit?

sommige denken hier echt dat het een potje stratego of Command and Conquer is.

Compleet en totaal gebrek aan realiteitszin. Post hoeveel is dit nu waarin hij een nucleaire oorlog / Wereldoorlog III bepleit?
Ik moet toegeven dat Red Storm Rising van Tom Clancy mijn volgende boek zal worden en dat ik de laatste tijd opnieuw Hearts of Iron IV lig te spelen, maar ik hoop dat politici in de werkelijkheid er alles aan doen om dit diplomatisch op te lossen in plaats van met wapens en dat een gewapende escalatie van deze oorlog in niemands voordeel draait.

Waarom zou Oekraïne willen dat Rusland tactische kernwapens inzet met honderdduizenden burgerdoden tot gevolg?
Dat willen ze niet, maar deze aanval zet Rusland wel voor schut, zullen de acties hun eerdere woorden en beloftes volgen?

Maareh, de tweet die het "bevestigd" is weg, en ook de Oekraiense minister van buitenlandse zaken ontkent noch bevestigt de aanval. Kan dus nog steeds een false-flag operatie zijn. Een vreemde FF omdat het op een eigenlijk militair-plausibel en best belangrijk doelwit is (want normaal ga je dan voor iets wat strategisch van weinig belang is, maar wel tonnen PR oplevert, zoals een appartementsblok), maar het valt écht niet uit te sluiten. Er loopt de laatste tijd nogal veel mis in en rond Belgorod. Eerst die munitie-stockage, nu dit,...

Laatst bewerkt:
Dat willen ze niet, maar deze Rusland wel voor schut, zullen de acties hun eerdere woorden en beloftes volgen?

Maareh, de tweet die het "bevestigd" is weg, en ook de Oekraiense minister van buitenlandse zaken ontkent noch bevestigt de aanval. Kan dus nog steeds een false-flag operatie zijn. Een vreemde FF omdat het op een eigenlijk militair-plausibel en best belangrijk doelwit is (want normaal ga je dan voor iets wat strategisch van weinig belang is, maar wel tonnen PR oplevert, zoals een appartementsblok), maar het valt écht niet uit te sluiten. Er loopt de laatste tijd nogal veel mis in en rond Belgorod. Eerst die munitie-stockage, nu dit,...

Zeker als je een land wil afschilderen als een nazistisch anti-Russisch gevaar waar er wel oorlog moet tegen gevoerd worden. Dan ga je inderdaad voor meer 'symboolwaarde' en meer burgerslachtoffers.
Door deze aanval breng je het Russisch leger logistiek nog meer in de problemen. Dusja als false flag is het een raar doelwit.

Hoe dan ook... als Rusland tactical nukes inzet, dan denk ik dat wij altijd terug moeten slaan met nukes ook. Vanaf er 1 nuke ingezet wordt, is de kernoorlog al begonnen en is retaliatie iets wat ASAP moet gebeuren. Belangrijk is dat dit duidelijk gemaakt moet worden, zodat Rusland de gevolgen kent van het inzetten van tactical nukes, namelijk dat dat de rode lijn is.

Dat Rusland tactical nukes inzet moet kost wat kost vermeden worden. Ze zijn al 2 keer te veel ingezet in de geschiedenis...

Terug
Bovenaan