Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Putin’s useful German idiots
Russia’s invasion of Ukraine is a repudiation of a whole generation of German politicians from across the spectrum.

German President: "I was wrong" and "We have failed with the establishment of a common European house in which Russia is included. We have failed with the approach of including Russia in a common security architecture." "There will be no return to the status quo before the war."

Oh Duitsland toch.

Damn, onversneden artikel dat eindigt met een stevige waarschuwing.

Op DW was er enkele dagen geleden ook al een reportage:

Interessante posts van een Rus in Moskou. Ik weet niet hoezeer hij voorzichtig moet zijn met wat hij zegt, maar een paar weken geleden was hij nog heel felle kritiek aan het posten tegenover Putin en de "Special Military Operation".
Bijvoorbeeld over de economische situatie en nogal morbide voorspelling voor de toekomst:

Goh ja, ik vind het wel gemakkelijk om nu Duitsland/Merkel te zitten beschuldigen. Ze slaan al mea culpa.
In dat Politico artikel vind ik het ook erg ongepast dat ze beginnen over WO2.
Ukraine, which was pillaged by Germany during World War II, by the end of which it had lost more than 15 percent of its population, certainly won’t forgive and forget.
Dat is Poetin-stijl retoriek (m.a.w. "kijk wat ze ons in het verleden aangedaan hebben"). Ja en dan,

Het is echt niet de moment om onderling (binnen de NAVO of de EU) te beginnen ruzie maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Goh ja, ik vind het wel gemakkelijk om nu Duitsland/Merkel te zitten beschuldigen. Ze slaan al mea culpa.

Dat is Poetin-stijl retoriek (m.a.w. "kijk wat ze ons in het verleden aangedaan hebben"). Ja en dan,

Het is echt niet de moment om onderling (binnen de NAVO of de EU) te beginnen ruzie maken.

Who the fuck stemt er nu nog voor Marine Le Pen? :unsure:
Ik vind niet dat het hier over beschuldigen gaat. Maar wel over lessen trekken uit het verleden en uw houding ten opzichte van Rusland daaraan aanpassen.

Waarom is die poll legitiem? Omdat ze gepubliceerd is in een mooie PDF van 36 pagina's? Het bedrijf erachter is Toluna, die naam maken in de influencer markt.
Waarom zou de poll niet legitiem zijn?

Is opgenomen in de Reuters en Wikipedia polling trackers en dezelfde pollster wordt ook regelmatig geciteerd in andere artikels van reputabele mediakanalen.

Volgt voorts ook gewoon de trend van de afgelopen weken.

Ik vind niet dat het hier over beschuldigen gaat. Maar wel over lessen trekken uit het verleden en uw houding ten opzichte van Rusland daaraan aanpassen.
De houding tegenover Rusland is al aangepast, als we lessen trekken dat zal dat zijn over hoe we in de toekomst omgaan met autocratische regimes. We zijn de voorbije decennia uitgegaan van het idee dat als we die regimes opnemen in de internationale gemeenschap, er handel mee drijven en zo hun welvaart verhogen, dat ze dan automatisch ook meer democratisch en "braver" gingen worden.

Dat was een achtenswaardig idee dat op het eerste zicht wel realistisch lijkt, maar we hebben nu met Rusland op een extreme manier gezien dat het niet werkt en dat hadden we eigenlijk ook al gezien met landen als China of Syrië, die op democratisch vlak al even de volledig verkeerde kant opgaan.

De lessen die we zouden moeten trekken zijn dus eerder hoe onze houding gaat zijn tegen andere gelijkaardige regimes, moeten we ons agressiever opstellen of moeten we blijven hopen dat de stijgende welvaart hen ook betrouwbaarder en democratischer zal maken?

Enigste zoon van deze alleenstaande moeder afgeslacht door de Russen op straat. Hij ligt opgerold in een tapijt onder een europallet in haar achtertuin. Ze heeft hem in dat tapijt moeten leggen omdat ze hem niet deftig kan begraven en anders wilde honden aan zijn restanten gaan zitten.
Haar achtertuin ligt vol lege flessen vodka, Jack Daniels, en andere gort. Russen hebben na de moord op haar zoon haar huis bezet. Op het einde van de reportage toont die vrouw, huilend van rauwe miserie in de vrieskoude en niet meer in staat nog woorden uit te drukken, nog een foto van haar kind aan de camera.

Ik volg deze oorlog al van sinds de start op de voet. Soms tot uren in de nacht. Er is iets zwart aan het blakeren vanbinnen.
Bij mij ook. Ik vind stilaan dat de NAVO de Russen daar mag gaan buitenborstelen, met alle risico's die daar aan verbonden zijn. Ik kan dat lijden van die mensen niet aanzien.

Het is natuurlijk wel een feit dat Duitsland (grotendeels onder Merkel) zich, en bij uitbreiding de EU, heel afhankelijk heeft gemaakt van Rusland.
Naïef dat ze waren dachten ze dat ze de Russische beer wel onder controle konden houden door guitig aan de goedkope gaskraan te zuigen. Terwijl al dat geld de facto enkel gebruikt werd om Putin's regime te versterken totdat het sterk genoeg was om terug de imperialistische Soviet-tour op te gaan.

Langs de andere kant heeft Duitsland maar gedaan zoals quasi elk land buiten Europa gedaan heeft en nog altijd doet: de andere kant uitkijken, want Russisch gas is goed en goedkoop, en de rest interesseert hun niet. Zelfs Hongarije (dat zich ongetwijfeld heel goed de Russen herinnert) verkiest stabiliteit en 'goedkope' energie boven zich moeien in een conflict waar ze in se eigenlijk niets mee te maken hebben. Ik begrijp beide kanten.

Handel blijven drijven met China, Saoedi-Arabië, etc. is exact hetzelfde.

De lijn met Rusland te kunnen vergelijken met full blown nazisme in al zijn facetten wordt met de dag dunner en dunner.

Next step, concentratie kampen voor alle "schuldigen" en professionele massa liquidatie methoden.

Adolf Hitler 2.0

Laatst bewerkt:

Next step, concentratie kampen voor alle "schuldigen" en professionele massa liquidatie methoden.

Adolf Hitler 2.0
Blijkbaar hebben ze daar in het Kremlin niks geleerd van de tweede wereldoorlog, ze zijn bezig met hem nog eens opnieuw te doen.

Bij mij ook. Ik vind stilaan dat de NAVO de Russen daar mag gaan buitenborstelen, met alle risico's die daar aan verbonden zijn. Ik kan dat lijden van die mensen niet aanzien.
Inderdaad en volop jacht maken op Poetin en co. Het moet stilaan gedaan zijn met enkel en alleen harde economische sancties te treffen vanaf de zijlijn. De rode lijn is in mijn ogen al ver en meer dan ver overschreden! Dat hij maar dreigt met zijn kernwapens.. pure bluf en bangmakerij

Of het nu mede door zijn inner circle komt, of hij zelf in die richting is beginnen denken of denkt.

Maar het bestaansrecht van een soeverein land volledig ontkennen en dan ook in eigen land over 'zuiveringen' spreken vind ik echt diep en diep verontrustend. Los of dat nu van vroegere beloftes of oostelijke expansie van NAVO staat of niet.

Adolf Hitler 2.0
Nogmaals: echt diep en diep verontrustend over welke uitspraken er worden gedaan en het wordt precies enkel erger. Die zit echt in een bubbel waar hij niet meer uit kan. Helemaal op hol geslagen. En dat voor een zittend president. Wat gaat er in die zijn hoofd om?

Adolf Hitler 2.0

Nogmaals: echt diep en diep verontrustend over welke uitspraken er worden gedaan en het wordt precies enkel erger. Die zit echt in een bubbel waar hij niet meer uit kan. Helemaal op hol geslagen. En dat voor een zittend president. Wat gaat er in die zijn hoofd om?

Ik kan dat artikel niet lezen, maar gaat dat over hetzelfde als wat hier gisteren gepost werd?
Dus dezelfde column / opiniestuk van die ene filmmaker, in een staatskrant?

Want dan is die titel 'poetin geeft zijn plan vrij' ook vreselijke clickbait.
Gewoon om voorzichtig te blijven daarin: ja dat is een walgelijke column, ja het is in een staatskrant, maar het is een mening van een filmmaker en komt dus niet van Poetin of de Russische regering. (staat los van de vraag of er wel of niet een geheim plan is om massaal Oekraïeners af te maken)

Uiteraard ook wansmakelijk dat zoiets uberhaupt mag gepubliceerd worden in een staatskrant.

Je zou toch hopen dat de Russen (bevolking + leger) stilaan zich de vraag beginnen stellen: are we the baddies?

Terug
Bovenaan