Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rusland wil “Eurazië van Lissabon tot Vladivostok”: grote bezorgdheid na uitspraak bondgenoot Poetin​

wait what?

Rusland wil “Eurazië van Lissabon tot Vladivostok”: grote bezorgdheid na uitspraak bondgenoot Poetin​

wait what?
"Op sociale media is er onrust over de uitspraken van Medvedev."
Wat een vaststelling om uw berichtgeving aan op te hangen...

Die vergelijkingen tussen Putin en Hitler lijken steeds meer ergens op te slaan. Die berichtgeving van gisteren over dat stuk in het Russische staatpersbureau en nu de uitspraken van Medvedev.

Dat begint hier aardig op te schuiven naar een dogma dat we al lang niet meer gekend hebben en waarvan we allemaal hoopten dat we dat nooit meer zouden meemaken.

Enigste zoon van deze alleenstaande moeder afgeslacht door de Russen op straat. Hij ligt opgerold in een tapijt onder een europallet in haar achtertuin. Ze heeft hem in dat tapijt moeten leggen omdat ze hem niet deftig kan begraven en anders wilde honden aan zijn restanten gaan zitten.
Haar achtertuin ligt vol lege flessen vodka, Jack Daniels, en andere gort. Russen hebben na de moord op haar zoon haar huis bezet. Op het einde van de reportage toont die vrouw, huilend van rauwe miserie in de vrieskoude en niet meer in staat nog woorden uit te drukken, nog een foto van haar kind aan de camera.

Ik volg deze oorlog al van sinds de start op de voet. Soms tot uren in de nacht. Er is iets zwart aan het blakeren vanbinnen.
Godmiljaar, dit hakt er wel in. Ik kan me niet inbeelden dat mijn moeder zou moeten rouwen om mijn broer of mezelf. Dat is toch het ergste wat ge kunt meemaken, uw kinderen afgeven.

Je zou toch hopen dat de Russen (bevolking + leger) stilaan zich de vraag beginnen stellen: are we the baddies?

Ik denk dat het behoorlijk naïef is om maar iets te verwachten van de Russische bevolking, oligarchen of het leger.
Zoals ik het begrijp, geniet Poetin vooral van meer dan voldoende steun in zijn land.

Poetin begrijpt vooral intimidatie en macht en dus wordt een militaire nederlaag (+hopelijk een slinkende economie) de sleutel.

Laatst bewerkt:

wait what?
The Foundations of Geopolitics: The Geopolitical Future of Russia van Alexander Dugin is daarvoor een interessant boek.

ik zie al 1 heel grote fout in heel dat betoog

France should be encouraged to form a bloc with Germany, as they both have a "firm anti-Atlanticist tradition

Als er 1 iets is dan is het wel heel goeie historische band tussen Frankrijk en VS. Hoe hij da ziet als firm anti atlanticist weet ik wel niet.
De paar punten die op de wikipedia staan houdt totaal geen rekening met de mindset van de inwoners zelf. Denk dat Oekraïne daar wel een les in kan zijn.

France should be encouraged to form a bloc with Germany, as they both have a "firm anti-Atlanticist tradition

Als er 1 iets is dan is het wel heel goeie historische band tussen Frankrijk en VS. Hoe hij da ziet als firm anti atlanticist weet ik wel niet.
De paar punten die op de wikipedia staan houdt totaal geen rekening met de mindset van de inwoners zelf. Denk dat Oekraïne daar wel een les in kan zijn.
En dus nu maar hopen dat Macron herverkozen wordt, want als het van Le Pen/Zemmour afhangt...

De Gaulle vergeten?

Frankrijk heeft zowel sterke historische banden met de VS als ook het idee niet gedegradeerd te worden tot een tweederangs in een Angelsaksische wereld (nu is dat natuurlijk zo voor elk Europees land apart).

En dus nu maar hopen dat Macron herverkozen wordt, want als het van Le Pen/Zemmour afhangt...

Daar hangt het meer af van anti-immigratiestandpunten.
Toevallig de twee meest vocaal tegen migratie.

@Conradus : af en toe heb je eens figuren die minder pro VS zijn maar bv in geval van De Gaulle was het omdat hij vond dat Frankrijk meer macht moest hebben.
Dus dat zou dan ook niet passen in het Russisch verhaal.

@Conradus : af en toe heb je eens figuren die minder pro VS zijn maar bv in geval van De Gaulle was het omdat hij vond dat Frankrijk meer macht moest hebben.
Klopt, maar als Le Pen aan de macht komt, zie ik Europa in verdeldheid raken.
Zij wil vb. de Franse Frank terug invoeren, is anti-EU etc. Zou de huidige context niet ten goede komen.

Dus dat zou dan ook niet passen in het Russisch verhaal.
Ja er is geen historische stem in Frankrijk om weg te gaan van de VS richting Rusland, das mentale gymnastiek van olympisch niveau. Wou gewoon duiden dat Frankrijk ook niet direct steeds op de USA gericht is.

Ja er is geen historische stem in Frankrijk om weg te gaan van de VS richting Rusland, das mentale gymnastiek van olympisch niveau. Wou gewoon duiden dat Frankrijk ook niet direct steeds op de USA gericht is.

Maar die doctrine illustreert wel dat de Russen ook niet beseffen hoe de Westerse landen denken.
Een overheersing door Rusland zou nooit mogelijk zijn en toch is dit blijkbaar een gedachtegoed dat voorkomt in de politieke en militaire elite van Rusland.
Edit : waar Oekraïne dan weer een voorbeeld van is. Zij hebben een meer westerse manier van denken en willen richting westen gaan qua economie en politieke banden.
Combineer dat met hun ongelofelijke patriotisme en vastberadenheid.
Als ik spreek over westerse manier is het dan meer richting democratie.

Maar die doctrine illustreert wel dat de Russen ook niet beseffen hoe de Westerse landen denken.
Een overheersing door Rusland zou nooit mogelijk zijn en toch is dit blijkbaar een gedachtegoed dat voorkomt in de politieke en militaire elite van Rusland.
Edit : waar Oekraïne dan weer een voorbeeld van is. Zij hebben een meer westerse manier van denken en willen richting westen gaan qua economie en politieke banden.
Combineer dat met hun ongelofelijke patriotisme en vastberadenheid.
Ik denk dat het in twee richtingen werkt, hier heeft men ook moeite met het begrijpen van de Russische invalshoek. Ja, er is de zuivere machtspolitiek, maar de hele cultuur van Rusland is toch wel verschillend van het Westen en kan ook wel een en ander verklaren over hun manier van handelen.

Dit alles natuurlijk terzijde, uiteindelijk is wat telt hoe iemand handelt.

Ik denk dat het in twee richtingen werkt, hier heeft men ook moeite met het begrijpen van de Russische invalshoek. Ja, er is de zuivere machtspolitiek, maar de hele cultuur van Rusland is toch wel verschillend van het Westen en kan ook wel een en ander verklaren over hun manier van handelen.

Dit alles natuurlijk terzijde, uiteindelijk is wat telt hoe iemand handelt.

ja dat is ook meestal een grote kritiek richting het westen maar ik denk niet dat er nog veel westerse landen denken over een complete overheersing van Europa, laat staan om Rusland er nog bij te pakken.

Je zou toch hopen dat de Russen (bevolking + leger) stilaan zich de vraag beginnen stellen: are we the baddies?

Zij vragen zich af waarom wij die vraag niet stellen over ons.
"Allez, al die Westerlingen werken allemaal samen met de Oekraïnse nazi's? Hoe komen zij daarbij? Haten ze de Russen echt zo hard?"

Daar komt wat er in die Oekraïnse dorpen gebeurd is, nergens op het nieuws. 90% van de Russische bevolking gaat daar geen enkel beeld te zien krijgen. Wat zij krijgen, is hoe Oekraïne Russische soldaten vastbindt en afschiet. (Zou mij ook niet verbazen dat Oekraïnse soldaten zelf eens over de schreef gaat gaan als tegenreactie op wat dat de Russen deden.) Dan kan Rusland dat tonen in de media en het Westen beschuldigen van een oogje toe te knijpen.

Zo voer je propaganda.

Er is een anti-Atlanticistische (of anti-Amerikaanse) traditie aanwezig in Frankrijk, maar die is zeker niet altijd even dominant. In rechtse bewegingen zie je ook een golfbeweging van pro-NAVO naar anti-NAVO, naargelang de historische context. Vergeet niet dat het boek van Doegin is geschreven in de jaren '90.

Na de beelden van de afgelopen dagen is het op. Dode kinderen met vastgebonden handen..
We moeten zo snel mogelijk militair ingrijpen.. de rode lijn is al ver overschreden

Terug
Bovenaan