Je bent goed met woorden en kan goed doen alsof jij vanop je piedestal de waarheid in pacht hebt. Maar die heb je niet. Ik heb al aangetoond dat heel wat dingen die je zei ondertussen door de feiten achterhaald zijn.
Jouw veronderstellingen die jij voor quasi 100% waar aanziet:
- als NAVO zich moeit, vallen er nukes; ben ik niet mee akkoord. Heb ik al meermaals gezegd: men zou gerust kunnen zeggen dat men enkel Oekraïens grondgebied beveiligt met een no-fly zone.
- totale oorlog: angstaanjagende term, maar wat betekent hij eigenlijk? Alle landen erbij betrokken? Nee, enkel NAVO. Rusland veroveren (vliegtuigen boven Siberië, tanks op Rode Plein zoals iemand in het belachelijke trok?): nee, enkel Oekraïne veilig stellen. Dus wat is totale oorlog?
- als madman Putin beveelt, gaat men ook daadwerkelijk nukes lanceren; ben ik nog niet zo zeker van. Mensen onder hem hebben ook gezinnen.
- dat als men wil lanceren, de raketten ook echt werken? Met wat we tot nu toe gezien hebben van hun materiaal, denk ik dat de helft van de raketten nog niet eens uit hun silo geraakt.
- langdurige oorlog: ook niet mee akkoord: binnen 2 weken kan de NAVO vermijden dat er nog iets Russisch op of naar Oekraïne gaat. Dat zijn heel wat minder slachtoffers dan deze oorlog die aansleept.
Maar goed, verder discussiëren heeft toch geen nut.
Bedankt voor het compliment

. Alleen jammer dat je vervolgens aangeeft dat je mijn woorden niet gelezen hebt

. Het enige dat je hebt "aangetoond" is dat ik net zoals iedereen op dat moment (de dag na de invasie) er van uit ging dat het Russische leger in staat zou zijn om Kyiv in enkele dagen te veroveren. En dat ik toen al waarschuwde dat het rekken van deze oorlog zou leiden tot enorm veel slachtoffers gezien de modus operandi van Rusland en Poetin, waarbij burgers als legitieme doelwitten worden beschouwd. Vraag eens aan de nabestaanden van Bucha en Marioepol of ze niet liever hadden dat Zelensky op dag drie had gecapituleerd, want dan hadden hun naasten nog allemaal geleefd.
Verder is jou al meermaals, met handen en voeten, uitgelegd wat een no-fly zone precies betekent en toch slaag je er keer op keer in alsof dat een niemendalletje is. Maar nog eens heel kort: een no-fly zone kan je niet inrichten zonder doelwitten in Rusland en Wit-Rusland uit te schakelen. En ook dat is niet zomaar kwestie van een paar dogfights en enkele bombardementen. Tanks op het Rode Plein heb je misschien niet direct nodig, maar boots on the ground wel. En waar stopt het dan? Eenmaal je effectief in oorlog bent, heb je dat niet meer in de hand. Het is verder ook heel naïef om te geloven dat Rusland dan niet zou terugslaan op Europese bodem. NAVO zou mogelijk binnen de twee weken de Russen uit Oekraïne kunnen werken, maar we hebben met deze invasie nog maar eens gezien dat zo'n timeframes moeilijk te voorspellen zijn. En vooral: wat daarna? Jij gaat er van uit dat de Russen dan gewoon "oei, ja, sorry, we gaan het niet meer doen, we geven ons over" gaan zeggen?
Als het gaat over de nucleaire dreiging, heb ik al meermaals gezegd dat het mij over risico's gaat en dat ik die risico's niet wil nemen. Als ik geblinddoekt de Brusselse ring oversteek, ben ik niet zéker dat ik omvergekegeld zal worden, maar dat risico wil ik toch niet lopen. Jij gaat er van uit dat die auto's wel zullen stoppen en dat ze mogelijk niet eens aan het rijden zullen zijn. Tja. Ik zou zeggen, doe maar, alleen gaat het hier over een verhaal waarbij je potentieel miljoenen slachtoffers maakt. Je kan Russische roulette spelen en hopen dat Poetin zijn bevelen niet opgevolgd worden, maar dat is nogal een stevige gok om te maken. De helft van hun arsenaal is trouwens meer dan voldoende om de mensheid uit te roeien, en zelfs al valt er maar eentje, is het dat je waard? Een bom op Antwerpen, Brussel, Parijs, Berlijn of Londen?