Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het is niet omdat ze niet proberen maar ze worden wel vakkundig tegengehouden door Oekraïne.

Als al het zwaar artilleriemateriaal op tijd in die regio geraakt dan gaan de Russische verliezen serieus zijn.

Als het klopt dat de Nederlanders 55 stuks PzH2000 sturen.

Computer gestuurde, quasi geautomatiseerde artillerie met slimme munitie. Dat een beest. 😮

Laatst bewerkt:
Als het klopt dat de Nederlanders 55 stuks PzH2000 sturen.

Computer gestuurde, quasi geautomatiseerde artillerie met slimme munitie. Dat een beest. 😮
België had ook dergelijke artillerie op rupsen, wel al wat verouderd. Als ik me niet vergis staan die nu allemaal al tien jaar lang ergens te roesten in een hangar.

België had ook dergelijke artillerie op rupsen, wel al wat verouderd. Als ik me niet vergis staan die nu allemaal al tien jaar lang ergens te roesten in een hangar.
België heeft/had als ik me niet vergis de M109. Deze zijn in NL uit dienst en vervangen door (o.a.?) PzH2000.
Beide kan je niet vergelijken, de M109 is een "verouderd" type waarvan (als ze niet uit USA kwamen) je eerder zou verwachten dat Rusland deze nog ergens uit een "koude oorlog" magazijn heeft gehaald om naar Oekraine te sturen.

Uiteraard beter dan niets en alle respect maar daarmee gaan ze de oorlog niet winnen.

Ik had hiervan begrepen dat deze verkocht werden, maar dat men de optie bekijkt om deze terug te kopen. Enkel de "prijs" is een discussie, België zou niet (veel) meer willen betalen dan de verkoopprijs van destijds terwijl de huidige eigenaar (handelaar in militair materiaal) beweert dat hieraan al talrijke upgrades zijn gedaan en de prijs dus aanzienlijk hoger ligt.

Of zodat hij ze zelf kan omleggen en op het Westen steken in geval ze een "dubieus" artikel publiceren?

Fraai promopraatje op die website, ik wil er wel een voor kerst. :unsure:

Met airco hé

Maar wel indrukwekkende stats : opzetten en vuren binnen de 1.5 minuut en dat 50 km ver.
Je kan al op andere locatie staan vuren vooraleer eerste salvo is geland.
En je moet niet meer zelf laden.

Fraai promopraatje op die website, ik wil er wel een voor kerst. :unsure:

Haha. Ja ik vind dat, als ingenieur van opleiding, technologisch altijd wel interessant, al dat wapentuig.

Maar tegelijk denk ik: dat zijn moordwapens :unsure:

Op youtube staat bv. een Ted talk van een antropoloog die bespreekt wat voor mensen onderzoek doen naar kernwapens. Hoe die omgaan met het feit dat hun inspanningen leiden tot het ontwerpen van massavernietigingswapens. Best interessant.

Of zodat hij ze zelf kan omleggen en op het Westen steken in geval ze een "dubieus" artikel publiceren?
Zou dit nog veel invloed hebben? Iedereen die tegen Poetin is, weet toch dat hij liegt over alles. Dus maakt het dan nog uit wat hij zegt over zo'n zaken?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220425_95760382

Het zou Amerika niet zijn als ze het vuur van de oorlog willen gaande houden.

Rusland van zijn kant waarschuwde als reactie op de Amerikaanse uitspraken opnieuw dat het blijven leveren van wapens aan Oekraïne “onverwachte gevolgen” kan hebben. Het soort wapens dat sinds vorige week door de VS naar Oekraïne wordt gestuurd, is ook veranderd. Het gaat niet alleen om zwaardere, maar ook om modernere wapens.

Het moderne materiaal dat tot nu toe werd geleverd, zoals Javelin-antitankwapens, kenden de Oekraïners al, of het was simpel in gebruik. Het zwaardere materiaal bestond vooral uit wapens uit de Sovjettijd waarmee het leger vertrouwd was. Het kwam uit de depots van de voormalige Oostbloklanden en uit een voorraad die de VS in het geheim had opgekocht.

De leveringen nu bevatten gesofisticeerd geschut zoals houwitsers of hoogtechnologische wapens zoals radars om vijandige artillerie te traceren. Het zal enige tijd vergen voor het Oekraïense leger weet hoe die te gebruiken. Het wijst erop dat de VS voluit mikt op een lange slijtageslag, met de bedoeling de Russische militaire kracht fel te verzwakken.
Hieruit blijkt toch dat zo een oorlog als deze op een manier op voorhand voorspeld was. Voor welke andere reden koop je oud Russisch materieel op?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220425_95760382

Het zou Amerika niet zijn als ze het vuur van de oorlog willen gaande houden.

Hieruit blijkt toch dat zo een oorlog als deze op een manier op voorhand voorspeld was. Voor welke andere reden koop je oud Russisch materieel op?
Misschien omdat Amerika het had zien aankomen?

Of past dat niet in het narratief van Amerika is de schuldige voor alle zonden van de wereld?

Misschien omdat Amerika het had zien aankomen?

Of past dat niet in het narratief van Amerika is de schuldige voor alle zonden van de wereld?
Als je iets ziet aankomen kan je er mss ook anders op reageren? dialoog, vredesgesprekken, de angel er proberen uit te halen?
Voormalige oostbloklanden = medio jaren 90. Om dan materiaal gaan aan te kopen om potentiële toekomstige proxywars te gaan bekostigen lijkt me wel een duistere toekomstvisie.
Hoogstwss hebben ze zo nog wat russische warlords van dollars voorzien ook.

Als je iets ziet aankomen kan je er mss ook anders op reageren? dialoog, vredesgesprekken, de angel er proberen uit te halen?
Voormalige oostbloklanden = medio jaren 90. Om dan materiaal gaan aan te kopen om potentiële toekomstige proxywars te gaan bekostigen lijkt me wel een duistere toekomstvisie.
Ze hebben dat toch gedaan?

Het zou me niet verbazen dat die "geheime voorraad" eerder iets zou zijn van "als jij onze nieuwe wapensystemen koopt, dan nemen wij je oude brol over aan een betere marktprijs dan dat je er zelf mee moet gaan liggen leuren bij een bananenrepubliek of de schroothandelaar".

En uiteraard wil de VS (en bij uitbreiding NAVO) dit aan de gang houden. Ze zijn zonder eigenlijk 1 poot uit te steken Rusland in de vernieling aan het rijden terwijl men van de kantlijn toekijkt. "Never interrupt your enemy while he's making a mistake, it's very impolite".

Moesten ze nu nog Oekraïne tot op de tanden bewapend hebben voor Rusland binnenviel zou ik nog eens twijfelen aan hun intenties, nu kan je echt niet zeggen dat Amerika het vuur aan de lont gestoken heeft. En voor dat opkopen van militair materieel kunnen er ook nog andere redenen zijn. Beleveren van bondgenoten die nog werken met sovjet oorlogstuig (polen is er al 1 van), het opkopen zodat het niet in verkeerde handen valt ( gezien de instabiliteit bij de val van de sovjet unie acht ik dit zelfs nog de werkelijke reden), ....
Maar het is natuurlijk makkelijker te staan roepen dat ze gewoon op oorlogspad willen gaan die gekke Amerikanen, je weet wel, diezelfde die keer op keer mogen komen helpen als het westen in de problemen zit omdat men hier weigert te investeren in defensie.

Moesten ze nu nog Oekraïne tot op de tanden bewapend hebben voor Rusland binnenviel zou ik nog eens twijfelen aan hun intenties, nu kan je echt niet zeggen dat Amerika het vuur aan de lont gestoken heeft.
Het gaat niet over het vuur aan de lont steken, het gaat over het vuur gaande houden. De casualties beginnen in deze oorlog al serieus de pan uit te swingen langs beide kanten. En tis inderdaad gemakkelijk om ergens langs de zijlijn te staan roepen maar ik zou toch graag wat meer dialoog zien om uit de impasse van deze oorlog te geraken.
En voor dat opkopen van militair materieel kunnen er ook nog andere redenen zijn. Beleveren van bondgenoten die nog werken met sovjet oorlogstuig (polen is er al 1 van), het opkopen zodat het niet in verkeerde handen valt ( gezien de instabiliteit bij de val van de sovjet unie acht ik dit zelfs nog de werkelijke reden), ....
Fair enough
Maar het is natuurlijk makkelijker te staan roepen dat ze gewoon op oorlogspad willen gaan die gekke Amerikanen, je weet wel, diezelfde die keer op keer mogen komen helpen als het westen in de problemen zit omdat men hier weigert te investeren in defensie.
Hoeveel oorlogen heeft de US nu al gestart? Of zich gaan moeien in het conflict. Koreaanse oorlog, vietnam oorlog, desert shield, desert storm, als laatste de 'war on terror' Ook best wel een leuke om in elk land toch wat hommeles te kunnen gaan schoppen.
De US laat nu zijn oorlogsindustrie weer goed renderen en de steun die ze aan Oekraine kunnen geven betaalt de EU toch aangezien ze nu amerikaans gas en olie aan premium prijs aan het verkopen zijn.
Als verkiezingsbelofte fossiele brandstof willen terugdraaien en nu, zonder politiek gezichtsverlies te lijden, hun fossiele energie export wat opdrijven.
Nee ik ben vrij zeker dat de US een lang conflict wilt.

https://www.wsj.com/articles/europe...atural-gas-sellers-global-traders-11645099204

Laatst bewerkt:
Het gaat niet over het vuur aan de lont steken, het gaat over het vuur gaande houden. De casualties beginnen in deze oorlog al serieus de pan uit te swingen langs beide kanten. En tis inderdaad gemakkelijk om ergens langs de zijlijn te staan roepen maar ik zou toch graag wat meer dialoog zien om uit de impasse van deze oorlog te geraken.

Fair enough

Hoeveel oorlogen heeft de US nu al gestart? Of zich gaan moeien in het conflict. Koreaanse oorlog, vietnam oorlog, desert shield, desert storm, als laatste de 'war on terror' Ook best wel een leuke om in elk land toch wat hommeles te kunnen gaan schoppen.
De US laat nu zijn oorlogsindustrie weer goed renderen en de steun die ze aan Oekraine kunnen geven betaalt de EU toch aangezien ze nu amerikaans gas en olie aan premium prijs aan het verkopen zijn.
Als verkiezingsbelofte fossiele brandstof willen terugdraaien en nu, zonder politiek gezichtsverlies te lijden, hun fossiele energie export wat opdrijven.
Nee ik ben vrij zeker dat de US een lang conflict wilt.

https://www.wsj.com/articles/europe...atural-gas-sellers-global-traders-11645099204

whataboutism

Rusland heeft ongeprovoceerd Oekraïne aangevallen.
Dit staat los van wat de VS ooit heeft gedaan in het verleden.

En jij zegt dat het vuur gaande houden is? Rusland kan gerust zeggen van : we stoppen ermee. We nemen genoegen met wat we hebben nu.
Ik zie het nog niet gebeuren allesinds.
Hoge casualties komen omdat Rusland z'n troepen niet goed traint en bewapend EN belangrijkste : het bombarderen van burgerdoelwitten door de Russen.

Maar we moeten praten hé met een halve psychopaat die blijkbaar niet meer hetzelfde is zoals vroeger als je de wereldleiders mag geloven.

whataboutism

Rusland heeft ongeprovoceerd Oekraïne aangevallen.
Dit staat los van wat de VS ooit heeft gedaan in het verleden.

En jij zegt dat het vuur gaande houden is? Rusland kan gerust zeggen van : we stoppen ermee. We nemen genoegen met wat we hebben nu.
Ik zie het nog niet gebeuren allesinds.
Hoge casualties komen omdat Rusland z'n troepen niet goed traint en bewapend EN belangrijkste : het bombarderen van burgerdoelwitten door de Russen.

Maar we moeten praten hé met een halve psychopaat die blijkbaar niet meer hetzelfde is zoals vroeger als je de wereldleiders mag geloven.
Geen whataboutism. Het gaat niet over wie het conflict start. Eerder over wie ervan profiteert.

Een tip.. tis niet de EU

Terug
Bovenaan