Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hoeveel oorlogen heeft de US nu al gestart? Of zich gaan moeien in het conflict. Koreaanse oorlog, vietnam oorlog, desert shield, desert storm, als laatste de 'war on terror' Ook best wel een leuke om in elk land toch wat hommeles te kunnen gaan schoppen.
De US laat nu zijn oorlogsindustrie weer goed renderen en de steun die ze aan Oekraine kunnen geven betaalt de EU toch aangezien ze nu amerikaans gas en olie aan premium prijs aan het verkopen zijn.
Als verkiezingsbelofte fossiele brandstof willen terugdraaien en nu, zonder politiek gezichtsverlies te lijden, hun fossiele energie export wat opdrijven.
Nee ik ben vrij zeker dat de US een lang conflict wilt.

https://www.wsj.com/articles/europe...atural-gas-sellers-global-traders-11645099204
Koreaanse oorlog: gestart door Noord Korea https://nl.wikipedia.org/wiki/Koreaanse_Oorlog
Vietnam: gestart door de fransen https://nl.wikipedia.org/wiki/Vietnamoorlog
Desert shield en desert storm waren een en dezelfde oorlog, ik vermoed dat je de golfoorlog en de inval in Irak bedoeld. Deze zijn inderdaad gestart door Amerika. In al de andere oorlogen was Rusland / de sovjet unie ook een betrokken partij en dan kunnen we ook de nog de inval in afghanistan op naam van de sovjets schrijven. Mooi staaltje framing voor Amerika als agressor in ieder geval.

En dat ze de oorlog in stand zouden willen houden voor de olie inkomsten is ook weer zo'n larie argument, net alsof Amerika het enige land is dat momenteel zwaar zijn zakken vult door de gestegen olie en gasprijzen. Wie weet komt het voor Rusland ook wel goed uit :sarcastic:

Geen whataboutism. Het gaat niet over wie het conflict start. Eerder over wie ervan profiteert.

Een tip.. tis niet de EU

Eerder over wie er voor zorgt dat Oekraïne stand kan houden door het voortouw te nemen in het leveren van deftige wapens.

En inderdaad, het is niet de EU.

Even een korte rundown vanuit het twitter riool van de laatste maanden (chronologisch) :

Russians were out of fuel by day 5
Russians were out of ammo by day 10
12th Ukrainian counter-offensive is hours from retaking Kherson
Izyum salient is about to be encircled
Ukrainians captured hundreds of Russian tanks
*counts some totally obliterated indistinguishable wreck as Russian because whatever*
Russian morale is non-existent since day one
12 Russian generals were killed
Turkish drones were destroying entire Russian Army
Russians are totally incompetent
Russians are lying, they won't leave Kiev area
Russians didn't leave Kiev area, they were pushed out by Ukrainians
20000 Russians were encircled near Kiev (unverified but realistic sounding)
Russian division was destroyed near Kharkov
these [insert weapon] are a true game changer!
HERE IS HOW UKRAINE CAN STILL WIN
Russians are out of trucks
Ukrainians have more tanks than Russians right now (but they are begging for Leopard 1s for some reason)
Kherson is about to be retaken
but Russians are also about to attack Krivoy Rog
etc.

Twitter is echt zo'n onbetrouwbare bron...

Ondertussen de laatste wisselkoersen... op dat vlak zijn we momenteel blijkbaar terug naar af.
Geen verassing zoals wij en de Amerikanen geld aan het printen zijn.
Ondertussen zijn er andere kopers genoeg op de markt om de olie en gas te kopen. (of kopen we ze zelf nog maar dan in het geniep)

Koreaanse oorlog: gestart door Noord Korea https://nl.wikipedia.org/wiki/Koreaanse_Oorlog
Vietnam: gestart door de fransen https://nl.wikipedia.org/wiki/Vietnamoorlog
Desert shield en desert storm waren een en dezelfde oorlog, ik vermoed dat je de golfoorlog en de inval in Irak bedoeld. Deze zijn inderdaad gestart door Amerika. In al de andere oorlogen was Rusland / de sovjet unie ook een betrokken partij en dan kunnen we ook de nog de inval in afghanistan op naam van de sovjets schrijven. Mooi staaltje framing voor Amerika als agressor in ieder geval.

En dat ze de oorlog in stand zouden willen houden voor de olie inkomsten is ook weer zo'n larie argument, net alsof Amerika het enige land is dat momenteel zwaar zijn zakken vult door de gestegen olie en gasprijzen. Wie weet komt het voor Rusland ook wel goed uit :sarcastic:
De golfoorlog is gestart door Saddam die Koeweit binnenviel.
De Irak oorlog van 2006 was technisch gezien met een VN mandaat (dat Rusland heeft gesteund) die de VS heel ruim heeft geïnterpreteerd. Om eerlijk te zijn nog het meest te vergelijken met de huidige oorlog in Oekraïne behalve dan het niet zoeken van een internationale resolutie ter rechtvaardiging, het afslachten van burgers en andere misdrijven tegen de mensheid.

Dat je daar zelfs nog voor de berichten moet gaan checken
Ondertussen de laatste wisselkoersen... op dat vlak zijn we momenteel blijkbaar terug naar af.
Ondertussen zijn er andere kopers genoeg op de markt om de olie en gas te kopen. (of kopen we ze zelf nog maar dan in het geniep)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220425_95760382

Het zou Amerika niet zijn als ze het vuur van de oorlog willen gaande houden.

Hieruit blijkt toch dat zo een oorlog als deze op een manier op voorhand voorspeld was. Voor welke andere reden koop je oud Russisch materieel op?

De russische helikopters (Mi-8M / Mi-17) die Oekraïne nu krijgt van de USA, waren oorspronkelijk gekocht om het ANA (Aghanistan) te bewapenen.

Tot de Taliban vorig jaar de macht greep natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Beleveren van bondgenoten die nog werken met sovjet oorlogstuig (polen is er al 1 van), het opkopen zodat het niet in verkeerde handen valt ( gezien de instabiliteit bij de val van de sovjet unie acht ik dit zelfs nog de werkelijke reden), ....
Als het effectief een "geheime" voorraad zou zijn lijkt mij dit laatste ook het meest aannemelijke.
Ik zou zo'n tanks ook liever in mijn eigen tuin hebben staan roesten dan dat ik ze in Afghanistan of Irak op het battlefield zou tegenkomen. Zo'n materiaal is voor de VS bugetair "peanuts" maar voor een Afghanistan/Taliban nog net betaalbaar en qua onderhoud (bijna puur mechanisch) en opleiding is dat voor zo'n landen ook haalbaar. Hoogtechnologische zijn voor zo'n landen al minder evident (aankoop, onderdelen, opleiding,...)

Even een korte rundown vanuit het twitter riool van de laatste maanden (chronologisch) :

Russians were out of fuel by day 5
Russians were out of ammo by day 10
12th Ukrainian counter-offensive is hours from retaking Kherson
Izyum salient is about to be encircled
Ukrainians captured hundreds of Russian tanks
*counts some totally obliterated indistinguishable wreck as Russian because whatever*
Russian morale is non-existent since day one
12 Russian generals were killed
Turkish drones were destroying entire Russian Army
Russians are totally incompetent
Russians are lying, they won't leave Kiev area
Russians didn't leave Kiev area, they were pushed out by Ukrainians
20000 Russians were encircled near Kiev (unverified but realistic sounding)
Russian division was destroyed near Kharkov
these [insert weapon] are a true game changer!
HERE IS HOW UKRAINE CAN STILL WIN
Russians are out of trucks
Ukrainians have more tanks than Russians right now (but they are begging for Leopard 1s for some reason)
Kherson is about to be retaken
but Russians are also about to attack Krivoy Rog
etc.

Twitter is zo betrouwbaar of zo onbetrouwbaar als je het zelf maakt. Als je continu schimmige accounts volgt, of random accounts, of aandachtsgeile accounts. Ja, dan kom je veel halve waarheden, overdrijvingen, opgeklopte versies van gebeurtenissen, etc tegen. Eigenlijk jouw hele post inclusief jouw bijdrages over de roebel en de USA/EU die geld a volonte bijprinten, is een geweldig voorbeeld daarvan.

Als je daarentegen experts volgt, mensen met kennis van zaken, dan krijg je over het algemeen wel een genuanceerd en duidelijk overzicht. Ik heb bijvoorbeeld nooit die opsomming van jou ervaren, ondanks dat ik tientallen verschillende accounts volg. Goeie tip, als een account meer dan 2 cijfertjes in de naam heeft, is het quasi nooit de moeite om te volgen.

En als we echt willen spreken over wat voor soort riool Twitter is, hoeven we enkel de accounts van de Russische consulaten in verscheidene landen, het Russisch Ministerie van Buitenlandse Zaken en bepaalde Russische TV- en nieuwspersoonlijkheden te volgen. Of Dries v Langenhove en Thierry Baudet...

Dat amateurisme kan je toch niet verzinnen... Voor zij die het niet kunnen zien of vertalen:

- Rusland claimt dat enkele Oekrainse neonazistische terroristen een Russische TV-persoonlijkheid wilden vermoorden.
- Bij het doorzoeken van hun appartment vond men een boek met extreem-rechts gedachtengoed dat zou moeten aanduiden dat ze neonazistisch zijn.
- In dat boek was een ondertekende handtekening aangebracht met een boodschap.
- De naam gebruikt in de handtekening is: "Handtekening is onleesbaar".

Dus iemand heeft de opdracht gekregen deze false flag operatie te organiseren, moest dit boek met een onleesbare handtekening achterlaten en heeft dit zo letterlijk geinterpreteerd dat ipv een onleesbare naam achter te laten er gewoon "onleesbare handtekening" werd geschreven. :rofl:

Schijnbaar eveneens (maar onbevestigd): in plaats van enkele SIM-kaarten heeft de organisator dit ook verkeerd geinterpreteerd en heeft enkele kopieen van Sims 3 in het appartement achtergelaten die achteraf mee gefotografeerd zijn door de FSB. Want ja, als je een terroristische aanslag gaat plegen, neem je toch altijd enkele exemplaren van dit geweldige spel mee om je voor te bereiden zeker? :rofl:

Ik kan mij nu wel voorstellen dat Poetin inderdaad de tijd mist dat de Russische geheime dienst gevreesd werd.

Rusland stopt vanaf morgenochtend gaslevering naar Polen.. Dat zal de gasprijs ook geen goed doen vermoed ik.

Bompa Rusland (Lavrov) sluit WOIII niet uit... weer soort van propaganda en frustratie dat de oorlog niet loopt zoals Rusland wenst zeker..?

Terug
Bovenaan