Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Poetin is niet zinnens om nu af te haken. Die gaat door. 100% zeker.

Zelfs strategisch gezien zou het echt niet logisch zijn. Het zou suicide zijn, de sancties zijn al zodanig hoog dat je geen verder opbod kan doen. Rusland kan niet terug, die gaan door tot ze hebben wat ze willen en verkopen en die gaan niet op één mensenleven meer of minder kijken, ook uit eigen land. En hoe meer je ze in het nauw probeert te brengen, hoe groter de kans op verdere escalaties volgens mij. Een kat in het nauw maakt nu éénmaal rare sprongen (dus Moldavië en mogelijk een uitbreiding tot oorlog met de NAVO zie ik echt als een optie). Ik denk dat Poetin liever totale oorlog wilt, dan zijn verlies toegeven.

Je kan niet verwachten dat die gaat zeggen: "ach je hebt gelijk, het was allemaal maar een grapje. sorry en we zijn weer weg". Die zitten al veel te diep in de informatieoorlog daarvoor en zijn al veel te veel internationaal veroordeeld om met dit tevreden te zijn.

Poetin is niet zinnens om nu af te haken. Die gaat door. 100% zeker.

Zelfs strategisch gezien zou het echt niet logisch zijn. Het zou suicide zijn, de sancties zijn al zodanig hoog dat je geen verder opbod kan doen. Rusland kan niet terug, die gaan door tot ze hebben wat ze willen en verkopen en die gaan niet op één mensenleven meer of minder kijken, ook uit eigen land. En hoe meer je ze in het nauw probeert te brengen, hoe groter de kans op verdere escalaties volgens mij. Een kat in het nauw maakt nu éénmaal rare sprongen (dus Moldavië en mogelijk een uitbreiding tot oorlog met de NAVO zie ik echt als een optie). Ik denk dat Poetin liever totale oorlog wilt, dan zijn verlies toegeven.

Je kan niet verwachten dat die gaat zeggen: "ach je hebt gelijk, het was allemaal maar een grapje. sorry en we zijn weer weg". Die zitten al veel te diep in de informatieoorlog daarvoor en zijn al veel te veel internationaal veroordeeld om met dit tevreden te zijn.

Dus wederom wat is je voorstel dan?

En uitbreiding van NAVO komt ook door Rusland zelf hé. Wat als je een agressieve buur hebt en je kan samen met andere gaan waardoor die buur niks meer durft te doen aan je.
Dat is basicly Rusland en de Oost-Europese landen hé

Dus wederom wat is je voorstel dan?

En uitbreiding van NAVO komt ook door Rusland zelf hé. Wat als je een agressieve buur hebt en je kan samen met andere gaan waardoor die buur niks meer durft te doen aan je.
Dat is basicly Rusland en de Oost-Europese landen hé
Vanuit ons perspectief zie ik geen enkele andere keuze ipv doorvechten.

Je kan moeilijk nu vrede gaan tekenen, en het zuiden van Oekraïne en het oosten gaan afgeven en erkennen alsook de Krim. Kan je volgens mij niet maken, dan maak je je belachelijk, en er zijn wereldmachten die veel te veel belang hebben aan de oorlog om daarop te hinten. De VS stuurt op een lange oorlog om Rusland te verzwakken, want zij moeten niets doen.

Als je echt, echt, echt vrede wilt, dan denk ik dat je operaties gaat moeten uitvoeren in Rusland, en Rusland op andere manieren (supply lines) verzwakken, en het front volledig uitputten in hun aanvoer van alles, alsook strategisch gaan bombarderen.

Voor vrede is het echt te laat. Als je vrede wou, dan moest je ofwel niet tot een oorlog laten komen, en misschien was dat ook geen mogelijkheid, want Poetin wou absoluut oorlog. "fake diplomatie" of gewoon de Russen verslaan op één of andere manier, met het risico op grote escalaties, maar ik zie geen mogelijkheid en een uitweg die geen uitweg is, heeft ook geen zin (staakt het vuren en proxy-oorlogen, constante sabotage en destabilisatie via niet conventionele manieren: internet, hacken, desinformatie, spioneren, etc.). En volgens mij meer actief dreigen met operaties in Rusland of actievere inmenging van NAVO.

Op zijn minst geen vrede tekenen, ook al is het in het voordeel van de VS (waar ik sceptisch ook over ben). En zolang we geen controle hebben over Oekrains grondgebied, zeker geen vrede. No way. Zelfs als Oekraïne capituleert, Oekraïne terug bevrijden. Van vrede kan geen sprake zijn. Er kijken andere landen mee (China) die uit dit heel goed zullen leren....

Ook geen flauw idee wat de meest waarschijnlijke afloop gaat zijn. Ik denk echter wel dat het vrij zeker is dat Rusland dit geen jaren kan volhouden, zelfs maanden niet.
Mijn hoop is dat Putin wordt afgezet, door oligarchen, generaals, of (onwaarschijnlijk, wegens brainwash) burgers.
Er zijn al best wat oligarchen en hun families de laatste maanden om het leven gekomen. Die gaan dat niet blijven pikken.
De generaals moeten toch ook al doorhebben dat het niet gaat lukken en dat hun koppen dan gaan rollen (of ze worden aan het front afgeknald)
Of dit allemaal waarschijnlijk is ... Dat is de vraag.

Mariopol kan misschien vallen, maar in de andere gebieden boekt Oekraïne langzaam terreinwinst. Met de wapens die eraan komen gaan ze dat wel terug veroveren. Ik denk dat Oekraïne nu een beetje aan het inhouden is en Rusland laat aanvallen om ze zo af te schieten. Wanneer ze goed bevoorraad zijn en de Russen verzwakt, gaan ze waarschijnlijk zwaar in de aanval. (Over enkele weken denk ik)

Wat de zot Putin gaat doen als hij in het nauw wordt gedreven? We kunnen alleen maar hopen dat anderen hem beletten om nukes te lanceren.

Wel benieuwd naar wat er zal gebeuren in Marioepol tegen volgende maandag.
De laatste berichten gaan in de richting van een Russische winst (en men suggereert zelfs een parade daar op 9 mei).
Hoe ziek kan je als vijand zijn om daar dan nog eens een soort van overwinningsparade te gaan houden..

Ik zou zeggen --> Oekraïne drop maar een paar bommen tijdens die parade moest die doorgaan.

Hoe ziek kan je als vijand zijn om daar dan nog eens een soort van overwinningsparade te gaan houden..

Ik zou zeggen --> Oekraïne drop maar een paar bommen tijdens die parade moest die doorgaan.
Ik citeer de Vlaamse Leeuw: "Zegepralend grijnst hij op 's vijands trillend lijk". Dat gedrag is niet nieuw maar daarom niet minder arrogant.

Inzetten op gesprekken, natuurlijk!
Rusland geeft toch een duidelijk signaal dat ze daarvoor te vinden zijn?
Vorige week dinsdag de secretaris-generaal van de Verenigde Naties (VN) António Guterres ontvangen aan de lange tafel van Poetin en donderdag een paar bommen droppen op een paar kilometer afstand waar dezelfde secretaris-generaal een geprek heeft met Zelensky.
Hoeveel duidelijker kan je zijn dat je staat te popelen om aan de onderhandelingstafel te gaan zitten?

Ik heb ook al zitten denken dat die Krimbrug een doelwit zou kunnen zijn voor Oekraïne. Paar goed geplaatste raketten er op? Dan kan Rusland geen militair materiaal meer vervoeren via de Krim.

Dat zou een statement van jewelste zijn. Niet alleen vooraf aankondigen wanneer maar dan ook nog op belangrijkste datum voor Rusland. :)

Zelfs al vallen ze het niet aan: het blijft een win.
Rusland moet troepen en materiaal bij de brug (19km!) plaatsen om ze te verdedigen. Die kunnen niet ergens anders ingezet worden.

Ik denk dat de Amerikanen wel wat raketten of Reapers willen uitlenen om dat te bereiken.
Of misschien special ops duikers (a la Navy Seals) die explosieven plaatsen op een pijler?

Wel benieuwd naar wat er zal gebeuren in Marioepol tegen volgende maandag.
De laatste berichten gaan in de richting van een Russische winst (en men suggereert zelfs een parade daar op 9 mei).
Zou goed zijn. Dan weten ze direct waar ze de bommen moeten droppen :)
Ouderen die enkel op tv de staatsmedia te zien krijgen wel ja, maar zij moeten niet meer vechten.

Ik vraag mij af, stel dat Poetin de oorlog officieel verklaart aan Oekraïne, hoe gemotiveerd de Russen die moeten vechten dan gaan zijn. Veel Russische jonge volwassenen zouden toch moeten weten wat er aan de hand is.
Een totale mobilisatie zou zich kunnen tegen Rusland keren.
Ik vind dat toch ook raar. veel van die Russen zijn ook gamers en die zijn ook overal te vinden en die krijgen dus ook westerse informatie.. Er is wel een soort verzet aan de gang in Rusland de "L" Russia liberation front ofzoiets? Die zouden achter al die branden zitten.

maar maar het zijn de Russen, die zijn altijd het dutsje en moeten zich wel zo opstellen want boze NAVO is een agressief beestje die Rusland wil vernietigen wat de laatste 30 jaar heel heel duidelijk is geworden.

OF Rusland zou beter eens zelfreflectie doen en tot besef komen dat veel een reactie zijn op wat zij doen.

maar maar het zijn de Russen, die zijn altijd het dutsje en moeten zich wel zo opstellen want boze NAVO is een agressief beestje die Rusland wil vernietigen wat de laatste 30 jaar heel heel duidelijk is geworden.

OF Rusland zou beter eens zelfreflectie doen en tot besef komen dat veel een reactie zijn op wat zij doen.
Rusland heeft altijd al een slachtoffer complex gehad.
Is er waarschijnlijk al vanaf Lenin/Stalin, of zelfs de Tsaren ingepeperd: "een echt Rus kan afzien, die klaagt niet, de rest is tegen ons".
En ondertussen leiden ze af van de interne problemen.

Inzetten op gesprekken, natuurlijk!
Rusland geeft toch een duidelijk signaal dat ze daarvoor te vinden zijn?
Vorige week dinsdag de secretaris-generaal van de Verenigde Naties (VN) António Guterres ontvangen aan de lange tafel van Poetin en donderdag een paar bommen droppen op een paar kilometer afstand waar dezelfde secretaris-generaal een geprek heeft met Zelensky.
Hoeveel duidelijker kan je zijn dat je staat te popelen om aan de onderhandelingstafel te gaan zitten?

Mja, ge kunt die niet vertrouwen he, de Verenigde Nazi's :unsure:

Terug
Bovenaan