Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Gohjah, communistische invloed tegenwerken door de jouwe uit te breiden of jouw invloed uitbreiden in neutrale regio's uit eigen initiatief .. Ik weet niet of daar zoveel verschil in zit als je dat bekijkt vanuit: 'is dit expansief of niet?'.

In de periode van de koude oorlog stonden kapitalisme en communisme wel rechtlijnig tegenover elkaar. Ik ga het nog niet twee communicerende vaten noemen, maar meer invloed voor de ene was wel verminderde invloed voor de andere. In die zin kan je 'het was anti communistische invloed' imo wel gelijkstellen aan 'en dus ook pro-kapitalistische/Amerikaanse invloed'.

Dat het ook goed was voor de VS om een sterkere economische partners te hebben is dan leuk meegenomen.

Toegegeven, ik weet er niet zo heel veel van, maar volgens mij was dat toch de hoofdreden? Zowel, opnieuw, om het communisme tegen te houden (een sterk kapitalistisch Europa zal minder snel zwichten voor de invloed van communistische buren) als om een half continent te hebben om handel mee te kunnen drijven (de motor van het kapitalistische systeem.)

Er zullen wel humanitaire redenen hebben meegespeeld maar afaik was dat toch niet de hoofdzaak.

Nu, heel grondig is mijn kennis hierover niet :tongue: Iemand als Avondland die veel meer weet over WO2 zal me wel kunnen verbeteren.

Vergeet niet dat je binnenin de Amerikaanse politiek nog een belangrijke strekking hebt die zeer isolationistisch is, zeker binnenin de Republikeinse partij.

Ja dat klopt, maar zie niet direct hoe dat relevant is? Dat is dezelfde partij van Bush en Cheney. Dat die strekking daar aanwezig is wilt niet zeggen dat die gevolg werd. Misschien op bepaalde momenten wel (oa terugtrekking Afghanistan door Trump) maar er zijn wel meer invloeden.

Ik zie dat Vooruit nog altijd denkt dat alles gratis is

De staatsschuld in Duitsland is niet te vergelijken met die van ons land', zegt De Vriendt. 'Als je gaat naar 2 procent, dan spreek je op kruissnelheid over 2,8 miljard per jaar. Daarmee kun je alle treinen en bussen in ons land gratis laten rijden.

Hoe je in huidige tijden nog denkt dat pacifisme gaat helpen dan ben je toch heel naief. En ja je kan zeggen dat zijn veel miljarden maar procentueel gezien is dat niet zo veel.
Stop met je gratis verhaal te pushen en werkt mee aan een goeie verdeling en gebruik van de middelen. Dit houdt ook in dat je naar minimum 2% gaat zoals afgesproken met de NAVO.

Oorlog in Oekraïne toont net de kracht van de NAVO aan en dus zouden we beter meehelpen met versterking ipv gratis bus te laten rijden.
De VS met de Britten mogen het daar grotendeels weer trekken.

Hier vindt men het normaal dus de comfortzone maximaal verder uit te buiten, en zoveel mogelijk weg te kijken.

Rusland heeft een tiental BMPT Terminators ingezet in Oekraïne in een poging om verder door te stoten. Zouden beter beschermd zijn voor IR wapens. Eens zien in hoeveel geopende blikken dit gaat resulteren.

Laatst bewerkt:
Rusland heeft een tiental BMPT Terminators ingezet in Oekraïne in een poging om verder door te stoten. Zouden beter beschermd zijn voor IR wapens. Eens zien in hoeveel geopende blikken dit gaat resulteren.

Rusland is al wekenlang z'n "nieuwe" wapens en voertuigen aan het testen tegen Oekraïne, zo nieuw is dat niet en echt veel levert dat niet op.
Met een defensiebudget iets groter dan dat van Frankrijk of Duitsland, maar waar er - Ruslandgewijs - wrs veel in corrupte zakken verdwijnt, kan je moeilijk verwachten dat die hun "state-of-the-art" wapens beter zijn dan wat het Westen aan Oekraïne levert.
Dat is ook deels de reden van de patstelling: Rusland z'n leger is letterlijk en figuurlijk gewoon ouwe krot dat alleen kan teren op een historisch arsenaal. Vergane glorie, alleen beseffen ze dat zelf niet.

De eerste SU-57 zou gespot zijn boven Oekraïne. Hopelijk zijn ze zo slim genoeg om die niet te gebruiken om domme bommen op lage hoogte te gooien op een artilleriepositie.

Hoeveel zouden ze ondertussen hebben? 4?
Nog niet officieel gekend. In totaal 20, maar hoeveel ervan operationeel zijn is niet geweten. Zou alleszins héél pijnlijk zien dat die wordt neergehaald door een stinger. Maar bon, de VS heeft ook al een F-117 verloren door zogenaamd aftandse Sovjetraketten. Er is veel rommel aanwezig in het Russische arsenaal, maar dat is ook omdat de Sovjets gigantische hoeveelheden militair materiaal hebben geproduceerd. Dat wil niet zeggen dat al wat Russisch is, rommel is.

Nog niet officieel gekend. In totaal 20, maar hoeveel ervan operationeel zijn is niet geweten. Zou alleszins héél pijnlijk zien dat die wordt neergehaald door een stinger. Maar bon, de VS heeft ook al een F-117 verloren door zogenaamd aftandse Sovjetraketten. Er is veel rommel aanwezig in het Russische arsenaal, maar dat is ook omdat de Sovjets gigantische hoeveelheden militair materiaal hebben geproduceerd. Dat wil niet zeggen dat al wat Russisch is, rommel is.
Zoals ik al eerder zei: gewoon stockrotatie. Personeel is bijzaak :unsure:

Als je weet dat bij de US de F-22 (tegenhanger Su-57, maar ouder) minder dan 50% beschikbaar is, denk ik niet dat de Russen meer dan 4 Su-57 tegelijk kunnen inzetten.
Edit: 50,5% kennelijk.

Die F-117 is neergeschoten geweest door gemakzucht van de Amerikanen, geluk en strategie van de Serviërs. Amerikanen vlogen altijd dezelfde routes en op die dag konden hun ondersteunende EA-6B Prowlers niet vliegen. De Serviërs hebben daar goed van geprofiteerd. Je mag nog de beste tools hebben, als je ze niet juist gebruikt zal het ook niet lukken

Als je weet dat bij de US de F-22 (tegenhanger Su-57, maar ouder) minder dan 50% beschikbaar is, denk ik niet dat de Russen meer dan 4 Su-57 tegelijk kunnen inzetten.
Akkoord, het is niet omdat je 10 vliegtuigen hebt dat je ze allemaal kan inzetten. Zeker bij intensief gebruik hebben ze regelmatiger onderhoud nodig. Ik betwijfel dat Rusland momenteel nood heeft aan de SU-57, dat lijkt me zeker geen belangrijke gamechanger te zijn omdat de Oekraïense luchtmacht niet bijzonder bedreigend is voor Rusland. Mogelijk wel om wat operationele ervaring op te doen, zoals in 2018 in Syrië toen het kruisraketten afvuurde.

De F-22 wordt trouwens stilaan uitgerangeerd. Te duur en er is momenteel ook geen nood aan. Mogelijk blijven ze nog wel rondvliegen op airshows. Zot te bedenken dat de B-52 pas over 30 jaar zal worden vervangen, zelfde verhaal als de Tu-52 Bear.
Die F-117 is neergeschoten geweest door gemakzucht van de Amerikanen, geluk en strategie van de Serviërs. Amerikanen vlogen altijd dezelfde routes en op die dag konden hun ondersteunende EA-6B Prowlers niet vliegen. De Serviërs hebben daar goed van geprofiteerd. Je mag nog de beste tools hebben, als je ze niet juist gebruikt zal het ook niet lukken
Ook akkoord: duur speelgoed werkt alleen maar degelijk als je weet hoe je het moet inzetten.

Akkoord, het is niet omdat je 10 vliegtuigen hebt dat je ze allemaal kan inzetten. Zeker bij intensief gebruik hebben ze regelmatiger onderhoud nodig. Ik betwijfel dat Rusland momenteel nood heeft aan de SU-57, dat lijkt me zeker geen belangrijke gamechanger te zijn omdat de Oekraïense luchtmacht niet bijzonder bedreigend is voor Rusland. Mogelijk wel om wat operationele ervaring op te doen, zoals in 2018 in Syrië toen het kruisraketten afvuurde.

Probleem met de ontwikkeling van wapens is dat tussen het schrijven van de requirements en het daadwerkelijk in productie hebben, de wereld al zodanig is veranderd dat de requirements eigenlijk helemaal veranderd zijn.

F22 werd ontwikkeld in jaren '80, de eerste vliegt in 1996. De wereld was al serieus veranderd.

FN P90 is ook zo'n voorbeeld. Ontwikkeld in de jaren '80 om meer vuurkracht te geven aan ondersteunend personeel tegen vijandige Sovietpara's in kogelvrije vesten.
Maar op termijn werd de vijand een bende extremisten in een Toyota waardoor je die extra vuurkracht niet meer nodig had.

De requirements van een B52 gaan waarschijnlijk nog altijd voldoen op dit moment ook al is die al 70 jaar oud. Om een Taliban of Irak te bombarderen, moet je geen zorgen maken over moderne antiluchtafweer dus een B52 werkt nog perfect voor zo'n scenario's.

Probleem met de ontwikkeling van wapens is dat tussen het schrijven van de requirements en het daadwerkelijk in productie hebben, de wereld al zodanig is veranderd dat de requirements eigenlijk helemaal veranderd zijn.

F22 werd ontwikkeld in jaren '80, de eerste vliegt in 1996. De wereld was al serieus veranderd.

FN P90 is ook zo'n voorbeeld. Ontwikkeld in de jaren '80 om meer vuurkracht te geven aan ondersteunend personeel tegen vijandige Sovietpara's in kogelvrije vesten.
Maar op termijn werd de vijand een bende extremisten in een Toyota waardoor je die extra vuurkracht niet meer nodig had.
De wereld verandert inderdaad razendsnel. In dat opzicht wordt er belachelijk veel geld geïnvesteerd in wapens die misschien nooit gebruikt gaan worden. De F-22 heeft hier en daar wat missies uitgevoerd, maar in feite was die perfect inwisselbaar voor een veel goedkoper vliegtuig. Beweren dat al die R&D en productie van de F-22 voor niets is geweest, lijkt me dan ook weer onnodig. Je leert nu eenmaal veel uit die verschillende fases. Dat geldt ook voor vliegdekschepen: nu en dan is er een heel nieuw platform, hoewel oudere platformen ook effectief zijn. Toch kunnen die nieuwe platformen je een beslissend voordeel geven.
De requirements van een B52 gaan waarschijnlijk nog altijd voldoen op dit moment ook al is die al 70 jaar oud. Om een Taliban of Irak te bombarderen, moet je geen zorgen maken over moderne antiluchtafweer dus een B52 werkt nog perfect voor zo'n scenario's.
De B-52 is een relatief goedkoop stand-off lanceerplatform dat door zijn bereik over de hele wereld kan toeslaan, ver weg van modern antiluchtafweerraketten. Datzelfde geldt ook voor de Tu-95. Ik weet niet of de Tu-160 extreem duur in onderhoud is, maar die valt ook onder strategische stand-off luchtplatformen, zij het dan supersonisch.

Interne tegenstand:

Laatst bewerkt:
Niet dat ik hem volg, maar Criekemans beweerde gisteren in De Afspraak exact hetzelfde.
Dan kent hij er totaal niets van, ofwel zit hij op 1 of andere manier in de zak van Rusland.

Appeasement zit diep gebakken in sommige academische cirkels blijkbaar.
Criekenmans spreekt deze gehele oorlog al voor zijn beurt.
Zoals ik op 3 maart al zei, er blijven 2 mogelijkheden voor Criekemans: totaal incompetent of in de zak van Rusland.

Ik zet een bak bier in dat binnen de 5 jaar zal uitkomen dat hij op 1 of andere manier banden heeft met Rusland of erdoor betaald wordt.
Meerder malen op rij over verschillende topics uit deze oorlog zo flagrant Russische belangen uitkramen, kan echt geen toeval zijn.

Specialleke ook: al zijn twitterberichten van vóór 15 februari zijn verwijderd.

De post spreekt zichzelf niet echt tegen. En natuurlijk kan elke Rus met een internetaansluiting en genoeg kennis vandaag die beelden zien. Maar dat is al niet elke Rus. En dan nog. Je vergeet ook dat het verder gaat dan de praktische toegang, hè. Generaties lang bestookt met desinformatie en de "firehose of falsehood" zoals hier al in dit topic besproken is, de heel beperkte toegang, de totaal andere opvoeding en lessen van in school die haaks staan op die nieuwe verkregen informatie...
Dat is echt brainwashen, en dat is niet iets wat je plots wegwerkt door ineens wél een foto van het tegendeel te laten zien. Dat gaat veel verder. En het is niet alsof wij niet ook zo'n beetje zoiets kennen.
Inderdaad, zie de discussies rond homeopathie of zelfs op BG de anti-vaxx berichten in het coronatopic.

Over beide onderwerpen kan iedere Belg met een internetaansluiting de feiten bekijken, but yet here we are...

Laatst bewerkt:

Spreekt wel boekdelen voor mij. Die man heeft een oorlogsmisdaad begaan onder het bevel van een officier. Hij wordt daarvoor terecht gesteld en veroordeeld. Van Russische zijde geen erkenning, geen bijstand, zelfs geen protest. Een jonge kerel van 21 uit het ver afgelegen Irkutsk in Siberie gaat nu de vergeetput van een levenslange opsluiting in Oekraïne in. Alsof hij nooit bestaan heeft.

Als je dat even loskoppelt van de oorlogsmisdaad zelf. Dan schiet enkel nog een illustratie over van het dieptrieste bestaan van de jonge, etnische, Rus in het Rusland van Putin.

Spreekt wel boekdelen voor mij. Die man heeft een oorlogsmisdaad begaan onder het bevel van een officier. Hij wordt daarvoor terecht gesteld en veroordeeld. Van Russische zijde geen erkenning, geen bijstand, zelfs geen protest. Een jonge kerel van 21 uit het ver afgelegen Irkutsk in Siberie gaat nu de vergeetput van een levenslange opsluiting in Oekraïne in. Alsof hij nooit bestaan heeft.

Als je dat even loskoppelt van de oorlogsmisdaad zelf. Dan schiet enkel nog een illustratie over van het dieptrieste bestaan van de jonge, etnische, Rus in het Rusland van Putin.
En..hij vliegt den bak in...tussen...Oekrainers. good luck zou ik zo zeggen..

Aangezien Rusland geen oorlog voert, maar een "speciale militaire operatie", erkennen ze dit niet? Of is dat te simpel? Ik geloof dat die jonge man oprecht wroeging heeft voor zijn misdaad, maar wat een vergooid leven (ook al heeft hij de misdaad begaan een ander leven te vergooien).

Krachtig statement.

Laatst bewerkt:

Even wat backstabben en stelen.

Chinese hackers zijn de laatste tijd zeer agressief tegen Russische doelwitten, wat bevestigd wordt door analisten van Google en Secureworks. Moskou blinkt namelijk uit in de lucht- en ruimtevaart, wapens, scheepsbouw en elektrotechniek, waardoor het een geldig doelwit is voor Beijing.

Moskou blinkt namelijk uit in de lucht- en ruimtevaart, wapens, scheepsbouw en elektrotechniek
Nou nou, uitblinken is een groot woord.
Ruimtevaart: nog steeds motoren en capsules uit de jaren 60. Teren op vergane glorie.
Luchtvaart: ze hebben nog betere straalmotoren dan de Chinezen, maar China heeft recent al nieuwere en betere vliegtuigen geproduceerd dan Rusland.
Scheepsbouw: wat ik nu lees, is dat de helft uit Oekraïne kwam, toch zeker de zware scheepsmotoren.
Er zullen nog wel wat interessante ontwerpen zijn, die de Chinezen willen bekijken.

De Chinezen proberen de hele tijd overal in te breken.

Terug
Bovenaan