Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat Rusland verder durft gaan dan wij voor Oekraïne is geen argument maar een feit.

Oekraïne ontvangt reeds de beste militaire intelligentie en het meest geavanceerd anti tank geschut. Genoeg om het de Russen zo moeilijk mogelijk te maken. Verder gaan dan dat is alles op het spel zetten.

Dat Rusland niet verder kan gaan als het westen inspringt is ook een feit.
Ik zie niet in hoe we alles op het spel zetten.
De toekomst van Oekraïne? Het oosten is nu al kapot gebombardeerd en alle industrie moet terug opgebouwd worden. Er is geen enkel scenaria waarin Rusland dit terug geeft.
Het westen in oorlog met Rusland? Voor Poetin is elk land in oorlog met Rusland en dat al de hele geschiedenis. Diplomatie is al 20 jaar een manier om iedereen bezig te houden en fysieke acties/oorlogen zijn enkel maar gebaseerd op opportuniteit. In Poetin zijn hoofd zit een zeer simpele flowchart. Is het mogelijk -> ja = > doen, -> nee => wachten.
Oekraïne krijgt wapens maar heeft niet het totale plaatje om er door te geraken. Ze hebben geen marine of luchtmacht en dat is dodelijk momenteel.

Als je geen getraind leger hebt om de Europese en Amerikaanse wapens te gebruiken, geraak je er niet ver mee.
Europa zal het zich beklagen dat ze niet meer gedaan hebben,. Niemand wilt dit, ik ook niet maar stuur navo soldaten naar oekraïnie.

Poetin kan je niet vertrouwen en hij zal dat oekraïnie ook niet verlaten. De Russen zullen winnen en de wapenleveringen vertragen de invasie maar zullen deze zeker niet stoppen.

De sancties hebben weinig effect, vind ik. Zolang er elke dag miljarden binnenkomt door oa aardgas.

Vele mensen denken dat het ver van hun bed is... dat ze zich geen zorgen moeten maken maar het gevaar is er!

Als je geen getraind leger hebt om de Europese en Amerikaanse wapens te gebruiken, geraak je er niet ver mee.
Europa zal het zich beklagen dat ze niet meer gedaan hebben,. Niemand wilt dit, ik ook niet maar stuur navo soldaten naar oekraïnie.

Poetin kan je niet vertrouwen en hij zal dat oekraïnie ook niet verlaten. De Russen zullen winnen en de wapenleveringen vertragen de invasie maar zullen deze zeker niet stoppen.

De sancties hebben weinig effect, vind ik. Zolang er elke dag miljarden binnenkomt door oa aardgas.

Vele mensen denken dat het ver van hun bed is... dat ze zich geen zorgen moeten maken maar het gevaar is er!
Soldaten uit Oekraïne krijgen in het buitenland een snelcursus (2-3 weken) hoe ze met die wapens moeten omgaan, las ik ergens. Daarna worden ze direct ingezet op het terrein.

De sancties, die wringen ook bij mij. Die lijken me vooral de Russische bevolking te treffen (en zo de anti-Westen emoties te voeden?), maar minder de oorlogsmachine. Europese gas- en oliebedrijven die toch de toelating krijgen om in roebels te betalen, een paar EU landen die moeilijk blijven doen over het toedraaien van de gaskraan, ... .

Het is niet ver meer van ons bed, ze liggen zo goed als in ons bed. Wanneer het conflict niet snel stopt gaan we het alleen maar harder voelen: Meer en meer mensen in onze contreien voelen de sterk gestegen prijzen en doen een beroep op de voedselbank. Er zijn stijgende energieprijzen, stijgende prijzen aan de pomp, stijgende voedselprijzen, tekorten of vertragingen van goederen (deels nog omwille van corona), ... .
De EU heeft de voorbije dagen aan Rusland gevraagd of ze alsjeblieft geen voedselcrisis willen veroorzaken (= hongerlijdende bevolking is een voedingsbodem voor conflicten). In ruil voor het laten vallen van sancties wil Rusland het eventueel wel bekijken, naar het schijnt.

Ik zou zeggen: geniet van deze lente en een hopelijk deugddoende en warme zomer, maar vanaf de herfst/winter zie ik het eerder somber in als dit conflict nog gaande is.

Rusland beschikt over 6000 kernwapens…
Die ze nooit gaan gebruiken als je Moskou niet binnenvalt.
Heel het idee rond MAD en kernwapens dat de mensen in hun hoofd hebben is gebaseerd op wat Hollywood er van gemaakt heeft. Iemand drukt op een rode knop en boem boem boem, in heel de wereld overal raketten.
Ik ben er ook van overtuigd dat als een land als Rusland morgen "op de rode knop duwt" half Rusland zichzelf bombardeert omdat het zo'n theoretisch oefening is en er danig chaos zal zijn intern.

Ik zou zeggen: geniet van deze lente en een hopelijk deugddoende en warme zomer, maar vanaf de herfst/winter zie ik het eerder somber in als dit conflict nog gaande is.

Vooral op vlak van energievoorziening wordt het bij ons tricky.
Als we de winter in gaan met deze gigantisch hoge gas-, brandstof- en elektriciteitsprijzen, dan ontstaat er sociale onrust.
Ik weet niet wat de EU juist van plan is, maar het kan niet snel genoeg gaan.

Maar bon, dat is off-topic (is een ander topic voor zelfs).

On-topic: het ziet er toch naar uit dat Rusland de Donbas (of toch een groot deel ervan) gaat veroveren. Maar als we dan in een patstelling terecht komen... :unsure:

Heel het idee rond MAD en kernwapens dat de mensen in hun hoofd hebben is gebaseerd op wat Hollywood er van gemaakt heeft. Iemand drukt op een rode knop en boem boem boem, in heel de wereld overal raketten.
Ik ben er ook van overtuigd dat als een land als Rusland morgen "op de rode knop duwt" half Rusland zichzelf bombardeert omdat het zo'n theoretisch oefening is en er danig chaos zal zijn intern.

Ik dacht ook dat Rusland nooit Oekraïne zonder schroom ging binnen vallen en hier zijn we dan.

Da's wel gokken met een paar miljard levens gebaseerd op niet meer dan wat buikgevoel.

Ik dacht ook dat Rusland nooit Oekraïne zonder schroom ging binnen vallen en hier zijn we dan.

Klopt, omdat men Poetin 20 jaar lang, na elke frats, zowat een vrijgeleide heeft gegeven en blijkbaar nog verbaasd is dat de situatie volledig escaleert. Deze escalatie was vermijdbaar mits een assertiever afschrikkingsbeleid.

Los daarvan zijn anderen helemaal niet verbaasd. Prof. Holslag bijvoorbeeld zat al weken/maanden op voorhand aan te kondigen dat de kans op een oorlog zeer groot was.

Als de Amerikanen hun zwaar tuig gaan leveren kan dit wel eens een ommekeer zijn in de oorlog in het voordeel van de Oekraïners. Benieuwd wat de gevolgen hiervan gaan zijn.
Het creëert een gevaar voor het land Rusland wat wel eens een groter probleem kan zijn dan Rusland in Oekraïne.

Tja, als je met valse dilemma's redeneerd zullen die miljarden mensen altijd een probleem zijn.
Wat valse dilemma's? Jij komt hier af met stellingen dat Rusland zijn kernarsenaal niet zal gebruiken zolang Moskou niet aangevallen wordt.

Jij wil er op gokken dat ze hun kernwapens niet durven gebruiken, dat MAD enkel iets voor Hollywood is en zelfs moest dat niet zo zijn dan gok je er nog eens op dat hun wapens niet eens zullen werken. Ik schat onze wereldleiders niet bijzonder hoog in, maar ik reken me toch gelukkig dat ze niet zo yolo zijn zoals jij.

Wat valse dilemma's? Jij komt hier af met stellingen dat Rusland zijn kernarsenaal niet zal gebruiken zolang Moskou niet aangevallen wordt.

Jij wil er op gokken dat ze hun kernwapens niet durven gebruiken, dat MAD enkel iets voor Hollywood is en zelfs moest dat niet zo zijn dan gok je er nog eens op dat hun wapens niet eens zullen werken. Ik schat onze wereldleiders niet bijzonder hoog in, maar ik reken me toch gelukkig dat ze niet zo yolo zijn zoals jij.

Het westen levert volle bak wapens en Rusland doet toch ook niets kwa retaliatie ?

We moeten niet direct all in gaan, maar we kunnen wel nog meer doen. Bijvoorbeeld 'huurlingen' sturen (ervaren groepen militairen om op key posities te gaan helpen). Uiteraard compleet ongeaffilieerd met het westen, net zoals de 'pro Russische rebellen' totaal niets te maken hebben met het Russisch leger.

Nucleaire wapens zijn zelfmoord voor Rusland, dus als hij ze zou gebruiken gewoon om geen ego verlies te leiden en zich moeten terug trekken is hij zot. En als hij zot is zou hij eenderd welk excuus kunnen gebruiken om ze te lanceren. Maar kijk tot nu toe is het enkel wat gedreig en geklaag.

Al de resources van Oekraïne aan Rusland geven (of het er te onstabiel houden om ze te ontginnen) is niet positief voor het westen. En als je het nu niet verdedigd/heroverd ben je het waarschijnlijk voor decennia kwijt

Laatst bewerkt:

Dee's stelling is gewoon letterlijk de Russische militaire doctrine.

En inderdaad vals dilemma. Moeten we de Baltische staten ook afstaan, wanneer Rusland dreigt kernwapens in te zetten indien men niet toegeeft? Volgens jou wel zeker, want het leven van miljarden mensen. 🙄

Het westen levert volle bak wapens en Rusland doet toch ook niets kwa retaliatie ?

We moeten niet direct all in gaan, maar we kunnen wel nog meer doen. Bijvoorbeeld 'huurlingen' sturen (ervaren groepen militairen om op key posities te gaan helpen). Uiteraard compleet ongeaffilieerd met het westen, net zoals de 'pro Russische rebellen' totaal niets te maken hebben met het Russisch leger.

Nucleaire wapens zijn zelfmoord voor Rusland, dus als hij ze zou gebruiken gewoon om geen ego verlies te leiden en zich moeten terug trekken is hij zot. En als hij zot is zou hij eenderd welk excuus kunnen gebruiken om ze te lanceren. Maar kijk tot nu toe is het enkel wat gedreig en geklaag.
Opnieuw: dat is puur gokken dat je "de zot" nét niet genoeg treitert om zijn kernarsenaal te gebruiken. Een kat in het nauw maakt gekke sprongen, en ik heb liever dat het gokwerk beperkt blijft tot sportwedstrijden.
En inderdaad vals dilemma. Moeten we de Baltische staten ook afstaan, wanneer Rusland dreigt kernwapens in te zetten indien men niet toegeeft? Volgens jou wel zeker, want het leven van miljarden mensen. 🙄
Ik denk dat je het concept van het valse dilemma niet goed snapt, maar verder: als de dreiging echt reëel is? Ja. Er is niet veel in de wereld mij een nucleaire oorlog waard ...

Terug
Bovenaan