Als je geen getraind leger hebt om de Europese en Amerikaanse wapens te gebruiken, geraak je er niet ver mee.
Europa zal het zich beklagen dat ze niet meer gedaan hebben,. Niemand wilt dit, ik ook niet maar stuur navo soldaten naar oekraïnie.
Poetin kan je niet vertrouwen en hij zal dat oekraïnie ook niet verlaten. De Russen zullen winnen en de wapenleveringen vertragen de invasie maar zullen deze zeker niet stoppen.
De sancties hebben weinig effect, vind ik. Zolang er elke dag miljarden binnenkomt door oa aardgas.
Vele mensen denken dat het ver van hun bed is... dat ze zich geen zorgen moeten maken maar het gevaar is er!
Soldaten uit Oekraïne krijgen in het buitenland een snelcursus (2-3 weken) hoe ze met die wapens moeten omgaan, las ik ergens. Daarna worden ze direct ingezet op het terrein.
De sancties, die wringen ook bij mij. Die lijken me vooral de Russische bevolking te treffen (en zo de anti-Westen emoties te voeden?), maar minder de oorlogsmachine. Europese gas- en oliebedrijven die toch de toelating krijgen om in roebels te betalen, een paar EU landen die moeilijk blijven doen over het toedraaien van de gaskraan, ... .
Het is niet ver meer van ons bed, ze liggen zo goed als in ons bed. Wanneer het conflict niet snel stopt gaan we het alleen maar harder voelen: Meer en meer mensen in onze contreien voelen de sterk gestegen prijzen en doen een beroep op de voedselbank. Er zijn stijgende energieprijzen, stijgende prijzen aan de pomp, stijgende voedselprijzen, tekorten of vertragingen van goederen (deels nog omwille van corona), ... .
De EU heeft de voorbije dagen aan Rusland gevraagd of ze alsjeblieft geen voedselcrisis willen veroorzaken (= hongerlijdende bevolking is een voedingsbodem voor conflicten). In ruil voor het laten vallen van sancties wil Rusland het eventueel wel bekijken, naar het schijnt.
Ik zou zeggen: geniet van deze lente en een hopelijk deugddoende en warme zomer, maar vanaf de herfst/winter zie ik het eerder somber in als dit conflict nog gaande is.