Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat doen ze dan in die tijd? Slapen en in hun kamp wat activiteitjes doen?
Of gaan die effectief terug naar huis om wat te ontspannen?
Ik dacht eerlijk dat die daar 24/7 op post bleven. Met aflossing voor te slapen dan wel. In het kamp dat ze ter plaatse opgetrokken hebben.
Die werken met rotatie he, dus x aantal weken aan het front en dan x weken thuis. Al is weken aan het front groter ntl. Maar uw familie en kinderen zien helpt ook naar motivatie toe.

Sommige gaan ook trainingen hebben voor modernere wapens.

En zelfs aan het front hebben die downtime he, geen enkele persoon kan 24/24 7/7 werken. Ook niet in de oorlog.

Stelt u voor dat ge u per ongeluk van koffer vergist. Shit hits the fan. Letterijk.
Wat een kakjob zeg... :unsure:

Stelt u voor dat ge u per ongeluk van koffer vergist. Shit hits the fan. Letterijk.
Goh, vergeleken met de gewoontes van zijn illustere voorgangers is dat nog relatief braaf.

Toch wel zorgwekkend voor Oekraïne. Ze zitten haast door hun eigen munitievoorraad heen en zijn nu afhankelijk aan het worden van Westerse munitie. En ik vermoed dus ook Westerse artillerie (dat nog niet voldoende aanwezig is), want mij lijkt dat je geen NAVO-155mm granaten kan gebruiken op een Sovjet-152mm vuurmond.

Ook dit nog te lezen:

Ukraine’s high casualty rate could bring war to tipping point

Kyiv’s forces are far from a point of collapse. But several months of high casualties will erode its fighting strength significantly, even allowing for some of the wounded to recover. Meanwhile, Ukraine’s forces are already being pushed back in a Donbas artillery bombardment so intense it is likely to have a shell-shock impact on many of those who survive it. Morale is certainly an issue for the Russians, but there are now reports of desertions from the Ukrainian side too.
Western officials prefer not to discuss the impact of the war on the defenders, instead highlighting the problems for the Russians in their briefings. This week, one of those officials said their estimate was that the invaders had lost “15,000 to 20,000 dead”, out of an invasion force that was 150,000 or more. Yet despite this, Moscow’s army has still not lost its offensive capability.

But they chose not to provide similar estimates for Ukraine, which can create a lopsided impression that the Russians are faring worse. In fact, with an artillery overmatch of 10 or 15 to one, according to the Ukrainians, it may well be that the invaders’ casualty rate is far lower at the moment, because they are able to deal death from a greater distance to defenders who cannot see them.

Ammunition is certainly running short on the Ukrainian side, again by their own admission. Vadym Skibitsky, the deputy head of Ukraine’s military intelligence, has said Ukraine is using 5,000 to 6,000 artillery rounds a day, and has “almost used up” its stockpile of Soviet 152mm standard shells. It is now relying on Nato-standard 155mm howitzers; it is unclear how many of these it has.

Laatst bewerkt:

Hmm, we weten nu meteen wie Poetin zou kiezen in civ maar oké.

Wat ik wel zever vind is dat de tsaar zo verheerlijkt wordt vandaag. We zitten allemaal Stalin zwart te maken, maar je moet best naief zijn om te denken dat er in het tsarenrijk ook geen hongersnoden waren

The Russian famine of 1891–1892 began along the Volga River, then spread as far as the Urals and Black Sea. The famine caused 375,000 to 400,000 deaths.[1] The reawakening of Russian Marxism and populism is often traced to the public's anger at the Tsarist government's poor handling of the disaster.

En het systeem van de goelags of dwangarbeid in Siberië werd ook al door de witten of de Tsaar toegepast. https://en.wikipedia.org/wiki/Katorga Het fenomeen van de katorga's zou later tot de perfectionisering van de goelags leiden, en laten we eerlijk zijn, eender welke leider, en al zeker autoritaire leider zou gebruik maken v. Siberië om mensen of opposanten te bestrijden. Anders ben je naïef.

De katorga begon in 1692, toen Peter de Grote een oekaze uitvaardigde die voortaan voor sommige vergrijpen in plaats van de doodstraf zwaar werk oplegde.

Dat genocides exclusief zou zijn aan de sovjets is ook niet waar. Er zijn heel veel cruelties bekend uit het tijdperk van de Tsaar, onder andere deze nauwelijks door westelijke landen erkende Circassische genocide. Georgië is het enige land vandaag die die genocide erkent. Rusland ontkent resoluut het bestaan van deze genocide.

De Circassische genocide was de etnische zuivering en deportatie van naar schatting 1,5 miljoen Circassiërs tussen 1864 en 1867 in het Russische Rijk.

Laten we aub niet belachelijk doen of terug opperen voor de terugkeer van de Tsaar. Er is een reden waarom een communistische revolutie er zelfs ooit gekomen is in Rusland. Het tsarenrijk is nog steeds en zal altijd een veel donkerder tijdperk blijven dan het tijdperk v/d commies, en heeft ook veel verwezenlijkheden. Zo is de USSR het eerste land dat abortus legaliseerde, iets wat 100 jaar later in de VS nog steeds niet vanzelfsprekend is. Zo ging de alfabetiseringsgraad in de USSR flink de lucht in, en werd de USSR zelfs het eerste land dat een man in een baan om de Aarde kreeg (Joeri Gagarin) en het zorgde voor een toename aan welvaart. Dat het niet perfect is, weet ik ook wel allemaal.

Maar we moeten niet de geschiedenis gaan verdraaien dat de Rode Revolutie een ramp was. Dat was het absoluut niet. Niet dat de "witten" zoveel beter waren.

Laatst bewerkt:
Toch wel zorgwekkend voor Oekraïne. Ze zitten haast door hun eigen munitievoorraad heen en zijn nu afhankelijk aan het worden van Westerse munitie. En ik vermoed dus ook Westerse artillerie (dat nog niet voldoende aanwezig is), want mij lijkt dat je geen NAVO-155mm granaten kan gebruiken op een Sovjet-152mm vuurmond.

Ook dit nog te lezen:

Ukraine’s high casualty rate could bring war to tipping point
Gewoon even op de draaibank 1,5mm afhalen.

Vandaag zag ik al een cijfer van 200 per dag passeren. Maar ik vrees dat het meer als dat is.

Laatst bewerkt:
Een harde analyse van The Guardian die wat mij betreft nagel op de kop slaat. Het Westen begint haar interesse in de oorlog te verliezen en dat zal desastreuze gevolgen hebben voor Oekraïne en tegelijk een enorme duw in de rug van Putin zijn.

Ik heb die analyse al een tijdje terug ook gemaakt. Putin weet dat deze oorlog tegen kerstmis de voorpagina niet meer haalt. Dat zie je hier trouwens ook. Bovendien klopt wat @Avondland zegt inderdaad. Oekraïne geraakt stilaan uitgeput op materieel vlak. Hoe we dat ook draaien of keren, Rusland heeft de bovenhand op dat vlak.

Ik zie het momenteel vrij somber in.

Laten we aub niet belachelijk doen of terug opperen voor de terugkeer van de Tsaar. Er is een reden waarom een communistische revolutie er zelfs ooit gekomen is in Rusland. Het tsarenrijk is nog steeds en zal altijd een veel donkerder tijdperk blijven dan het tijdperk v/d commies, en heeft ook veel verwezenlijkheden. Zo is de USSR het eerste land dat abortus legaliseerde, iets wat 100 jaar later in de VS nog steeds niet vanzelfsprekend is. Zo ging de alfabetiseringsgraad in de USSR flink de lucht in, en werd de USSR zelfs het eerste land dat een man in een baan om de Aarde kreeg (Joeri Gagarin) en het zorgde voor een toename aan welvaart. Dat het niet perfect is, weet ik ook wel allemaal.

Maar we moeten niet de geschiedenis gaan verdraaien dat de Rode Revolutie een ramp was. Dat was het absoluut niet. Niet dat de "witten" zoveel beter waren.
Laten we ook niet belachelijk doen en beweren dat het tsarenrijk donkerder was dan het tijdperk van de commies en die laatste wat gaan ophemelen omwille van een paar verwezelijkingen.
Russian famine 1891-1892 met 400.000 doden-> Sovjet famine met 5,7 tot 8,7 miljoen doden.
De Circassische genocide 400k tot 1,5M verbannen en/of gedood -> gedwongen volksverhuizing door de Sovjets: 6M verbannen, 800k tot 1,5M gedood.
De eerste man om een baan in de aarde? Met hulp van Duitse wetenschappers & technologie, en laten we nu even verzwijgen dat het regime waarvoor die Duitsers voorheen voor werkten ook een hoop positieve verwezelijkingen hebben uitgevoerd. Al gaan we daar niet van zeggen dat die tijd minder zwart was dan die van het keizerrijk dat vooraf ging, niet waar?

En het zou trouwens vrij absurd zijn om heden ten dage nog een absolute monarch te willen installeren.

Jullie trappen weer in OPHEF artikel van de marginaalste krant van Vlaanderen.
Zowat iedere wereldleider/dictator doet dit hoor.

Langs de ene kant no shit sherlock, langs de andere kant zie ik de toekomst somber in als ze nu al gewoon de waarheid zelf naar buiten brengen. Imo is Oekraïne nog maar het begin.

mja stoere uitspraken en ophitsing maar de Russische economie gaat naar het nulpunt zolang het Westen niet plooit en vasthoudt aan de sancties en als mensen honger gaan beginnen krijgen zal Putin meer werk hebben in Rusland zelf dan met zijn "veroveringen" en waarom niet ook de sancties verzwaren en producten die gemaakt zijn met russische onderdelen ook gewoon enorme importbelastingen op heffen, de China's en India's van deze wereld zullen dan ook wel wat mindern in hun handen wrijven.
Voor mij blijkt uit het artikel alleen hoe los van de realiteit ze daar zijn, toekomstige Noord-Korea status gegarandeerd.

Die uitspraak werd ook bevestigd door Andrey Kartapolov, hoofd van het defensiecomité in het Russische: “De wereld is veranderd. De tijd van het Amerikaans kolonialisme is voorbij en zal nooit terugkeren. In deze nieuwe wereld zal Rusland de sterke macht zijn, het morele kompas, baken van zuiverheid, waarheid en correctheid, waar verstandige mensen van over de hele planeet zich op zullen richten”.

compleet blijven hangen in een slechte trip of zo :crazy:

Laten we ook niet belachelijk doen en beweren dat het tsarenrijk donkerder was dan het tijdperk van de commies en die laatste wat gaan ophemelen omwille van een paar verwezelijkingen.
Russian famine 1891-1892 met 400.000 doden-> Sovjet famine met 5,7 tot 8,7 miljoen doden.
De Circassische genocide 400k tot 1,5M verbannen en/of gedood -> gedwongen volksverhuizing door de Sovjets: 6M verbannen, 800k tot 1,5M gedood.
De eerste man om een baan in de aarde? Met hulp van Duitse wetenschappers & technologie, en laten we nu even verzwijgen dat het regime waarvoor die Duitsers voorheen voor werkten ook een hoop positieve verwezelijkingen hebben uitgevoerd. Al gaan we daar niet van zeggen dat die tijd minder zwart was dan die van het keizerrijk dat vooraf ging, niet waar?

En het zou trouwens vrij absurd zijn om heden ten dage nog een absolute monarch te willen installeren.
Het gaat niet om één hongersnood, dat was een voorbeeld van een hongersnood. Hongersnoden waren common business doorheen de geschiedenis van Rusland, en ja inclusief de USSR maar het tsarenrijk was op dat vlak niet beter. In absolute aantallen vergelijken heeft geen zin, er zal een beter cijfer voorhanden zijn in recentere events dan langer geleden juist omdat die langer geleden zijn. Ook is er sprake van een grotere bevolking sindsdien.

Verder ga ik het regime van Stalin niet goedpraten, en is het niet de bedoeling om te bewijzen dat het communistische tijdperk beter was dan het tsarenrijk, al zou ik wel veel liever in post WW2-USSR wonen dan in het tsarenrijk. En met de cijfers naast elkaar te leggen lijkt het alsof je de misdaden en horrors van de tsaar minimaliseert.

Amerika heeft ook de space race gewonnen door Duitse wetenschappers. Dat maakt op zich niets uit. Maar vergeet dat niet. De grote architect achter de raketwetenschap was Wernher von Braun.

Ik heb dat ergens op een forum nog gelezen dat mensen voorstelden om Poetin af te zetten om een constitutionele monarchie met een tsaar te gaan installeren. Wel niet hier. Maar gewoon dat voorstel alleen al.

Blijkbaar moeten we alles dat de sovjets hebben gedaan zwartmaken, maar minimaliseren we tegelijkertijd de misdaden v/d Tsaar in het proces ervan. Mensen die mij kennen, weten heel goed dat ik anti-Stalinist ben, en geen klein beetje. Ik geef hem bijvoorbeeld geen krediet voor de war effort in WW2, terwijl er zijn die dat wel doen.

Maar ik ga mij ook niet laten beïnvloeden door Amerikaanse anti-sovjet propaganda, terwijl ze zelf verschrikkelijke dingen hebben gedaan.

Het gaat niet om één hongersnood, dat was een voorbeeld van een hongersnood. Hongersnoden waren common business doorheen de geschiedenis van Rusland, en ja inclusief de USSR maar het tsarenrijk was op dat vlak niet beter. In absolute aantallen vergelijken heeft geen zin, er zal een beter cijfer voorhanden zijn in recentere events dan langer geleden juist omdat die langer geleden zijn. Ook is er sprake van een grotere bevolking sindsdien.
Als het common business was en het dus ook in de USSR gebeurde, wat voor nut heeft het dan om te gebruiken als argument dat het tijdens het keizerrijk zo slecht was?
Verder ga ik het regime van Stalin niet goedpraten, en is het niet de bedoeling om te bewijzen dat het communistische tijdperk beter was dan het tsarenrijk, al zou ik wel veel liever in post WW2-USSR wonen dan in het tsarenrijk. En met de cijfers naast elkaar te leggen lijkt het alsof je de misdaden en horrors van de tsaar minimaliseert.
Je vergelijkt ook appelen met peren. Ik zou als doorsnee werkmens ook liever in post WW2-USSR wonen dan in het België ten tijde van de Tsaren. De levensomstandigheden waren hier ook niet echt om over naar huis te schrijven. (Denk maar aan Daens). En natuurlijk leg ik cijfers naast elkaar, jij brengt cijfers aan om aan te tonen hoe slecht het tsarentijdperk was. Als je wil vergelijken, moet je't wel correct doen. Daardoor minimaliseer ik niet. Ik geef aan dat het nadien even slecht was.
Amerika heeft ook de space race gewonnen door Duitse wetenschappers. Dat maakt op zich niets uit. Maar vergeet dat niet. De grote architect achter de raketwetenschap was Wernher von Braun.
Dat is algemeen geweten. Maar ik heb geen idee waarom je de VS hierbij betrekt.
Ik heb dat ergens op een forum nog gelezen dat mensen voorstelden om Poetin af te zetten om een constitutionele monarchie met een tsaar te gaan installeren. Wel niet hier. Maar gewoon dat voorstel alleen al.
Je hebt het ergens op een forum gelezen. Niet eens hier, dus waarom breng je het hier dan aan? Gaan we HLN-achtige uitspraken van ergens anders hier gebruiken als zijnde serieuze berichtgevingen?
Tevens een kleine kanttekening: Jij begint bezig over het tsarentijdperk (zoals reeds gezegd een absolute monarchie, althans tot de revolutie in 1905), terwijl die uitspraak van je forum gaat over een constitutionele monarch met een tsaar gaat. Je weet toch dat "Tsaar" gewoon een titel is en dat bv Bulgarije er ook één had. In se wil die kerel van dat forum een staatsvorm zoals België, Nederland,... Dus je probeert hier aan te tonen hoe slecht het toen wel was, terwijl het helemaal niet relevant is.
Blijkbaar moeten we alles dat de sovjets hebben gedaan zwartmaken, maar minimaliseren we tegelijkertijd de misdaden v/d Tsaar in het proces ervan. Mensen die mij kennen, weten heel goed dat ik anti-Stalinist ben, en geen klein beetje. Ik geef hem bijvoorbeeld geen krediet voor de war effort in WW2, terwijl er zijn die dat wel doen.
Geen idee waar jij ziet dat mensen alles van de Sovjets zwartmaken en de streken uit het tsarentijdperk minimaliseren. Jij bent diegene die het Sovjet-tijdperk ophemelt en doet alsof het de hemel op aarde was. Ik bracht je gewoon even met de voeten terug op de grond. Een mening is niet OF A OF B... het kan ook A En B zijn.
Maar ik ga mij ook niet laten beïnvloeden door Amerikaanse anti-sovjet propaganda, terwijl ze zelf verschrikkelijke dingen hebben gedaan.
Newsflash: Je kan een afkeer hebben van het Sovjet tijdperk en tegelijkertijd ook de fratsen van de VS afkeuren. Wederom, het is niet enkel een of/of verhaal

Maar bon, dit is geheel off topic. Laten we ons richten op de verdere ontwikkelingen in Oekraine.

Een harde analyse van The Guardian die wat mij betreft nagel op de kop slaat. Het Westen begint haar interesse in de oorlog te verliezen en dat zal desastreuze gevolgen hebben voor Oekraïne en tegelijk een enorme duw in de rug van Putin zijn.

Ik heb die analyse al een tijdje terug ook gemaakt. Putin weet dat deze oorlog tegen kerstmis de voorpagina niet meer haalt. Dat zie je hier trouwens ook. Bovendien klopt wat @Avondland zegt inderdaad. Oekraïne geraakt stilaan uitgeput op materieel vlak. Hoe we dat ook draaien of keren, Rusland heeft de bovenhand op dat vlak.

Ja, ik begrijp dat wel hoor. Maar dat is niet specifiek met deze oorlog het geval. Eigenlijk is dat met elke langdurige gebeurtenis het geval. Recent ook nog gezien met corona. Op een gegeven moment - en dat moet ik ook doen - moet je wat afstand nemen van een topic als het te zwaar wordt. Ik weet dat dat hard klinkt, en misschien onrespectvol naar de Oekraïners toe. Maar een mens is niet gemaakt om elke dag in het nieuws of in de krant miserie te lezen. Dat zal mentaal wegen op u, en op dat vlak ook de tol eisen na een tijd. Als het iets nieuws is wint de interesse en de nieuwsgierigheid het nog, maar als je dag in, dag uit "hetzelfde" te horen krijgt, steekt dat tegen. En uiteindelijk is er ook niet veel dat je als gewone mens hier kan doen.

Ik weet natuurlijk ook wel dat de Oekraïners zelf geen keuze hebben, en het is inderdaad zo dat oorlog zwaar is, en misschien nog het meest van al mentaal soms.

(korrel zout altijd)

Maar toch...als ze dat nog willen allemaal... redelijkheid heen.
En dan lees je dit.

Om een grootschalig offensief uit te voeren en de Russen terug te drijven heeft Oekraïne dringend artillerie nodig, maar ze zijn hopeloos "outgunned". De aanvoer van HIMARS en de Britse MLRS is too little, too late. Het duurt drie weken om personeel op te leiden, maar dat ervaren personeel is ook nodig om het front bijeen te houden én nieuwe recruten op te leiden. Er zijn ook rapporten dat er ook Oekraïeners zijn die beginnen deserteren.

Ik zie niet in waarom de VS interesse zou verliezen in dit conflict laat staan dat ze zouden stoppen met wapenleveringen. Ze hebben over een periode van 20 jaar in Afghanistan tussen 1000 en 2000 miljard (!) USD gespendeerd en dat was een onpopulaire oorlog waarvan al onduidelijk was wat nu de doelstellingen waren. Met het conflict in Oekraïne draait het industrieel militair complex van de VS, kunnen ze hun verouderd materiaal verschepen en kunnen ze mooi zien hoe hun wapens het doen tegen hun vijand Rusland.

Hiertegenover staat wel dat er naast leveringen ook nog trainingen moeten worden voorzien voor gebruik van die wapens.

In ieder geval lijkt het erop dat dit een conflict wordt van lange adem. Misschien wordt het uiteindelijk een standstill conflict zoals tussen 2014 en 2022 waar af en toe bommen op elkaar gesmeten worden maar waarbij de grenzen nauwelijks nog bewegen. Ik betwijfel ook of Rusland zal bezwijken onder sancties (helaas).

Terug
Bovenaan