Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als ik die toespraak een beetje volg, is het toch eerder een State of the Union Arse Lickers. POV: Angry old manlet cuz ukraine doesn't surrender :mad:.
Het Westen moet z'n leveringen doorzetten en opdrijven.

De shift naar het Westen als vijand is nu wel volledig.

Nu Rusland slaagt erin om te verliezen tegen NATO zonder dat NATO betrokken is. Hoe hij dat gaat uitleggen weet ik wel niet.

Zoals gisteren al vermeld hier: de parallellen met de 'originele' nazi propaganda is nogmaals duidelijk.
Volgens Poetin heeft het Westen de oorlog gestart. 'De geest is uit de fles, dat is de schuld van het Westen. Wij hebben er alles aan gedaan om ons te verdedigen.
Een land binnenvallen met als uitleg dat je jezelf verdedigt - faux le faire.

Van wat ik lees op De Standaard liveblog zijn de nieuwe aspecten in zijn speech voorlopig bedoeld om de eigen bevolking in toom te houden (bv. hulp voor veteranen).

Het valt me op dat hij het nog altijd over special operation heeft.
Tenzij de toon heel rap zou veranderen lijkt me niet dat hij het oorlog gaat noemen tijdens deze speech. Als ik het mag geloven hoe het nieuwsblad het schrijft want op de standaard gebruiken ze het woord oorlog wel meer

"Het bestaan van Rusland staat op het spel"
Echt? Daarvoor sprak hij altijd over Oekraïne dat geen bestaansrecht had.
Werkelijk elk feit wordt verdraait en is de schuld van het Westen.

Hij zegt ook enkel dat het westen vecht door middel van sancties tegen de Russische burger. Van wapens leveren niks.

Heeft hij toch wel gedaan? Onder meer over hoeveel miljarden dollars naar wapens voor Oekraïne zijn gegaan tov het beperkte bedrag naar ontwikkelingshulp.

Op zich heeft Poetin ook niet meer veel troeven om uit te spelen natuurlijk.
- Nucleaire dreiging
- Verdere mobilisatie, al dan niet genieperig (zonder details van de echte omvang te geven aan de bevolking)
- Wit-Rusland mee in de oorlog trekken

Alleen als China beslist om wapens te leveren, dat zou een serieuze troef zijn.

Tot het Westen zich weer vijandig gedraagt natuurlijk.

Biden die eens kucht.
- Poetin: "dit is een onaanvaardbare escalatie"

Zoiets dus :unsure:

Op zich heeft Poetin ook niet meer veel troeven om uit te spelen natuurlijk.
- Nucleaire dreiging
- Verdere mobilisatie, al dan niet genieperig (zonder details van de echte omvang te geven aan de bevolking)
- Wit-Rusland mee in de oorlog trekken

Alleen als China beslist om wapens te leveren, dat zou een serieuze troef zijn.

Biden die eens kucht.
- Poetin: "dit is een onaanvaardbare escalatie"

Zoiets dus :unsure:
China zou zich enorm in de voet schieten als het wapens aan Rusland zou leveren.

China zou zich enorm in de voet schieten als het wapens aan Rusland zou leveren.
China heeft op korte en misschien zelfs op middellange termijn baat bij deze oorlog. Maar op lange termijn absoluut niet.
En dan zouden ze nog olie op het vuur gaan gooien, door ook nog eens massaal wapens te leveren aan Rusland?

Ik geloof dit gerucht niet. Van China is geweten dat ze de mentaliteit hebben: Ikke ikke ikke eerst en de rest kan stikken! Waarom zouden ze nu het dan ineens anders doen en Rusland een grote dienst bewijzen? Ik zie het voordeel niet (voor China), van extra wapens te leveren aan Rusland? Iemand?

Ik zie er enkel baat in wanneer de oorlog op Taiwan losbarst. Recent heeft de VS een nieuwe basis geopend in het Verre Oosten volledig in lijn met hun omsingelingsstrategie na WOII. De VS wil ten allen tijde China de keel toeknijpen. Beeld je eens in dat China plots massaal marinebasissen begint te bouwen in de Caraïben en Mexico.

Terug
Bovenaan