Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Deze oorlog neemt gekkere en drastischere wendingen...

Ik hou eerlijk gezegd toch wat mijn hart vast.

I mean... Wie er nu ook die aanslag op Kremlin heeft beraamd, het is toch een voorbode voor next level shit imo.

NAVO-bron: ‘Rusland heeft mijnen gelegd op Europese onderzeese pijpleidingen en kabels’

“Er zijn sterke vermoedens dat er al mijnen gelegd zijn op kabels en pijpleidingen. Bedrijven beschikken over hun eigen zeer geheime informatie. We hebben veel vermoedens”

Een sabotage van onderzeese leidingen kan gigantische economische en sociale gevolgen hebben voor Europa.

Next next level shit.

Was je wel wakker in feb 2022?

Poetin zei juist dat hij adequaat op de situatie in de Oekraïne zou reageren. Dat hij zou optreden.

Je was precise zelf niet goed wakker toen. De US dacht al vanaf November vorig jaar dat Rusland Oekraine ging aanvallen. Vanaf begin 2023 waren ze daar zo zeker van dat ze andere landen aanmaanden zich daar op voor te bereiden en vanaf eind Januari verkondigden ze dit openlijk in de media.

Putin bleef wel degelijk al die tijd volhouden dat daar niets van aan was en dat het slechts ging om militaire oefeningen.

Die speech die je linkt maakte hij maar eerst na de invasie reeds begonnen was.

Oekraïne is in ieder geval goed bezig met het battlefield te 'shapen': (update met cijfers van vandaag)
biuipkpk3yxa1.jpg
ohikc8pjvqxa1.jpg

Al een paar dagen flink wat artillerie, APV brandstof en ook AA. Kan helpen bij offensief!

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Na de zoveelste rant over munitie gisteren kondigt Prigozhin vandaag aan dat Wagner zich uit Bakhmut terugtrekt op 10 mei en alles overlaat aan het leger.
Afwachten of het echt gebeurt/toegestaan wordt.

Lijkt mij inderdaad een finale onderhandelingspoging met het Russische leger om ze alsnog overstag te laten gaan. Dat hele Bachmoet-verhaal blijft toch verbazen. Eerst de manier waarop er volk doorheen gejaagd is om uberhaupt die plek onder controle te krijgen, als dat nu dan ook nog eens opgevolgd wordt door een terugtrekking van Wagner wordt het helemaal bizar.

Pure interne machtsstrijd. Die Prigozhin wil gewoon carte blanche krijgen om te doen wat hij wil, terwijl anderen intern afgunstig zijn en hem proberen te blokkeren/saboteren.

Dat heb je nu eenmaal in zulke autoritaire staten, iedereen voor zichzelf.

Lijkt me ook onnozel om Bakhmut nu te verlaten, ze hebben de stad bijna volledig in handen (laatste dagen is er echter geen vooruitgang meer geboekt). Het komt ook allemaal zo theatraal over, alsof het is om mist te spuien in onze ogen.

Pure interne machtsstrijd. Die Prigozhin wil gewoon carte blanche krijgen om te doen wat hij wil, terwijl anderen intern afgunstig zijn en hem proberen te blokkeren/saboteren.

Prigozhin is een probleem voor Putin. Dit is iets van alle tijden trouwens. Je kan teruggaan tot in de tijd van de oude Egyptenaren.

Het probleem dat elke autocratische leider heeft is dat hij zelden of nooit zélf militair succesvol is. Daarvoor heb je (professionele) generaals nodig. Een sterke leider wint natuurlijk veel veldslagen. Maar wanneer die generaals té veel succes beginnen te vergaren kunnen die zelf wel eens populairder worden dan de autocratische leider. MacArthur, Rommel, Zhukov, het komt overal ter wereld wel voor.

Daarom kiezen autocratische leiders vaak voor zwakke onderlingen. Shoigu bijvoorbeeld heeft geen enkel militair aanzien. Bovendien is hij een etnisch Tuvaan. Geen haar in de racistische russische samenleving die eraan zou denken om Shoigu te steunen moest hij een dissidente houding ontwikkelen tegenover het Kremlin.

Prigozhin heeft militair aanzien bij z'n manschappen. Dat is tegelijkertijd handig voor Putin op het slagveld maar ook een probleem. Want als Prigozhin té veel succes begint te boeken kan hij politiek een ongeleid projectiel worden en Putin's eigen positie bedreigen. Ik zie Prigozhin bovendien niet onmiddellijk uit een raam vallen net omdat hij de loyaliteit van z'n manschappen geniet. Zijn manschappen, niet die van Putin.

De enigste manier om Prigozhin wat onder de knoet te houden is door zijn toegang tot wapens en ammunitie te limiteren.

Dat is daar een complexe hekseketel aan de russische kant en ik zou maar wat graag een vlieg op de muur zijn in die meetings.

Lijkt me ook onnozel om Bakhmut nu te verlaten, ze hebben de stad bijna volledig in handen (laatste dagen is er echter geen vooruitgang meer geboekt). Het komt ook allemaal zo theatraal over, alsof het is om mist te spuien in onze ogen.
Vanuit het globaal Russisch standpunt uiteraard onnozel maar vanuit Wagner standpunt toch te begrijpen? Als je als "onderaannemer" de middelen niet krijgt om je job te doen zegt deze vroeg of laat ook "k*st mijn kl***en" tegen de opdrachtgever die je tegenwerkt.
Daar is het gewoon Cut your losses en start all over again op een ander front/continent hoor.

Wagner is/blijft een privé onderneming he, vermoed dat die eerst al wel een vriendelijk e-mailtje/telegram/telefoontje hebben gedaan om de problemen aan te kaarten voor ze zo'n dreigende taal spreken, maar op een bepaald moment moet je gewoon beslissingen nemen.

Of ze dat op 10 mei ook effectief gaan doen betwijfel ik ook wel hoor, mss dat met een paar dikke cheques voor de leiders het munitietekort ook weer niet zo'n groot probleem blijkt te zijn en ze de extra doden er wel voor over hebben...

Prigozhin is een probleem voor Putin. Dit is iets van alle tijden trouwens. Je kan teruggaan tot in de tijd van de oude Egyptenaren.

Het probleem dat elke autocratische leider heeft is dat hij zelden of nooit zélf militair succesvol is. Daarvoor heb je (professionele) generaals nodig. Een sterke leider wint natuurlijk veel veldslagen. Maar wanneer die generaals té veel succes beginnen te vergaren kunnen die zelf wel eens populairder worden dan de autocratische leider. MacArthur, Rommel, Zhukov, het komt overal ter wereld wel voor.

Daarom kiezen autocratische leiders vaak voor zwakke onderlingen. Shoigu bijvoorbeeld heeft geen enkel militair aanzien. Bovendien is hij een etnisch Tuvaan. Geen haar in de racistische russische samenleving die eraan zou denken om Shoigu te steunen moest hij een dissidente houding ontwikkelen tegenover het Kremlin.
Poetin zet trouw boven deskundigheid, dat is logisch. Zijn regime staat en valt met getrouwe yesmen, die goed weten dat ze buiten de gratie van hun Leider nog maar weinig voorstellen. Ook iets van alle tijden. Probleem is dat hij overmoedig aan een oorlog is begonnen. Trickle down corruption is een vergif. De enigen die écht weten wat de staat van het leger is vermoedelijk het kanonnenvlees dat golf na golf naar voor wordt geduwd.
Prigozhin heeft militair aanzien bij z'n manschappen. Dat is tegelijkertijd handig voor Putin op het slagveld maar ook een probleem. Want als Prigozhin té veel succes begint te boeken kan hij politiek een ongeleid projectiel worden en Putin's eigen positie bedreigen. Ik zie Prigozhin bovendien niet onmiddellijk uit een raam vallen net omdat hij de loyaliteit van z'n manschappen geniet. Zijn manschappen, niet die van Putin.

De enigste manier om Prigozhin wat onder de knoet te houden is door zijn toegang tot wapens en ammunitie te limiteren.

Dat is daar een complexe hekseketel aan de russische kant en ik zou maar wat graag een vlieg op de muur zijn in die meetings.
Het ligt daar inderdaad complex in elkaar. Ik hoop echt dat we het finale verhaal ooit eens te lezen krijgen in een fascinerend boek dat de Pullitzerprijs wint. En dat we dan meteen de échte cijfers met verliezen te weten komen aan beide kanten.

Of ze dat op 10 mei ook effectief gaan doen betwijfel ik ook wel hoor, mss dat met een paar dikke cheques voor de leiders het munitietekort ook weer niet zo'n groot probleem blijkt te zijn en ze de extra doden er wel voor over hebben...

Probleem is wel dat hij dat zo publiekelijk aangekondigd heeft. Die moet zijn mannen wel iets geven, of aantonen iets verkregen te hebben dat hun ook ten goede komt want enkel een paar dikke cheques voor hem persoonlijk gaat voor interne problemen zorgen.

Deze oorlog neemt gekkere en drastischere wendingen...

Ik hou eerlijk gezegd toch wat mijn hart vast.

I mean... Wie er nu ook die aanslag op Kremlin heeft beraamd, het is toch een voorbode voor next level shit imo.

Ik heb het al eens gezegd: last Slav standing. Dit is een oorlog die gaat blijven duren. Rusland heeft het Westen de kans gegeven om Oekraïne enorm te bewapenen, en Oekraïne zit intussen in een enorme fight for survival mindset. De enige manier dat ik dit zie stoppen is als Rusland volledig verdreven wordt vanuit alle bezetten gebieden (inclusief Krim) en ze het effectief opgeven, maar dan moeten er nog heel wat soldaten sterven en Russen uit vensters vallen. Maar dat Oekraïne ook steeds agressiever te werk gaat en effectief targets in Rusland begint aan te vallen, dat is inderdaad geen hoopvolle evolutie (voor de rest van de wereld). Zonder die kernwapens mocht Rusland als natie voor mijn part al lang opgedoekt zijn (of dezelfde denazificatie ondergaan zoals de Duitsjes vroeger), maarja dat is wel de belangrijkste contingentie waar je rekening mee moet houden.

Die aanslag op het Kremlin, kans is klein dat het direct door Oekraïne aangestuurd is. Als het al geen inside job is (waar Putin misschien zelfs niets vanaf weet: in zo'n regimes heb je een hele kluwen van deep state), is het door één van de vele verzetsbewegingen die in Rusland uit de grond schieten als paddenstoelen.

Je kan heel makkelijk de vergelijking maken met de machtsstrijd die er altijd was tussen de Wehrmacht en de (Waffen-)SS. De dosis sadisme moet waarschijnlijk ook niet onderdoen.

Probleem is wel dat hij dat zo publiekelijk aangekondigd heeft. Die moet zijn mannen wel iets geven, of aantonen iets verkregen te hebben dat hun ook ten goede komt want enkel een paar dikke cheques voor hem persoonlijk gaat voor interne problemen zorgen.
Hij heeft een maand geleden ook publiekelijk aangekondigd dat Bakhmut nog een kwestie was van dagen...
In februari was hij ook al aan het roepen dat er extra munitie nodig was om Bakhmut te veroveren, ik betwijfel of die gekomen is en ze zijn toch verder gevorderd.
Vroeg of laat zal hij zijn mannen inderdaad iets moeten geven of (opnieuw) beloven. Vraag is alleen of de mannen aan wie hij het beloofd dit nog meemaken en het binnen twee weken niet gewoon opnieuw aan de nieuwe opnieuw kan beloven... En met het strategisch verdelen van één van die cheques zal je de kritische stemmen binnen de groep ook wel iets anders laten zeggen.

big if true.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230505_94754136

Denk wel dat de onderdelen naar de US zullen geshipped worden.
Wat zouden de Amerikanen hebben aan soviettechnologie uit de jaren 80? Niet echt een kwaliteitskrant, maar toch jammer dat Nieuwsblad zich weer eens laat verleiden door de mythe dat de Kinzhal moderne technologie is
De kinzhal kan manoeuvres uitvoeren, maar in de verste verte niet vergelijkbaar met die andere systemen. Kinzhal zouden misschien nog door Patriots kunnen worden neergehaald. Die andere totaal niet.
Wel, aangezien Patriots naar Oekraïne worden gestuurd is het misschien mogelijk om die theorie te testen. Een geïntegreerd luchtverdedigingssysteem dat waterdicht is, is een enorme uitdaging. Patriots zijn niet zaligmakend en hebben ook hun tekortkomingen en een systeem als Iron Dome werkt misschien wel voor Israël, maar Oekraïne is immens veel groter en uiteindelijk is de Iron Dome op een bepaald punt overzadigd en kunnen raketten erdoor geraken.

"Swarming" is een tactiek die kan worden toegepast om bijvoorbeeld een Amerikaans vliegdekschip tot zinken te krijgen. SM-2's zijn performante verdedigingssystemen, maar elke raket kan ook maar 1 andere raket raken.
Bij deze aangetoond :)

Terug
Bovenaan