Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Polen kan perfect ondersteunen om die F16's te onderhouden. Dus zou mij ook niet verbazen moest die opleiding al bezig zijn zodat er snel geschakeld kan worden indien nodig. Lijkt me ook beter extra F16's te hebben, elk vliegtuig helpt al is het maar om af te schrikken door dat er ook F16's beschikbaar zijn.

Waar is de tijd dat sommige verklaarden dat Rusland op een paar dag Ukraine zou platwalsen..., hopelijk doet het zomeroffensief die invaders kraken.
De meeste experts verwachtten dat - ook al wisten ze dat het Russische leger een Potjemkinleger was dat sinds 1945 nog geen échte conventionele oorlog heeft uitgevochten. In 2014 was dit misschien gelukt, toen moesten paramilitaire legers zoals Azov het reguliere leger ondersteunen om de rebellie van de Donbas in te dijken. Maar op 8 jaar tijd is er héél veel veranderd. In omgekeerde richting orakelen vele experts en BG-leden dat het Russische leger op instorten staat en dat al meer dan een jaar. Ook dat is niet het geval.

De meeste experts verwachtten dat - ook al wisten ze dat het Russische leger een Potjemkinleger was dat sinds 1945 nog geen échte conventionele oorlog heeft uitgevochten. In 2014 was dit misschien gelukt, toen moesten paramilitaire legers zoals Azov het reguliere leger ondersteunen om de rebellie van de Donbas in te dijken. Maar op 8 jaar tijd is er héél veel veranderd. In omgekeerde richting orakelen vele experts en BG-leden dat het Russische leger op instorten staat en dat al meer dan een jaar. Ook dat is niet het geval.

Russisch leger staat op instorten, Oekraine heeft gewoon de stootkracht niet om het te doen instorten.
Russisch leger overleeft enkel maar omwille van de numerieke superioriteit die ze hebben, dat is ondertussen toch duidelijk.

Om echt een impact te hebben heb je er ook véél van nodig, als je luchtoverwicht wil bereiken. Als je er 100 krijgt, kan je die niet 100% tegelijk inzetten. Je gaat er altijd een aantal aan de grond moeten houden voor onderhoud. Worden die toestellen om de x tijd ook niet uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet? Misschien dat er wel wat vrijwilligers zijn die naar Oekraïne trekken om mee te helpen in het onderhoud. Meteen ook een stuk veiliger dan mee gaan vechten aan het font.
Uiteraard, en ik verwacht ook niet dat er plots 100(den) F16 naar Oekraine gaan en/of dat deze plotseling voor luchtoverwicht gaan zorgen hoor. Maar de eerste 10 (tallen) zie ik daar dit jaar nog wel rondvliegen.

Trouwens net hetzelfde als Abraham's en Bradley's, aantallen zijn ook onvoldoende om een overtuigd verschil te maken, maar ge geven de Oekraieners wel (terug) mogelijkheden.

Qua onderhoud weet ik niet of je veel bent met vrijwilligers zelfs al hebben ze degelijke technische kennis. Tenzij reeds getrainde onderhoudsmechanica voor vliegtuigen/F16 kunnen deze m.i. niet veel meer doen dan de banden oppompen van zo'n ding.

Russisch leger staat op instorten, Oekraine heeft gewoon de stootkracht niet om het te doen instorten.
Russisch leger overleeft enkel maar omwille van de numerieke superioriteit die ze hebben, dat is ondertussen toch duidelijk.
Ik weet niet meer wat ik moet geloven. Oorlog is onvoorspelbaar. Ik verwacht niet dat Rusland nog noemenswaardige terreinwinsten gaat maken, dat zie ik eerder gebeuren in het geval van Oekraïne. Maar een uiteindelijke patstelling lijkt me nog altijd de meest geloofwaardige uitkomst van deze oorlog.

Het komende offensief van Oekraïne zal alvast bepalend zijn.
Uiteraard, en ik verwacht ook niet dat er plots 100(den) F16 naar Oekraine gaan en/of dat deze plotseling voor luchtoverwicht gaan zorgen hoor. Maar de eerste 10 (tallen) zie ik daar dit jaar nog wel rondvliegen.

Trouwens net hetzelfde als Abraham's en Bradley's, aantallen zijn ook onvoldoende om een overtuigd verschil te maken, maar ge geven de Oekraieners wel (terug) mogelijkheden.

Qua onderhoud weet ik niet of je veel bent met vrijwilligers zelfs al hebben ze degelijke technische kennis. Tenzij reeds getrainde onderhoudsmechanica voor vliegtuigen/F16 kunnen deze m.i. niet veel meer doen dan de banden oppompen van zo'n ding.
Een volledig uitgeruste luchtvloot zal niet op één dag klaarstaan op Oekraïnse luchtmachtbases, dat is onrealistisch. Met enkele tientallen kan je in bepaalde delen van het front wel wat druk uitoefenen, daarvoor is de Wild Weasel-capaciteit van de F-16 wel geschikt voor in functie van SEAD.

Wat na de F16? :unsure:

Wat na de F16? :unsure:
Als je vraagt 'Wat voor de F-16?' zou ik JASSM zeggen. Familie van Storm Shadow en in veel grotere aantallen gemaakt.

Voor F-16's lijkt de VS terughoudend. Nederland, Scandinavië en Polen bv. hebben al herhaaldelijk gezegd dat ze met training willen beginnen.
Vermoed dat de VS wilt dat iemand anders eerst, of enkel?, vliegtuigen levert maar noch de Gripen, Eurofighter, Mirage-2000 of Tornado hebben de productiecijfers vd. F-16.

Het zijn natuurlijk andere tijden maar ik vind het toch opvallend dat de Soviet Unie tijdens de Koreaanse oorlog ;
binnen de 6 maand jets in actie had ; het jets waren die nog maar 1 jaar in dienst waren (F-35 7 jaar) ; en er officieel 659 MiG-15's (gespreid over SU, NK en China) neergehaald werden over 2.5 jaar.
Ondertussen zitten wij al 1.5 jaar te lameren over escalatie, training, haalbaarheid ,enz.

Laatst bewerkt:
Als je vraagt 'Wat voor de F-16?' zou ik JASSM zeggen. Familie van Storm Shadow en in veel grotere aantallen gemaakt.

Voor F-16's lijkt de VS terughoudend. Nederland, Scandinavië en Polen bv. hebben al herhaaldelijk gezegd dat ze met training willen beginnen.
Vermoed dat de VS wilt dat iemand anders eerst, of enkel?, vliegtuigen levert maar noch de Gripen, Eurofighter, Mirage-2000 of Tornado hebben de productiecijfers vd. F-16.
De F-16 lijkt me de perfecte kandidaat: in ruime aantallen aanwezig, kan al het NAVO-materiaal dragen, multifunctioneel, niet te complex, ... een werkpaard en geen luxepaard zoals de F-35 of F-22. Die laatste is wel goed balonnen neerschieten. :unsure:
Het zijn natuurlijk andere tijden maar ik vind het toch opvallend dat de Soviet Unie tijdens de Koreaanse oorlog ;
binnen de 6 maand jets in actie had ; het jets waren die nog maar 1 jaar in dienst waren (F-35 is bv. 16 jaar) ; en er officieel 659 MiG-15's (gespreid over SU, NK en China) neergehaald werden over 2.5 jaar.
Ondertussen zitten wij al 1.5 jaar te lameren over escalatie, training, haalbaarheid ,enz.
Totaal andere tijden ook hé. Dat kan je moeilijk naar vandaag vertalen.

Lol de titel van dat nieuwe artikel als ik even google op HLN
"ANALYSE. Geweldig, die langeafstandsraketten. Maar laten we Europa nu door Britse weglopers en Poolse homohaters bewaken?" :rofl:

Man man man, kan een titel nog meer beledigend / provocerend zijn dan dit (maar ook ergens grappig)? :unsure:

Front is de laatste dagen rond Bakhmut wel serieus in beweging gekomen, maar in feite was dat al langere tijd het geval. Alleen lijkt het nu in crescendo te gaan. In het zuiden duwt UA serieus na een onverwachte meevaller en in het noorden hebben ze de Russen weggeduwd. Enfin, Wagner. De Russische eenheden zijn naar het hinterland getrokken en Wagner houdt het front samen, maar die hebben geen gepantserde eenheden.

Volgende week zonnig en droog. Panzerzeit.

Laatst bewerkt:
Front is de laatste dagen rond Bakhmut wel serieus in beweging gekomen, maar in feite was dat al langere tijd het geval. Alleen lijkt het nu in crescendo te gaan. In het zuiden duwt UA serieus na een onverwachte meevaller en in het noorden hebben ze de Russen weggeduwd. Enfin, Wagner. De Russische eenheden zijn naar het hinterland getrokken en Wagner houdt het front samen, maar die hebben geen gepantserde eenheden.

Volgende week zonnig en droog. Panzerzeit.

Rusland ontkende deze ochtend nog, dat Oekraïne enige winst geboekt heeft. Volgens de Russen is er 'niets' aan de hand.
(Maar ondertussen hebben ze het blijkbaar zelf ook moeten toegeven en is er al een nieuwe gecorrigeerde verklaring geweest)

Elke dag verschuift het front, deze vooruitgang wordt expliciet benoemd. Wellicht omdat die simpelweg significant is. Nog niet de finale doorbraak maar het kan snel gaan.
Als de Russen niet oppassen .. worst case slaagt Oekraïne straks er in de Russen volledig te omsingelen in Bakhmut.
Dan staan ze daar mooi met hun claim: 90% van de stad is in onze handen. Wat ironisch genoeg dan ook wel klopt.

En dan krijgen de Russen een koekje van eigen deeg (lees de horror van Marioepol maar dan Rusland dat piet de lul is ipv Oekraïne).

De Russen hebben zelf van Bakhmut een soort mini Krim gemaakt. De politieke gevolgen van een grote nederlaag daar zijn dan ook niet te overzien. Maar tenzij de UA echt bloed ruikt is de dreiging die ze nu creëren eerder een amuse-bouche voor hen. Het zoveelste dilemma waar de Russische legertop geen blijf met weet.

Paniek!

De F-16 lijkt me de perfecte kandidaat: in ruime aantallen aanwezig, kan al het NAVO-materiaal dragen, multifunctioneel, niet te complex, ... een werkpaard en geen luxepaard zoals de F-35 of F-22. Die laatste is wel goed balonnen neerschieten. :unsure:
Ik erger mij al enkele maanden aan het feit dat je zo onwetend bent over de werking en ontwikkeling van vijfde en zesde generatie gevechtsvliegtuigen. Te pas en te onpas zeggen wat voor een faal de F22 niet is en dat het miljarden gekost heeft. Terwijl er ondertussen veelvoud al is gestoken in een directe opvolger voor de Navy EN de Air Force. Dus OF je lees jezelf daar eens over in, of je gaat eens uitgebreid moeten uitschrijven waarom het zo'n faal is. Of je blijft jezelf wentelen in je onwetendheid, maar da's niet je ding imo.

Ik erger mij al enkele maanden aan het feit dat je zo onwetend bent over de werking en ontwikkeling van vijfde en zesde generatie gevechtsvliegtuigen. Te pas en te onpas zeggen wat voor een faal de F22 niet is en dat het miljarden gekost heeft. Terwijl er ondertussen veelvoud al is gestoken in een directe opvolger voor de Navy EN de Air Force. Dus OF je lees jezelf daar eens over in, of je gaat eens uitgebreid moeten uitschrijven waarom het zo'n faal is. Of je blijft jezelf wentelen in je onwetendheid, maar da's niet je ding imo.
Een faal heb ik de F-22 niet genoemd, maar ik vind het opvallend dat die op pensioen gaat met amper operationele ervaring. Die staat nog altijd voor op wat Rusland en China te bieden heeft.

Een faal heb ik de F-22 niet genoemd, maar ik vind het opvallend dat die op pensioen gaat met amper operationele ervaring. Die staat nog altijd voor op wat Rusland en China te bieden heeft.

wees blij, betekent dat ze niet nodig was en dat ze ondertussen een waardige opvolger hebben ontwikkeld.
Een ROI van een gevechtsvliegtuig zou niet mogen gebaseerd zijn om aantal kills.

Terug
Bovenaan