Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Kan Oekraïne dat niet uitspelen? De stad laten veroveren en ze er vervolgens uitjagen.
Waarom ze eruit jagen? Gewoon de stad proberen volledig te omsingelen en geduldig afwachten. De stad is kapot, niks staat nog overeind, eten is er amper tot niet, en water is vuil en ziekmakend. (Hier hebben de Russen zelf al voor gezorgd he). Pogen de stad te verlaten? Gewoon ze van op afstand 1 voor 1 doodschieten. Blijven ze in de stad? Vroeg of laat zijn ze dan wel 'vel over been' en dan zijn ze na een tijdje ook morsdood.

Als de omsingeling mislukt? Ook geen probleem. Dan het zo laten en af en toe wat bommen (en raketten?) op de stad droppen met vele doden aan Russische zijde. De stad is toch al in puin. De Russen hebben een volledig verwoeste stad veroverd, ze mogen die stad hebben (voor een grote dodelijke prijs).

Mischien redeneer ik nu te simpel, maar toch .. de Russen hebben volgens mij niks aan deze stad. Deze terug opbouwen? Met wat gerief ???

Zoals Avondland al zei, is de enige mogelijkheid verder oprukken. Maar kunnen ze dat nog? Hebben ze nog voldoende manpower? Indien ja, tegen welke extra hoge kostprijs? Ik zie hier echt het licht niet voor Rusland .. maar ik ben dan ook maar een onnozele domme sukkel he. :tongue:

De manschappen die je inzet op een omsingeling om een overgave af te dwingen of hen te laten verkommeren kan je wel niet gebruiken als stootkracht of voor een offensief.

De manschappen die je inzet op een omsingeling af te dwingen kan je wel niet gebruiken als stootkracht of voor een offensief.
True, maar dan zitten ze nog steeds met een nutteloze verwoeste stad. Ik zie de winst voor Rusland nog altijd niet. :tongue:

Anyways we zullen over een paar weken wel weten of het offensief kans op slagen heeft of niet.
Iets van het vel van de beer niet verkopen vooraleer ..

Ik vind het wel erg voor alle Russen die daar nu aan het vechten zijn (of reeds gesneuveld zijn) voor, ja voor wat eigenlijk?

Zelfs al winnen de Russen deze oorlog alsnog, diegenen die de overwinning echt verdiend gaan hebben zijn .. de soldaten die gesneuveld zijn, gehandicapt na de zware gevechten (aan beide zijden) of diegenen die oa getraumatiseerd zijn. Niet (bijvoorbeeld) Poetin in zijn ivoren toren he.

EDIT: Patriotbatterij toch beschadigd, blijkbaar:

Ik kan mij nooit van de indruk ontdoen, dat met je dergelijke reply's en dat oeverloos nuancering ten voordele van de Russen, toch ergens opgelucht bent dat het patriot system beschadigd is. :s
Ik vind het wel erg voor alle Russen die daar nu aan het vechten zijn (of reeds gesneuveld zijn) voor, ja voor wat eigenlijk?

Zelfs al winnen de Russen deze oorlog alsnog, diegenen die de overwinning echt verdiend gaan hebben zijn .. de soldaten die gesneuveld zijn, gehandicapt na de zware gevechten (aan beide zijden) of diegenen die oa getraumatiseerd zijn. Niet (bijvoorbeeld) Poetin in zijn ivoren toren he.
Ik heb allang geen medelijden meer met een Russiche soldaat die sterft in Oekraine. En euhm als de Russen winnen, is dat ook nog eens verdiend, toch als je dood of verminkt hebt.. Ik hoop dat ze tegen dan allemaal dood zijn..

Ik heb allang geen medelijden meer met een Russiche soldaat die sterft in Oekraine. En euhm als de Russen winnen, is dat ook nog eens verdiend, toch als je dood of verminkt hebt.. Ik hoop dat ze tegen dan allemaal dood zijn..
Ach kom, zonder heiliger te willen zijn dan de paus, maar het is toch al gigantisch lang duidelijk dat het merendeel van de Russen die daar zit echt niet aanwezig is uit overtuiging of weetikveel wat.

Dat zijn jonge mensen die de pech hebben dat ze in een gebied wonen dat aanzien wordt als tweede/derdeklas en van daaruit op de trein gezet worden om te dienen als kanonnenvlees. Daar zitten een hele hoop gasten tussen die waarschijnlijk nog niet eens 20 zijn en nooit ouder gaan worden. Dat je daar geen medelijden mee hebt gaat er bij mij niet in.

Ach kom, zonder heiliger te willen zijn dan de paus, maar het is toch al gigantisch lang duidelijk dat het merendeel van de Russen die daar zit echt niet aanwezig is uit overtuiging of weetikveel wat.

Dat zijn jonge mensen die de pech hebben dat ze in een gebied wonen dat aanzien wordt als tweede/derdeklas en van daaruit op de trein gezet worden om te dienen als kanonnenvlees. Daar zitten een hele hoop gasten tussen die waarschijnlijk nog niet eens 20 zijn en nooit ouder gaan worden. Dat je daar geen medelijden mee hebt gaat er bij mij niet in.

Misschien moeten die soldaten dan wat minder oorlogsdaden begaan?

Ik kan mij nooit van de indruk ontdoen, dat met je dergelijke reply's en dat oeverloos nuancering ten voordele van de Russen, toch ergens opgelucht bent dat het patriot system beschadigd is. :S
Je wil niet weten hoeveel bagger over me heen krijg als ik die nuance aanbreng op sociale media bij mensen die pro-Poetin zijn. En hier is het net het omgekeerde.
Dat je die mening hebt als Oekraïener kan ik begrijpen, maar als buitenstaander? Of ben je persoonlijk betrokken bij deze oorlog?

Vanmorgen op de radio (Radio 1) gehoord dat de geruchten zijn dat een Patriot-lanceerinstallatie geraakt zou zijn door Rusland. Als dat waar zou zijn is dat nog geen drama. Er zijn 5 tot 8 lanceerinstallaties per batterij. Erger zou zijn dat de radar of het commandovoertuig geraakt zou zijn. Alles staat op wielen en kilometers van elkaar, dus zelfde principe als HIMARS: shoot and disperse. Als je zo'n systeem wil uitschakelen moet je pro-actief handelen en niet pas wanneer je het systeem in werking ziet treden.

Over die raketaanval, even een zicht op de kosten ervan. Ook wel hallucinant hoeveel miljoenen erdoor vliegen in één aanval.

Misschien moeten die soldaten dan wat minder oorlogsdaden begaan?
Niet iedereen over dezelfde kam scheren.. Dat er veel rotte appels tussen zitten dat is duidelijk, maar er zijn minstens evenveel onschuldige Russen die tegen wil en dank daar moeten gaan vechten en hun leven geven of verminkt raken voor Poetin zijn waanideeën.

Het is erg dat er mensen moeten sterven voor deze onnodige oorlog en dat langs beide kanten, niet enkel de Oekraïense kant.

Niet iedereen over dezelfde kam scheren.. Dat er veel rotte appels tussen zitten dat is duidelijk, maar er zijn minstens evenveel onschuldige Russen die tegen wil en dank daar moeten gaan vechten en hun leven geven of verminkt raken voor Poetin zijn waanideeën.

Het is erg dat er mensen moeten sterven voor deze onnodige oorlog en dat langs beide kanten, niet enkel de Oekraïense kant.
Akkoord. In het Duitse leger in WO II had je ook onschuldige mannen die werden meegesleurd in een maalstroom van geweld, dood en verderf. Zeker aan het Oostfront, waar de onmenselijkheid een héél stuk hoger lag dan bijvoorbeeld in Normandië of Italië. De hoeveelheid misdaden die begaan zijn door Einsatztruppen en eenheden van zowel de SS als de Wehrmacht is immens. En ook daar had je soldaten bij die er niet van wilden weten of die tegen wil en dank werden opgeroepen en werden verplicht om te gaan vechten. Niet elke Duitser aan het front was een fanatieke nazi die elke Untermensch over de kling wou jagen.

De vraag is of je die nuance moet brengen als de oorlog nog wordt gevoerd of pas wanneer die is afgelopen en wanneer er tijd over is gegaan.

+ stel dat er een Oekraïner op de grond ligt en er staan daar een gros soldaten mee te lachen.
En ze zeggen plots: Hey Zane! Het is uw beurt! Vil die mens levend! (terwijl jij denkt: Ik walg hiervan)

Ga je die opdracht dan naast je neerleggen of vil je die Oekraïner? 100% zeker: Je gaat die mens levend villen. Want anders ben je er zelf aan.
Ook al wil je dan de moraalridder spelen: Je sterft dan gewoon volkomen zinloos, terwijl die Oekraïner toch nog steeds levend gevild zal worden. Is het niet door u, dan wel door de soldaat naast jou.

Ik klink misschien wreed (sorry daarvoor), en ja dit is walgelijk en immoreel, maar zo gaat dat dus in een oorlog he.

En zeg nu niet dat jij de keuze had daar in Oekraïne te staan. Als jij een 3de rangsburger bent in Rusland dan sta je daar tegen wil en dank en is het voor uzelf ook gewoon 'overleven'.

+ stel dat er een Oekraïner op de grond ligt en er staan daar een gros soldaten mee te lachen.
En ze zeggen plots: Hey Zane! Het is uw beurt! Vil die mens levend! (terwijl jij denkt: Ik walg hiervan)

Ga je die opdracht dan naast je neerleggen of vil je die Oekraïner? 100% zeker: Je gaat die mens levend villen. Want anders ben je er zelf aan.
Ook al wil je dan de moraalridder spelen: Je sterft dan gewoon volkomen zinloos, terwijl die Oekraïner toch nog steeds levend gevild zal worden. Is het niet door u, dan wel door de soldaat naast jou.

Ik klink misschien wreed (sorry daarvoor), en ja dit is walgelijk en immoreel, maar zo gaat dat dus in een oorlog he.

En zeg nu niet dat jij de keuze had daar in Oekraïne te staan. Als jij een 3de rangsburger bent in Rusland dan sta je daar tegen wil en dank en is het voor uzelf ook gewoon 'overleven'.
Je menselijkheid bewaren in een onmenselijke situatie waarin immens veel groepsdruk bestaat is een heel zware opdracht. Niet onmogelijk, maar ik denk dat veel mensen daar niet voor gemaakt zijn. Beschaving is iets wat snel kan worden weggeschraapt van een samenleving als je enkele zekerheden wegneemt, zeker in een oorlogssituatie waarin het elementaire recht om te overleven plots heel onzeker wordt. Dat is allerminst een vergoeilijking, want de misdaden blijven immoreel. Maar het is gemakkelijk gezegd dan gedaan dat je jezelf nooit zou verlagen tot zulke oorlogsmisdaden. Brave burgermannen die hun kinderen slaapwel zoenen, graag tuinieren en elke zondag braaf naar de mis gaan kunnen deel uitmaken van een doodseskader als de "juiste" omstandigheden er zijn. Er zijn zeker uitzonderingen, die het soms met hun leven moeten bekopen. A Hidden Life van Terrence Malick beschrijft zo iemand: Franz Jägerstätter.

Die discussie over 'medelijden met Russische soldaten' komt hier regelmatig terug.

Ik heb zo lang als de oorlog duurt ook bijzonder weinig medelijden met de Russen, hoor. Achteraf, dan kunnen we zien, maar nu is elke levende Russische soldaat in Oekraïne een gevaar voor elke Oekraïense soldaat en (vooral) voor elke Oekraïense burger.

Je kan echt niet de softie uithangen tijdens een oorlog. De vijand is de vijand, en die moet sterven of zich overgeven, want anders doden ze jou en/of je familie, vrienden, medesoldaten...

Die discussie over 'medelijden met Russische soldaten' komt hier regelmatig terug.

Ik heb zo lang als de oorlog duurt ook bijzonder weinig medelijden met de Russen, hoor. Achteraf, dan kunnen we zien, maar nu is elke levende Russische soldaat in Oekraïne een gevaar voor elke Oekraïense soldaat en (vooral) voor elke Oekraïense burger.

Je kan echt niet de softie uithangen tijdens een oorlog. De vijand is de vijand, en die moet sterven of zich overgeven, want anders doden ze jou en/of je familie, vrienden, medesoldaten...
Als frontsoldaat ben ik het er volledig mee eens en kan ik het perfect plaatsen.

Maar er is een verschil voor "ons" tussen: "Ik hoop dat de oorlog zo snel mogelijk gedaan is en dat Oekraïne wint/de Russen terugdringt"
of
"Ik hoop dat elke Rus daar aan het front crepeert en zo snel mogelijk dood is"

Dat Poetin naar de kloten geschoten wordt interesseert me oprecht geen fluit (buiten de mogelijke collateral damage qua respons), maar een boerenzoon die daar verplicht aanwezig is wil ook gewoon levend naar huis. Ik vind het enorm cynisch om zo'n mensen dood te wensen, da's alles.

Misschien. Maar dan passen uitspraken als het merendeel van de russen die daar zitten evenmin niet. Of het idee dat er minstens evenveel goede russen in die oorlog vechten? Ik volg @Avondland als hij zegt dat dergelijke uitspraken pas na de feiten kunnen gedaan worden.

Ondertussen ligt bezet Oekraïne bezaaid met massagraven en folterkamers.

Misschien. Maar dan passen uitspraken als het merendeel van de russen die daar zitten evenmin niet. Of het idee dat er minstens evenveel goede russen in die oorlog vechten? Ik volg @Avondland als hij zegt dat dergelijke uitspraken pas na de feiten kunnen gedaan worden.

... en onbezet Oekraïne ligt bezaaid met graven van overleden soldaten en burgers. Het is niet omdat Rusland zware verliezen lijdt dat Oekraïne daar geen "last" van heeft.

Toch ook wel benieuwd naar het effect van een eventuele instorting van de Russische macht in de hele invloedssfeer moest Poetin de handdoek in de ring gooien. Als je kijkt naar een conflicthaard zoals Nagorno-Karabach, dan lijken de Armeniërs daar mij een vogel voor de kat. Ondanks een fluwen revolutie in 2018 richting Westerse democratie genegeerd door het Westen en na de oorlog in 2020 die ze verloren tegen Azerbeidzjan hangt het lot van Nagorno-Karabach aan een zijden draadje. Er zijn momenteel Russische vredestroepen en dat is de enige garantie die zij nog hebben dat Azerbeidzjan de klus niet afmaakt en de rest van de Armeniërs verdrijft uit de regio. En zo zijn er wellicht nog veel (potentiële) conflicten die opnieuw kunnen losbarsten als de Russische invloed taant. Wat bijvoorbeeld dan ook met Syrië?

Dat "evenveel onschuldige Russen die tegen wil en dank daar moeten gaan vechten en hun leven geven of verminkt" is ook maar een momentopname en onderhevig aan de gebeurtenissen (kunde van het Oekraïnse leger en Westerse steun).

Wedden dat de gemiddelde Russiche soldaat, media en bij uitbreiding de volledige bevolking nog een stuk positiever naar deze oorlog zou kijken indien hij op 3 dagen was gewonnen? En als ik het goed heb, blijft, zelfs volgens onafhankelijke onderzoeksbureaus, het grootste deel van de Russische bevolking de oorlog steunen.

Er zijn ook Russen die een andere keuze maken: ze zijn het land ontvlucht of plegen op één of andere manier verzet.

Laatst bewerkt:
Wedden dat de gemiddelde Russiche soldaat, media en bij uitbreiding de volledige bevolking nog een stuk positiever naar deze oorlog zou kijken indien hij op 3 dagen was gewonnen? En als ik het goed heb, blijft, zelfs volgens onafhankelijke onderzoeksbureaus, het grootste deel van de Russische bevolking de oorlog steunen.
Omdat daar alles wordt voorgekauwd in de staatsmedia en wordt gepushed als pure indoctrinatie. Als die mensen geen andere nieuwsbronnen kunnen/mogen (of misschien willen) lezen dan gaan zij inderdaad mee in het verhaal van de overheid. Ook dit is een momentopname, voor 't zelfde geld komt Putin en zijn regering er niet heelhuids uit - ongeacht of er een stalemate of UA overwinning is - en krijgt de Russische bevolking achteraf (hopelijk) een objectievere kijk op de gebeurtenissen en meer de waarheid onder ogen.

En mocht de oorlog op 3 dagen gewonnen zijn dan was dit uiteraard een volledig ander verhaal geweest. De overwinnaar schrijft de geschiedenisboeken, toch zeker in eigen land. Dan teer je puur op de euforie van de overwinning en de 'legitimiteit' van de succesvolle acties en hecht de bevolking hier bijgevolg ook geloofwaardigheid aan.

De Duitsers in WO2 leerden ook pas de concentratiekampen kennen nadat de oorlog voorbij was. Hier gaan de Russen ook pas leren over de gepleegde oorlogsmisdaden wanneer alles gepasseerd is. Allez, nogmaals, laten we hopen dat men daar ooit een objectievere kijk mag krijgen op deze oorlog.

Omdat daar alles wordt voorgekauwd in de staatsmedia en wordt gepushed als pure indoctrinatie. Als die mensen geen andere nieuwsbronnen kunnen/mogen (of misschien willen) lezen dan gaan zij inderdaad mee in het verhaal van de overheid. Ook dit is een momentopname, voor 't zelfde geld komt Putin en zijn regering er niet heelhuids uit - ongeacht of er een stalemate of UA overwinning is - en krijgt de Russische bevolking achteraf (hopelijk) een objectievere kijk op de gebeurtenissen en meer de waarheid onder ogen.

En mocht de oorlog op 3 dagen gewonnen zijn dan was dit uiteraard een volledig ander verhaal geweest. De overwinnaar schrijft de geschiedenisboeken, toch zeker in eigen land. Dan teer je puur op de euforie van de overwinning en de 'legitimiteit' van de succesvolle acties en hecht de bevolking hier bijgevolg ook geloofwaardigheid aan.

De Duitsers in WO2 leerden ook pas de concentratiekampen kennen nadat de oorlog voorbij was. Hier gaan de Russen ook pas leren over de gepleegde oorlogsmisdaden wanneer alles gepasseerd is. Allez, nogmaals, laten we hopen dat men daar ooit een objectievere kijk mag krijgen op deze oorlog.
Dat laatste is ook niet helemaal waar. Wir haben es nicht gewusst was een uitvlucht voor véél Duitsers na WOII, maar het was goed en wel geweten ind e coulissen. Recent onderzoek heeft ook uitgewezen dat Vlaamse collaborateurs af en toe deelnamen aan zogenaamde "politionele acties" die niets minder dan oorlogsmisdaden waren.

Er zijn intussen genoeg Russen betrokken in de oorlog om te weten wat de schaal en omvang is van de oorlog.

Terug
Bovenaan