Oostenrijk

TRUMP

Active member
Heb de search gebruikt, en ook deze:
echter geen Oostenrijk te vinden.
indien toch , moeten jullie maar samenvoegen.

Anyway, Wenen (vienna) reeds eerder gedaan, dus zou dit eens skippen. (Wel prachtige stad overigens, een waar openluchtspektakel)

Zou gewoon een weekje willen gaan in de paasvakantie (begin april dus). Wat denken jullie, is er niet te veel regen dan?

Plan zou zijn: Landen in Innsbruck, 2 nachten blijven,
trein nemen naar Salzburg, 2 nachten blijven
En dan bus van salzburg naar Hallstatt, en ook 1 of 2 nachtjes blijven, alvorens terug te vliegen vanaf Salzsburg.

Dusja, vragen ivm neerslag, of moet ik me daar niet te veel zorgen in maken?
en vooral, zijn er frequent bussen van salzburg naar halstatt in die periode?

en we hebben nog wel een nachtje op overschot, nog een aanrader in die buurt?

De Alpenzoo in Innsbruck kan ik alvast aanraden, maar misschien niet zo evident om te geraken zonder wagen, het park ligt een stukje de berg op boven Innsbrucks maar geeft dan op een mooie dag vanop bepaalde punten ook wel mooie uitzichten op de stad. Misschien wel bereikbaar met openbaar vervoer.

Je gaat in Oostenrijk in de paasvakantie waarschijnlijk wel enigszins beperkt zijn in toeristische opties buiten de steden zelf vermoed ik. April is zowat de afwikkeling van het ski seizoen en dan gaat den boel buiten de steden daar een beetje dicht tot aan de start van het zomerseizoen begin-half juni.

Bon hier van de zomer eens naar Oostenrijk / zuid Duitsland.

Dag München op de planning. Zugspitze ook.
Ongeveer 10 dagen.

Nog aanraders / tips om zeker te zien een eerste keer?

Bon hier van de zomer eens naar Oostenrijk / zuid Duitsland.

Dag München op de planning. Zugspitze ook.
Ongeveer 10 dagen.

Nog aanraders / tips om zeker te zien een eerste keer?
Das toevallig.

wij gaan ook landen in Munchen in de herfstvakantie, gewoon omdat de vliegtickets daar goedkoper zijn. het is slechts 1,5 uur met de trein dan naar salzburg.

ik zie dat lufthansa ook werkt met een systeem "bus-vliegtuig". Bijvoorbeeld terugvliegen vanuit innsbruck, ipv dat je een overstap met vliegtuig neemt in wenen, stellen zij een goedkoper alternatief voor: bus van inssbruck naar munchen, en vandaar naar brussel vliegen.

beter voor het milieu ook dat wel, maar moet nog uitzoeken hoe dat werkt. moet je dan ook "inchecken" online zoals bij vliegtuig, 24 u op voorhand om die bus te nemen :p want ja, je hebt een aansluitende vlucht; dus daar heb je toch een soort inchecksysteem/boarding pass voor nodig.

ik vind het wel mooi dat Lufthansa zo'n alternatieven voorstelt, het is beter voor milieu, en je boet amper iets in qua reistijd.

dus voor ons zou het de route: munchen salzburg innsbruck worden (met dag uitstappen naar hallstatt en seefeld in tirol). Ik raad je zeker die 2 daguitstappen aan om die eens te bekijken.

alternatief kan ik munchen vervangen door wenen. want das amper 30 euro duurder in vliegtickets, maar ik heb wenen al 2 keer gezien . Maar voor degene die er nooit zijn geweest: niet twijfelen, en altijd wenen verkiezen boven munchen. dat is echt een prachtig openlucht muzeum

Wij zouden ook naar Oostenrijk rijden, met een tussenstop in Duitsland.
Enige tips met een kind van bijna 5 dan?

Is zo een streek die ik altijd blijkbaar beetje vergeten ben, dus totaal geen ervaring

Wel heel ander type reizen natuurlijk, berg vs stad.

Als je de combinatie wil doen dan kan je (buurt van) Salzburg overwegen. Mooie stad en je zit direct in de bergen. In de buurt heb je een aantal klammen (zeg maar kloven. Lammerklamm bijvoorbeeld), zoutmijnen (salzwelten) of grotten (Eisriesenwelt). Ik heb die vroeger allemaal bezocht, toen nog geen kinderen dus niet echt gelet op de doenbaarheid met een 5-jarige, maar dat zal je online wel kunnen terugvinden.
Verder zijn de Oostenrijkers zeer kindvriendelijk. Meeste restaurants, zeker die in de Alpen, hebben een speeltuin of kinderhoekje, kleurpotloden om te tekenen etc. Ze gaan ook niet moeilijk doen als je kind eens in crisis-modus gaat.

De meeste dalen/regio's in de bergen hebben een soort lokale voordeelkaart, vaak is die inbegrepen wanneer je je accomodatie boekt. Daarmee kan je dan gratis op de liften, in het lokale zwembad etc. Wel opletten: meeste liften gaan van midden juni tot midden september, en soms ook niet elke dag. Periode ervoor en erna is heel erg 'off season' in de bergen en val je tussen het winterseizoen en zomerseizoen in. Midden september hebben wij ook al sneeuw gehad, zelfs in het dal.
Als je graag wandelt heb je eindeloze opties. Als je minder graag wandelt kan je met de lift naar boven, kleine wandeling doen, beetje op het terras van de berghut zitten etc. Maar onderschat 5-jarigen niet, op die leeftijd was ik al urenlang aan het wandelen in de bergen. Die klein mannekes hebben eindeloos energie.
Vele dorpen hebben hun eigen hallenbad/zwembad. Vaak overdekt wat dan een goed alternatief is moest je eens een dag slecht weer hebben.
En the obvious: het weer in de bergen kan zeer verraderlijk zijn. Check de voorspellingen, neem geen risico's met kinderen. Als ze kans op onweer geven in de namiddag, zorg dan dat je in het dal zit tegen de namiddag en niet op de berg.

Zell am see is trouwens, de laatste keer dat ik er was, een zeer mondain oord geworden, vol met rijke Arabieren en hun vrouwen in nikab. Zeker niet de goedkoopste plek om te verblijven. Heel andere vibe dan begin jaren '90 toen ik er als kind ben geweest.

Voor Duitsland: schone en ietwat minder bekende steden die plusmin op de weg en halfweg liggen: Heidelberg, Rothenburg ob den tauer (deel van die romantische strasse dus wel toeristisch, maar prachtig stadje), Ulm.

Wel heel ander type reizen natuurlijk, berg vs stad.

Als je de combinatie wil doen dan kan je (buurt van) Salzburg overwegen. Mooie stad en je zit direct in de bergen. In de buurt heb je een aantal klammen (zeg maar kloven. Lammerklamm bijvoorbeeld), zoutmijnen (salzwelten) of grotten (Eisriesenwelt). Ik heb die vroeger allemaal bezocht, toen nog geen kinderen dus niet echt gelet op de doenbaarheid met een 5-jarige, maar dat zal je online wel kunnen terugvinden.
Verder zijn de Oostenrijkers zeer kindvriendelijk. Meeste restaurants, zeker die in de Alpen, hebben een speeltuin of kinderhoekje, kleurpotloden om te tekenen etc. Ze gaan ook niet moeilijk doen als je kind eens in crisis-modus gaat.

De meeste dalen/regio's in de bergen hebben een soort lokale voordeelkaart, vaak is die inbegrepen wanneer je je accomodatie boekt. Daarmee kan je dan gratis op de liften, in het lokale zwembad etc. Wel opletten: meeste liften gaan van midden juni tot midden september, en soms ook niet elke dag. Periode ervoor en erna is heel erg 'off season' in de bergen en val je tussen het winterseizoen en zomerseizoen in. Midden september hebben wij ook al sneeuw gehad, zelfs in het dal.
Als je graag wandelt heb je eindeloze opties. Als je minder graag wandelt kan je met de lift naar boven, kleine wandeling doen, beetje op het terras van de berghut zitten etc. Maar onderschat 5-jarigen niet, op die leeftijd was ik al urenlang aan het wandelen in de bergen. Die klein mannekes hebben eindeloos energie.
Vele dorpen hebben hun eigen hallenbad/zwembad. Vaak overdekt wat dan een goed alternatief is moest je eens een dag slecht weer hebben.
En the obvious: het weer in de bergen kan zeer verraderlijk zijn. Check de voorspellingen, neem geen risico's met kinderen. Als ze kans op onweer geven in de namiddag, zorg dan dat je in het dal zit tegen de namiddag en niet op de berg.

Zell am see is trouwens, de laatste keer dat ik er was, een zeer mondain oord geworden, vol met rijke Arabieren en hun vrouwen in nikab. Zeker niet de goedkoopste plek om te verblijven. Heel andere vibe dan begin jaren '90 toen ik er als kind ben geweest.

Voor Duitsland: schone en ietwat minder bekende steden die plusmin op de weg en halfweg liggen: Heidelberg, Rothenburg ob den tauer (deel van die romantische strasse dus wel toeristisch, maar prachtig stadje), Ulm.
Merci voor de duidelijke feedback! Ga ik rekening mee houden

Wij zijn jaren geleden naar Ehrwald geweest (zomer 2019). Dat was goed meegevallen en zijn aan 't denken om daar terug heen te gaan deze zomer, maar die hotels daar zijn echt wel pokkeduur geworden. :oops:

Merci voor de duidelijke feedback! Ga ik rekening mee houden

You're welcome. Deze zomer zal ik voor ongeveer de twintigste keer naar Oostenrijk gaan, steeds zomervakanties, dus ik kan het wel aanraden.

Hier ook aan't zien nr Oostenrijk. Regio rond Inssbruck was ons eerste gedacht.

'Regio rond' is ok maar ik zou Inssbruck zelf overslaan. Is gewoon een industriestad waar weinig te zien is.
Afhankelijk van waar je zit kan je een daguitstap (ofwel via de Timmelsjoch hochalpenstrasse ofwel via de Brenner) naar Bolzano doen. Daar is het archeologisch museum van de Alpen, ook wel bekend als het Otzi-museum. Absolute aanrader!

Wij zouden ook naar Oostenrijk rijden, met een tussenstop in Duitsland.
Enige tips met een kind van bijna 5 dan?

Is zo een streek die ik altijd blijkbaar beetje vergeten ben, dus totaal geen ervaring
Wij zijn vorige zomer in Augustus naar de streek Wilder Kaiser (appartementje in Ellmau) geweest. Had vrij veel over opgezocht op voorhand, en naar wat ik online vond was dit een goeie regio met jonge kinderen, waar veel van de berg-speelpleinen op voorzien waren. We waren er met kinderen van 4 en 6 en was zeker de moeite. Met kaart om de skiliften van SkiWelt te gebruiken veel kunnen doen. Weer viel van ons wel dik tegen, een goeie week elke dag regen gehad, maar dat zal allicht nu wel niet elk jaar het geval zijn.

Wij zijn vorige zomer in Augustus naar de streek Wilder Kaiser (appartementje in Ellmau) geweest. Had vrij veel over opgezocht op voorhand, en naar wat ik online vond was dit een goeie regio met jonge kinderen, waar veel van de berg-speelpleinen op voorzien waren. We waren er met kinderen van 4 en 6 en was zeker de moeite. Met kaart om de skiliften van SkiWelt te gebruiken veel kunnen doen. Weer viel van ons wel dik tegen, een goeie week elke dag regen gehad, maar dat zal allicht nu wel niet elk jaar het geval zijn.
Ja het weer heb ik ook wel wat schrik van, de hele week in de regen zitten heb ik niet veel zin in.
Merci voor de tips! Hebben jullie die knikkerbanen ook gedaan, of is dat een volledig andere regio?

Laatst bewerkt:
Ja het weer heb ik ook wel wat schrik van, de hele week in de regen zitten heb ik niet veel zin in.
Merci voor de tips! Hebben jullie die knikkerbanen ook gedaan, of is dat een volledig andere regio?

Van die knikkerbanen heb je daar alleszins ook quasi op elk van die berg-speelpleinen.

iemand die weet of de ski liften open zouden zijn eerste week van november?

wij gaan 1 dag in seefeld in tirol zitten, zou wel de max zijn om eens die bergtoppen te doen

iemand die weet of de ski liften open zouden zijn eerste week van november?

wij gaan 1 dag in seefeld in tirol zitten, zou wel de max zijn om eens die bergtoppen te doen

Ik vrees ervoor. Begin november is echt wel tussen het zomerseizoen en winterseizoen. In die periode bereiden ze zich voor op de sneeuw en doen ze nog onderhoud van hun liften.

Daarnaast, om nu in november boven op een. Berg te zitten... zo hard zou ik daar niet naar uitkijken 😄

Als je het skigebied opzoekt zul je het wel rap te weten komen.

Ben aan het overwegen om met de auto eens naar Slovenië te gaan deze zomer. Waar een leuke tussenstop in Oostenrijk? Voor 1 dag. Of is dat te dicht al bij Slovenie en beter ergens in Duitsland stoppen ? Of via Italie rijden ?

Terug
Bovenaan