cege
Well-known member
Zonet reclame gekregen van CM. We vallen vanaf nu blijkbaar ook in de doelgroep, dus dit even oprakelen voor een wintervakantie
De kleine kournikova zal tegen dan tussen 7 à 9 maand zijn.
Hoe zit dat met die kinderopvangers voor jonge kinderen? Zijn dat 16-jarige pubers die daar zijn om een centje bij te verdienen en als niemand kijkt wat flessen passoa zitten te zuipen?![]()
Dat hangt er beetje van af van welke periode. In de schoolvakanties zit dat daar vol met leraars die gratis reizen willen. 1 week werken = 1 week gratis skien. In de zomervakantie zijn er daar baaaaaakken 50+ moedertjes die voor die kinderen zorgen, aangevuld met wat jonger volk.
In de Oekie skireis (dus buiten de school vakantie) is dat een combi van oudere volwassenen en wat 18+ babysit achtig volk. Soms aangevuld met 1 of 2 16 jarigen uit de richtingen verzorging. Maar er is altijd heel veel volk om er op te passen, zeker bij die kleinere. Waar het in de creche 1/7 1/8 is, is dat bij die kleintjes bij Intersoc gemakkelijk 1/2 1/3. En zoals gezegd altijd volwassenen kinderbegeleiders erbij. Dus eigenlijk is dat een echte creche met wat extra volk erbij.
Wat zijn zowat de pro en contra's voor Zinal/Leysin/Bad Hofgastein/Valmeinier?
De hotels zijn allemaal OK. Niet luxues, niet crappy. Eten is OK. Niet luxueus, niet crappy. Wel telkens buffet met warm eten 2x per dag. Dus heel relaxed als je kinders hebt.
Zinal:
+ Kort om te rijden, lift helemaal naar boven op 100m van hotel, hotel is 10m van winkelstraat, skien zekerheid door de hoogte. Ideaal om te leren skien. Kunt gemakkelijk tot het hotel skien.
- Zinal is klein en buiten het hotel en die ene straat is er niks. Je kan wel naar het dorp ernaast (Grimentz) of beetje verder in de vallei (St Luc), maar dat is 20-30min met de auto. Voor de winter kan de sneeuw "lastig" zijn. Er ligt altijd een berg sneeuw in de vallei, dus eventjes een korte wandeling of zo is telkens door sneeuw.
Leysin:
+ Ongeveer even dicht als Zinal. Groter dorp, dus meer te doen. Lager gelegen, dus meer wandelingen in sneeuwvrij/beetje sneeuw. Vorig jaar heb ik met de kinderen elke middag gewoon op een speeltuin gespeeld/gewandeld door een bos/buiten gespeeld
- Lift is beetje verder, dus 10min te voet of met de bus. Beetje lager, dus minder ski zekerheid. Tot hotel skien soms moeilijker als er weinig sneeuw is.
BHG:
+ Beetje combi van zinal en leysin. Hotel ligt in de stad en die stad is redelijk groot/luxueus. Er is een sauna/tropisch zwembad complex, cinema, allerlei winkels...
- Heel ver rijden, hotel eindje van de liften.
Valmeinier: Nog niet geweest, wel van vrienden gehoord dat het hotel op de piste ligt, dus dat is handig.
Waren er nog die bv. voor Zinal het vliegtuig namen naar Geneve vanuit BRU? (ik haat lang rijden en vind vliegtuigreizen super chill)
Wij gaan altijd met de auto. Ik denk dat je met kinders en vliegtuig ongeveer evenlang onderweg zult zijn. Met die fuckers moet je overal zoveel buffer inbouwen dat je gejost bent. En dan nog een huurauto regelen, een stoel in die auto hebben, dat moet passen... Ik verkies wel mijn auto die ik ken met alles wat ik nodig heb erin. Bon, ik heb 3 kinders, no way dat ik een vlieger pak met 3 peuters
We vertrekken altijd rond 4h s morgens en tegen dat die goed wakker zijn ben je al halverwege. Dan is het Disney to the rescue. Op een random pis of kakaccident na, zijn die ritten al altijd relatief vlot verlopen.Je kan echt gewoon 3-4-5 uur zelf bergwandelingen gaan doen en de kleine daar laten?
Yep. In de zomer zijn we soms van 8h tot 17h weg. En de kinders zitten in de opvang en dan gaan ze ook zelf wandelingetjes doen of spelletjes spelen. Op andere dagen nemen we ze mee op wandelingen/uitstappen...
Best wel checken per periode. Soms is er enkel opvang 's morgens of 's middags. Soms moet je ze over de middag zelf eten geven.
Zijn mensen daar sociaal of is dat vooral elk voor zich, met wat marginaliteit aan het buffet? Ik las iets over 'chiro- en reftersfeer'?
Zeker in de Family of Oekkie weken zijn dat allemaal koppels met 2 of 3 kinderen. Dat is sociaal geen marginaliteit. De skireizen zijn gemakkelijk 3000-4000 euro voor jonge gezinnen. Daar kom je niet veel marginalen tegen. En "Chiro sfeer". Ja, het is Intersoc en geen ClubMed. Vorig jaar zaten wij in Leysin en daar was misschien 30-40 gezinnen die week. Na een week ken je de helft van die gezinnen en kinders.
Zoals anderen al vermeld hebben, daar zitten veel kinders samen. Als je kind daar een attackske krijgt of zijn eten in het rond smijt, zie je 20 koppels begrijpend kijken. Met wat chance komen ze de vuiligheid mee opruimen. Eigenlijk is alles voorzien op ouders en zit je daar met gelijkgestemden. Er zijn eetpotjes, er is een microgolf, er is kinder buffet met aangepast eten, kinder bestek, een clown elke avond om 18h (met wat chance kun je ze daar dumpen en 15 min op je gemak eten), ... Allemaal kleine dingen die je leven een beetje aangenaam maken.

Niet meteen mijn ding.
. Ja, in het begin is dat wat scary, maar een normale gezonde baby zonder onderliggende aandoeningen die is ziek/niet ziek/ziek/niet ziek. Is kwestie van op voorhand goed af te spreken wie wat doet wanneer als er iets gebeurt.