Op reis met kinderen

Alles hangt van kind tot kind af, maar ik denk wel dat je er vaak als ouders meer invloed op hebt dan je denkt. Als je zelf op voorhand al een spel maakt van iets en er stress door hebt gaat dat kind ook anders reageren he. Probeer gewoon al eens een weekendje Ardennen te doen als je je daar beter bij voelt.

Wat ik wil zeggen is dat de wereld niet stopt met draaien voor jezelf als man of vrouw, ja je bent ook mama of papa maar je bent ook nog altijd je eigen persoon en een koppel, ook op reis gaan kan daar een deel van zijn en hoeft niet plots te stoppen of enkel nog een Center Parcs of camping met entertainment te zijn.

Mijn kinderen zijn van 2016 en 2018. Dit lijstje is in grote lijnen wat wij als gezin al ondernomen hebben qua reizen.

2016: Provence
2017: Engeland en Schotland
2018: weekje Ardennen
2019: Wales, Parijs
2021: Opaalkust
2022: Spanje (Roses) en stops in Frankrijk
2023: Noord-Engeland, Londen
2024: Italië en stops in Frankrijk, kamperen in Coo
Tussendoor: weekendjes Ardennen.

Ging elke trip even vlot? Nee natuurlijk niet, iedereen wordt wel eens ziek, zowel wij als de kinderen en elk kind haalt wel eens kattekwaad uit, maar aan al die reizen hebben wij toch gewoon goede herinneringen.
Persoonlijk geen fan van intersoc en dergelijke, omdat ik net als gezin op reis wil gaan dan. Wij gaan wel best nog vaak als koppel eens ergens naartoe en doen tussendoor ook wel eens een citytrip zonder de kinderen. Ik zeg expliciet, persoonlijk, ieder beslist dat voor zich hoe hij of zij het liefst reist met en zonder kinderen.
Vooral hetgeen ik ook denk. En dat op reis gaan met kinderen ook niet enkel leuk moet zijn voor kinderen maar ook voor de ouders. Als men zoals @Sylverscythe ook op reis de kerk in het midden houdt dan lijkt het me allemaal wel doenbaar. Zowel voor de kinderen als de ouders. En imo hoef je je als volwassene ook geen restaurantbezoek of weet ik veel wat te ontzeggen omdat de kindjes eens wat lastig zouden kunnen zijn voor jezelf of voor anderen. Het zijn kinderen, er zal altijd wel iets zijn en als buitenstaanders dat niet begrijpen dan hebben zij een probleem.

Een vakantie is geven en nemen. Je kan overdag perfect die ene Romeinse tempel gaan bezoeken met het bijhorend museum om in de namiddag in het zwembad te gaan plonsen met die belachelijk grote Unicornzwemband.

Vooral hetgeen ik ook denk. En dat op reis gaan met kinderen ook niet enkel leuk moet zijn voor kinderen maar ook voor de ouders. Als men zoals @Sylverscythe ook op reis de kerk in het midden houdt dan lijkt het me allemaal wel doenbaar. Zowel voor de kinderen als de ouders. En imo hoef je je als volwassene ook geen restaurantbezoek of weet ik veel wat te ontzeggen omdat de kindjes eens wat lastig zouden kunnen zijn voor jezelf of voor anderen. Het zijn kinderen, er zal altijd wel iets zijn en als buitenstaanders dat niet begrijpen dan hebben zij een probleem.

Een vakantie is geven en nemen. Je kan overdag perfect die ene Romeinse tempel gaan bezoeken met het bijhorend museum om in de namiddag in het zwembad te gaan plonsen met die belachelijk grote Unicornzwemband.
Deze 2 posts, helemaal. Wij zijn in Italië naar Siena gereden, hebben daar wat rondgewandeld, een ijsje gegeten, wat sightseeing gedaan, iets gegeten, naar ons huisje gereden en het zwembad ingesprongen. De kinderen appreciëren ondertussen die cultuur ook wel, mede omdat mijn vrouw er altijd gepassioneerd over kan babbelen en wij appreciëren zelf die ongedwongenheid en de afwisseling.

Altijd, maar dan ook altijd een rugzakje met kleurboeken, kleurtjes, leesboekje en een stickerboek in de auto leggen. En ik ga niet onnozel doen, ook een tablet gaat mee, soms wordt die gebruikt, soms niet.

Persoonlijk geen fan van intersoc en dergelijke, omdat ik net als gezin op reis wil gaan dan.
Is misschien ook wel een misvatting die gecreëerd wordt maar Intersoc reizen zijn ook de moeite zonder gebruik te maken van de opvang. Er zijn veel gezinnen die weinig gebruik maken van de opvang en die het leuk vinden om (begeleid) wandelingen te maken met de kinderen. Het zijn actieve vakanties met optioneel kinderanimatie. Wij hebben de opvang alleen regelmatig gebruikt tot de kinderen 2 jaar waren en daarna maar heel sporadisch eens als we een moeilijke wandeling wouden doen.

Ik begrijp de insteek en quality time voor de ouders is zeker belangrijk, maar ik heb geen kinderen op de wereld gezet om deze constant in de handen van anderen te duwen.

Is voor mij ook geen schuldgevoel afkopen, ik vind dat ook gewoon leuk om met onze dochter bezig te zijn.

Ik zoek ons gewoon een hotel met een deftig restaurant. Om 19u de dochter in bed en dan met 2 voeten onder de tafel met een goei fles wijn, meer hoeft dat voor mij momenteel niet te zijn.

Mijn ideale reis is een verre bestemming, rondtrekken en de plaatselijke cultuur/keuken leren kennen, dat zit er de eerste jaren toch niet meer in.

Ik vind de 'leutigheid' van kinderen <2y zwaar overroepen. Je moet een kat een kat noemen. Kinderen onder de 2y (en zeker onder de 1y), daar heb je gewoon weinig interactie mee en veel werk. Die kunnen niks zelf, die onthouden niks, die interageren weinig. Of die nu thuis hun dutjes doen of ergens anders, zij weten het niet. We zijn vorig jaar in Leysin gaan skien en het jaar ervoor in Zinal en het jaar daarvoor in Zinal in de zomer. In Leysin hebben ze de eerste keer zelf geskid. Van Zinal ski weten ze heel weinig. Van Zinal zomer 0,0. Daar hebben ze veel in de opvang gezeten. Ik was content dat we als koppel nog eens zelf een wandeling of klimroute konden doen en even ontzorgd werden.

Er schieten nog genoeg zorguren over dat je er als ouder zelf voor mag zorgen. En zeker als je 3 jonge kinderen hebt, er is altijd wel 1 een beetje (veel) lastig. Of drama hier, drama daar, pijntje hier, pijntje daar. Ik zeg geen nee meer tegen momenten dat iemand anders eventjes een deel van de zorg wil overnemen.

Is misschien ook wel een misvatting die gecreëerd wordt maar Intersoc reizen zijn ook de moeite zonder gebruik te maken van de opvang. Er zijn veel gezinnen die weinig gebruik maken van de opvang en die het leuk vinden om (begeleid) wandelingen te maken met de kinderen. Het zijn actieve vakanties met optioneel kinderanimatie. Wij hebben de opvang alleen regelmatig gebruikt tot de kinderen 2 jaar waren en daarna maar heel sporadisch eens als we een moeilijke wandeling wouden doen.

Ja, uiteraard. Vorig jaar in Leysin was de tweeling net 3. Dan zijn ze met de skiklas gaan skien s morgens. 's middags gingen we dan allemaal samen op de babypiste of sneeuwballen gooien of wandeling of speelplein of whatever. De baby is 1 of 2x in de opvang geweest.

Persoonlijk geen fan van intersoc en dergelijke, omdat ik net als gezin op reis wil gaan dan. Wij gaan wel best nog vaak als koppel eens ergens naartoe en doen tussendoor ook wel eens een citytrip zonder de kinderen. Ik zeg expliciet, persoonlijk, ieder beslist dat voor zich hoe hij of zij het liefst reist met en zonder kinderen.

Maar de Intersoc reizen zijn toch de ideale formule van 'ik doe wat ik wil' ? Je gaat naar de activiteiten muur en je kiest ofwel uit de 10 wandelingen met begeleiding eentje uit. Of een mountainbike tocht. Of een familie wandeling. Of een familie activiteit type 'bezoek de waterval van huppeldepup'. En dan doe je zoveel mee als je wil. En als je iets anders wil doen, dan doe je gewoon iets anders. Er is toch 0,0 verplichting op die Intersoc reizen ?

Ik ga de ene dag op wandeling met de gids (ik doe enkel de 8/10 moeilijkheid wandelingen, dus dat is met 3-4-5 man of zo) en de madam een of andere champagne dorpsverkenning whatever :laugh: kwikkers en kwakkers in de opvang. De andere dag doe ik wat plonsen in de rivier met kwik en kwak en de madam. De dag nadien ga ik een route klimmen. Dag nadien met iedereen naar een waterval kijken. Dag nadien smorgens mountainbike en kinders in de opvang en madam dag sauna met bergzicht. Ik 's middags met hen naar het zwemcomplex moeder gaan bezoeken. Insert variatie op het thema.

Ik vraag me altijd af wat dat inhoudt 'als gezin op vakantie'. Als er een buggy kind in de picture is, dan valt er niet veel 'als gezin' op vakantie te gaan. Als je 2-3 kinderen hebt, duurt het rap 5-6-7-8y voor je van de buggy af bent. Ik zie niet in hoe er alternatieven zijn aan Intersoc die betaalbaar zijn om toch nog eventjes comfortabel op reis te kunnen gaan waar iedereen iets aan heeft.

We hebben dit jaar eens geprobeerd om op een yelloh camping in Frankrijk te gaan in een glamping tent met 2 kinderen van 3.5 en een baby van 9mnd. Dat was arbeiten van 's morgens tot 's avonds en uiteindelijk kost dat (een pak) meer dan met Intersoc op reis gaan en je moet alles zelf regelen. De kinderen vonden het waarschijnlijk leuk. Ik vond het ook wel leuk. Maar met Intersoc vind ik een pak leuker en de kinderen vinden het volgens mij even leuk of nog leuker.

Ik ga mijn schoonmoeder citeren

"Een kind heeft er meer aan dat de ouders samen blijven dan dat je je schuldgevoel afkoopt tgo je kind door er altijd bij te zijn. Ga eens samen op reis en laat die kinderen hier. En zorg dat er een sauna is *awkward knipoog*"
Jouw vrouw had geklaagd tegen jouw schoonmoeder over te weinig seks? 😋

Maar de Intersoc reizen zijn toch de ideale formule van 'ik doe wat ik wil' ? Je gaat naar de activiteiten muur en je kiest ofwel uit de 10 wandelingen met begeleiding eentje uit. Of een mountainbike tocht. Of een familie wandeling. Of een familie activiteit type 'bezoek de waterval van huppeldepup'. En dan doe je zoveel mee als je wil. En als je iets anders wil doen, dan doe je gewoon iets anders. Er is toch 0,0 verplichting op die Intersoc reizen ?

Ik ga de ene dag op wandeling met de gids (ik doe enkel de 8/10 moeilijkheid wandelingen, dus dat is met 3-4-5 man of zo) en de madam een of andere champagne dorpsverkenning whatever :laugh:
Ah, er zijn een reeks gedifferentieerde activiteiten met gids voor elke dag ook nog?
Machtig.

Bestaat iets Oekkie Intersoc-achtig ook via andere organisaties? Want intersoc is vooral tijdens de schoolvakanties vermoed ik, terwijl je daar met een <2,5 jarige eigenlijk nog geen rekening mee moet houden.

Voor sport heb ik zoiets ook al gezien in het buitenland. Crossfit met kinderopvang terwijl de ouders 2 uurtjes sporten.

Laatst bewerkt:
Ah, er zijn een reeks gedifferentieerde activiteiten met gids voor elke dag ook nog?
Machtig.

Jawel, zeker.

In de winter zijn er (sneeuwschoen)wandelingen, stadswandelingen, bezoek aan wijngaard, etc.

Je kunt elke dag wel kiezen uit 2-3 wandelingen, 3 sterren, 5 sterren, 7 sterren moeilijkheid of iets gelijkaardig. Typisch een ochtend en/of namiddagwandeling of een volledige dag. Volledig met hoogteprofiel en beschrijving aan de muur. Inschrijven dag op voorhand via de computer die er staat. Krijg je er een intersoc ancien bij die met wat geluk verhalen verteld van de voorbije 50 jaar omdat hij al 3000x weken begeleiding gedaan heeft.

Naast de wandelingen, is er elke dag nog 1 of 2 andere activiteiten. Stadsbezoek, kaasmakerij, bezoek aan de zilvermijn in de buurt, ... whatever ze zin in hebben.

En als je geen zin hebt in sociaal gedrag, dan pak je een foto van de activiteit aan de muur en doe je hem een dag later of vroeger op je eentje.

En 's avonds zijn er ook elke dag dingen. Fakkelwandeling of quiz of spelletjesavond of filmavond. En voor de kinderen elke avond een clown/show om 18.00. Alles vrijblijvend uiteraard.
Bestaat iets Oekkie Intersoc-achtig ook via andere organisaties? Want intersoc is vooral tijdens de schoolvakanties vermoed ik, terwijl je daar met een <2,5 jarige eigenlijk nog geen rekening mee moet houden.

Intersoc heeft heel het jaar door ski-reizen (en ook in de andere periodes wandel reizen, vb in mei-juni kun je al naar Zinal/Leysin, september ook). De Oekkie is buiten de schoolvakanties. Dan is de focus op <6y kinders (en dan zijn er dus enkel maar kinderen 0-6). Dus kinderopvang, aparte kindermenu, skilessen voor peuters, .... Maar dus niks voor 6+.

Ga je in de schoolvakanties, dan is het "Family". Dan is er animatie en omkadering tot 18y en minder specifieke focus voor 0-6 (ik heb eigenlijk niet veel verschil gemerkt tussen oekkie en family om eerlijk te zijn behalve dat er minder volk is en het goedkoper is).

Voor sport heb ik zoiets ook al gezien in het buitenland. Crossfit met kinderopvang terwijl de ouders 2 uurtjes sporten.

Je kunt met clubmed gaan en 3x zoveel betalen :rofl: Intersoc bezit zelf hun hotels, heeft maar 30-40 man op de payroll en draait voor 95% op vrijwilligers. En nog draaien ze miljoenen verlies op hun reizen. Je kunt enkel concluderen dat je als consument van hun reizen een goeie deal hebt.

Jouw vrouw had geklaagd tegen jouw schoonmoeder over te weinig seks? 😋

Ik denk dat dat een onbestaande klacht is :rofl:

Er heeft 2y lang een tweeling in onze slaapkamer gekampeerd omdat we in ons vorige huis onvoldoende slaapkamers hadden. Dit gecombineerd met de dagelijkse klachten dat we 2-3x per nacht wakker gemaakt werden, was wsch een signaal dat er weinig actie was...

Nummer 3 was na 3 mnd naar de eigen kamer verhuisd:woohoo:

Jawel, zeker.

In de winter zijn er (sneeuwschoen)wandelingen, stadswandelingen, bezoek aan wijngaard, etc.

Je kunt elke dag wel kiezen uit 2-3 wandelingen, 3 sterren, 5 sterren, 7 sterren moeilijkheid of iets gelijkaardig. Typisch een ochtend en/of namiddagwandeling of een volledige dag. Volledig met hoogteprofiel en beschrijving aan de muur. Inschrijven dag op voorhand via de computer die er staat. Krijg je er een intersoc ancien bij die met wat geluk verhalen verteld van de voorbije 50 jaar omdat hij al 3000x weken begeleiding gedaan heeft.

Naast de wandelingen, is er elke dag nog 1 of 2 andere activiteiten. Stadsbezoek, kaasmakerij, bezoek aan de zilvermijn in de buurt, ... whatever ze zin in hebben.

En als je geen zin hebt in sociaal gedrag, dan pak je een foto van de activiteit aan de muur en doe je hem een dag later of vroeger op je eentje.

En 's avonds zijn er ook elke dag dingen. Fakkelwandeling of quiz of spelletjesavond of filmavond. En voor de kinderen elke avond een clown/show om 18.00. Alles vrijblijvend uiteraard.
Je vergeet nog de sportactiviteiten zoals de dagelijkse ochtendloop/start to run en de begeleide mountainbike/koersfiets tochten :)

Jawel, zeker.

Intersoc heeft heel het jaar door ski-reizen (en ook in de andere periodes wandel reizen, vb in mei-juni kun je al naar Zinal/Leysin, september ook). De Oekkie is buiten de schoolvakanties. Dan is de focus op <6y kinders (en dan zijn er dus enkel maar kinderen 0-6). Dus kinderopvang, aparte kindermenu, skilessen voor peuters, .... Maar dus niks voor 6+.

Ga je in de schoolvakanties, dan is het "Family". Dan is er animatie en omkadering tot 18y en minder specifieke focus voor 0-6 (ik heb eigenlijk niet veel verschil gemerkt tussen oekkie en family om eerlijk te zijn behalve dat er minder volk is en het goedkoper is).

Je kunt met clubmed gaan en 3x zoveel betalen :rofl: Intersoc bezit zelf hun hotels, heeft maar 30-40 man op de payroll en draait voor 95% op vrijwilligers. En nog draaien ze miljoenen verlies op hun reizen. Je kunt enkel concluderen dat je als consument van hun reizen een goeie deal hebt.

En het is nog niet failliet want?

Plug the hole met CM middelen.
Ja inderdaad, ik las dat vorig jaar.
Lijkt me een schoolvoorbeeld van consumentensubsidie. Daar maken we principieel graag gebruik van! 😄

Die 'Goed' winkel ook eens gebruikt. Ik begreep daar geen snars van hoe dat rendabel kon zijn.
Maar die worden ook in dit artikel vermeld en nu snap ik het, de Christelijke zuil betaalt! 🥳

Ja inderdaad, ik las dat vorig jaar.
Lijkt me een schoolvoorbeeld van consumentensubsidie. Daar maken we principieel graag gebruik van! 😄

Die 'Goed' winkel ook eens gebruikt. Ik begreep daar geen snars van hoe dat rendabel kon zijn.
Maar die worden ook in dit artikel vermeld en nu snap ik het, de Christelijke zuil betaalt! 🥳

Goed apotheken is ondertussen verkocht... aan de sossen kas... :laugh:

Ik vind de 'leutigheid' van kinderen <2y zwaar overroepen. Je moet een kat een kat noemen. Kinderen onder de 2y (en zeker onder de 1y), daar heb je gewoon weinig interactie mee en veel werk. Die kunnen niks zelf, die onthouden niks, die interageren weinig. Of die nu thuis hun dutjes doen of ergens anders, zij weten het niet. We zijn vorig jaar in Leysin gaan skien en het jaar ervoor in Zinal en het jaar daarvoor in Zinal in de zomer. In Leysin hebben ze de eerste keer zelf geskid. Van Zinal ski weten ze heel weinig. Van Zinal zomer 0,0. Daar hebben ze veel in de opvang gezeten. Ik was content dat we als koppel nog eens zelf een wandeling of klimroute konden doen en even ontzorgd werden.

Er schieten nog genoeg zorguren over dat je er als ouder zelf voor mag zorgen. En zeker als je 3 jonge kinderen hebt, er is altijd wel 1 een beetje (veel) lastig. Of drama hier, drama daar, pijntje hier, pijntje daar. Ik zeg geen nee meer tegen momenten dat iemand anders eventjes een deel van de zorg wil overnemen.

Ja, uiteraard. Vorig jaar in Leysin was de tweeling net 3. Dan zijn ze met de skiklas gaan skien s morgens. 's middags gingen we dan allemaal samen op de babypiste of sneeuwballen gooien of wandeling of speelplein of whatever. De baby is 1 of 2x in de opvang geweest.
Ik denk dat de kans zeer reëel is dat je mijn pa als berggids hebt gehad 😂 Die zit elke zomer op een 7-8 tal CM kampen als berg/wandelgids

Het liefst van al ga ik op vakantie (als ouder van een bijna 3 jarige), met grootouders vlakbij. Maar niet in hetzelfde huisje. Grootouders moeten dat zelf ook wel willen natuurlijk

Wij willen eens 4 dagen naar 'De Ardennen' gaan. Gezin bestaat uit 4 (dochter van 3 jaar, zoon van 3 weken)
Iemand suggesties van activiteiten en gebied?
Zelf geen ervaring met de streek buiten eens Han Sur Lesse gaan bezoeken

Het Domein van de Grotten van Han is wel leuk, ook een grote speeltuin aan. Het safaripark Monde Sauvage was hier ook een succes met de kleuters.

Terug
Bovenaan