Op reis met kinderen

Dit weekend eerste keer kamperen met 1 van de tweeling. Wish me luck. 8 9 3 km en 2 x kamperen.

Kind van bijna 5. In juni 8km in ardennen gedaan op 3-4h, dus zou moeten lukken.

Hopelijk weer ok.

Dit weekend eerste keer kamperen met 1 van de tweeling. Wish me luck. 8 9 3 km en 2 x kamperen.

Kind van bijna 5. In juni 8km in ardennen gedaan op 3-4h, dus zou moeten lukken.

Hopelijk weer ok.

Dat wandelen is wat je er zelf van maakt zeker?

Hier al 10km gedaan met een 6jarige.

Kamperen met tent of iets anders? Veel geluk in ieder geval.

Dat wandelen is wat je er zelf van maakt zeker?

Hier al 10km gedaan met een 6jarige.

Kamperen met tent of iets anders? Veel geluk in ieder geval.

Ok, goeie ervaring. Maar beetje te lang. Dag 1 was uiteindelijk ~ 10km. En het was pokke warm.

Zonder veel miserie op de bestemming geraakt. Om 10h30 met auto op startpunt gekomen. 10h45 vertrokken. Rond 16h waren we op de camping. Alles zelf gestapt. Onderweg veel gestopt om te rusten, drinken, ijsje eten, glijbanen. Tot 22 23h wakker in de tent...

Dag 2 uiteindelijk om 9h wakker geworden en om 9h 30 vertrokken. Was ook 10km, maar daarvan misschien maar 3 zelf gestapt. Al de rest in de nek gedragen. Daarnet spaghetti gaan eten in brasserie onderweg en ze viel bijna in slaap tijdens eten. Dan moeten rushen voor de regen en om 2h30 op de camping. Om 15h00 15 mm regen over onze kop gekregen. As we speak uit de tent, regen is aan het opklaren. Daarin zitten was niet leuk geweest... maar in de tent vond ze het wel de max. Ze ligt al meer dan een uur te rusten in de tent en wat te kleuren.

Morgen is het nog 3km naar de auto terug, dus komt wel in orde. Hopelijk raak ik nog recht morgen want een rugzak van 20kg + 15kg kind in de nek + rugzakje kind op de buik, dat is zelfs voor een volwassene vermoeiend als het maar 10 11km is... :laugh:

Eind augustus doe ik dezelfde trip met deel 2 van de tweeling. Zal alles dagje schuiven zodat ik dag 2 een de helft met de lijn bus kan doen (die rijdt niet op zondag...) en bij dag 1 een 2 tal km eraf pitsen (onderweg al wat knooppunt shortcuts opgemerkt).

But all in all topervaring. Kind is moe maar voldaan en heeft niks in het snotje dat het wat spannend geweest is met weer en vermoeidheid:<3

Wij verblijven momenteel in Oostenrijk. Ik dacht eraan om in het terugkeren een tussenstop van enkele dagen te maken in regio Elzas. Wij doen vooral een wandel vakantie in combinatie met leuke stadjes bezoeken. Goed eten en drinken, musea is helaas niet aan ons besteed, omwille van onze kleine bengel van anderhalf jaar. Dus ook een verblijf waar we hem in een aparte ruimte in zijn bed kunnen steken is belangrijk. Iemand een suggestie? Strasbourg? Mulhouse? Colmar? Of eerder een kleiner bergdorpje? West Duitsland hebben we vorig jaar al gedaan.

We zijn van deze middag terug van onze reis naar het Comomeer. Heen- en terugrit hebben we telkens in twee stukken gedeeld omdat zo'n lange rit toch wel veeleisend is en ik de autorit alleen heb gedaan.

Heenrit was via Bregenz in Oostenrijk in het JUFA-hotel. Goede locatie, niet ver van de autostrade maar ook op wandelafstand van de mooie promenade aan de Bodensee waar je een speeltuin hebt voor de kinderen, lekkere (!) ijsjes kan eten en ook wel wat keuze hebt in restaurants. Het hotel had een buffetformule voor diner, maar we zijn in een plaatselijk restaurant gaan eten.

Nadien naar Bellano aan het Comomeer gereden via Zwitserland. Vlotte rit, maar de Splügenpass is wel een pittige (maar prachtige) passage met veel haarspeldbochten én marmotten. We hebben met dit huisje via Airbnb wel een perfectie locatie gevonden: ongelofelijk uitzicht, ruim huisje, voorzien van alle gemakken, aangenaam zwembad met wederom een ongelofelijk uitzicht. Bellano is ook een aangenaam stadje: niet te toeristisch maar wel pittoresk met charmante kleine straatjes, uitstekende eet- en drinkgelegenheden en een goede uitvalsbasis om de regio te ontdekken.

Varenna en Bellagio waren véél toeristischer maar als je daar op tijd komt (niet tussen 11u en 18u) kan je daar nog relatief aangenaam vertoeven. Villa Monastero aan Varenna was zeer mooi en om 9u30 bij de opening nog redelijk rustig. Daar vlakbij heb je ook nog een klein paadje naar beneden met een charmant minihaventje. Milaan hebben we ook gedaan en is een uurtje rijden, al hebben we daar langer over gedaan omdat onze parking volzet was en het behoorlijk druk was op de baan. Daar hebben we Duomo, de Galleria Vittorio Emmanuele, Castello Sforzesco en het aangrenzende park gedaan om dan heerlijke verse pasta te eten bij Via Pasteria. Dochter is verslaafd aan pasta (en ijsjes), dus Italië is een topbestemming. Pizza at ze ooit graag, nu zit ze in een fase waarin ze het niet graag eet ...

Bewust onze planning niet te vol gestoempt, we zijn nog een tweede keer naar Varenna geweest omdat het daar zo mooi was en we er ook eens 's avonds heen wilden gaan. Soms in het huisje wat klaargemaakt, soms gaan eten in een restaurant. In de voormiddag gingen we op uitstap, na de middag was het plonsen in het zwembad. 's Avonds genieten van het zicht vanop ons terras of nog eens naar het stadje gaan.

Terugrit via Nancy, waar we verbleven in Appart Hotel Adagio Nancy. 103 euro voor een klein appartementje met twee kamers en zelfs een keukentje, spotprijs. Enige downside waren de harde matrassen. Heel aangenaam verrast door Nancy: heel mooi bewaard historisch centrum met massa's charme en flaneermogelijkheden.

Zonder problemen teruggereden naar België, maar wel iets typisch voor de routes richting België: amper stops aan de autosnelweg te vinden waar je iets kan eten. Zelfde voorgehad toen we terugreden vanuit Dijon. Pas in België hebben we iets gevonden om te kunnen eten. Jammer, want we hadden geen ontbijt bij het hotel met de intentie iets onderweg te eten.

Mijn vrouw wil volgend jaar eigenlijk gewoon terug, wat toch al teken is dat het heel goed was. Ik sta daar niet weigerachtig tegenover, want we hebben onze dieselauto nog een jaar voor ik hem moet inruilen voor een elektrisch voertuig, waardoor ik nog wel eens een lange autoreis wil doen. Maar misschien een ander stuk Italië doen (Toscane/Umbrië/Piëmonte/Le Marche/...). Of eerst een ander stuk Italië en eindigen aan het Comomeer ...

Ok, goeie ervaring. Maar beetje te lang. Dag 1 was uiteindelijk ~ 10km. En het was pokke warm.

Zonder veel miserie op de bestemming geraakt. Om 10h30 met auto op startpunt gekomen. 10h45 vertrokken. Rond 16h waren we op de camping. Alles zelf gestapt. Onderweg veel gestopt om te rusten, drinken, ijsje eten, glijbanen. Tot 22 23h wakker in de tent...

Dag 2 uiteindelijk om 9h wakker geworden en om 9h 30 vertrokken. Was ook 10km, maar daarvan misschien maar 3 zelf gestapt. Al de rest in de nek gedragen. Daarnet spaghetti gaan eten in brasserie onderweg en ze viel bijna in slaap tijdens eten. Dan moeten rushen voor de regen en om 2h30 op de camping. Om 15h00 15 mm regen over onze kop gekregen. As we speak uit de tent, regen is aan het opklaren. Daarin zitten was niet leuk geweest... maar in de tent vond ze het wel de max. Ze ligt al meer dan een uur te rusten in de tent en wat te kleuren.

Morgen is het nog 3km naar de auto terug, dus komt wel in orde. Hopelijk raak ik nog recht morgen want een rugzak van 20kg + 15kg kind in de nek + rugzakje kind op de buik, dat is zelfs voor een volwassene vermoeiend als het maar 10 11km is... :laugh:

Eind augustus doe ik dezelfde trip met deel 2 van de tweeling. Zal alles dagje schuiven zodat ik dag 2 een de helft met de lijn bus kan doen (die rijdt niet op zondag...) en bij dag 1 een 2 tal km eraf pitsen (onderweg al wat knooppunt shortcuts opgemerkt).

But all in all topervaring. Kind is moe maar voldaan en heeft niks in het snotje dat het wat spannend geweest is met weer en vermoeidheid:<3
Waar ben je juist geweest?

Niet evident, zomaar even om 16u gaan slapen om dan tegen middernacht te gaan vertrekken. Alsof uw lichaam dan zegt: oké, we gaan even uw biologische klok manueel verzetten, vriend.
Ik rij ook niet ‘s nachts, maar vorige week 1200km gereden zonder al te veel moeite. 7u15 vertrokken, om 21u45 thuis. ‘s middags gestopt bij een Burgerking, en nog 3 plaspauzes. We hadden een tas met spullen voor 1 nacht bij, mocht het nodig zijn om te overnachten (bv door druk verkeer).

Ik rij ook niet ‘s nachts, maar vorige week 1200km gereden zonder al te veel moeite. 7u15 vertrokken, om 21u45 thuis. ‘s middags gestopt bij een Burgerking, en nog 3 plaspauzes. We hadden een tas met spullen voor 1 nacht bij, mocht het nodig zijn om te overnachten (bv door druk verkeer).
Als je goed kan doorrijden en je blijft goed bij de pinken is dat allemaal goed. Het slopende vind ik de files, omleidingen of de drukke stukken waar je cruise control niet kan gebruiken en goed moet opletten. Onderweg ook best niet te zwaar eten, want daar word ik loom van.

Als je goed kan doorrijden en je blijft goed bij de pinken is dat allemaal goed. Het slopende vind ik de files, omleidingen of de drukke stukken waar je cruise control niet kan gebruiken en goed moet opletten. Onderweg ook best niet te zwaar eten, want daar word ik loom van.
Absoluut, zodra er iets voorvalt op de weg ben je gezien. Parijs is zo een heikel punt, dan heb je al ettelijke uren gereden en daar kom je dan altijd in de drukte terecht…

Absoluut, zodra er iets voorvalt op de weg ben je gezien. Parijs is zo een heikel punt, dan heb je al ettelijke uren gereden en daar kom je dan altijd in de drukte terecht…
Maar 1 keer eens langs Parijs moeten rijden en ik ben toch blij dat we daar niet vaker moeten zijn. 's Nachts rijden voorkomt die miserie wel, maar je moet dat kunnen.

Zonder problemen teruggereden naar België, maar wel iets typisch voor de routes richting België: amper stops aan de autosnelweg te vinden waar je iets kan eten. Zelfde voorgehad toen we terugreden vanuit Dijon. Pas in België hebben we iets gevonden om te kunnen eten. Jammer, want we hadden geen ontbijt bij het hotel met de intentie iets onderweg te eten.
Wij doen dat ook altijd zo, maar dan passeren we 's morgens net voor vertrek nog eens een boulangerie of een koffieshop of zo, zeker in Nancy ging je wel iets deftigs gevonden hebben! Vele malen beter dan de snelwegtroep :biglaugh:

Hier beslist om terugreis in 1 keer te doen. Gisteren om 10u s’ochtends vertrokken in Lacize (gardameer) en om half 2 ‘s nachts toegekomen thuis. 4 stops gedaan om te laden/eten.
Op het einde in maximum bereikmodus gereden omdat ik niet meer wou stoppen en 10km range tekort kwam 😅.

Verassend goed te doen nog, was weer al een paar jaar geleden om 1000+ km te doen. Kinderen hebben het ook redelijk goed verteerd, maar ze prefereren ondertussen toch ergens te stoppen.

Gewoon op het vlak van rijden vind ik snachts rijden toch echt gewoon veel aangenamer, overdag teveel file en verkeer. Volgende autovakantie de planning aanpassen zodat we een stop doen maar dat we rijden tot maximum de vroege namiddag bijvoorbeeld zodat we bij de stop ook nog iets leuk kunnen doen.

Maar 1 keer eens langs Parijs moeten rijden en ik ben toch blij dat we daar niet vaker moeten zijn. 's Nachts rijden voorkomt die miserie wel, maar je moet dat kunnen.
's nachts in Parijs kan je ook nog problemen hebben hoor. Imo is Parijs onvoorspelbaar als het op verkeer aankomt. De ene keer kan je continue 50 op de pheripherique en passeer je een kwartier later sta je voor een uur stil.v

Hier beslist om terugreis in 1 keer te doen. Gisteren om 10u s’ochtends vertrokken in Lacize (gardameer) en om half 2 ‘s nachts toegekomen thuis. 4 stops gedaan om te laden/eten.
Op het einde in maximum bereikmodus gereden omdat ik niet meer wou stoppen en 10km range tekort kwam 😅.

Verassend goed te doen nog, was weer al een paar jaar geleden om 1000+ km te doen. Kinderen hebben het ook redelijk goed verteerd, maar ze prefereren ondertussen toch ergens te stoppen.

Gewoon op het vlak van rijden vind ik snachts rijden toch echt gewoon veel aangenamer, overdag teveel file en verkeer. Volgende autovakantie de planning aanpassen zodat we een stop doen maar dat we rijden tot maximum de vroege namiddag bijvoorbeeld zodat we bij de stop ook nog iets leuk kunnen doen.
Dat is toch heel erg lang rijden, 15u30. Ik kap zo'n lange ritten liever in twee en stop dan graag op een locatie waar nog iets te zien is. Als je in tijdsgebrek zit of als je budget wil uitsparen snap ik wel dat je in één keer wil doorrijden.

Probleem is ook dat je gewoon niet op voorhand kan zeggen hoe het verkeer gaat lopen. Wij moesten 900km doen dit jaar. Ik heb dat al perfect gedaan op 1 dag, als alles vlot gaat en je gewoon door kan rijden. Maar files, oponthoud, werken, etc matten gewoon af.
Gezien mijn vrouw haar familie op 450km woont hebben we gezegd van daar te stoppen en 1 overnachting te doen. En in het terugkeren ook een aantal dagen daar te verblijven. Dat was 2 vliegen in één klap.
Achteraf bekeken was ik tevreden dat we die stop gemaakt hebben. Over de eerste 450km, die ik eerder al op 4u gedaan heb, hebben we dit keer 7,5u gedaan. Echt overal stilgestaan waar we konden stilstaan denk ik. Uiteindelijk wel tevreden over die tussenstop en ik denk dat ik volgend jaar als we weer meer dan goede 800km moeten rijden ook weer halfweg stop. Gewoon om minder opgejaagd te zijn van dit uur moeten we daar zijn en om op onvoorziene omstandigheden in te kunnen spelen.

Waar ben je juist geweest?

https://www.bivakzone.be/bivaktochten.html #15.

Er is echt 0 risk in die wandeling te doen met kinderen. Je bent continu op max paar honderd meter van huizen, je passeert om de max 1-2 km een straat met huizen, winkel, restaurantje, cafe. Ook top dat er om de ~2km wel een speel ding te vinden is. Klimrekje, palen om op te lopen, glijbaan, klein speeltuintje.

De bivakplekken zijn op max 500m van de bewoonde wereld. De eerste is 500m stappen van een woonwijk, restaurant, cafe en 1.5km van een Spar. De 2e is op 500m van een gigantische taverne.

Dus qua eten en drinken altijd safe. En qua 'what if shit hits the fan' ook altijd safe. Niet dat het bij mij een echte bekommernis was, maar bij de madam wel :laugh:. Ik heb trektochten in de Alpen gedaan waar ik 10h zonder drinken vastzat op rappelpunten die afgebroken waren of 3d in de gietende regen op een bergtop in een half lekke tent zat of nog andere goeie verhalen. Dus ik sla mijn slag wel en ik kan wel improviseren op het moment zelf. Maar toch, met kinderen is het want anders.

Maar hier is er echt 0,0 risico op farcen. Zelfs als je je voet breekt en je telefoon is plat en je eten is op en je drinken is op. Er passeert zoveel volk. Indien niet, is het letterlijk max 500m hinken/slepen naar een woonwijk. Het zal wat pijn doen, maar het zal altijd lukken. Je kind is altijd safe.

Enige wat ik wat onderschat had (wel niet echt onderschat - het was voorzien en oplossing voorhanden) is dat het 1e stuk van de 1e dag zo goed als open en bloot is (0 schaduw). En dat iets dat 8.5km met kinderen in realiteit 10-11km is wegens over en weer crossen en ander kindertoestanden. Zeker als ze dan nog op elk speeltuintje gaan.

Dag 1 valt er redelijk wat af te snijden. Je kunt rond knooppunt 322/321 gewoon ipv het lusje te doen het grote fietspad volgen. Dat lusje is niet beschut, het fietspad wel. Zal een kilometer schelen. Op het einde kom je aan een speelpleintje bij een frituur en 2 restaurantjes die 500m van de campsite liggen. Daar gaat de wandeling via een lus van ~2km naar de campsite (mooie wandeling over de Gete en door de natuur). Je kunt ook rechtstreeks naar de campsite gaan en dan ben je er op 500m. Ik zou nog eens moeten checken in de knooppunten app, maar met alle afsnijdingen is het wsch maar 5-6km ipv 8.5km.

Dag 2 is een redelijk lang stuk rechtdoor op een fietsbaan. Mooi wandelen, maar rechtdoor en lang. Veel opties om de bus te nemen in Linter en af te stappen in Zoutleeuw. Denk dat als ik met nummer 2 van de tweeling ga, dag 1 kort hou en dag 2 het lusje uit de campsite zal doen (2km), dan naar de bus halte (1km). Bus naar Zoutleeuw centrum. En dan nog 4-5km wandelen.

Dag 3 is 3.5km zo goed als rechtdoor door appel en perenboomgaarden. Dus daar valt niks af te pitsen, maar ook niet nodig. Je kunt denk ik wel een bus nemen op 200m van de campsite Vinne en naar de kerk in Budingen teruggaan, maar zal een grote lus zijn. Zelfs met trage en vermoeide stappers ben je op 1.5-2h terug. Of je smijt je kind in de nek en je bent er op 1h.

Ons stappertje is 4.5 oud en was na dag 1 volledig gedaan te hebben in de volle zon redelijk choco. Dag 2 weinig eetlust en altijd in de nek moeten dragen. Smiddags in de tent wat geslapen. Dag 3 was ze wel weer OK om te stappen maar veel langer dan die 3.5km had het niet moeten zijn (we hadden nog een extra kilometer gedaan naar een speeltuintje...). Maar op de terugrit in de auto toch van 12 tot 14h geslapen en gisteren bij de oma 3 borden frieten met kip gegeten en van 19h tot 9h geslapen. Vandaag lijkt ze wel weer tip top gerecupereerd.

Dat is toch heel erg lang rijden, 15u30. Ik kap zo'n lange ritten liever in twee en stop dan graag op een locatie waar nog iets te zien is. Als je in tijdsgebrek zit of als je budget wil uitsparen snap ik wel dat je in één keer wil doorrijden.
Ja op voorhand hadden we gezegd dat we nog wel zouden zien, maar het was dan al 17u voorbij vooraleer we in Frankrijk waren. Dan zou het eten, hotel zoeken en slapen worden dus dan dachten we kom, we rijden gewoon.

Ik doe dat ook in 1x (ik ga bijna jaarlijks naar de regio rond het Garda meer), maar vertrek wel rond 04:00-05:00 s'morgens om tijdig terug thuis te zijn.

Terug
Bovenaan