Op reis met kinderen

Ondertussen ook al eens aan het kijken voor ons groot verlof volgend jaar. Voorbije 2 jaren gingen we met Intersoc naar Flims en Zinal. Beide (en zeker Zinal) zijn supergoed meegevallen, maar aangezien we net een tweede dochter hebben gekregen, schrikt het ons een beetje af om haar volgende zomer daar in de crèche achter te laten aangezien ze tot dan toe maar weinig in contact zal geweest zijn met andere kinderen (we hebben in België maar een plaats in een crèche kunnen vastleggen vanaf september 2026 ...). Jaren voordien zijn we een drietal keer naar Sonnenpark in Willingen geweest. Zeker de moeite, maar die prijzen blijven maar stijgen: 5-15 juli, 2 volwassenen, 2 kinderen (8 & 0 jaar): 6 250 €.
Concreet dus op zoek naar een bestemming bereikbaar met de wagen (en minder dan 800 km vanuit Brussel) waar zowel wat faciliteiten voor baby's als voor kinderen van 8 jaar zijn. Verder zijn wij vooral fan van hotels, dus geen campings of vakantieparken. Iemand die de afgelopen jaren een leuke vakantie heeft gehad die aan bovenstaande "eisen"?

Wij vinden hotels juist zo lastig met kleintjes (ontbijt in hotel is duur, je bent aan tijden gebonden, je kind moet genoeg zitvlees hebben en dan voelden wij ons een soort politieagent, gewoon ergens spelen is ook lastiger in een hotel.. moesten wij voor vermaak zorgen). Wij hebben wel eens een huisje gehuurd op een camping in Frankrijk en ook regelmatig airbnb gedaan, wat beviel. Je kan ook huisruilen tijdens vakanties. Dan zit je bij een ander gezin, een huis dat ingericht is en toegericht is op kinderen. Een vriendin van me doet dat.. Ik zou het niet uitsluiten.. Hou het lekker simpel, vooral als ze klein zijn dan kunnen de ouders ook goed uitrusten (ook heel belangrijk).

Wij vinden hotels juist zo lastig met kleintjes (ontbijt in hotel is duur, je bent aan tijden gebonden, je kind moet genoeg zitvlees hebben en dan voelden wij ons een soort politieagent, gewoon ergens spelen is ook lastiger in een hotel.. moesten wij voor vermaak zorgen). Wij hebben wel eens een huisje gehuurd op een camping in Frankrijk en ook regelmatig airbnb gedaan, wat beviel. Je kan ook huisruilen tijdens vakanties. Dan zit je bij een ander gezin, een huis dat ingericht is en toegericht is op kinderen. Een vriendin van me doet dat.. Ik zou het niet uitsluiten.. Hou het lekker simpel, vooral als ze klein zijn dan kunnen de ouders ook goed uitrusten (ook heel belangrijk).
Neen, zegt me helemaal niets. Hotel zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat je niet zelf moet koken. Als je een kinderhotel kiest, dan zijn daar vaak ook veel faciliteiten voor kinderen. En dat mijn kind zich aan wat "regels" moet houden, vind ik ook geen probleem. Thuis is het hier ook niet de bedoeling om tijdens het eten rond te lopen. Beetje discipline kan geen kwaad.

Het is nog maar november, maar stilaan toch eens beginnen kijken naar een vakantiebestemming. Tot april 2027 kan ik nog gebruik maken van een dieselbedrijfswagen dus volgend jaar wellicht nog eens een autovakantie.

2023: Fréjus in Zuid-Frankrijk
2024: Gardameer in Italië
2025: Comomeer in Italië

Een derde keer Italië (Piëmonte? Toscane? Umbrië? Le Marche?) zou ik zeker niet afslaan en ik denk dat vrouw & kind daar ook geen nee tegen zouden zeggen: waanzinnig lekker eten, sympathieke Italianen en prachtige steden. Maar mogelijk eens nadenken over een tweede keer Zuid-Frankrijk (Provence?) of Noord-Spanje (San Sebastian en omstreken) of Kroatië. Een bergvakantie spreekt me zeker aan, maar dochter wordt volgend jaar zes en ik wil dat pas doen als ze wat groter is en de langere tochten mee kan doen. We hebben de voorbije twee jaar telkens wel een tussenstop in de bergen gedaan om de smaak wat te pakken te krijgen en dat deed mij heel veel deugd omdat ik verzot ben op de bergen.

Wat niet kan ontbreken: een zwembad en zomerse temperaturen.

Kans bestaat ook dat we toch nog met het vliegtuig weggaan, maar in juli/augustus naar pakweg Griekenland gaan ... ik weet niet of dat een goed idee is. Maar is de paasvakantie dan weer niet te vroeg daarvoor?

Het is nog maar november, maar stilaan toch eens beginnen kijken naar een vakantiebestemming. Tot april 2027 kan ik nog gebruik maken van een dieselbedrijfswagen dus volgend jaar wellicht nog eens een autovakantie.

2023: Fréjus in Zuid-Frankrijk
2024: Gardameer in Italië
2025: Comomeer in Italië

Een derde keer Italië (Piëmonte? Toscane? Umbrië? Le Marche?) zou ik zeker niet afslaan en ik denk dat vrouw & kind daar ook geen nee tegen zouden zeggen: waanzinnig lekker eten, sympathieke Italianen en prachtige steden. Maar mogelijk eens nadenken over een tweede keer Zuid-Frankrijk (Provence?) of Noord-Spanje (San Sebastian en omstreken) of Kroatië. Een bergvakantie spreekt me zeker aan, maar dochter wordt volgend jaar zes en ik wil dat pas doen als ze wat groter is en de langere tochten mee kan doen. We hebben de voorbije twee jaar telkens wel een tussenstop in de bergen gedaan om de smaak wat te pakken te krijgen en dat deed mij heel veel deugd omdat ik verzot ben op de bergen.

Wat niet kan ontbreken: een zwembad en zomerse temperaturen.

Kans bestaat ook dat we toch nog met het vliegtuig weggaan, maar in juli/augustus naar pakweg Griekenland gaan ... ik weet niet of dat een goed idee is. Maar is de paasvakantie dan weer niet te vroeg daarvoor?

Voor de bergen , zelf nog niet geweest maar ik zie hele goeie reacties voor Oostenrijk , ook met kleine kinderen.
Bovenaan sommige bergen staan grote speelpleinen.

Ik denk Griekenland dat het zwembadwater nog net niet warm genoeg zal zijn. in de paasvakantie (ik ben zelf allergisch aan koud water 😅)
Maar wel aangename temperaturen om rond te wandelen.
Begin van de zomer vaak last van bosbranden zeker, dus best einde vakantie dan inplannen ?

Hier ook nog twijfel met 2 kinderen (3 en 6 tegen dan).
De klassieker dat we altijd vroeger deden Zuid-Frankrijk (nice) met vliegtuig en daar dan auto huren (ofwel toch zelf naar daar rijden dat je alles kan meepakken dat je wilt).
of toch roadtripje Nederland (met vooral dingen bezoeken voor kinderen en natuur).
Enigste waar ik bang voor ben is het weer als dat heel de tijd kwakkelt.

Griekenland is zeker heel leuk maar met kleine kinderen denk ik vooral als je of een hotel met zwembad boekt of een vakantieappartement direct aan zee hebt. De Griekse wegen zijn niet gebouwd op voetgangers dus gaan zwemmen kan een hele onderneming worden.
Zelf heb ik hele leuke ervaringen in Peleponnesos, zeker als je de Griekse mythen en sagen kent (die je ook in de vorm van een voorleesboek kan krijgen), ook leerzaam en interessant. Al die connecties in het landschap met die verhalen maar ook plaatsnamen die je kan terugvinden in onze taal, was wel ontzettend leuk. Je hoeft niet naar de musea maar je kan op veel sites rondlopen dus voor kinderen zeker te doen. Grieken houden ook van kinderen.

Kroatie vond ik zelf tegenvallen. Ik vond het volk onaardig en ze spreken er weinig Engels. Wij waren met een vriendin die de taal sprak maar op eieren liep omdat ze steeds in haar moedertaal (Sloveens) terugviel en die kleine verschillen een grote irritatie opriepen, hier en daar. Het volk is weinig tolerant en ik vond ook niet hartelijk maar de keerzijde is ook dat je er weinig bemoeienissen van hebt. Maar het is er wel prachtig. Wat me bijbleef was dat de politie er rondloopt alsof ze op je tafel kunnen sch**ten zonder dat iemand het zal zien of er iets van zal zeggen. Dat bevestigde mijn beeld van een harde maatschappij. Ik denk niet dat er ooit nog kom. Had als toerist het idee dat ik blij moest zijn dat ik er mijn geld kwam afgeven maar niets moest willen en voor de rest kon ophoepelen. Zijn ze allemaal zo: nee.. maar het heeft bij ons een diepe indruk achtergelaten.

Italie is natuurlijk altijd prachtig, eten lekker, ze houden er van kinderen.. Alleen zo druk in de zomer. Je kan ook eens een schiereiland overwegen.

Hier is het zomerverlof ook net vastgelegd. Opnieuw Oostenrijk. Intentie was om hetzelfde hotel in Salzburgerland als vorig jaar te boeken, want we normaal nooit doen, maar het was zo goed bevallen. Echter was dat aanzienlijk duurder geworden :cautious: Dan liever andere streek verkennen. Nu iets duurder dan vorig jaar, maar wel een veel uitgebreidere guestcard. Ik merk wel dat zomervakanties steeds vroeger geboekt worden, oftewel bevatte mijn lijstje vooral hotels/pensions die veel terugkerend cliënteel hebben.

Hier is het zomerverlof ook net vastgelegd. Opnieuw Oostenrijk. Intentie was om hetzelfde hotel in Salzburgerland als vorig jaar te boeken, want we normaal nooit doen, maar het was zo goed bevallen. Echter was dat aanzienlijk duurder geworden :cautious: Dan liever andere streek verkennen. Nu iets duurder dan vorig jaar, maar wel een veel uitgebreidere guestcard. Ik merk wel dat zomervakanties steeds vroeger geboekt worden, oftewel bevatte mijn lijstje vooral hotels/pensions die veel terugkerend cliënteel hebben.
welk hotel is dat dan? Zijn er daar nog Nederlandstalige kindjes?

Nee, wij persoonlijk zoeken daar ook niet echt naar. Onze zoon laat zich ook niet remmen door andere talen, vorig jaar heeft hij bijna 2 uur aan een almhut gespeeld met een Duits kind. Met wat wijzen en doen geraken ze ver. Als ik wil dat er veel Belgen zijn, gaan we wel mee met Intersoc. Maar dat is dan weer veel te duur geworden voor wat het is.

Mensen die ervaring hebben met op reis gaan met (lagere school) kinderen in Ibiza?
Wat zijn aan te raden locaties om te resideren? Uiteraard hebben we geen interesse in de uitgaansbuurten :wink:

Ik had al wel iets gevonden in de buurt van San Antiono baai, al is er daar ook wel een uitgaansbuurt zo te zien.

We zouden wel een auto huren om wat rond te rijden.

Een vliegreis boeken via Eliza Was Here, is dat interessant? Dat is de prijs inclusief vlucht, auto & logies. Soms met ontbijt, soms zonder. Lijkt me wel fijn om iets kleinschaligers te nemen want zo'n massahotel met een hoop zwembaden en glijbanen zie ik niet zitten. Nog altijd in de verkennende fase, vliegen wordt Griekenland en met de auto wellicht opnieuw Italië.

Een vliegreis boeken via Eliza Was Here, is dat interessant? Dat is de prijs inclusief vlucht, auto & logies. Soms met ontbijt, soms zonder. Lijkt me wel fijn om iets kleinschaligers te nemen want zo'n massahotel met een hoop zwembaden en glijbanen zie ik niet zitten. Nog altijd in de verkennende fase, vliegen wordt Griekenland en met de auto wellicht opnieuw Italië.
1 keertje bekeken een tiental jaar geleden en heb toen 1 van hun bestemmingen zelf rechtstreeks geboekt.

Binnen een week en een half onze eerste verre reis dat niet naar familie is: Japan! 2 weken in het land van de rijzende zon. Van Tokyo, naar Kyoto en tot Hiroshima. Ik ben benieuwd. We hebben geprobeerd om zaken te vinden/plannen dat normaal ook leuk gaan zijn voor onze dochter.

Het zal ook de laatste keer zijn buiten de schoolvakanties als we met onze dochter willen gaan. 🥲

Al even gekeken om tijdens de kerstvakantie 2026 naar Zuid-Amerika te reizen... Auwch.o_O

Mij leek het gemakkelijk om vlucht, huurauto en verblijf in één keer te boeken. Minder gedoe. Alles apart boeken is dan interessanter?
Goh, ik begrijp wel dat mensen pakketreizen boeken, het is makkelijk, maar vaak wel (iets) duurder natuurlijk.
Als je alles zelf boekt ben je vaak ook wat minder gebonden aan vast aankomstdata en vluchten.

Wij willen voor de eerste keer naar Noord Spanje met de auto. Iemand suggesties? We doen sws een tussenstop in Frankrijk gezien de lange rit.
Kids van 1 jaar en 4 jaar (ofja tegen dan al 5 en 2 xD)

Wij willen voor de eerste keer naar Noord Spanje met de auto. Iemand suggesties? We doen sws een tussenstop in Frankrijk gezien de lange rit.
Kids van 1 jaar en 4 jaar (ofja tegen dan al 5 en 2 xD)
Wij hadden ook plan om naar N-Spanje te rijden (mbt zonne-eclips dit jaar daar in augustus). Kinderen van 6-8, met EV. Hebben toch voor iets anders gekozen, zien de lange rit niet zitten. Het stuk tot aan Spaanse grens, tot daar aan toe, maar dan ben je er nog lang niet. Goed bekijken dus, en zeker proberen buiten spits te gaan

Wij zijn vorig jaar naar Bilbao geweest, met 1 tussenstop in Frankrijk (ongeveer halverwege). Waren twee lange dagen reizen van ongeveer 6-7 uur. In Frankrijk wel 3 nachten verbleven.
En in Bilbao zelf nadien 5. Dus daar was 't wat op 't gemak. Nadien naar Zuid-Frankrijk doorgereden (meer centraal).

Hier aan het kijken om een kleine rondreis te doen met kindjes van 7 en 9.
We hebben maar 12 a 14 dagen de tijd dus super ver willen we niet door het verlies in reistijd.

Eerst was ik aan het kijken naar Frankrijk => Italië => Zwitserland => terug
Maar die landen hebben we allemaal al eens gedaan.

Iemand ervaring met trip richting Tsjechië en dan Praag als verste punt (of verder in Tsjechië indien de moeite.
Welke tussenstops in Duitsland en liefst voornamelijk Tsjechië zijn de moeite voor kindjes, mag beetje vanalles zijn, natuur, cultuur, sport.
En is Praag zelf doenbaar/leuk om met kinderen te doen, volgens mij is er wel genoeg te zien.

Iemand ervaring met trip richting Tsjechië en dan Praag als verste punt (of verder in Tsjechië indien de moeite.
Welke tussenstops in Duitsland en liefst voornamelijk Tsjechië zijn de moeite voor kindjes, mag beetje vanalles zijn, natuur, cultuur, sport.
En is Praag zelf doenbaar/leuk om met kinderen te doen, volgens mij is er wel genoeg te zien.
Vorig jaar met 3 kinderen Tsjechië gedaan. Eerste stop in Karlsbad voor 2 nachten. Zeer mooie stad, bekend om zijn kuuroorden.

Dan een grote week even voorbij Praag verbleven op het platteland in een huisje met een zwembad.

En geëindigd met 4 dagen Praag.

Praag was goed te doen met onze kinderen. Deftig openbaar vervoer en genoeg te zien. Eten en drinken betaalbaar genoeg.

Normaal gaan we dit jaar opnieuw, we willen graag Brno mee pikken.

Terug
Bovenaan