phate_13
Well-known member
Het begint best al simplistisch, waarbij je geloofwaardigheid sterk wordt aangetast als je denkt dat het fileprobleem niet zal verminderen onder impuls van minder wagens en minder kilometers in de wagen. Of geloof je dat elke bedrijfswagen zal vervangen worden door een andere wagen en dat mensen zonder tankkaart nog altijd evenveel kilometers zullen rijden? Of wat is je redenering hierachter?Weerlegd door wat en wie ? Mensen die er dezelfde mening op nahouden als die van jou zijn "feiten" en mensen die een andere mening zijn toegedaan is "onzin", dat is niet iets aantonen volgens mij dat is mijns inziens gewoon arrogantie.
Jij kan er misschien van overtuigd zijn dat bedrijfswagens afschaffen de belastingsdruk zal verlagen of het fileprobleem zal oplossen, ik ben ervan overtuigd dat dit niet het geval zal zijn en dat de argumenten pro hiervoor vooral zijn ingegeven door afgunst een eigenschap waar de samenleving van vandaag volledig van doorspekt is.
Dit is nochtans volledig in lijn met wat onze "intelligente" beleidsmakers voor ogen hebben met vergroening (dat wil niet zeggen dat ik die visie volg, maar het is een gegeven). Namelijk het uitfaseren van brandstofwagens en transitie naar wagenpark op elektriciteit is "groen en ecologisch". 80% van het elektrisch wagenpark in België zijn bedrijfswagens momenteel.
Het gegevens dat jij misschien "langer" met dezelfde wagen rijden "groener" vindt en een circulaire economie groener vindt dan overschakelen op elektrisch doet niet terzake, het is wat de beleidsmaker als "ecologisch en groen" heeft bestempelt dat ertoe doet hier.
Neem dus bedrijfswagens weg en de elektrische transitie valt letterlijk quasi dood momenteel. Groene doelstelling niet bereikt dus zonder bedrijfswagens.
Dat denk jij, gebaseerd op wat ?
Bij een bedrijf waar ik gewerkt heb, is opteren voor bedrijfswagen = aan bedrag bruto inleveren gelijk aan leasebedrag. Nu concreet 1000€ bruto verliezen, is in praktijk toch slechts 500€ netto of minder verliezen, dus dan is het afwegen, aankoop tweedehands en 1000€ bruto meer of toch gewoon comfort en gemak van een nieuwe leasewagen, nettoverlies is ongeveer hetzelfde.
Ook het voorbeeld dat ik hier al een paar keer heb zien passeren van onbeperkte kilometers met tankkaart ben ik persoonelijk in nog geen enkel bedrijf tegen gekomen zelf. Ik kan mijn eigen ervaring niet generaliseren, maar dus de extreme andere (quasi geen loonverlies, onbeperkte kilometers, etc) kan ook niet gegeneraliseerd worden. Waar is de objectieve data hierover te vinden (en geen steekproef op 20 ondervraagden) ?
Ha nee ? Zijn nochtans een half miljoen nieuw verkochte wagens. Met tewerkstelling eraan gekoppeld in verschillende sectoren. Tweedehandscircuit of circulair injecteert veel minder in de (groei)economie.
Belgische lonen zijn vandaag overbelast tov de andere Europese landen (veel belastingen weinig return).
Geef ons vlaktaks van 10% op arbeid zoals in Bulgarije en je kan alle voordelen in natura hier weghalen, maar België kennende is het enkel voordelen weghalen en belastingsgraad blijft dezelfde (maar past perfect in de filosofie van de afgunstigen, ik niet een ander ook niet)
Trouwens men heeft toch ook mobiliteitsbudget ingevoerd voor mensen die op minder dan 10km van het werk wonen. Dat is letterlijk 1000€ netto in de zak belastingvrij, op de wagens wordt wel nog VAA betaald + alle taksen die van toepassing zijn (accijnzen etc.)
Is toch zo in België ? Iedere werknemer die ergens boven het mediaanloon valt reeds in de 50% belastingschijf en vindt dus dat hij teveel belast wordt. Iedere werkgever vindt de loonkost te hoog. Daarom wordt er actief naar andere "legale" verloningsalternatieven gezocht.
Akkoord dat het stimuleren van elektrische wagens het wagenparkt vergroent. Echter
1. Ga je er aan voorbij dat dit nog altijd "wagenbezit" stimuleert. Groener gaan rijden, maar meer rijden, is niet persé groener.
2. Ga je er aan voorbij dat er andere mogelijkheden zijn om vergroening (of dus beter, het wegdoen van de wagen) te stimuleren.
Beweer je nu dat de bedrijfswagen geen voordeel is? Of wat bedoel je met die bruto inschatting? Als er geen voordeel is, dan zie ik het probleem niet met het af te schaffen? Als je het leasebedrag bruto moet opgeven, dan heb je toch sowieso al voordeel, aangezien je dit bruto kunt betalen ipv netto als je bv. private lease zou doen?
Over de economie : Aan wagens, en vooral het gebruik er van, zijn heel wat negatieve externaliteiten voor de economie. Best wat onderzoek van te vinden. Verder aan de sector zelf, ja, die zal er economisch gezien op achteruit gaan, maar als mensen meer netto overhouden door afschaffing, zal dit bedrag toch gewoon elders in de economie geïnvesteerd worden? "Tweedehands circuit" is toch ook gewoon economie, waarom zou dat minder zijn in groei-economie? Oftewel gaat dit naar een andere particulier of handelaar die dan weer meer geld heeft om uit te geven. Oftewel koopt men goedkoper om dan weer meer geld over te hebben voor andere zaken?
Akkoord verder dat er zeker een lastenverlaging op arbeid nodig is.