Opbrengst afschaffen bedrijfswagen

Weerlegd door wat en wie ? Mensen die er dezelfde mening op nahouden als die van jou zijn "feiten" en mensen die een andere mening zijn toegedaan is "onzin", dat is niet iets aantonen volgens mij dat is mijns inziens gewoon arrogantie.
Jij kan er misschien van overtuigd zijn dat bedrijfswagens afschaffen de belastingsdruk zal verlagen of het fileprobleem zal oplossen, ik ben ervan overtuigd dat dit niet het geval zal zijn en dat de argumenten pro hiervoor vooral zijn ingegeven door afgunst een eigenschap waar de samenleving van vandaag volledig van doorspekt is.

Dit is nochtans volledig in lijn met wat onze "intelligente" beleidsmakers voor ogen hebben met vergroening (dat wil niet zeggen dat ik die visie volg, maar het is een gegeven). Namelijk het uitfaseren van brandstofwagens en transitie naar wagenpark op elektriciteit is "groen en ecologisch". 80% van het elektrisch wagenpark in België zijn bedrijfswagens momenteel.
Het gegevens dat jij misschien "langer" met dezelfde wagen rijden "groener" vindt en een circulaire economie groener vindt dan overschakelen op elektrisch doet niet terzake, het is wat de beleidsmaker als "ecologisch en groen" heeft bestempelt dat ertoe doet hier.
Neem dus bedrijfswagens weg en de elektrische transitie valt letterlijk quasi dood momenteel. Groene doelstelling niet bereikt dus zonder bedrijfswagens.

Dat denk jij, gebaseerd op wat ?
Bij een bedrijf waar ik gewerkt heb, is opteren voor bedrijfswagen = aan bedrag bruto inleveren gelijk aan leasebedrag. Nu concreet 1000€ bruto verliezen, is in praktijk toch slechts 500€ netto of minder verliezen, dus dan is het afwegen, aankoop tweedehands en 1000€ bruto meer of toch gewoon comfort en gemak van een nieuwe leasewagen, nettoverlies is ongeveer hetzelfde.
Ook het voorbeeld dat ik hier al een paar keer heb zien passeren van onbeperkte kilometers met tankkaart ben ik persoonelijk in nog geen enkel bedrijf tegen gekomen zelf. Ik kan mijn eigen ervaring niet generaliseren, maar dus de extreme andere (quasi geen loonverlies, onbeperkte kilometers, etc) kan ook niet gegeneraliseerd worden. Waar is de objectieve data hierover te vinden (en geen steekproef op 20 ondervraagden) ?

Ha nee ? Zijn nochtans een half miljoen nieuw verkochte wagens. Met tewerkstelling eraan gekoppeld in verschillende sectoren. Tweedehandscircuit of circulair injecteert veel minder in de (groei)economie.

Belgische lonen zijn vandaag overbelast tov de andere Europese landen (veel belastingen weinig return).
Geef ons vlaktaks van 10% op arbeid zoals in Bulgarije en je kan alle voordelen in natura hier weghalen, maar België kennende is het enkel voordelen weghalen en belastingsgraad blijft dezelfde (maar past perfect in de filosofie van de afgunstigen, ik niet een ander ook niet)
Trouwens men heeft toch ook mobiliteitsbudget ingevoerd voor mensen die op minder dan 10km van het werk wonen. Dat is letterlijk 1000€ netto in de zak belastingvrij, op de wagens wordt wel nog VAA betaald + alle taksen die van toepassing zijn (accijnzen etc.)

Is toch zo in België ? Iedere werknemer die ergens boven het mediaanloon valt reeds in de 50% belastingschijf en vindt dus dat hij teveel belast wordt. Iedere werkgever vindt de loonkost te hoog. Daarom wordt er actief naar andere "legale" verloningsalternatieven gezocht.
Het begint best al simplistisch, waarbij je geloofwaardigheid sterk wordt aangetast als je denkt dat het fileprobleem niet zal verminderen onder impuls van minder wagens en minder kilometers in de wagen. Of geloof je dat elke bedrijfswagen zal vervangen worden door een andere wagen en dat mensen zonder tankkaart nog altijd evenveel kilometers zullen rijden? Of wat is je redenering hierachter?

Akkoord dat het stimuleren van elektrische wagens het wagenparkt vergroent. Echter
1. Ga je er aan voorbij dat dit nog altijd "wagenbezit" stimuleert. Groener gaan rijden, maar meer rijden, is niet persé groener.
2. Ga je er aan voorbij dat er andere mogelijkheden zijn om vergroening (of dus beter, het wegdoen van de wagen) te stimuleren.

Beweer je nu dat de bedrijfswagen geen voordeel is? Of wat bedoel je met die bruto inschatting? Als er geen voordeel is, dan zie ik het probleem niet met het af te schaffen? Als je het leasebedrag bruto moet opgeven, dan heb je toch sowieso al voordeel, aangezien je dit bruto kunt betalen ipv netto als je bv. private lease zou doen?

Over de economie : Aan wagens, en vooral het gebruik er van, zijn heel wat negatieve externaliteiten voor de economie. Best wat onderzoek van te vinden. Verder aan de sector zelf, ja, die zal er economisch gezien op achteruit gaan, maar als mensen meer netto overhouden door afschaffing, zal dit bedrag toch gewoon elders in de economie geïnvesteerd worden? "Tweedehands circuit" is toch ook gewoon economie, waarom zou dat minder zijn in groei-economie? Oftewel gaat dit naar een andere particulier of handelaar die dan weer meer geld heeft om uit te geven. Oftewel koopt men goedkoper om dan weer meer geld over te hebben voor andere zaken?

Akkoord verder dat er zeker een lastenverlaging op arbeid nodig is.

Het begint best al simplistisch, waarbij je geloofwaardigheid sterk wordt aangetast als je denkt dat het fileprobleem niet zal verminderen onder impuls van minder wagens en minder kilometers in de wagen. Of geloof je dat elke bedrijfswagen zal vervangen worden door een andere wagen en dat mensen zonder tankkaart nog altijd evenveel kilometers zullen rijden? Of wat is je redenering hierachter?
Het grootste deel van het fileprobleem is toch gewoon de ochtend- en avondspits, i.e. mensen die met de wagen naar het werk gaan? Denk je dat die zonder bedrijfswagen opeens het OV gaan nemen?

Ik vind dat altijd een betrekkelijk rare redenering. Niemand gaat voor zijn plezier in die files staan. Maar voor een hele hoop mensen is het gewoon nog altijd een snellere en betrouwbaardere manier om op hun werk te geraken dan het openbaar vervoer.

Zullen mensen zonder bedrijfswagen nog altijd evenveel kilometers rijden? Waarschijnlijk niet. Zullen ze nog altijd even veel kilometers van en naar kantoor doen? Waarschijnlijk wel.

Het grootste deel van het fileprobleem is toch gewoon de ochtend- en avondspits, i.e. mensen die met de wagen naar het werk gaan? Denk je dat die zonder bedrijfswagen opeens het OV gaan nemen?

Ik vind dat altijd een betrekkelijk rare redenering. Niemand gaat voor zijn plezier in die files staan. Maar voor een hele hoop mensen is het gewoon nog altijd een snellere en betrouwbaardere manier om op hun werk te geraken dan het openbaar vervoer.

Zullen mensen zonder bedrijfswagen nog altijd evenveel kilometers rijden? Waarschijnlijk niet. Zullen ze nog altijd even veel kilometers van en naar kantoor doen? Waarschijnlijk wel.
Gedeeltelijk toch wel? Denk jij dat er niemand plots de trein zal gaan nemen als hij niet meer met de sowieso inbegrepen wagen met tankpas naar Brussel/Antwerpen kan karren? Het zou toch enorm naïef zijn om te denken dat niemand dat gaat doen?

En dan spreken we ook nog enkel over het directe korte-termijn effect. Op de lange termijn zal er ook meer het effect zijn dat de keuze van locatie om te wonen en/of werken zal veranderen. Maar dat is natuurlijk een veel trager effect.

Sommigen zeer zeker wel. Zie je nu al, er zijn al mensen die de wagen inwisselen als er andere opties zijn in het cafetariaplan of mobiliteitsbudget en dan met OV of fiets hun woon-werkverplaatsingen doen.

En verder is het niet zo zwart-wit. Er zijn nog mogelijkheden buiten wagen/OV. Als er geen bedrijfswagen meer in het loonpakket zit, zal afstand en locatie van het werk meer doorwegen. Sommige mensen gaan dan gewoon een andere job zoeken of bepaalde werkgevers afschieten daarop.

Gedeeltelijk toch wel? Denk jij dat er niemand plots de trein zal gaan nemen als hij niet meer met de sowieso inbegrepen wagen met tankpas naar Brussel/Antwerpen kan karren? Het zou toch enorm naïef zijn om te denken dat niemand dat gaat doen?

En dan spreken we ook nog enkel over het directe korte-termijn effect. Op de lange termijn zal er ook meer het effect zijn dat de keuze van locatie om te wonen en/of werken zal veranderen. Maar dat is natuurlijk een veel trager effect.
Ik denk niet dat niemand dat gaat doen, wel dat die impact ronduit verwaarloosbaar gaat zijn. Vooral omdat het OV in België nu al zo overbelast is dat het dat extra soort druk niet aankan.

Dat langetermijneffect zal er ook niet zijn, joblocaties (en al zeker niet die waar je zo snel een bedrijfswagen krijgt) gaan niet decentraliseren. En België heeft nooit een cultuur gehad van verhuizen in functie van een job. Dat deden ze vroeger, voor de bedrijfswagen zo'n courant verschijnsel was, ook al niet terwijl de filedruk er toen ook al was.

Sommigen zeer zeker wel. Zie je nu al, er zijn al mensen die de wagen inwisselen als er andere opties zijn in het cafetariaplan of mobiliteitsbudget en dan met OV of fiets hun woon-werkverplaatsingen doen.

En verder is het niet zo zwart-wit. Er zijn nog mogelijkheden buiten wagen/OV. Als er geen bedrijfswagen meer in het loonpakket zit, zal afstand en locatie van het werk meer doorwegen. Sommige mensen gaan dan gewoon een andere job zoeken of bepaalde werkgevers afschieten daarop.
Maar da's het punt, de mensen die dat willen kunnen dat nu al. De mensen die dat niet doen, doen dat hoogstwaarschijnlijk omdat ze niet met het OV of de fiets hun woonwerkverplaatsing kunnen doen, althans niet zonder tijdsverlies.

Ik denk niet dat niemand dat gaat doen, wel dat die impact ronduit verwaarloosbaar gaat zijn. Vooral omdat het OV in België nu al zo overbelast is dat het dat extra soort druk niet aankan.

Dat langetermijneffect zal er ook niet zijn, joblocaties (en al zeker niet die waar je zo snel een bedrijfswagen krijgt) gaan niet decentraliseren. En België heeft nooit een cultuur gehad van verhuizen in functie van een job. Dat deden ze vroeger, voor de bedrijfswagen zo'n courant verschijnsel was, ook al niet terwijl de filedruk er toen ook al was.

Maar da's het punt, de mensen die dat willen kunnen dat nu al. De mensen die dat niet doen, doen dat hoogstwaarschijnlijk omdat ze niet met het OV of de fiets hun woonwerkverplaatsing kunnen doen, althans niet zonder tijdsverlies.
Hier maak je dan weer heel wat veronderstellingen die je dan wel hard mag maken.
Als de financiële situatie verandert, zal het gedrag toch ook veranderen? Jij beweert hier nu dat mensen die dat willen dat nu ook al kunnen, terwijl er letterlijk een andere financiële situatie is. Als ik gratis naar het werk kan gaan met een bepaalde optie, zal ik (quasi) altijd die optie verkiezen boven alle andere opties. Dat is toch logisch? Zelfs als er tijdsverlies is tov. alternatieven gebruikt me nu vaak de auto.

Mijn ouders gingen vroeger vaak met de fiets werken in plaats van de auto (afstand 8-15km), omdat dit met de ochtenfiles gewoon vaak sneller was dan met de auto. Zeker als je nog parkeren ed. moet gaan meetellen. En dan spreek ik over 15 jaar terug. De situatie is nu voor de auto alvast niet verbeterd en voor de fietser vaak juist wel. En toch blijven veel mensen voor de auto kiezen.

Dat verder impact verwaarloosbaar is, mag jij dan alvast gaan aantonen. Zeker wetende dat heel kleine veranderingen in volumes qua verkeer en zeer extreem effect hebben op files wanneer je dichtbij maximum capaciteit zit. (1% minder verkeer kan tot 10% minder files leiden ofzoiets.)

Ook dat dit langetermijneffect er niet zou zijn, mag je ook verder aantonen. Dat zijn van het soort verhaaltjes alsof we echt een cultuur hebben van vlees eten, terwijl dat eigenlijk iets best recent is.

Maar niet iedereen met een firmawagen heeft die optie... Hoe kom je erbij dat iedereen die het wilt het nu al zou kunnen? Cafetariaplannen of mobiliteitsbudgetten zijn maar voor een beperkt aantal werknemers beschikbaar.

Mobiliteitsbudget geeft de meeste mogelijkheden, maar is maar bij 3,2% van de werkgevers een optie:

Cafetariaplan is veel breder dan firmawagen en geeft geen alternatief voor firmawagen maar is meestal voor de aanvullende zaken. Dit is beschikbaar voor 10% van de werknemers:

Ik zie hier veel buikgevoel argumenten eerlijk gezegd.

Ik kan enkel uit eigen ervaring en mening spreken; maar met de wagen naar het werk gaan is ook gewoon een deel welvaart/gemak/luxe.
Zelfs al moet je in de file staan; ik ervaar dat niet noodzakelijk als stresserend. Ik zit rustig in mijn wagen met muziek/podcast zonder dat er andere mensen tegen mij opgepropt staan, luid staan te telefoneren met speaker of zonder headphones naar muziek luisteren. Ik moet mij niet haasten om aansluitingen te halen die dagelijks door tig aantal factoren beïnvloed worden.

Dus sorry; zelfs als ik de optie had om met het OV te gaan, ik zou nog steeds serieus twijfelen.

Full disclaimer; ik werk op 35 minuten rijden van thuis en niet in een grootstad. Dus die verkeerscluster en parkeermiserie heb ik niet.

Dus sorry; zelfs als ik de optie had om met het OV te gaan, ik zou nog steeds serieus twijfelen.
Ik spreek nergens in absoluten en spreek over sommigen, tuurlijk gaan er mensen zijn die dat gaan doen. De persoon waarop ik antwoordde sprak echter wel in absoluten...

Ik werk in Brussel, vlakbij een station. Nabijheid van een station met een rechtstreekse verbinding naar Brussel was een belangrijk criterium voor de keuze van mijn woning.

Buiten de schoolvakanties/bouwverlof ga ik met OV. Dan is het deur tot deur minder dan een uur. Gemiddeld met de wagen in de spits is het anderhalf uur... En dat is met de normale files, als er een ongeval is of een wagen in panne staat, mag je er een halfuur bijrekenen.
Tijdens de schoolvakanties/bouwverlof sta ik met de wagen deur tot deur er op 35minuten (wederom als er geen incident is).

En als firmawagens afgeschaft worden, gaat locatie veel belangrijker worden; zoals ik ook al zei. Zowel van de werkplaats maar mogelijks/hopelijk ook van de woning.

Vandaag de dag heb je wel een hoop punten waar het ver buiten de spits druk is, met filevorming tot gevolg. De spits zelf duurt ook langer en langer. Zelfs een laag aantal wagens minder kan al serieuze effecten geven bij dat soort verzadigingsfenomenen. Lijkt me echt wel over meer te gaan dan pendelen naar het werk.
Ik denk dat je toch niet kan onderschatten hoeveel mensen met een wagen gaan omdat het hen "niets" kost, zowel bij woon-werkverkeer als daarbuiten. Uiteindelijk gaat het, als je het aspect verkeer bekijkt, dan om enkele artificiële pluspunten van met de wagen gaan weg te halen om zo een herverdeling te krijgen.

je mag je punt iets duidelijker maken op P&A.
Net zoals je niet minder autos zou moeten hebben om dat file probleem op te lossen, zou je ook geen firmawagens moeten hebben om te hoge lasten te compenseren. Daarover zijn we het allemaal eens dacht ik. Dus ik trek er al heeltijd aan om na te denken om dat fiscaal systeem te verbeteren. Maar dat is utopisch werd me verteld eerder. En dus verzanden we effen aan terug in de neven kwesties.

Er wordt hier gezegd dat mensen sowieso minder de auto zullen nemen? Jullie wonen allemaal in een stad vermoed ik?
Dat gezegd zijnde, dit weekend heb ik amper 30 kilometer gereden met de salaris wagen, en volledig elektrisch dan nog. Als ik het hier goed lees had ik er beter meer gereden, en van de gratis naft verbruikt, ahja het kost me immers toch niets. Geheel ter zijde, maar ter info ; De overige kilometers heb ik dan maar met de defender afgelegd. Die trouwe ouwe diesel maakt wat rook, maar wat er niet in zit kan je niet verzadigen hé! :D

Alé, met deze literaire harakiri schrijf ik me uit deze topic, jullie geraken er toch nooit aan uit op deze manier.
Schaf het af, schaf alles maar af. Of enkel de dingen dat jullie afgeschaft willen zien.

Iedereen op de fiets. Die kan je ook fiscaal voordelig leasen.

Toeter Rinkel gerust eens in het passeren!

Het aantal auto's is toch deel van het probleem? Stel dat in een gezin beide partners een firmawagen hebben, en één wagen zouden weg doen (omruilen voor een mobiliteitsvergoeding bijvoorbeeld, en daarmee een fiets leasen), dan zouden ze toch meer zoeken naar alternatieve mogelijkheden om zich te verplaatsen? Bovendien staan de Vlaamse straten vol met geparkeerde auto's overal. Wat dus extra opstroppingen en filevorming tot gevolg heeft.
Er zijn veel gezinnen met meer dan één auto, maar dat lijkt mij toch niet altijd absoluut noodzakelijk.

De tankkaart/gratis brandstof is ook een deel van het probleem. In feite zou men enkel de kilometers van en naar het werk mogen vergoeden, maar niet de plezierritjes naar de zee. Niemand gaat met de trein naar de zee gaan wanneer ze een tankkaart hebben en de brandstof hen niets kost.

Laatst bewerkt:
Het aantal auto's is toch deel van het probleem? Stel dat in een gezin beide partners een firmawagen hebben, en één wagen zouden weg doen (omruilen voor een mobiliteitsvergoeding bijvoorbeeld, en daarmee een fiets leasen), dan zouden ze toch meer zoeken naar alternatieve mogelijkheden om zich te verplaatsen? Bovendien staan de Vlaamse straten vol met geparkeerde auto's overal. Wat dus extra opstroppingen en filevorming tot gevolg heeft.
Er zijn veel gezinnen met meer dan één auto, maar dat lijkt mij toch niet altijd absoluut noodzakelijk.

De tankkaart/gratis brandstof is ook een deel van het probleem. In feite zou men enkel de kilometers van en naar het werk mogen vergoeden, maar niet de plezierritjes naar de zee. Niemand gaat met de trein naar de zee gaan wanneer ze een tankkaart hebben en de brandstof hen niets kost.
Mijn broer is thuis van 2 bedrijfswagens naar 1 bedrijfswagen gegaan.
Wat ze nu als alternatief gebruiken, is Cambio. Daar is dus helemaal niet minder file door, want nu staan die gewoon met de Cambio op de weg.
En als je denkt dat niemand met de trein naar de zee gaat omdat de auto een bedrijfswagen is. Ik heb ook een bedrijfswagen, maar ik heb nog nooit gedacht "nu ga ik eens 2u in de file staan, want anders kost een treinticket mij meer".

Wat ze nu als alternatief gebruiken, is Cambio. Daar is dus helemaal niet minder file door, want nu staan die gewoon met de Cambio op de weg.
En als je denkt dat niemand met de trein naar de zee gaat omdat de auto een bedrijfswagen is. Ik heb ook een bedrijfswagen, maar ik heb nog nooit gedacht "nu ga ik eens 2u in de file staan, want anders kost een treinticket mij meer".
De vraag is of ge wel effectief sneller zijt met de trein/openbaar vervoer. Geen parking moeten zoeken/betalen is misschien wel een reden om voor OV te gaan. Als er deftig openbaar vervoer is tenminste om van bij jou thuis tot aan de zee te geraken.

Ok dus je hebt een anekdote over hoe iemand i.p.v. met een bedrijfswagen nu met een deelwagen in de file gaat staan en over hoe jij met de trein naar zee gaat.

Daaruit willen besluiten dat wagengebruik minder/niet stimuleren vanuit de overheid geen effect gaat hebben op het verkeer lijkt me nogal...pover?

Hier wordt toch veel zwart-wit gedacht.
Ik heb zelf een elektrische bedrijfswagen en kan alvast vertellen dat ik niet méér kilometers doe dan toen ik die niet had. Zelf rij ik zoveel mogelijk met de fiets naar het werk. De EV staat dan thuis of wordt door mijn partner gebruikt ipv de tweede benzinewagen die we hebben.

Zo zijn er trouwens redelijk wat collega's die toch met de fiets komen ipv met de bedrijfswagen. En dat is dan niet om nog een extra fietsvergoeding te incasseren, want die krijgen we niet.

Zelf zou ik geen EV kopen, is veel te duur voor mij. Zonder bedrijfswagen zouden hier gewoon 2 ice wagens de lucht verder vervuilen. Nu doet de EV de meeste kilometers, maar zoals gezegd is dat geen km meer dan vroeger. Eerder minder doordat we bewust dichter bij huis werk gezocht hebben.

Oh en openbaar vervoer is zowel voor mij als voor mijn partner een lachertje. Nochtans wonen we niet in een boerengat. Maar als je de pech hebt dat jouw huis en werk niet op een as liggen die vlot door het OV bediend wordt is daar bijna geen beginnen aan.

Hier wordt toch veel zwart-wit gedacht.
Ik heb zelf een elektrische bedrijfswagen en kan alvast vertellen dat ik niet méér kilometers doe dan toen ik die niet had. Zelf rij ik zoveel mogelijk met de fiets naar het werk. De EV staat dan thuis of wordt door mijn partner gebruikt ipv de tweede benzinewagen die we hebben.

Zo zijn er trouwens redelijk wat collega's die toch met de fiets komen ipv met de bedrijfswagen. En dat is dan niet om nog een extra fietsvergoeding te incasseren, want die krijgen we niet.

Zelf zou ik geen EV kopen, is veel te duur voor mij. Zonder bedrijfswagen zouden hier gewoon 2 ice wagens de lucht verder vervuilen. Nu doet de EV de meeste kilometers, maar zoals gezegd is dat geen km meer dan vroeger. Eerder minder doordat we bewust dichter bij huis werk gezocht hebben.

Oh en openbaar vervoer is zowel voor mij als voor mijn partner een lachertje. Nochtans wonen we niet in een boerengat. Maar als je de pech hebt dat jouw huis en werk niet op een as liggen die vlot door het OV bediend wordt is daar bijna geen beginnen aan.
We blijven in rondjes gaan hé, niemand zegt dat elke persoon plots met het OV of de fiets gaat gaan door bedrijfswagens af te schaffen. Enkel wordt met de wagen gaan zo minder gestimuleerd, wat -vermoedelijk- wel het aantal gereden kilometers/wagens op de baan zal reduceren. Het is een beetje vreemd hoe mensen hier dat niet lijken te willen aanvaarden omdat zij het misschien niet gaan doen.

Ik rij zelf met eigen wagen ook gewoon naar mijn werk, ondanks dat ik op 50 m van een treinstation woon. Ik vind het gemak van niet van 1 verbinding/u mét overstap afhankelijk te zijn de brandstofprijs + slijtagekost (die toch wel redelijk hoog zijn) waard. Dat is een persoonlijke afweging zoals bij iedereen. Moest ik echter een bedrijfswagen hebben met tankkaart viel die afweging zowat weg hé, dan moest ik met VAA rekening houden, die duidelijk voordelig is.

Dat rijden doe ik met een 2dehands ICE van 2020 die ik zowat ga oprijden, grootte van een VW Golf. Op die 5 jaar zou ik nu al aan mijn 2de bedrijfswagen zitten, mogelijk zo'n halve tank zoals nu mode is. Ecologisch, not so much.

Ok dus je hebt een anekdote over hoe iemand i.p.v. met een bedrijfswagen nu met een deelwagen in de file gaat staan en over hoe jij met de trein naar zee gaat.

Daaruit willen besluiten dat wagengebruik minder/niet stimuleren vanuit de overheid geen effect gaat hebben op het verkeer lijkt me nogal...pover?
Kijk gewoon naar wanneer de meeste files zijn:
Elke ochtend en avond bij start/einde van de werkuren.
Een paar keer per jaar als het mooi weer is richting de kust, op dagen dat NMBS zelf ook aangeeft dat ze te weinig capaciteit hebben.

Mogelijks worden auto's vooral gebruikt om naar het werk te rijden of wanneer de alternatieven niet meer werken?
En anekdotes, mijn kantoor is nu een paar maand in Antwerpen Centrum. Al mijn collega's hebben een bedrijfswagen. Wil je eens gokken hoeveel er effectief met de auto komen werken?

Kijk gewoon naar wanneer de meeste files zijn:
Elke ochtend en avond bij start/einde van de werkuren.
Een paar keer per jaar als het mooi weer is richting de kust, op dagen dat NMBS zelf ook aangeeft dat ze te weinig capaciteit hebben.

Mogelijks worden auto's vooral gebruikt om naar het werk te rijden of wanneer de alternatieven niet meer werken?
En anekdotes, mijn kantoor is nu een paar maand in Antwerpen Centrum. Al mijn collega's hebben een bedrijfswagen. Wil je eens gokken hoeveel er effectief met de auto komen werken?
Sorry maar datzelfde argument van de spits is toch gewoon enkele dagen geleden bovenaan deze pagina al eens gepasseerd?

En ja, de persoonlijke afweging kan ook doorslaan in de richting van OV als je in een stadscentrum moet zijn, is dat nieuw of bewijst dat iets?

Terug
Bovenaan