Opbrengst afschaffen bedrijfswagen

Silence

Well-known member

Als de bestuurders van bedrijfswagens de kosten van hun privéverplaatsingen zelf zouden betalen, zou dat de overheid 3 tot 6 miljard euro extra inkomsten opleveren. Dat berekende het Federaal Planbureau.

Het eerste ballonnetje opgelaten in de media, kijken hoe de bevolking reageert.

Van mij moet men niet elk voertuig afschaffen, genoeg mensen die echt hun auto nodig hebben voor het werk, maar “In geen enkel ander Europees land is het systeem zo verregaand. Bij ons is het een deel van ons loon geworden”,

Hier in Zwitserland kreeg ik daar als (ex-)Belg vragen over van Spaanse/Franse/Britse/... collega's: waarom krijgt iedereen in BE een bedrijfswagen die je à volonté prive mag gebruiken? Dat systeem houdt geen steek imo, verlaag de aanslagvoet op een brutoloon en laat mensen gewoon auto's privé kopen.

Zit natuurlijk wel achter een paywall. Zegt het artikel iets over de veronderstellingen die dan worden gemaakt, want dan moeten ze toch een theoretisch brutoloon gebruiken zonder bedrijfswagen?

Dat het systeem absurd is, lijkt me geen nieuws.

Alles hangt aan elkaar natuurlijk. De bedrijfswagen houdt afgelegen dorpen in leven (anders zou het te duur zijn om er te wonen met 2 auto's en gezin bijv).

Van mij moet men niet elk voertuig afschaffen, genoeg mensen die echt hun auto nodig hebben voor het werk, maar “In geen enkel ander Europees land is het systeem zo verregaand. Bij ons is het een deel van ons loon geworden”,
Maar het artikel gaat toch niet over bedrijfswagens afschaffen, enkel het gunstig fiscaal regime afschaffen. Dit om de zogenaamde salariswagens te raken. Als iemand echt een voertuig nodig heeft om zijn job uit te voeren, zal men die nog altijd voorzien.
Men wilt enkel afstappen van de salariswagen, waar bedrijven gewoon alle mogelijkheden zoeken om minder te betalen aan hun werknemers. En de daar gemiste inkomsten voor de overheid wilt men aanpakken.

Alles hangt aan elkaar natuurlijk. De bedrijfswagen houdt afgelegen dorpen in leven (anders zou het te duur zijn om er te wonen met 2 auto's en gezin bijv).
Dan worden die dorpen toch gewoon goedkoper? Ik vind dat een nogal absurd argument in een land dat een zakdoek groot is.

Eh, je bedoelt dan worden nog meer dorpen AirBNB-dorpen, of enkel nog ouderen die er wonen, lopen scholen leeg, etc.
Ik wist niet dat we in België daar problemen mee hadden, tenzij misschien ergens in de Ardennen ofzo. Ik vraag me ook vooral af waarom we daarvan moeten wakkerliggen. Minder nutteloze lokale besturen zeg je? Minder kosten voor de maatschappij omdat mensen in het hol van Pluto wonen?

Dit is al een aantal keer aan bod gekomen hier op het forum en leidt telkens weer tot redelijk felle discussies.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het systeem inderdaad absurd geworden is, gezien de huidige verkeersdruk en klimaatproblemen.
Maar zoals @zina90 hierboven al zegt, hangt alles aan elkaar en is het helemaal niet eenvoudig om aan te passen.

Een nieuw element is die 3 tot 6 miljard extra inkomsten. Daar zou ik de details wel eens van willen weten, want dit lijkt mij zéér overdreven. In principe zou deze problematiek ook niet geleid moeten worden door financiële overwegingen (al zal dat in de huidige context helaas wel een belangrijke rol spelen)
(Tot slot nog: de 10% rijksten zullen niet wakker liggen van het afschaffen van bedrijfswagens, de middenklasse daarentegen tref je wel.)

Ik vind dit een rare kronkel eerlijk gezegd. Ik woon zelf in zo'n afgelegen dorp en ik ben er zeker van dat er hier verhoudingsgewijs vrij weinig bedrijfswagens zijn. Je bent niet verplicht om een nagelnieuwe Audi te kiezen als je hem zelf koop he.

Ik vind dit een rare kronkel eerlijk gezegd. Ik woon zelf in zo'n afgelegen dorp en ik ben er zeker van dat er hier verhoudingsgewijs vrij weinig bedrijfswagens zijn. Je bent niet verplicht om een nagelnieuwe Audi te kiezen als je hem zelf koop he.
Je bent ook niet verplicht om aan de andere kant van het land te gaan werken. Dat argument lijkt me op te gaan voor afgelegen dorpen in grotere landen, waar effectief leegstand opduikt en dorpen leeglopen omdat de jeugd voor hun eigen toekomst naar een stad verhuist. Ondertussen vinden mensen in dit land het een gek idee om uit hun gemeente te verhuizen.

Toen ik zelf nog een bedrijfswagen had was deze heilig voor mij.

Nu ik er geen meer heb besef ik nog maar eens extra hoe zalig het is om er één te hebben. Zelf een auto hebben gaat met redelijk wat stress samen vind ik. Iedere verplaatsing die je doet voel je rechtstreeks in je portefeuille, altijd wel één of andere kost in onderhoud, nieuwe banden, ...

Het is wel wat overdreven aan het worden in België, als ik kijk met wat voor enorm dikke bakken vrienden van mij rondrijden ... En dat zijn dan nog niet eens kader functies.

Je bent ook niet verplicht om aan de andere kant van het land te gaan werken. Dat argument lijkt me op te gaan voor afgelegen dorpen in grotere landen, waar effectief leegstand opduikt en dorpen leeglopen omdat de jeugd voor hun eigen toekomst naar een stad verhuist. Ondertussen vinden mensen in dit land het een gek idee om uit hun gemeente te verhuizen.
Hoezo ondertussen? Dat is toch altijd zo geweest?
De files naar Brussel bv waren er al voor de bedrijfswagen zo populair werd...

Hoezo ondertussen? Dat is toch altijd zo geweest?
De files naar Brussel bv waren er al voor de bedrijfswagen zo populair werd...
De ondertussen was een (grammaticaal verkeerde vermoed ik) tegenstelling met wat er in andere landen gebeurt. Mijn punt is dat we dat effect hier amper hebben volgens mij omdat het land zo klein is.

Oftewel, ik zie niet waarom "afgelegen" dorpen zouden uitsterven zonder bedrijfswagens. En moest dat zo zijn, zie ik ook niet in waarom dat nu net een probleem is, maar goed.

Als de bestuurders van bedrijfswagens de kosten van hun privéverplaatsingen zelf zouden betalen, zou dat de overheid 3 tot 6 miljard euro extra inkomsten opleveren. Dat berekende het Federaal Planbureau.

Het eerste ballonnetje opgelaten in de media, kijken hoe de bevolking reageert.

Dat is natuurlijk een bij de haren getrokken redenering.

Afhankelijk van hoe je het debat wil sturen kun je over het spectrum een positie innemen die al dan niet debiel is in de ogen van wie een andere positie innneemt.

Je kunt gaan van

'ik zou geen kilometer zelf rijden als het mijn eigen auto was'

naar

'moest ik zelf een auto hebben, zou die heel wat minder fancy zijn en zou ik wat minder rijden'

tot

'ik zou exact dezelfde auto kopen en even veel rijden'

Realiteit is vermoedelijk dat bedrijfswagens afschaffen en veronderstellen dat het veel zal opbrengen een gevalletje 'reken je rijk' is. Er zijn 600k bedrijfswagens. Ik ga kort door de bocht er even van uit dat daar een pak auto's tussen zitten die geen salariswagens zijn, maar effectief voor woon-werk gebruikt worden (sales, taxidiensten, whatever). Pak dat we 450k salariswagens hebben. Aan midpoint van de 3-6mrd (4.5mrd) is dat 10000 extra inkomsten per bedrijfswagen rijder. Wie denkt dat de modale bedrijfswagen rijder ~1000 euro per maand zal ophoesten om met zijn fiscaal cadeau te rijden, heeft aan slechte drugs gezeten.

De enige reden dat er bedrijfswagens zijn, is het fiscaal regime. Schaf het regime af en de auto's verdwijnen als sneeuw voor de zon. Uiteindelijk gaan die auto's gewoon weg zijn en ga je een fractie van die 3-6mrd vangen. Ik kan je zeggen hoeveel in het gezin van cege te vangen zal zijn, 0,0. Schaf de bedrijfswagen af en ik koop wel een 2e hands VW van 10 of 15k. Dat is 1x 10k om de 5-10y, niet elk jaar 10k.

En de elektrificatie kunnen ze dan ook op hun buik schrijven. Of denken ze dat de bedrijfswagen rijders plots allemaal zelf elektrische auto's van 50k gaan kopen?

Je kan dit niet loskoppelen van een grote hervorming van de loonlasten. Het een kan niet gebeuren zonder het ander want anders zit je andermaal in de zakken van de werkende klasse. Nee, niet iedereen met een bedrijfswagen verdient 5-6000 euro per maand. Nu, het gaat hier enkel over een berekening van het Federaal Planbureau, niet over een ballonnetje dat opgelaten wordt door de politiek.

Persoonlijk vind ik het ook wel hemeltergend om dergelijke artikelen te lezen terwijl ondertussen in de politiek de oppositie er eigenhandig voor zorgt dat de beperking van werkloosheid in de tijd mogelijks niet vanaf 1 januari kan ingaan + veel mensen tot tienduizenden euro's gaan moeten bijbetalen aangezien het 6% regime voor nieuwbouw / afbraak wegvalt.

De enige reden dat er bedrijfswagens zijn, is het fiscaal regime. Schaf het regime af en de auto's verdwijnen als sneeuw voor de zon. Uiteindelijk gaan die auto's gewoon weg zijn en ga je een fractie van die 3-6mrd vangen. Ik kan je zeggen hoeveel in het gezin van cege te vangen zal zijn, 0,0. Schaf de bedrijfswagen af en ik koop wel een 2e hands VW van 10 of 15k. Dat is 1x 10k om de 5-10y, niet elk jaar 10k.

En de elektrificatie kunnen ze dan ook op hun buik schrijven. Of denken ze dat de bedrijfswagen rijders plots allemaal zelf elektrische auto's van 50k gaan kopen?
Ik vermoed dat men wel rekent op een hoger brutoloon waar dan belastingen op wordt betaald?
Verder kan je die elektrificatie ook wel anders sturen lijkt me.

Een nieuw element is die 3 tot 6 miljard extra inkomsten.
Ze gaan vooral voort op de extra lasten die WGs op het extra bruto loon zouden betalen. Ze gaan er dus in hun berekening weer vanuit dat iedereen extra bruto loon zal krijgen wat uiteraard niet het geval zal zijn.

Een optielijstje:
- Bruto geld in cafetariaplan -> niet de volledige lasten
- Een hogere CAO90 bonus -> niet de volledige lasten
- Een hogere persoonlijke bonus via warrants -> niet de volledige lasten
- ....

Ik ben dan nog geen boekhouder en ik som hier al los drie mogelijkheden op die een WG zou kunnen aanwenden om een bruto bedrag ter compensatie van de salariswagen aan een lager fiscaal regime uit te betalen...
Je ziet dat toch in alles. Er is zoveel fiscale koterij dat je de impact van maatregelen niet kan inschatten.

Zoals steeds blijf ik hameren op -> Los u probleem op (de hoge lasten) ipv zoals steeds aan symptoombestrijding te doen en dan achteraf verrast te zijn dat er een ander symptoom opduikt.

En hier nog de analyse vh planbureau zelf:

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat men wel rekent op een hoger brutoloon waar dan belastingen op wordt betaald?
Verder kan je die elektrificatie ook wel anders sturen lijkt me.

Ja, maar je denkt toch niet dat bedrijven gewoon die auto gaan afschaffen en vervangen door een evenwaardige bruto waar allerlei lasten op betaald moeten worden ? Anders waren die auto's er niet geweest.

Wat denk je nu? We pakken je auto met 750 euro leasebudget af, hier is voor iedereen 2000 bruto in de plaats ? De laatste mag het licht in Belgie uitdoen. Alle jobs *floep* naar Spanje of Roemenie.

Voor een hele horde aan de onderkant van de distributie is dat bijna een verdubbeling van het loon. Lijkt me dat - ik zeg maar iets - een consultancy bedrijf met veel juniors dat moeilijk kan absorberen...

Just an idea. Als je wil dat de bedrijfsauto's eruit gaan, moet je de fiscaliteit hervormen zodat de bedrijven ervoor kiezen a) de jobs hier te houden b) competitief te blijven en c) de auto's af te schaffen.

Gewoon iets doen wat maar 1 van de 3 dingen doet, lijkt weinig relevant...

Je kan dit niet loskoppelen van een grote hervorming van de loonlasten. Het een kan niet gebeuren zonder het ander want anders zit je andermaal in de zakken van de werkende klasse. Nee, niet iedereen met een bedrijfswagen verdient 5-6000 euro per maand. Nu, het gaat hier enkel over een berekening van het Federaal Planbureau, niet over een ballonnetje dat opgelaten wordt door de politiek.

Persoonlijk vind ik het ook wel hemeltergend om dergelijke artikelen te lezen terwijl ondertussen in de politiek de oppositie er eigenhandig voor zorgt dat de beperking van werkloosheid in de tijd mogelijks niet vanaf 1 januari kan ingaan + veel mensen tot tienduizenden euro's gaan moeten bijbetalen aangezien het 6% regime voor nieuwbouw / afbraak wegvalt.

Ik volg. Heb er zelf eentje met tankkaart en het is gewoon makkelijk. Maar het lijkt mij dat ze weer op zoek naar easy fixes en niet iets structureel. Waarom is een auto in ons land zo ingeburgerd als onderdeel van het loonpakket? Als je ondernemers en werkgevers dwingt om creatief te zijn, dan zal dat ook gebeuren.

De loonlasten zijn al torenhoog. En het is niet alsof je een netto evenwaardig alternatief zal krijgen als zo'n afschaffing er zou aankomen. Dus zoals zo vaak zal het Jan-met-de-pet zijn die het gelag betaalt.

Terug
Bovenaan