Als de bestuurders van bedrijfswagens de kosten van hun privéverplaatsingen zelf zouden betalen, zou dat de overheid 3 tot 6 miljard euro extra inkomsten opleveren. Dat berekende het Federaal Planbureau.
Het eerste ballonnetje opgelaten in de media, kijken hoe de bevolking reageert.
Van mij moet men niet elk voertuig afschaffen, genoeg mensen die echt hun auto nodig hebben voor het werk, maar “In geen enkel ander Europees land is het systeem zo verregaand. Bij ons is het een deel van ons loon geworden”,
Dat is natuurlijk een bij de haren getrokken redenering.
Afhankelijk van hoe je het debat wil sturen kun je over het spectrum een positie innemen die al dan niet debiel is in de ogen van wie een andere positie innneemt.
Je kunt gaan van
'ik zou geen kilometer zelf rijden als het mijn eigen auto was'
naar
'moest ik zelf een auto hebben, zou die heel wat minder fancy zijn en zou ik wat minder rijden'
tot
'ik zou exact dezelfde auto kopen en even veel rijden'
Realiteit is vermoedelijk dat bedrijfswagens afschaffen en veronderstellen dat het veel zal opbrengen een gevalletje 'reken je rijk' is. Er zijn 600k bedrijfswagens. Ik ga kort door de bocht er even van uit dat daar een pak auto's tussen zitten die geen salariswagens zijn, maar effectief voor woon-werk gebruikt worden (sales, taxidiensten, whatever). Pak dat we 450k salariswagens hebben. Aan midpoint van de 3-6mrd (4.5mrd) is dat 10000 extra inkomsten per bedrijfswagen rijder. Wie denkt dat de modale bedrijfswagen rijder ~1000 euro per maand zal ophoesten om met zijn fiscaal cadeau te rijden, heeft aan slechte drugs gezeten.
De enige reden dat er bedrijfswagens zijn, is het fiscaal regime. Schaf het regime af en de auto's verdwijnen als sneeuw voor de zon. Uiteindelijk gaan die auto's gewoon weg zijn en ga je een fractie van die 3-6mrd vangen. Ik kan je zeggen hoeveel in het gezin van cege te vangen zal zijn, 0,0. Schaf de bedrijfswagen af en ik koop wel een 2e hands VW van 10 of 15k. Dat is 1x 10k om de 5-10y, niet elk jaar 10k.
En de elektrificatie kunnen ze dan ook op hun buik schrijven. Of denken ze dat de bedrijfswagen rijders plots allemaal zelf elektrische auto's van 50k gaan kopen?