Opbrengst afschaffen bedrijfswagen

Ja, maar je denkt toch niet dat bedrijven gewoon die auto gaan afschaffen en vervangen door een evenwaardige bruto waar allerlei lasten op betaald moeten worden ? Anders waren die auto's er niet geweest.

Wat denk je nu? We pakken je auto met 750 euro leasebudget af, hier is voor iedereen 2000 bruto in de plaats ? De laatste mag het licht in Belgie uitdoen. Alle jobs *floep* naar Spanje of Roemenie.

Voor een hele horde aan de onderkant van de distributie is dat bijna een verdubbeling van het loon. Lijkt me dat - ik zeg maar iets - een consultancy bedrijf met veel juniors dat moeilijk kan absorberen...

Just an idea. Als je wil dat de bedrijfsauto's eruit gaan, moet je de fiscaliteit hervormen zodat de bedrijven ervoor kiezen a) de jobs hier te houden b) competitief te blijven en c) de auto's af te schaffen.

Gewoon iets doen wat maar 1 van de 3 dingen doet, lijkt weinig relevant...
Natuurlijk denk ik dat niet, daarom dat ik ook vroeg voor meer details over hoe ze aan dat bedrag kwamen. Maar ik denk niet dat ze denken dat iedereen nu zelf een nieuwe BMW, Audi, Tesla, ... gaat kopen en daar taksen op gaat betalen.

Dan worden die dorpen toch gewoon goedkoper? Ik vind dat een nogal absurd argument in een land dat een zakdoek groot is.
En toch... hoeveel mensen zouden er zijn die elke dag van aan de kust of van de uithoeken van Limburg naar Brussel over en weer pendelen? Neem die mensen hun bedrijfswagen af en dat gaat ook stoppen vermoed ik. Je mag in Brussel nog een paar honderd euro extra verdienen t.o.v. Limburg, als je naast al die tijd die je verliest ook nog elke maand €500 aan mazout opstookt gaan die mensen ook wel 2 keer beginnen nadenken. Eigenlijk zou dat ook niet slecht zijn. Het is soms echt absurd om te zien wat voor verplaatsingen mensen maken naar hun werk terwijl Vlaanderen zo dicht bebouwd is dat er eigenlijk quasi overal wel werk te vinden is.

Maar misschien kan men daar al iets aan doen zonder de bedrijfswagen af te schaffen: begin al eens met te kijken naar een (administratief eenvoudig) systeem waarmee het ongelimiteerde privé gebruik van tank-/laadkaarten aan banden wordt gelegd.

Op zich ben ik pro afschaffing alle fiscale koterijen maar in alle eerlijkheid is er één ding dat de bedrijfswagens wél goed doen: het geeft een groot deel van de actieve arbeidsbevolking een edge t.o.v. mensen die niet werken.
Als ik even mag verwijzen naar de grafiek halfweg onderstaand artikel, dan denk ik niet dat dit nu een regelrechte schande is

Ik ben all for eerlijke fiscaliteit en herverdeling zodat ook de onderkant van de sociale ladder waardig kan leven maar we moeten ook opletten dat de curve tussen 20th percentile & 80th percentile niet helemaal vlak wordt.

Zoals steeds blijf ik hameren op -> Los u probleem op (de hoge lasten) ipv zoals steeds aan symptoombestrijding te doen en dan achteraf verrast te zijn dat er een ander symptoom opduikt.
Je gaat nochtans niet eerst het één kunnen doen en dán het ander. De 2 zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar.

Je kant niet de lasten algemeen verlagen en pas daarna beginnen kijken om de koterij stelselmatig af te breken. Of je nu eerst die lasten laat dalen of niks gaat trouwens zelfs niet uitmaken. Je mag de lasten nog tot een flat 25% reduceren oid, als je het jaar nadien dan gaat zeggen: de lasten zijn véél lager, nu schaffen we die koterijen af (maaltijdcheques, bedrijfswagens, noem maar op...), het land gaat evengoed nog in brand staan.

Dat zal allemaal in 1 beweging moeten gebeuren: een koterij weg => lasten verlagen. Het probleem is dat ze geld nodig hebben en dat áls er zo'n koterij verdwijnt het grootste deel van de opbrengst daarvan gaat wegvloeien om de put te dempen.

Allemaal goed en wel, maar als ze de salariswagens afschaffen of aan volle pot belasten zodat het niet meer fiscaal interessant wordt dan wil ik wel iets in de plaats daarvoor, want anders kan ik beter gaan doppen op den duur.

Ze gaan vooral voort op de extra lasten die WGs op het extra bruto loon zouden betalen. Ze gaan er dus in hun berekening weer vanuit dat iedereen extra bruto loon zal krijgen wat uiteraard niet het geval zal zijn.

Een optielijstje:
- Bruto geld in cafetariaplan -> niet de volledige lasten
- Een hogere CAO90 bonus -> niet de volledige lasten
- Een hogere persoonlijke bonus via warrants -> niet de volledige lasten
- ....

Ik ben dan nog geen boekhouder en ik som hier al los drie mogelijkheden op die een WG zou kunnen aanwenden om een bruto bedrag ter compensatie van de salariswagen aan een lager fiscaal regime uit te betalen...
Je ziet dat toch in alles. Er is zoveel fiscale koterij dat je de impact van maatregelen niet kan inschatten.

Zoals steeds blijf ik hameren op -> Los u probleem op (de hoge lasten) ipv zoals steeds aan symptoombestrijding te doen en dan achteraf verrast te zijn dat er een ander symptoom opduikt.

En hier nog de analyse vh planbureau zelf:

Waarom doen ze die optimalisaties dan nu nog niet, dat moet dan gaan om bedrijven die nu de volle pot betalen op brutoloon en die daarmee pas gaan stoppen als de bedrijfswagen zwaarder belast wordt? Er is geen eindeloze hoeveelheid die geoptimaliseerd kan worden anders betaalde niemand nog brutoloon en het is niet omdat bedrijfswagens meer belast worden dat er plots andere fiscale mogelijkheden ontstaan.[/url]

Allemaal goed en wel, maar als ze de salariswagens afschaffen dan wil ik wel iets in de plaats daarvoor, want anders kan ik beter gaan doppen op den duur.
Dat is de dualiteit hé. Dat is niet aan de regering. Als zij het fiscaal gunstregime afschaffen, moet je werkgever maar zien hoe ze het opvangen. Zoals altijd, zie ook naar IP-regeling paar jaar geleden.

Anderzijds, die bedrijfswagens zorgen ook voor een vergroening van het wagenpark.
Veel mensen die nu met een schone bedrijfswagen rijden zullen juist gaan voor een goedkope oudere tweedehandswagen als dit wordt afgeschaft.
Ik zou persoonlijk geen 40K+ aan een nieuwe elektrische auto willen geven. Dat zou dan eerder een tweedehands benzine worden van 15K ofzo, als ik zelf een wagen zou moeten kopen.

Natuurlijk denk ik dat niet, daarom dat ik ook vroeg voor meer details over hoe ze aan dat bedrag kwamen. Maar ik denk niet dat ze denken dat iedereen nu zelf een nieuwe BMW, Audi, Tesla, ... gaat kopen en daar taksen op gaat betalen.
Als ik het de paper (link op vorige pagina) goed heb gelezen, is het net exact dat wat ze berekend hebben.
Ik vermoed dat men wel rekent op een hoger brutoloon waar dan belastingen op wordt betaald?
Verder kan je die elektrificatie ook wel anders sturen lijkt me.
En dit zit dan weer NIET in die studie (staat onder "Niet-gesimuleerde gedragseffecten").

Dus ja, de genoemde getallen zijn wat mij betreft eigenlijk waardeloos.

Alles hangt aan elkaar natuurlijk. De bedrijfswagen houdt afgelegen dorpen in leven (anders zou het te duur zijn om er te wonen met 2 auto's en gezin bijv).
Geen bedrijfswagens in noorwegen en ik woon nu verder van mijn job dan ik in belgie ooit deed..

Oh ja en veruit de koploper qua elektrische wagens.

Bedrijfswagens hebben daar dus allemaal niks met te maken.

Geen bedrijfswagens in noorwegen en ik woon nu verder van mijn job dan ik in belgie ooit deed..

Oh ja en veruit de koploper qua elektrische wagens.

Bedrijfswagens hebben daar dus allemaal niks met te maken.
Mja, maar ook niet te vergelijken natuurlijk. Noorwegen betaalt de elektrificatie met hun miljarden olieopbrengsten, die hebben we niet in België.

Mja, maar ook niet te vergelijken natuurlijk. Noorwegen betaalt de elektrificatie met hun miljarden olieopbrengsten, die hebben we niet in België.
Pak dat geld dat in de bedrijfswagens wordt gestoken en steek dat in het afschaffen van BTW up elektrische wagens onder de 40k. En kijk of er effect is. Was natuurlijk nuttiger geweest om dat 15 jaar geleden te doen maar op een bepaald moment gaat men moeten betalen voor de domme keuzes die men blijft maken.

Veel zit natuurlijk ook in de mentaliteit dat een beetje gewone werknemer verwacht met een dikke bmw of audi te rijden en nu zou dat ineens een probleem zijn als het maar een astra, golf of peugot type is.

kijk ook naar @Sneeuwstorm zijn opmerking, het moet altijd op zijn minst evenveel en liefst meer zijn met een almaar (relatief) kleiner taart. Dat gaat niet eh.

Pak dat geld dat in de bedrijfswagens wordt gestoken en steek dat in het afschaffen van BTW up elektrische wagens onder de 40k.
Dat is nu exact het verschil tussen België en Noorwegen dat ik wilde aanstippen. In België wordt er stricto-senso géén geld in bedrijfswagens gestoken door de overheid, dat geld is er ook niet. Er is alleen sprake van gemiste belastingsinkomsten, en niemand weet hoe groot die zijn.
In Noorwegen heeft men een grote spaarpot die men actief inzet voor de elektrificatie. Het is niet voor niets dat Noorwegen daarmee aan kop loopt.

gezien de huidige verkeersdruk
Vergeet niet dat er in België in de laatste 20 jaar >1.5 miljoen mensen zijn bijgekomen, terwijl het grondgebied geen cm2 is toegenomen. En laten we eerlijk zijn het openbaar vervoer is in vele gevallen geen goed alternatief. Ik heb gedurende 10 jaar naar Brussel gependeld met bus+trein, en dat is echt dramatisch. Er is simpelweg geen sikkepit progressie wat betreft de pijnpunten. Het enige dat ik heb zien veranderen is dat het stokoude materieell vervangen is door net iets minder stokoud materieel. En dan 1x jaar een aanpassing aan dienstregeling om shit proberen op te lossen en daarmee andere shit te introduceren.
en klimaatproblemen.
Is dat zo? Je zou kunnen zeggen dat het grote aandeel bedrijfswagen zorgt voor een versnelde verjonging en de laatste jaren vergroening van het wagenpark en dus net bijdraagt aan een beter klimaat

Maar ik denk niet dat ze denken dat iedereen nu zelf een nieuwe BMW, Audi, Tesla, ... gaat kopen en daar taksen op gaat betalen.
In hun analyse gaan ze er vanuit dat het aandeel EVs met slechts ~1% zou dalen. Zeer optimistisch als je het mij vraagt, maar goed, ik ben geen alwetend vat :) .

Waarom doen ze die optimalisaties dan nu nog niet, dat moet dan gaan om bedrijven die nu de volle pot betalen op brutoloon en die daarmee pas gaan stoppen als de bedrijfswagen zwaarder belast wordt?
Fiscaal zijn de opties die ik opnoemde iets zwaarder belast dan de wagen, zeker voor de werkgever.
Warrants zijn ook beperkt tot 10% (denk ik) van je bruto jaarinkomen.
CAO90 bonus is uiteraard nog minimaal belast voor de WN.

Je kant niet de lasten algemeen verlagen en pas daarna beginnen kijken om de koterij stelselmatig af te breken. Of je nu eerst die lasten laat dalen of niks gaat trouwens zelfs niet uitmaken. Je mag de lasten nog tot een flat 25% reduceren oid, als je het jaar nadien dan gaat zeggen: de lasten zijn véél lager, nu schaffen we die koterijen af (maaltijdcheques, bedrijfswagens, noem maar op...), het land gaat evengoed nog in brand staan.
Dat beweer ik ook helemaal niet. Maar nu breken ze een stuk van de koterij af en verwachten ze dat:
- iedereen netjes bruto gaat krijgen
- niemand een andere fiscale uitweg zal zoeken
Not gonna happen.

De IP rewards waren hier het schoonste voorbeeld van.
- Koterij gevonden
- Koterij geëxploiteerd
- Overheid grijpt in
- Odoo (naar verluid) moppert luid genoeg
- Systeem wordt toch niet afgeschat

Welja...

Dat is nu exact het verschil tussen België en Noorwegen dat ik wilde aanstippen. In België wordt er stricto-senso géén geld in bedrijfswagens gestoken door de overheid, dat geld is er ook niet. Er is alleen sprake van gemiste belastingsinkomsten, en niemand weet hoe groot die zijn.
In Noorwegen heeft men een grote spaarpot die men actief inzet voor de elektrificatie. Het is niet voor niets dat Noorwegen daarmee aan kop loopt.
Nee ze steken er geen geld in, ze weigeren gewoon geld te gaan halen. Op het einde van de rekening is dat hetzelfde resultaat.

En ik gebruik dan Noorwegen als voorbeeld om dat ik dat ken, maar Zweden, Denemarken, Finland, etc ook +/- geen bedrijfswagens. Daar zijn ook nog altijd jobs hoor, ook veel meer elektrische wagens dan in Belgie en daar is geen olie.

( en FYI, die spaarpot wordt met opzet maar zeer beperkt gebruikt. Mensen in Belgie leven in mijn ervaring gewoon op veel grotere voet dan mensen hier.)

Nee ze steken er geen geld in, ze weigeren gewoon geld te gaan halen. Op het einde van de rekening is dat hetzelfde resultaat.

En ik gebruik dan Noorwegen als voorbeeld om dat ik dat ken, maar Zweden, Denemarken, Finland, etc ook +/- geen bedrijfswagens. Daar zijn ook nog altijd jobs hoor, ook veel meer elektrische wagens dan in Belgie en daar is geen olie.

( en FYI, die spaarpot wordt met opzet maar zeer beperkt gebruikt. Mensen in Belgie leven in mijn ervaring gewoon op veel grotere voet dan mensen hier.)
Waarom zouden mensen in die landen een elektrische wagen kopen wanneer die veel duurder is dan een gelijkaardige diesel- of benzinewagen?

Uit milieubewustheid, of omdat het toch voordeliger moet zijn? Misschien is de elektriciteit daar al veel goedkoper dan bij ons om te beginnen, zodat je die extra kost er terug uithaalt.
Meestal zullen mensen toch voor hun eigen portemonnee kiezen, voordat ze voor het milieu kiezen. Elektriciteit is hier gewoon te duur om elektrische wagens echt interessant te maken.

Dit is al een aantal keer aan bod gekomen hier op het forum en leidt telkens weer tot redelijk felle discussies.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het systeem inderdaad absurd geworden is, gezien de huidige verkeersdruk en klimaatproblemen.
Maar zoals @zina90 hierboven al zegt, hangt alles aan elkaar en is het helemaal niet eenvoudig om aan te passen.

Een nieuw element is die 3 tot 6 miljard extra inkomsten. Daar zou ik de details wel eens van willen weten, want dit lijkt mij zéér overdreven. In principe zou deze problematiek ook niet geleid moeten worden door financiële overwegingen (al zal dat in de huidige context helaas wel een belangrijke rol spelen)
(Tot slot nog: de 10% rijksten zullen niet wakker liggen van het afschaffen van bedrijfswagens, de middenklasse daarentegen tref je wel.)

Je kan dit niet loskoppelen van een grote hervorming van de loonlasten. Het een kan niet gebeuren zonder het ander want anders zit je andermaal in de zakken van de werkende klasse. Nee, niet iedereen met een bedrijfswagen verdient 5-6000 euro per maand. Nu, het gaat hier enkel over een berekening van het Federaal Planbureau, niet over een ballonnetje dat opgelaten wordt door de politiek.

70 procent van de bedrijfswagens zit bij de twee hoogste inkomensklassen.

Oké ge zit relatief snel in die hoogste schalen (zeker hier opt forum) maar de gewone middenklasser zal er nie zo heel veel van merken omdat die er gewoon geef heeft.

Oké ge zit relatief snel in die hoogste schalen (zeker hier opt forum) maar de gewone middenklasser zal er nie zo heel veel van merken omdat die er gewoon geef heeft.
30% gaat dan over bijna 200.000 mensen. Dat zou ik toch niet wegzetten als "niet zo heel veel mensen". Misschien er eerst voor zorgen dat mensen effectief iets overhouden van eventuele opslag ipv alles richting belastingen te zien verdwijnen. Opslag tussen 3000-4000 euro brengt u netto amper iets op tegenover minder verdienen en je hebt al geen recht op mogelijke tegemoedkomingen.

Dat is gewoon zever in pakskes.

Het gemiddelde (bruto)loon van de Belgen in 2022 bedroeg 3.550 euro per maand. Het is in deze loonklasse (3.000 tot 4.000 euro) dat de meeste begunstigden van een salariswagen te vinden zijn (23,21%). Dat is pure wiskundige logica. Het lijkt er echter op dat de bedrijfswagen niet het voorrecht is van veelverdieners, zo blijkt uit een studie van SD Worx op basis van gegevens van 130.000 werknemers in de privésector tussen 2018 en 2022.

19,8% van de werknemers met dit voordeel in natura verdient namelijk tussen 2.000 en 3.000 euro bruto. En 9,32% verdient zelfs minder dan 2.000 euro (objectief gezien betekent dit dat een grote meerderheid van de werknemers in deze loonklasse geen bedrijfwagen heeft). In ieder geval verdient 52,33% van de werknemers met een bedrijfswagen minder dan 4.000 euro per maand.

Sindsdien is de bedrijfswagen voor mindere verdieners alleen nog maar toegenomen.
Ik zou bijna durven stellen dat de bedrijfswagen het onderscheid uitmaakt tussen middenklasse en de klasse eronder.

Toch moeilijk debateren als de initiele reflex altijd is 'ei, blijft van mijn auto'. Dan kun je niks veranderen...

Ik zou ook in mijn gat gebeten zijn, moesten ze mijn auto gewoon afpakken zonder compensatie. Maar daarom moet je nog niet afkomen met non-argumenten als 'ver van het werk wonen' en 'verhuis flexibiliteit' en andere nonsens. De meeste mensen hebben een prive auto om naar het werk te rijden. En voor velen is dat 50-100km ver enkele rit. Kunt wat palaveren over de afstand 30 40 50 - ik heb de getalletjes niet opgezocht. Maar ik denk dat het aantal mensen dat een job kiest ver weg als ze enkel een bedrijfswagen krijgen op 1 hand te tellen zijn.

Verder denk ik dat je je geen illusie moet maken. Belgie is koploper in elektrificatie dankzij de bedrijfswagen fiscaliteit. Schaf die af en het is gedaan van vandaag op morgen. De auto's zijn duur, de elektriciteit is duur en de infrastructuur is brak. De enige reden dat er zoveel elektrische auto's zijn, is de (bedrijfswagen)fiscaliteit.

Verder denk ik dat het onafwendbaar is om bedrijfsauto's af te schaffen of op zijn minst te hervormen. De politiek moet besparen en is niet moedig - is het nooit geweest. Het is een gemakkelijk symbool dossier. Maar ook hier zullen ze van een kale reis terugkomen en zal er niet veel gewonnen worden. De auto's gaan verdwijnen, samen met veel van de jobs die een bedrijfsauto hadden. Zolang ze de arbeidsmarkt niet flexibel maken, niet besparen in de sociale zekerheid en werken aan de competitiviteit, is het allemaal een druppel op een hete plaat.

Ik kies eieren voor mijn geld en stap volgend jaar alvast in op het 'auto inruil programma' van mijn bedrijf. Auto inruilen voor 2000 bruto erbij. Sign me up :laugh: #corporatenonsens

Vrij zinloze discussie en insteek imo - er zijn namelijk nog gigantisch veel andere zaken die hier ondertussen deel zijn van het loon of iets anders en bijgevolg ook miljarden opleveren als we ze afschaffen:
  • Bedrijfswagens
  • Pensioenen overheid
  • Groepsverzekeringen
  • Massaal aantal verlofdagen bij overheid, de extra 36 dagen in de witte sector
  • Gunstige regimes vennootschappen
En zo kan je wel nog wat doorgaan, en hoe zit het dan in de omgekeerde richting - waarom zijn de belastingen op lonen hier zoveel hoger en is de performantie van onze overheid, onderwijs een ramp in vergelijking met andere landen?

Terug
Bovenaan