cege
Well-known member
Ik snap het voordeel van die aanpak van de onderzoekers niet. Waarom zou je proberen inschatten hoe werknemers hierop gaan reageren om de impact op de kost te berekenen in plaats van gewoon de TCO voor de werkgever te nemen en die om te zetten in brutoloon. Het lijkt me meest realistische manier van doen. Want als die werknemers idd een goedkopere auto nemen, wat aannemelijk is als ze hem zelf moeten betalen, dan komt er bij werkgevers budget vrij waarmee ze talent kunnen behouden en aanwerven, en er is geen reden waarom ze dat niet meer voor dat doel zouden inzetten.
Ik kan je zeggen wat er gebeurd is sinds ze bij ons de bedrijfswagens geschrapt hebben (ruilen voor big bag of money als de lease afloopt).
1) De oudjes (zoals ik) kiezen massaal voor de zak geld
2) Na 1y hadden ze door dat de loonkost serieus gestegen is --> schrap schrap schrap posities
3) De loon banden zijn niet gecorrigeerd. De auto was het enige extra legale (en MC) dat ze hier uitdeelden (geen nettovergoedingen, geen IP, geen warranten, niks). We kunnen niemand deftig nog hiren wegens niet competitief. Enkel prut van de prut dat nergens aan de bak raakt en dat zie je aan wat je kunt binnenhalen
4) We zijn een multi-national. De expat medium levels die geen auto hadden zijn massaal naar het buitenland vertrokken toen de 'auto wortel voor de neus' verdwenen was.
Resultaat: De laatste doet het licht uit.
Dus het idee dat je bij de werkgever budget creeert is een fugazzi. Misschien dat het werkt voor de lokale bakker. Maar multinationals die globaal hiren, gaan gewoon de keuze hebben tussen bruto optrekken om de netto competitief te houden OF bruto gelijkhouden en de netto niet competitief te hebben. Keuze tussen jezelf uit de markt prijzen met lonen of jezelf uit de markt prijzen met competence. Op termijn is dat hetzelfde resultaat...