Opbrengst afschaffen bedrijfswagen

Ik kies eieren voor mijn geld en stap volgend jaar alvast in op het 'auto inruil programma' van mijn bedrijf. Auto inruilen voor 2000 bruto erbij. Sign me up :laugh: #corporatenonsens
Auto inruilen voor 2000 euro bruto zou ik ook geen enkel probleem mee hebben, in tegendeel, daar verdien doe ik mij voordeel aan. Maar zo gaat het niet verlopen voor de meesten onder ons voor wie ze de "bedrijfsauto" zouden willen afschaffen denk ik zo. Je zal al mogen tevrreden zijn indien je de TCO bruto erbij gaat krijgen denk ik.

Maar dan zijn er toch ook mensen die zelde grootorde netto "mobliteitsbudget" krijgen die ook onbelast is, vanwaar de hetze tegen fiscaal gunstige bedrijfswagens dan ?

Maar dan zijn er toch ook mensen die zelde grootorde netto "mobliteitsbudget" krijgen die ook onbelast is, vanwaar de hetze tegen fiscaal gunstige bedrijfswagens dan ?
Omdat onze wegen vollopen en ons klimaat naar de kloten gaat? In die context is een systeem waar je elke 4 jaar een nieuwe wagen op de markt brengt gewoon, jah, niet zo slim. Ik vermoed dat het mobiliteitsbudget er ook niet zou gekomen zijn als het bedrijfswagensysteem niet bestond.

Auto inruilen voor 2000 euro bruto zou ik ook geen enkle probleem mee hebben, in tegendeel daar verdien doe ik mij voordeel aan. Maar zo gaat het niet verlopen voor de meesten onder ons voor wie ze de "bedrijfsauto" zouden willen afschaffen denk ik zo. Je zal al mogen tevrreden zijn indien je de TCO bruto gaat krijgen denk ik.

Het is overigens nog een stuk meer dan 2000 bruto, weet niet exact meer wat het getal is (denk ergens rond de 2300 - moet pas volgend jaar officieel beslissen). Het telt ook meer voor groepsverzekering, vakantiegeld, bonus (is % van jaarloon), indexatie etc. Paar collega's zijn al geswitcht en het is dus gewoon een 'eenmalige correctie bruto' en daarna is de volledige auto historie uit je HR systeem verdwenen. Ze hadden ook iets kunnen verzinnen met een apart lijntje op de loonfiche zodat dat niet meetelt voor bonussen etc. Maar neen dus.

Ze hebben zichzelf dus nogal in de voet geschoten. Ik had zelf berekend dat het ~1700 moest zijn om me over de streep te trekken als break-even netto met debiel te rekenen in mijn voordeel en ~1400 als eindpunt voor eventuele discussies die er zouden kunnen zijn. Als het dan 50% meer was, was het een redelijk no-brainer.

Het is hier wel 6mnd gepalaver geweest tussen corporate HR, EU HR, BE HR, Vakbond, legal BE. Vooral omdat HR dus geen kopies heeft van vele contracten en geen legal battles wou hebben.

Om maar te zeggen, dat het afschaffen een kostelijke hobby kan worden voor werkgevers die slecht georganiseerd zijn en risico avers legally...

Ik moet er uiteraard geen tekeningetje bij maken welk kleurtje Belgische werknemers in de corporate Excelsheets hebben momenteel qua loonkost...

Omdat onze wegen vollopen en ons klimaat naar de kloten gaat? In die context is een systeem waar je elke 4 jaar een nieuwe wagen op de markt brengt gewoon, jah, niet zo slim. Ik vermoed dat het mobiliteitsbudget er ook niet zou gekomen zijn als het bedrijfswagensysteem niet bestond.
Voor het klimaat is het toch net goed dat er meer elektrische auto's op de baan komen? Zonder het bedrijfswagenstelsel zouden er veel meer mensen met oude, vervuilendere auto's blijven rondrijden.

Voor het klimaat is het toch net goed dat er meer elektrische auto's op de baan komen? Zonder het bedrijfswagenstelsel zouden er veel meer mensen met oude, vervuilendere auto's blijven rondrijden.
Een auto maken kost heel wat grondstoffen en energie hoor, het is trouwens niet of andere landen hebben dit systeem nodig om (betere) resultaten te behalen op dat vlak. Door de band genomen is de ecologische keuze om langer met een wagen te blijven rijden. Ook is het niet of de typische bedrijfswagen een kleine, zuinige wagen is. Wat goed is voor het klimaat is zo lang mogelijk met een wagen rijden, tot deze mankementen vertoont, en dan iets relatief klein en zuinig elektrisch kopen.

En dan spreek je over elektrisch. Als je heel dat systeem op de korrel neemt was die 4-jaarlijkse wissel van ICE-wagens die amper minder uitstoot genereerden als de voorgangers, voor er van elektrische wagens sprake was, helemaal absurd.

Pas op, iedereen doet wat hij wil uiteindelijk. Het absurde zit in hoe een overheid een systeem op poten heeft gezet waar mensen in deze richting geduwd worden.

Het is op dat vlak ook een vrij inefficient systeem, een elektrische auto kost pakweg 10.000 euro meer dan een evenwaardige tegenhanger op fossiele brandstof en in België worden elk jaar zo'n 500.000 nieuwe auto's gekocht. Als je iedereen een subsidie zou willen geven om een elektrische auto te kopen dan zou dat dus 5 miljard kosten. Wat binnen de range ligt van de huidige kost van bedrijfswagens.

Met dat geld zou je dus zowat 100% van het belgische wagenpark kunnen elektrificeren terwijl bedrijfswagens maar 9% van het totale wagenpark uitmaken.

Daarnaast lijkt het me dat elektrische rijden sowieso steeds interessanter aan het worden is. Als je een inschatting tracht te maken van TCO, dan zal een elektrische auto vaak echt niet meer zoveel anders in prijs zijn dan een gelijkaardige ICE wagen. (Vroeger betaalden mensen toch ook met een glimlach een paar duizend euro meer voor een diesel in aanschaf om dit op langere termijn terug te verdienen?)

Natuurlijk zullen er nog altijd heel wat andere praktische bezwaren zijn waarom mensen niet overstappen, zoals mogelijkheid tot thuis opladen (appartementen/rijwoningen/stadswoningen/... lopen al tegen problemen aan). Ook veel huurders lopen wellicht tegen problemen aan als ze thuis zouden willen laden.

Daarnaast wordt wel vaak overschat welke auto's mensen zelf zouden kopen.

Populairste auto's onder particulieren (eerste zes maanden van 2023)

MerkModelAantal
1DaciaSandero5.200
2ToyotaYaris3.781
3DaciaDuster3.455
4DaciaJogger2.067
5CitroënC31.920

En met recentere cijfers :

Het is vooral in dit segment dat het me wel lijkt dat elektrische wagens minder evident zijn om aan te schaffen. Mensen moeten het hogere aanschafbedrag ook op tafel kunnen leggen/geleend krijgen.

ALS je als overheid salariswagens wilt inzetten voor een vergroening van het wagenpark. Richt je dan op een ondersteuning van dit goedkope segment, zodat er op de tweedehandsmarkt ook interessante opties voor particulieren op de markt komen.

Groepsverzekering zullen de meeste nu ook al doen, fietslease minder maar da's maar een fractie van wat een bedrijfswagens fiscaal opbrengt.
Het is niet alsof werkgevers en werknemers nu allerlei optimalisatie laten liggen en daar gewoon belastingen op betalen. Als ze bepaalde optimalisaties nu niet doen zullen ze daar wel hun redenen voor hebben en die veranderen meestal niet omdat bedrijfswagens zouden wegvallen.
Er zijn zeker werkgevers die zowat alles dat er mogelijk is om fiscaalvriendelijk te verlonen reeds uit de kast gehaald hebben.
Maar er is zeer veel mogelijk en ik vermoed dat veel bedrijven nog wel meer kunnen optimaliseren.

Er zijn zeker werkgevers die zowat alles dat er mogelijk is om fiscaalvriendelijk te verlonen reeds uit de kast gehaald hebben.
Maar er is zeer veel mogelijk en ik vermoed dat veel bedrijven nog wel meer kunnen optimaliseren.
Inderdaad, maar waarom zouden ze wachten tot er een voordeel afgeschaft wordt tegen dat ze een ander activeren. Die duizend euro per jaar die ze kunnen verdienen met een groepsvezekering blijft hetzelfde of er nu bedrijfswagens zijn of niet.

Auto inruilen voor 2000 euro bruto zou ik ook geen enkel probleem mee hebben, in tegendeel, daar verdien doe ik mij voordeel aan. Maar zo gaat het niet verlopen voor de meesten onder ons voor wie ze de "bedrijfsauto" zouden willen afschaffen denk ik zo. Je zal al mogen tevrreden zijn indien je de TCO bruto erbij gaat krijgen denk ik.

Er gaat inderdaad niemand 2k extra krijgen.
Cege zit in een speciale situatie die niet representatief is.
Wergevers gaan dat ten hoogste kostenneutraal willen doorvoeren. Voor elke euro dat jij zou krijgen betalen zij bijkomend nog eens patronale bijdrage. Dat krijg je enkel neutraal door bruto te zakken.

Dat was de theorie. In realiteit bleken al de gebruikte "elektrische wagens" naar het buitenland geëxporteerd te worden dus België zit de vergroening van andere europese landen te subsidiëren :p. 50% van 5 jaar oude EV's die door bedrijven gekocht zijn, zijn beland in het buitenland. (bron vrt.be 29.03.2024 - https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...ens-stromen-moeilijk-door-naar-de-privemarkt/

We zitten Noorwegen te sponsoren :p
Maar VITO/Energyville stelde vast dat leasewagens na het eind van hun contract vaak verkocht worden aan buitenlandse kopers, vooral in Nederland en Noorwegen.

Een andere stelling die VITO/Energyville onderzocht is dat nieuwe leasewagens later ook voor een vergroening van de privémarkt in België zorgen, na verkoop. Die stelling klopt niet, zegt onderzoeker Tobias Denys: "We zien dat na 5 jaar al de helft van de leasewagens uit het Belgische wagenpark verdwenen zijn." Na 8 jaar zou dat zelfs zijn opgelopen tot 75 procent.

"We zien dat na 5 jaar al de helft van de leasewagens uit het Belgische wagenpark verdwenen zijn." Na 8 jaar zou dat zelfs zijn opgelopen tot 75 procent.
Dat bewijst dus dat als bedrijfswagens afgeschaft zouden worden, het aandeel elektrische wagens in België zou terugvallen tot quasi 0. We hebben ze hier alleen maar als bedrijfswagen, daarna willen we ze zelfs tweedehands niet.

Ik denk dat veel mensen per gezin zullen terugvallen op één wagen en hier bewuster en verantwoorder zullen mee omgaan zoals het vroeger was. Iets dat niet per se slecht is. Wij hebben hier ook twee wagens en 99% van de tijd staat minstens één van die twee wagens op de oprit.

Dat bewijst dus dat als bedrijfswagens afgeschaft zouden worden, het aandeel elektrische wagens in België zou terugvallen tot quasi 0. We hebben ze hier alleen maar als bedrijfswagen, daarna willen we ze zelfs tweedehands niet.
Maar dat hangt toch samen met het feit dat dit veelal dure, grote wagens zijn? Neem nu zo'n Tesla Y (zie ik toch vaak rijden), zelfs tweedehands gaat dat toch boven het typische budget van een particulier?

Als je de relatief behoudsbewuste Belg wil overtuigen elektrisch te rijden gaat dat denk ik niet gebeuren met zo'n halve vrachtwagens.

Maar dat hangt toch samen met het feit dat dit veelal dure, grote wagens zijn? Neem nu zo'n Tesla Y (zie ik toch vaak rijden), zelfs tweedehands gaat dat toch boven het typische budget van een particulier?

Als je de relatief behoudsbewuste Belg wil overtuigen elektrisch te rijden gaat dat denk ik niet gebeuren met zo'n halve vrachtwagens.

En de kleinere EV's die wat betaalbaarder worden als nieuwe wagen die een ietwat moderne range hebben zijn nog nog te nieuw om al massaal op de tweedehandsmarkt te vinden.

Terug
Bovenaan