Opbrengst afschaffen bedrijfswagen

Kijk eens naar het aandeel elektrische auto's in West Europese landen tov. België...

Als vergroening het doel is, voer dan beleid op vergroening. Dat zal vele malen effectiever zijn dan de koterij van salaeiswagens.

Waarom is er onderzoek nodig om aan te tonen dat een gerichte maatregel efficiënter is dan een side effect van fiscale koterij?
Welke gerichte maatregelen hebben de andere landen dan juist genomen?
Nederland? Korting op de bijtelling (zakelijke wagens) en vrijstelling op belasting en inschrijving (persoonlijke wagens).
Tiens, van waar kennen we dat.

Welke gerichte maatregelen hebben de andere landen dan juist genomen?
Nederland? Korting op de bijtelling (zakelijke wagens) en vrijstelling op belasting en inschrijving (persoonlijke wagens).
Tiens, van waar kennen we dat.
Zeg het me gerust welke maatregelen andere landen nemen, maar ik zie België eerder achter ipv voor lopen op vlak van elektrische wagens, bij de cijfers die ik tegen kwam, ondanks het zogezegde positieve effect van salariswagens.

Kijk eens naar het aandeel elektrische auto's in West Europese landen tov. België...

Als vergroening het doel is, voer dan beleid op vergroening. Dat zal vele malen effectiever zijn dan de koterij van salaeiswagens.

Waarom is er onderzoek nodig om aan te tonen dat een gerichte maatregel efficiënter is dan een side effect van fiscale koterij?
Ik wil best geloven dat je met gerichtere maatregelen meer gaat bereiken, maar beryl was zo specifiek over 'pakweg de helft of zelfs maar een kwart van het budget', dat ik wel curieus was over welk onderzoek dat zou gaan die dit beweert.

En wat wil je dan bereiken? Dat mensen nog meer in Leuven/Brugge/Antwerpen/Hasselt/... centrum gaan wonen? Die steden zijn al drukbevolkt en de infrastructuur is nu ook niet voorzien om daar nog een grote volksverhuizing naartoe te organiseren. Ik zie het probleem ook niet in zo'n klein gebied als Vlaanderen dat elke minuut nog voller wordt gebouwd (we zijn geen Noorwegen of Zweden dat dorpjes in the middle of nowhere moet bereiken).
Wat een hyperbool. Er zijn genoeg versterkte kernen. En het argument van infrastructuur is in de praktijk het omgekeerde.

Ik wil best geloven dat je met gerichtere maatregelen meer gaat bereiken, maar beryl was zo specifiek over 'pakweg de helft of zelfs maar een kwart van het budget', dat ik wel curieus was over welk onderzoek dat zou gaan die dit beweert.
Ik ben daar ook wel overtuigd dat dit het geval is, al zou ik niet weten waar ik daar onderzoek/data van zou kunnen terugvinden.

Maar zelfs met nul euro daarvan kun je wellicht al gerichter sturen. Ik poste het hier eerder deze week al betreffende brandstofprijzen. Hef 20-30 cent extra accijns en dan zit je qua benzineprijs nog altijd onder het niveau van een paar jaar terug en meer in lijn met de omringende landen. En je haalt zo'n 2.5 Miljard op. (Post in thread 'De Wever I gaat van start met Arizona' https://www.beyondgaming.be/threads/de-wever-i-gaat-van-start-met-arizona.36631/post-1643844)

Voer tegelijkertijd een budgetneutrale Km heffing met een bonusmalus voor vervuiling in, waardoor dat zeker voor veelrijders de elektrische wagen interessanter wordt.

Dan heb je nog dat kwart van de de bedrijfswagens (1.5 miljard?) en die 2.5 miljard van de accijns om nog wat subsidies te geven indien gewenst. Eventueel flankerende maatregelen voor ongewenste side effects,...

Maar met 4 miljard en (volgens Google) zo'n 380k verkochte wagens per jaar, kun je, indien je wilt, 10k subsidie geven per auto. (Niet dat ik hier achter sta.)

Volgend welk onderzoek is dat?
Geen onderzoek maar nu heb je een fiscale maatregel die gewoon als bijkomstigheid heeft dat het ook groen is. Bedrijfwagens zorgen voor minopbrengst van 3-6 miljard euro per jaar en er zijn ongeveer 500.000 nieuwe personenwagens per jaar, een kwart daarvan of een 125.000 elektrisch (en dat was met een aflopende subsidie die de aankoop ongetwijfeld wat opgedreven heeft). Pak dat de doelstelling is dat op te trekken naar 200.000 elektrische auto's per jaar en we de totale kost op 4 miljard zetten dan kun je elk jaar 2 miljard/200.000= 10.000 EUR subsidie per auto geven. Met de helft van het budget voor bedrijfswagens kan je dus een dubbel zo grote subsidie geven als in 2024, en niet enkel voor de allergoedkoopste elektrische wagens maar voor alle elektrische wagens.

Met zo'n bedrag zou je de volledige meerkost van een EV kunnen compenseren, da's geen garantie dat het effectiever is dan bedrijfswagens maar zelfs met een conservatieve berekening en ambitieuze doelstellingen komt je al aan vrij spectaculaire bedragen voor de helft van de kost. Zet de doelen iets lager maar nog steeds een verbetering met nu en maak de berekening wat minder conservatief en je kan subsidies tot 20K per wagen geven, en da's een punt waar je echt al concrete problemen moet hebben met EV's om zoveel geld te laten liggen om iets anders te kopen. Met zo'n subsidie zou een Tesla model Y maar een paar duizend meer kosten dan het instapmodel van een Renault Clio.

Laatst bewerkt:
Zeg het me gerust welke maatregelen andere landen nemen, maar ik zie België eerder achter ipv voor lopen op vlak van elektrische wagens, bij de cijfers die ik tegen kwam, ondanks het zogezegde positieve effect van salariswagens.
Jij bent hier degene die beweerd dat je verder komt met gerichte maatregelen.
Hier is de lijst van Europese landen. Waar lopen we achter?

Noorwegen 94%
Denemarken 63,8%
Zweden 35,2%
Finland 34.2%
Nederland 35,0%
België 32,8%
Oostenrijk 22,0%
Duitsland 17,7%
Frankrijk 17,6%
Spanje 7,6%
Italië 5,2%
Polen 5,0%

Het enige west-Europees land dat het beter doet is Nederland en die hebben dezelfde maatregelen als ons.
Skandinavië is zelfs nog erger in het geven van voordelen aan EVs en het belasten van fossiele wagens.

Blijkbaar is er een goede inhaalbeweging gemaakt. Ik kom nu tegen dat het aandeel elektrische wagens op twee jaar tijd verdrievoudigd is in België. Dan zal de andere dat die ik tegenkwam wat verouderd zijn geweest. Bedankt voor de info.

Verder geloof ik wel nog altijd dat gerichtere maatregelen nog altijd effectiever zullen zijn.
Noorwegen is daar ook een zeer duidelijk voorbeeld van.

Dat is wel een feit dat zonder de bedrijfswagens en subsidies niet veel mensen zich een elektrische wagen zouden aanschaffen. Ik zou mij dan zelf ook eerder een goedkope occasie brandstofauto kopen. (ik rijd nog niet elektrisch nu, maar volgende wagen dat ik zal moeten kiezen zal wel elektrisch worden). Weinig mensen kopen zich om de 4 jaar een nieuwe auto met hun eigen geld, dan blijf je meestal toch verder rijden zolang je auto nog naar behoren functioneert.

De afstanden zijn hier klein, dat speelt ook wel mee tegenover Duitsland, Frankrijk, Spanje, denk ik.

Geen onderzoek maar nu heb je een fiscale maatregel die gewoon als bijkomstigheid heeft dat het ook groen is. Bedrijfwagens zorgen voor minopbrengst van 3-6 miljard euro per jaar en er zijn ongeveer 500.000 nieuwe personenwagens per jaar, een kwart daarvan of een 125.000 elektrisch (en dat was met een aflopende subsidie die de aankoop ongetwijfeld wat opgedreven heeft). Pak dat de doelstelling is dat op te trekken naar 200.000 elektrische auto's per jaar en we de totale kost op 4 miljard zetten dan kun je elk jaar 2 miljard/200.000= 10.000 EUR subsidie per auto geven. Met de helft van het budget voor bedrijfswagens kan je dus een dubbel zo grote subsidie geven als in 2024, en niet enkel voor de allergoedkoopste elektrische wagens maar voor alle elektrische wagens.

Met zo'n bedrag zou je de volledige meerkost van een EV kunnen compenseren, da's geen garantie dat het effectiever is dan bedrijfswagens maar zelfs met een conservatieve berekening en ambitieuze doelstellingen komt je al aan vrij spectaculaire bedragen voor de helft van de kost. Zet de doelen iets lager maar nog steeds een verbetering met nu en maak de berekening wat minder conservatief en je kan subsidies tot 20K per wagen geven, en da's een punt waar je echt al concrete problemen moet hebben met EV's om zoveel geld te laten liggen om iets anders te kopen. Met zo'n subsidie zou een Tesla model Y maar een paar duizend meer kosten dan het instapmodel van een Renault Clio.
Als ik het me goed herinner waren er hier (op dit forum) toch serieuze bedenkingen bij dat onderzoek die op 3-6 miljard euro kwam. Waar er toch van serieus wat hypothetische situaties zijn uitgegaan die redelijk onrealistisch lijken.

Als ik het me goed herinner waren er hier (op dit forum) toch serieuze bedenkingen bij dat onderzoek die op 3-6 miljard euro kwam. Waar er toch van serieus wat hypothetische situaties zijn uitgegaan die redelijk onrealistisch lijken.
Voor de volledigheid : Er waren eveens serieuze bedenkingen bij die bedenkingen. Aangezien eender welke studie hieromtrent op dezelfde grootteordes uitkomt.

Het gaat niet om 1 studie maar om meerdere. Je kan het heel ruw ook zelf berekenen of toch zeker een grootteorde inschatten: je hebt een 600.000 bedrijfswagens in België, neem een gemiddelde leasekost van 800 EUR per maand of zo'n 10.000 per jaar en een gemiddeld VAA van 2000 EUR, da's 8000 EUR onbelast voordeel per jaar X 600.000 auto's is 4,8 miljard, als we daar anders alles samen 60% belastingen, sociale zekerheid en werkgeversbijdragen op zouden betalen is dat 2,9 miljard. . Er zijn nog heel wat nuances die het naar boven en naar beneden trekken en ik ben helemaal niet zeker of die gemiddelden echt de gemiddelden zijn maar da's wel wat de grootteorde waar je landt.

Het gaat niet om 1 studie maar om meerdere. Je kan het heel ruw ook zelf berekenen of toch zeker een grootteorde inschatten: je hebt een 600.000 bedrijfswagens in België, neem een gemiddelde leasekost van 800 EUR per maand of zo'n 10.000 per jaar en een gemiddeld VAA van 2000 EUR, da's 8000 EUR onbelast voordeel per jaar X 600.000 auto's is 4,8 miljard, als we daar anders alles samen 60% belastingen, sociale zekerheid en werkgeversbijdragen op zouden betalen is dat 2,9 miljard. . Er zijn nog heel wat nuances die het naar boven en naar beneden trekken en ik ben helemaal niet zeker of die gemiddelden echt de gemiddelden zijn maar da's wel wat de grootteorde waar je landt.
In de veronderstelling dat de auto 1 op 1 omgezet wordt in bruto loon.
Wishfull thinking.

Wishfull thinking.
Er is nu geen enkele verplichting van werkgevers om auto's te geven, ze hoeven dat niet te doen, bestaande auto's afpakken gaat moeilijk maar nieuwe mensen geven ze nog steeds, volledig vrijwillig, auto's. Waarom zouden ze diezelfde autokost niet meer moeten geven om mensen aan te trekken als het fiscaal voordeel afgeschaft wordt?

Wishfull thinking.
En zonder mee te rekenen wat de economische kost is van de extra files die er door ontstaan...
Of zonder...

Zo kun je altijd in de twee richtingen zaken blijven opwerpen.

Puntje bij paaltje, eender welke studie zit in diezelfde grootteorde. Paar miljard meer, paar miljard minder.

Ik snap het punt dus niet echt om steeds random punten te gaan cherrypicken van één van die studies.

Ik denk dat iedereen het ergens wel beseft; de bedrijfswagen regeling in België zwaar ontspoord. Ik ben heus niet de enige die vaststelt hoe deze wagens vaker meer privé kilometers rijden dan professioneel. Ze worden gebruikt voor weekenduitstapjes of om op reis te gaan. Partners rijden er mee rond omdat ze zelf geen bedrijfswagen hebben met (onbeperkte) tankkaart e.d.

Iedereen weet het, iedereen doet het en de maatschappij draait ervoor op. We bezuinigen op openbaar vervoer, sociale zekerheid en onderwijs. Maar mijn bedrijfswagen is en blijft onaangetast. Het is electorale zelfmoord om hieraan te morren en we sussen onszelf ondertussen verder met de gedachten dat we er recht op hebben, dat de andere het ook doet en dat het ons wagenpark versnelt vergroend.

Ik denk dat iedereen het ergens wel beseft; de bedrijfswagen regeling in België zwaar ontspoord. Ik ben heus niet de enige die vaststelt hoe deze wagens vaker meer privé kilometers rijden dan professioneel. Ze worden gebruikt voor weekenduitstapjes of om op reis te gaan. Partners rijden er mee rond omdat ze zelf geen bedrijfswagen hebben met (onbeperkte) tankkaart e.d.

Iedereen weet het, iedereen doet het en de maatschappij draait ervoor op. We bezuinigen op openbaar vervoer, sociale zekerheid en onderwijs. Maar mijn bedrijfswagen is en blijft onaangetast. Het is electorale zelfmoord om hieraan te morren en we sussen onszelf ondertussen verder met de gedachten dat we er recht op hebben, dat de andere het ook doet en dat het ons wagenpark versnelt vergroend.

Ik begrijp de kritiek op het systeem. Er zijn misbruiken en het mag allemaal transparanter en duurzamer. Maar laten we stoppen met doen alsof een bedrijfswagen een gratis speeltje is dat zomaar kan verdwijnen zonder gevolgen.

Voor mij is die wagen een groot deel van mijn loon. Netto. Maandelijks. Dat gaat al snel richting + €1.000. Als je zegt dat die regeling moet sneuvelen “voor de maatschappij”, dan zeg je eigenlijk dat ik dat bedrag maar moet dokken voor een probleem dat ik niet gecreëerd heb.
Wil je de regels veranderen? Ga je gang. Maar dan moet er een eerlijk alternatief tegenover staan dat mijn inkomsten beschermt. Anders vraag je mij en anderen om financieel te boeten voor beleid dat jarenlang bewust zo is opgebouwd door dezelfde politiek die het nu ineens fout vindt.

Duurzaamheid mag niet gelijkstaan aan loonverlies voor één groep werknemers terwijl anderen hun voordelen ongemoeid houden. Dat is geen rechtvaardigheid, dat is gemakzuchtige moraal. Dat ze maar eerst dan met een concreet en rechtvaardig voorstel komen met financiële compensatie dat geen onzin is. Tot die tijd is het vooral makkelijk oordelen over een systeem waarvan de voordelen bij velen graag worden verzwegen behalve wanneer het over mijn inkomen gaat.

Ik begrijp de kritiek op het systeem. Er zijn misbruiken en het mag allemaal transparanter en duurzamer. Maar laten we stoppen met doen alsof een bedrijfswagen een gratis speeltje is dat zomaar kan verdwijnen zonder gevolgen.

Voor mij is die wagen een groot deel van mijn loon. Netto. Maandelijks. Dat gaat al snel richting + €1.000. Als je zegt dat die regeling moet sneuvelen “voor de maatschappij”, dan zeg je eigenlijk dat ik dat bedrag maar moet dokken voor een probleem dat ik niet gecreëerd heb.
Wil je de regels veranderen? Ga je gang. Maar dan moet er een eerlijk alternatief tegenover staan dat mijn inkomsten beschermt. Anders vraag je mij en anderen om financieel te boeten voor beleid dat jarenlang bewust zo is opgebouwd door dezelfde politiek die het nu ineens fout vindt.

Duurzaamheid mag niet gelijkstaan aan loonverlies voor één groep werknemers terwijl anderen hun voordelen ongemoeid houden. Dat is geen rechtvaardigheid, dat is gemakzuchtige moraal. Dat ze maar eerst dan met een concreet en rechtvaardig voorstel komen met financiële compensatie dat geen onzin is. Tot die tijd is het vooral makkelijk oordelen over een systeem waarvan de voordelen bij velen graag worden verzwegen behalve wanneer het over mijn inkomen gaat.

En hoe zie jij zelf dan dit concreet uitgewerkt?
Want dat jij niet voor deze situatie gekozen hebt klopt, maar dat maakt nog niet dat het daarom moet blijven bestaan.
Noch dat je geen verlies mag lijden. Hervorming zal altijd pijn doen.

En welke zijn dan die voordelen bij andere die ongemoeid blijven?

Uw prive gebruik is loon. Als je werkgever morgen beslist dat jij geen wagen meer nodig hebt dan is de compensatie die je zal krijgen zeker geen +1000 euro netto maar eerder 400-500 euro bruto.

Bedrijven die bedrijfswagens aanbieden doen dit toch onder het mom van mobiliteitsbudget?
Zien jullie dan dit eerder als de wagen uit het mobiliteitsbudget halen of gewoon heel het mobiliteitsbudget op de schop. Er is weinig response op gekomen maar meestal kan je dat budget wel investeren in een woonst of huurgelden waardoor er wel geld overblijft om een wagen te kopen als werknemer. Je moet wel 60% thuiswerken of binnen een straal van 10 km van het werk wonen. Voor de werkgever naar fiscaliteit verandert er weinig denk ik?

Laatst bewerkt:
En hoe zie jij zelf dan dit concreet uitgewerkt?
Want dat jij niet voor deze situatie gekozen hebt klopt, maar dat maakt nog niet dat het daarom moet blijven bestaan.
Noch dat je geen verlies mag lijden. Hervorming zal altijd pijn doen.

En welke zijn dan die voordelen bij andere die ongemoeid blijven?
Eens aan chatgpt gevraagd want te lui (en te vroeg) om alles op te zoeken. Van welk percentage moet het verdwijnen? sub 20%? Of is de 50% a 60% ook al een oneerlijk voordeel? Bonussen, winstplannen, stockoptions zullen ook, vermoed ik, niet zo frequent voorvallen.

Extralegaal voordeelOngeveer % werknemers met recht eropOpmerkingen / bron
Bedrijfswagen (soms met tankkaart)~ 15 % (14,7 % in 2024) Prebes vzw | Welzijn op het werk+3Mobility+3blog.tamtam.pro+3“Bijna 15 % van de werknemers heeft een bedrijfswagen.” Mobility+1
Groepsverzekering (pensioenspaarplan van de werkgever)~ 80 % sdz.be+2news.belgium.be+2Studie vermeldt “de tweede pensioenpijler … 80 % van de werknemers heeft er recht op”. sdz.be+1
Hospitalisatieverzekering (voor werknemer + gezin)~ 57 % oxida.beArtikel stelt “meer dan de helft … 57% kan rekenen op een hospitalisatieverzekering via de werkgever”. oxida.be
Laptop, smartphone, gsm-abonnementOnbekend / geen betrouwbare nationale % gevondenGeen recente studie met representatief aandeel gevonden in de bronnen die ik kon vinden
Maaltijdcheques, ecocheques, consumptiechequesMaaltijdcheques: ~ 73 % sdz.be+1
Ecocheques & tussenkomst woon-werk privëwagen: ~ ~50 % news.belgium.be+1
Voor maaltijdcheques: “73% van de werknemers” heeft er recht op. sdz.be+1 Voor ecocheques/woon-werk tussenkomst: “bijna de helft”. news.belgium.be
Bonusplannen of winstpremies (cao 90-bonus)Onbekend / geen betrouwbare % gevondenGeen duidelijke cijfer beschikbaar in de geraadpleegde bronnen
Internetvergoeding of thuiswerkvergoedingOnbekend / geen betrouwbare % gevondenIk vond geen solide nationale statistiek voor dit specifieke voordeel
Stock options of aandelenplannen (voor hogere functies)Onbekend / zeer klein aandeelStudie noemt “aandelenopties” maar niet een percentage werknemers. news.belgium.be

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan