Vertaal dat nu naar een privéwagen die je beheert als "goede huisvader". Een levensduur van 3 jaar is belachelijk kort en een gigantische verspilling van grondstoffen. Ik vermoed dat er iets meer initiatief zou genomen worden om een goedkopere verzekering en een goedkopere garage te vinden, hell, hoeveel mensen kopen privaat een wagen van 60000 EUR? Als je het bekijkt als een manier om op je werk te geraken spreken we ook over bijna 100 km woon-werk per dag.
Om maar te zeggen, het is IMO nogal kunstmatig allemaal. De autolobby en menig bandencentrale/garagegroep zijn uiteraard zeer tevreden met dit systeem. Allemaal leuk hé, als er geld op overschot is en we ons geen zak aantrekken van ecologie, maar is dat de situatie in dit land anno 2025?
Ja maar je moet wel gewoon de waarde van wat de mensen krijgen benoemen. Het kan ook met minder ja, maar dat gebeurt niet.
Als je een nieuwe wagen van 60k koopt dan dan is een afschrijving van 20k over 3j gewoon realistisch. Als je een nieuwe wagen koopt dan verzeker je die graag omnium, 1500€ voor een verzekerde waarde van 60k is al vrij scherp hoor. En 25k km per jaar is echt niet zo exuberant veel hoor voor de gemiddelde gezinswagen, wetende dat veel mensen met hun auto op vakantie gaan en deze ook gewoon voor meer gebruiken dan enkel maar woon-werk.
Ik zeg het ik reken echt nog met vrij lage en super conservatie cijfers om het voordeel te bepalen hoor. Een onderhoud voor een wagen kost echt wel wat geld, en ook dus voor 2dehands van 10jaar oud. Banden kosten echt wel wat geld.
Zeker als we spreken voor een gezinswagen waar je toch graag uw 2 kinderen en een beetje bagage en boodschappen in kwijt kan. Dan denken we aan een klasse VW golf, Peugeot 308 en hoger. Dat zijn geen gigantische wagens en allesbehalve luxewagens, maar kosten TCO echt wel meer dan je zou denken vermoed ik.
En dan spreken we nog maar over gewoon normaal onderhoud, nog niet over zaken die kapotgaan. Collega zijn airco was defect deze zomer, 1400€ heeft hij bij de garage achtergelaten. Sta je dan met je Honda civic van 8j oud. Even slikken, maar als je elke dag de Kennedytunnel doormoet dan is het een feature die je in de zomer niet kunt missen.
Het is niet kunstmatig hoor. Het is gewoon de realiteit dat een auto gewoon een hele hap uit menig gezin hun budget haalt.
En dat is net waarom vele die er 1 hebben het zo heilig verdedigen en het effectief een vorm van loon. Net omdat de waarde daarvan zo hoog ligt, en de kosten peanuts zijn.
Het is niet dat ze niet gekocht worden hé. Hij vroeg hoeveel dat er zijn...
Daar zijn geen concrete "officiële" cijfers over, maar als je er artikels bijneemt over de meest populaire nieuwe wagens die particulieren kopen, zie je toch dat de trend daar eerder goedkopere wagens is:
5: Renault Clio
4: Citroën C3
3: Toyota Yaris
2: Dacia Duster
1: Dacia Sandero
Bron
Of in 2023:
1 Dacia Sandero
2 Toyota Yaris
3 Dacia Duster
4 Dacia Jogger
5 Citroën C3
Bron
De enige die van het lijstje door kunnen als gezinswagen zijn de Dacia duster en sandero. Al de rest zijn kleinere wagens voor mensen zonder kinderen, oudere mensen, jongeren of 2de wagen in het gezin.
Laat ons daar overigens ook niet flauw over doen, een wagen van 60k heb je niet nodig voor je gezin. Maar een Citroën C3 met 2 kinderen is niet iets waar je vrolijk van wordt.
Wat is er voor de gemiddelde boomknuffelaar mis met een mobiliteitsplan? Is de bus, trein, deelwagen of fiets niet ecologisch genoeg? Je zou de inleg van hypotheek nog kunnen beperken voor hypotheken waarbij het huis (uiteindelijk) label A of B heeft zodat mensen een incentive hebben om te renoveren/isoleren.
Je moet dat niet afschaffen, je moet dat belasten op een deftige en eerlijke manier. Als je dat weghaalt is er toch geen incentive om iets groens te doen op gebied van vervoer/woonst.
En dan aan de andere kant natuurlijk ook besparen. De oplossing kan niet enkel bestaan uit meer belastingen, daarvoor worden we al te hard belast en hebben we te veel uitgaven.
Voor mij zal het allemaal niet veel meer uitmaken, eer ze er over eens zijn en bedrijfswagens verdwijnen zal mijn carriere ver voorbij zijn. Dan zal ik de laatste wagen die ik nodig heb om te werken zelf kopen

.
Just for your information. Maar dat mobiliteitsplan moet ook gewoon op de schop, dat is bijna nog belachelijker dan een salariswagen.
Fiscaal vriendelijk, bovenop de woonbonus vaak dan nog, uw hypotheek gaan afbetalen. Talk about ridiculism. Dus voor good understanding fiscaal vriendelijk dus iets wat in waarde stijgt, een investering, gaan financieren.
Werkgevers toestaan dat er fiscaal vriendelijk abonnementen voor de bus of trein met brutoloon kan betaald worden daar kan ik nog inkomen. Een fietslease ook. Omdat dit alledrie zaken zijn die aangemoedigd mogen worden en waarvan het fiscaal voordeel per kop ook gewoon beperkt is.
Maar ik ben wel voorstander van een striktere regelgeving rond hoeveel % je deze moet gebruiken voor uw woon-werk bijvoorbeeld.
De oplossing kan niet bestaan uit meer belasten. De oplossing bestaat in de eerste plaats op rechtvaardig te gaan belasten. Dat iedereen dus onderhevig is aan dezelfde spelregels en dus ook gelijk bijdraagt.
100% is een utopie aangezien bepaalde keuzes moeten ondersteund worden en andere afgestraft, vrije keuze moet bestaan.
Vergroening mag gestimuleerd worden, maar op een faire manier.