Er géén gesprek privé vs. overheid van willen maken is toch ook gewoon wel moeten toegeven dat een belangrijk deel van de voordelen bij de overheid wél weggesaneerd zijn, o.a. door deze regering en de hervorming van het (overheids)pensioen.
Goh, nee... Ik denk dat het verschil overheid vs privé niet alleen zit in bedrijfswagen en voordelen ja/nee.
Veel voordelen aan de overheid zijn gewoon ook niet geldelijk, 36.6 uren werkweek anyone?
En kan me voorstellen dat er veel mensen om die reden alleen al de stap zetten.
Doe gerust een simulatie (ik heb ze gedaan, o.a. voor m'n zus die leerkracht is, barema 301). Het "klassieke" voordeel van de ambtenaar/leerkracht was/is diens statutair pensioen, welnu met de huidige hervorming ben je als leerkracht (bachelor) béter af als contractueel ambtenaar bij de Vlaamse overheid met een stevige tweede pensioenpijler, dan met dat statutaire pensioen.
Je hebt immers misschien nog een statutair pensioen dat ongeveer € 200 hoger ligt dan dat van een werknemer (netto!)
maar je hebt géén tweede pijler zoals bijvoorbeeld contractuele ambtenaren die bij de Vlaamse overheid zéér mooi is (5 à 8%). Ik vergelijk bij deze zoveel mogelijk dezelfde "werkgever", want de Vlaamse overheid betaalt zowel z'n contractuele ambtenaren als leerkrachten. Ik besef dat de tweede pensioenspijler bij privé-werkgever niet altijd even royaal zijn, soms echter wél meer... en bovendien dan komen we wél weer bij de salariswagen. Hier begroot op een voordeel van € 1000 per maand, zelfs als je dat halveert (lease-budget van € 1k, aan hoogste belastingsvoet) is dat een voordeel van € 250k over een ganse carrière, een héél pak meer dan een paar honderd euro extra statutair pensioen.
Je kan bij de overheid nog kijken naar de vroege pensioenen bij de NMBS of een aantal andere uitzonderingsregimes, maar qua hét belastingvoordeel voor werkende mensen bij uitstek, denk ik toch wel dat de salariswagen er met kop en schouders bovenuit steekt als je het bekijkt vanuit het perspectief van iemand die NU aan z'n carrière start. Niet langer vergelijken met iemand die als magistraat begonnen is in de jaren '80 en volgend jaar met pensioen gaat.
Ik haalde aan : "werken voor de overheid" , ik had het dus niet per se over die (ouwe) statutaire ambtenaren.
Zoals je zelf zegt, de contractuele ambetaneren werken ook aan de overheid hé.
Dus die simulatie is overheid vs overheid, en niet tov privé... beetje irrelevant.
Die contractuele ambetaneren hebben inderdaad geen kans van een bedrijfswagen.
Maar naast vergelijkbaar bruto loon, toch ook nog een hoop mooie voordelen dacht ik.
Tweede pijler, hospitalisatieverz, ..
Info vlaanderen.be opnieuw, work/life balance.
En die tweede pensioenpijler is in veel plaatsen in privé zeker niet top hoor.
Maar als het ergens beter is, dan zal de top idd wel in de privé liggen.
Maar voor de modale middenmoot werknemer... niet.
Terwijl voor modale middenmoot contractuele ambtaar, toch al mooi op weg
En bovendien dan komen we wél weer bij de salariswagen. Hier begroot op een voordeel van € 1000 per maand, zelfs als je dat halveert (lease-budget van € 1k, aan hoogste belastingsvoet) is dat een voordeel van € 250k over een ganse carrière, een héél pak meer dan een paar honderd euro extra statutair pensioen.
Je kan bij de overheid nog kijken naar de vroege pensioenen bij de NMBS of een aantal andere uitzonderingsregimes, maar qua hét belastingvoordeel voor werkende mensen bij uitstek, denk ik toch wel dat de salariswagen er met kop en schouders bovenuit steekt als je het bekijkt vanuit het perspectief van iemand die NU aan z'n carrière start. Niet langer vergelijken met iemand die als magistraat begonnen is in de jaren '80 en volgend jaar met pensioen gaat.
Wil misschien wel dit in gedachten houden als we over bedrijfswagens spreken :
- VAA is in principe enkel voor het privé gebruik van de wagen.
- Mensen rijden nu niet per se zo veel meer km hoor. Het steekt idd minder nauw.
Maar buiten de jaarlijkse reis rapper de auto te nemen, denk ik dat feitelijk niet.
Je kunt nu eenmaal maar zo veel rond rotsen met dat ding.. Privé of niet.
Voor zo ver die mensen er zelfs buiten de benelux mee mogen rijden/tanken.
Dus soms is het effetieve voordeel niet zo groot als geldelijk wordt voorgesteld.
- 1k is heel erg enthousiast gerekend hoor.
Weet je wel wat voor voertuig je daar voor leased?
Audi A6 Avant, BMW i5, Volvo XC90, Mercedes-Benz E-Klasse of Jaguar F-Pace
Dat is al ver boven de modale leasewagen hoor...
- Als de overheid dit morgen gewoon afschaft, zitten ze in de privé (macro gezien) toch sowieso met de handen in het haar.
Wat ik dus ook oorspronkelijk zei was ; als de bedrijfswagen morgen wegvalt dan :
- Wil ik er een groot stuk bruto bij ter vervanging. / OF - Kan ik al zowel de overheid opzoeken - zie afweging boven.
En dat zal voor veel mensen opgaan. Toch zeker punt 1
Wie gaat dat betalen?
Conclusie, ikzelf, en de meeste lease-wagen-rijders, willen gerust toegeven dat het frequent belachelijk laag ligt dat VAA.
Maar, ik stel ook voor dat we deze herziening kaderen in een grondige totale fiscale herziening?
Bvb maaltijdcheques bij de politie terwijl ze tegelijk een voordelig restaurant hebben.
Ook een beetje de kwestie voorbij denk ik dan?
Het is een kwestie van welke heilige huisjes raken we aan.
Niet langer vergelijken met iemand die als magistraat begonnen is in de jaren '80 en volgend jaar met pensioen gaat.
Zoals je zelf aanhaalde, ik hoef helemaal niet te gaan vergelijken met van die magistraten etc...
Je staart je wat blind op dit ene voordeel denk ik. Het is er natuurlijk ook wel de topic voor.
Ik denk dat je zelf aan de overheid werkt en dit een beetje een doorn in je oog is.
Terwijl het allemaal wel zo slecht nog niet is zeker aan de overheid?