Openingsceremonie Paris 2024: diversiteit en symboliek

De Minions zijn gecreeerd door een Fransman, in een Frans animatiebedrijf, en spreken vaak ook een mix van Frans en  gibberish.
Lijken me voldoende kwalificaties te zijn.

Wist niet dat de Minions Frans waren,dacht wel dat de smurfen dat waren.

Heb niet hele show gezien, maar zijn er eigenlijk verwijzingen geweest naar Gerard Depardieu of Louis de Fenez bvb
Napoleon zal ik ook wel gemist hebben denk ik.

BTW: Gojira killed it all the way, dat was boenk erop !!!!!!!

Wist niet dat de Minions Frans waren,dacht wel dat de smurfen dat waren.

Heb niet hele show gezien, maar zijn er eigenlijk verwijzingen geweest naar Gerard Depardieu of Louis de Fenez bvb
Napoleon zal ik ook wel gemist hebben denk ik.

BTW: Gojira killed it all the way, dat was boenk erop !!!!!!!
Smurfen Frans ? :unsure:

Dépardieu ? De persoon die Russisch staatsburgerschap werd om niet belast te worden in Frankrijk en daarnaast beschuldigd wordt van verkrachting ? :unsure:

Smurfen Frans ? :unsure:

Dépardieu ? De persoon die Russisch staatsburgerschap werd om niet belast te worden in Frankrijk en daarnaast beschuldigd wordt van verkrachting ? :unsure:
Smurfen:
Toch Belgisch ?
Was al aan't twijfelen maar dacht echt dat die Frans waren.

Gerard Depardieu:
Dat moet ik dan gemist hebben, en dan is het uiteraard logisch dat er geen link gelegd wordt .

Kvond die onthoofde Marie Antoinette wel redelijk luguber in de context van een openingsceremonie. Wat heeft die vrouw ook misdaan om zo herinnerd te worden. Ook een opmerkelijke keuze om Louise Michel te herinneren, een anarchiste die voorstelde om Parijs te vernietigen.

Ik kreeg vooral het gevoel bij de openingsceremonie dat Frankrijk vandaag een land is zonder echte geschiedenis. Een soort hypergeglobaliseerde entiteit die bijna in historisch vacuum lijkt te bestaan.

Kvond die onthoofde Marie Antoinette wel redelijk luguber in de context van een openingsceremonie. Wat heeft die vrouw ook misdaan om zo herinnerd te worden. Ook een opmerkelijke keuze om Louise Michel te herinneren, een anarchiste die voorstelde om Parijs te vernietigen.

Ik kreeg vooral het gevoel bij de openingsceremonie dat Frankrijk vandaag een land is zonder echte geschiedenis. Een soort hypergeglobaliseerde entiteit die bijna in historisch vacuum lijkt te bestaan.
Symbool van de revolutie als tragisch figuur. En dat was ook een lugubere gebeurtenis die niet verdient om geromantiseerd of witgewassen te worden. Betreffende wat ze misdaan heeft...haar proces bestond enerzijds uit ridicule aanklachten (bv. incest met haar zoon) maar ook legitieme beschuldigingen dat ze staatsgeheimen en militaire data doorspeelde naar Oostenrijk om de revolutie een halt toe te roepen.

Ook een opmerkelijke keuze om Louise Michel te herinneren, een anarchiste die voorstelde om Parijs te vernietigen.
Zeer populaire vrouw in Parijs. Bekend plein in Montmartre is ook naar haar vernoemd. Waarom zou die niet herinnerd mogen worden?

Ik vind het persoonlijk beter dat men devieert van de typische manier waarop men geschiedenis zou afbeelden in zo'n show: een duidelijk verhaal met glorificatie van welgekende figuren uit de Franse geschiedenis zoals Louis XIV of Napoleon en een abstracte reductie van de Franse revolutie tot lege idealen en woorden. Geschiedenis volgt geen mooi linear verhaal maar is chaotisch en vaak ook bloederig.

De show zelf vond ik eigenlijk veel te lang dus heb maar met een half oog gekeken met Club Brugge - KV Mechelen op het andere scherm.

We hebben er blijkbaar beiden iets anders in gelezen. Mij leek het eerder alsof ze geen geschiedenis hadden voor 1789. En als ze de geschiedenis aanhaalden voelde het niet aan als een realistische weergave van de chaotische werkelijkheid, maar als een meme.

Napoleon en Louis XIV eren zou ook te stijf en saai zijn toegegeven.

Waarom dat het omarmen van wereldwijde diversiteit altijd moet gebeuren met in een belangrijke hoofdrol mannen die zich verkleden in vrouwen is mij een raadsel. Als er nu een ding is waar ik geen enkele boodschap aan heb in mijn leven, dan is het de behoefte aan het omarmen van drag queens, want die mensen zie ik nooit. Het was precies het Eurovisie song festival maar nog een graad erger. Ik vraag me af hoeveel mannelijke atleten er meedoen die zich uiten als vrouw en in hoeverre dat dan in verhouding staat met wat we gisteren gezien hebben.

Ik heb er ook maar fragmenten van gezien, maar wat is nu eigenlijk de meerwaarde van huppelende dragqueens op zo'n openingsceremonie? En dan die enscenering van het Laatste Avondmaal leek men toch ook te spotten met het katholieke geloof. Men zou dat eens moeten wagen met een islamitische figuur ...

Laatst bewerkt:
Is er een onderscheid tussen de meerwaarde van huppelende dragqueens en de meerwaarde van huppelende cis vrouwen of mannen op zo'n openingsceremonie?

Is er een onderscheid tussen de meerwaarde van huppelende dragqueens en de meerwaarde van huppelende cis vrouwen of mannen op zo'n openingsceremonie?
Ik ben van mening van wel - zeker omdat dragqueens een zeer extravagante uiting zijn. Past goed op een Gay Pride, maar op de openingsceremonie van de Olympische Spelen? Dat LGBTQIA (en daar moeten ze écht eens een ander woord voor vinden) anno 2024 wordt gerepresenteerd vind ik normaal en daar is zeker een plaats voor, maar het Laatste Avondmaal op zo'n manier ensceneren is er eigenlijk mee spotten. Nogmaals: als men een dragqueenrepresentatie van de islamitische canon had geënsceneerd, was het kot te klein geweest.

Ik ben van mening van wel - zeker omdat dragqueens een zeer extravagante uiting zijn. Past goed op een Gay Pride, maar op de openingsceremonie van de Olympische Spelen? Dat LGBTQIA (en daar moeten ze écht eens een ander woord voor vinden) anno 2024 wordt gerepresenteerd vind ik normaal en daar is zeker een plaats voor, maar het Laatste Avondmaal op zo'n manier ensceneren is er eigenlijk mee spotten. Nogmaals: als men een dragqueenrepresentatie van de islamitische canon had geënsceneerd, was het kot te klein geweest.
Woke? :unsure:

Nee ik heb er niet naar gekeken maar inclusief zijn hoort er nu eenmaal bij zeker? Wel op twitter een balzak zien passeren :D Nu ja zal wel een vestimentair probleempje geweest zijn.

Ik heb er ook maar fragmenten van gezien, maar wat is nu eigenlijk de meerwaarde van huppelende dragqueens op zo'n openingsceremonie? En dan die enscenering van het Laatste Avondmaal leek men toch ook te spotten met het katholieke geloof. Men zou dat eens moeten wagen met een islamitische figuur ...
Hoeveel dragqueens heb jij gezien dan? Ik niet zo veel, procentueel op de enorme massa aan mensen die meededen. Misschien is het dan maar goed dat ze er ook in zaten.

Wat zeer extravagant is voor u, kan voor iemand anders slechts de normale invulling van zijn leven zijn.
De bewerking met de vergelijking van de islam met het christendom kwam na mn post, negeerde die niet. Als het kot daar dan te klein zou geweest zijn, dan zegt dat meer over hen dan over iemand anders.

Los van alle inclusiviteit was de show gewoon smakeloos en plat. Net zoals de cis dansers eerder amateuristisch oogden dan toppers die op het hoogste niveau een uitgangsbord voor hun land moeten zijn.

Dat het nu de mannen in vrouwenkleren (what's in a name uiteraard) zijn die door onze strot worden geduwd met hun extravagante levensstijl, volg ik niet en vind ik dus ook maar flauw commentaar op een 4u(?) durende misbaksel van een show.

Wat zeer extravagant is voor u, kan voor iemand anders slechts de normale invulling van zijn leven zijn.
De bewerking met de vergelijking van de islam met het christendom kwam na mn post, negeerde die niet. Als het kot daar dan te klein zou geweest zijn, dan zegt dat meer over hen dan over iemand anders.

Los van alle inclusiviteit was de show gewoon smakeloos en plat. Net zoals de cis dansers eerder amateuristisch oogden dan toppers die op het hoogste niveau een uitgangsbord voor hun land moeten zijn.

Dat het nu de mannen in vrouwenkleren (what's in a name uiteraard) zijn die door onze strot worden geduwd met hun extravagante levensstijl, volg ik niet en vind ik dus ook maar flauw commentaar op een 4u(?) durende misbaksel van een show.
Persoonlijk vind het wel straf dat jij de cisheid gewoon van het gezicht kan aflezen. Waarom denk je dat de niet drag geklede artiesten zich niet LGBTQIA2+ orienteren?

Ik heb de ceremonie gevolgd op de Engelstalige Eurosport via YouTube. Bij die fameuze blauwe man van het laatste avondmaal zei men dat dit een 'duidelijke' verwijzing is naar Dionysus, de god van de wijn, de feestelijkheden en het extravagante. :unsure:

Humor is ook vaak taalgebonden.

Het schilderij "Het laatste avondmaal" is ook niet louter een christelijk symbool. Het verwijst naar een schilderij met een christelijk tafereel van Leonardo Da Vinci, die een lange tijd in Frankrijk verbleef.

Dat we niet zouden mogen 'spotten' met iets dat gerelateerd is aan de Islam is vanzelfsprekend. Maar ik denk dat het net positief is van "onze seculiere, post-christelijke" samenleving, dat we zonder veel problemen het christendom kunnen relativeren. Maar of de openingsceremonie van de Olympische Spelen daarvoor de juiste plaats is, en of het smaakvol gedaan is, is een andere vraag.

Laatst bewerkt:

Je kan toch een duidelijk onderscheid maken tussen een dragqueen en een niet-dragqueen? Of andere dansers "cis" zijn of niet kan je niet aflezen van hun gezichten. Ze horen er gewoon bij, zonder dat ze expliciet hoeven te uiten welke pro-nouns ze wensen te gebruiken of dat ze vallen op mannen, vrouwen of eerder sapioseksueel zijn. Dat mensen met een "andere geaardheid" (in te vullen zoals u wenst) er bij horen is evident want het is 2024, maar er een hoop dragqueens bijzwieren ... daar heb ik inderdaad mijn bedenking bij of dit wel "nodig" is.

Dat gezegd zijnde: genderfluïditeit is van alle eeuwen. Ik denk dat sommige Romeinse feesten een stuk decadenter en extravaganter waren dan wat we hier hebben gezien. Maar met dat soort oeverloos gerelativeer sla je elke mening plat.

Laatst bewerkt:
Ik heb de ceremonie gevolgd op de Engelstalige Eurosport via YouTube. Bij die fameuze blauwe man van het laatste avondmaal zei men dat dit een 'duidelijke' verwijzing is naar Dionysus, de god van de wijn, de feestelijkheden en het extravagante. :unsure:

Humor is ook vaak taalgebonden.

Het schilderij "Het laatste avondmaal" is ook niet louter een christelijk symbool. Het verwijst naar een schilderij met een christelijk tafereel van Leonardo Da Vinci, die een lange tijd in Frankrijk verbleef.

Dat we niet zouden mogen 'spotten' met iets dat gerelateerd is aan de Islam is vanzelfsprekend. Maar ik denk dat het net positief is van "onze seculiere, post-christelijke" samenleving, dat we zonder veel problemen het christendom kunnen relativeren. Maar of de openingsceremonie van de Olympische Spelen daarvoor de juiste plaats is, en of het smaakvol gedaan is, is een andere vraag.

Het relativeren van het christendom was net iets wat mij bijzonder stoorde. Het secularisme heeft in Frankrijk's recente geschiedenis nooit zwaarder onder druk gestaan. Dan de wereld wat proberen voorliegen door zo'n stunt uit te halen vind ik vooral hypocriet. Wetende dat een soortgelijk toneel, maar dan gemikt op de islam, de Parijse voorsteden tot het randje van een burgeroorlog zou drijven.0

Het relativeren van het christendom was net iets wat mij bijzonder stoorde. Het secularisme heeft in Frankrijk's recente geschiedenis nooit zwaarder onder druk gestaan. Dan de wereld wat proberen voorliegen door zo'n stunt uit te halen vind ik vooral hypocriet. Wetende dat een soortgelijk toneel, maar dan gemikt op de islam, de Parijse voorsteden tot het randje van een burgeroorlog zou drijven.0

Religie moet je imho kunnen relativeren, maar de openingsceremonie van de Olympische Spelen lijkt me daar nu ook echt niet de gepaste tijd & plaats voor. Het komt ook snel over als goedkoop willen choqueren, wat al helemaal niet de bedoeling kan zijn van zo'n evenement.

En wat die dragqueens betreft, gelijkaardige bedenking: heeft daar geen plaats (tenzij Parijs daar een uitgesproken geschiedenis mee heeft, maar ik zou hetzelfde zeggen moesten ze "moulin rouge" taferelen brengen, niet de juiste plaats) en ik vind een show die zich focust op 1 enkele geaardheid juist eerder er een circusattractie van maken dan inclusief zijn.

Wel blij dat een band als Gojira een podium kreeg!

Waarom dat het omarmen van wereldwijde diversiteit altijd moet gebeuren met in een belangrijke hoofdrol mannen die zich verkleden in vrouwen is mij een raadsel. Als er nu een ding is waar ik geen enkele boodschap aan heb in mijn leven, dan is het de behoefte aan het omarmen van drag queens, want die mensen zie ik nooit. Het was precies het Eurovisie song festival maar nog een graad erger. Ik vraag me af hoeveel mannelijke atleten er meedoen die zich uiten als vrouw en in hoeverre dat dan in verhouding staat met wat we gisteren gezien hebben.
Het ging om 1 drag queen in een optreden van 4 uur. Het probleem is eerder dat sommigen dit er altijd uitpikken omdat ze het eigenlijk niet aanvaarden. Als ze het wel zouden aanvaarden zouden ze zien dat het maar een klein element in de show is. Eigenlijk maakt de controversie die nu ontstaat duidelijk dat er nog steeds nood aan een verhaal van inclusiviteit is en dat het nog niet vanzelfsprekend is.

Op het grote aantal deelnemers aan de show kan je afvragen of het aantal drag queens wel proportioneel was, wellicht eerder een ondervertegenwoordiging dan een oververtegenwoordiging.

Terug
Bovenaan