Opgelicht zichtrekening

Goeie tip die ik onlangs heb gehoord om dit te voorkomen bij je eigen (groot)ouders. Nieuwe spaarrekening openen bij een andere bank. En op de huidige rekening beperkt bedrag laten staan voor maandelijkse uitgaven. Eventueel aangevuld met doorlopende opdracht van de nieuwe spaarrekening als het pensioen niet voldoende is. De kaart van die nieuwe bank kun je dan apart houden, eventueel zelfs bij je kinderen.

Voor deze opzet moet er natuurlijk al vertrouwen zijn, maar in ons geval hebben wij ook gewoon een volmacht om betalingen etc. te doen voor (groot)ouders.
Er kan nog altijd geld weg zijn bij oplichting, maar niet de volledige spaarboek.

Het komt erop neer dat banken moeten bewijzen dat een opgelichte klacht zich schuldig heeft gemaakt aan grove nalatigheid. Daar zijn al verschillende uitspraken geweest door rechters in voordeel van gedupeerden hierin. In 2022 is er volgens mij nog zo'n uitspraak geweest in Antwerpen tov KBC.
Banken doen altijd extreem moeilijk hierover en ze willen hier zelden moeite in steken. :frown:

Even een eigen praktijk voorbeeld (en dit was een terechte FOUT en helemaal GEEN FRAUDE)
Toen er 4€ werd overgeschreven naar mijn huisarts en er iets fout liep bij die transactie, heeft het maanden (!) geduurd vooraleer de bank die 4 f**king € teruggestort heeft (en dat was met medewerking van de huisarts).
De huisarts had die 4€ nooit zien verschijnen, dat zat ergens vast in het systeem

Swoit stel dat ze toch inbinden.
Best case zal de bank het geld terugvorderen van de geldezel die zo dom was zijn of haar rekening ter beschikking te stellen.
Worst case krijgt ze haar geld gewoon nooit meer terug.

Maar de echte dievenbende gaat gewoon hun geld behouden.

Laatst bewerkt:
Probleem is ook instant payment: op 1 minuut tijd kan het geld al 20 keer doorgesluisd zijn.
Ik zeg het al jaren; ze zouden de omgekeerde beweging moeten maken en op elke overschrijving een wachttermijn van 24 uur zetten. Ik heb het dan niet over kaartbetalingen, Payconiq e.d. maar een effectieve OVS via online of app. Dan geef je zowel de gedupeerde als de bank 24u de tijd om te reageren.

Maarja, dat "gaat niet" in de huidige samenleving zeker :confused2:

Ik zeg het al jaren; ze zouden de omgekeerde beweging moeten maken en op elke overschrijving een wachttermijn van 24 uur zetten. Ik heb het dan niet over kaartbetalingen, Payconiq e.d. maar een effectieve OVS via online of app. Dan geef je zowel de gedupeerde als de bank 24u de tijd om te reageren.

Maarja, dat "gaat niet" in de huidige samenleving zeker :confused2:
Dat gaat niet omdat dan héél veel transacties onterecht teruggedraaid zouden worden én het teveel tijd zou vergen vooraleer je een transactie definitief kan doen. Het zou nog véél meer fraude opleveren, omdat overschrijvingsbewijzen waardeloos zouden zijn (terwijl ze nu toch nog énige waarde hebben als het bedrag ook effectief direct overgeschreven is).

Dat gaat niet omdat dan héél veel transacties onterecht teruggedraaid zouden worden én het teveel tijd zou vergen vooraleer je een transactie definitief kan doen. Het zou nog véél meer fraude opleveren, omdat overschrijvingsbewijzen waardeloos zouden zijn (terwijl ze nu toch nog énige waarde hebben als het bedrag ook effectief direct overgeschreven is).
Bwa, enkel instant is direct e. Normale overschrijvingen (tussen verschillende banken) hangen altijd nog even in limbo. Dus waarde overschrijvingsbewijs is altijd wat bedenkelijk. Enkel een uitreksel is in principe geldig als echte staking.

Bwa, enkel instant is direct e. Normale overschrijvingen (tussen verschillende banken) hangen altijd nog even in limbo. Dus waarde overschrijvingsbewijs is altijd wat bedenkelijk. Enkel een uitreksel is in principe geldig als echte staking.
Als een niet-instant overschrijving gebeurd is van een Belgische bank naar een Belgische bank (en je ziet dat gebeuren met de échte app), dan kan dat mss nog een dag blijven hangen, maar dan ben je wel al 99,999999% zeker dat het in orde komt. Als je 24 uur de tijd hebt om het in te trekken, dan is dat miserie.

Als ik kijk naar ons bvb, wij hebben mensen die op bezoek komen in onze vakantiewonign. Ondanks dat we het 2 weken op voorhand héél duidelijk vermelden, vergeten mensen de waarborg over te schrijven. Dat doen ze dan soms ter plaatse. Welk nut zou dat nog hebben als je het 24 uur lang kan intrekken (en Payconiq werkt hier niet voor)?

Als een niet-instant overschrijving gebeurd is van een Belgische bank naar een Belgische bank (en je ziet dat gebeuren met de échte app), dan kan dat mss nog een dag blijven hangen, maar dan ben je wel al 99,999999% zeker dat het in orde komt. Als je 24 uur de tijd hebt om het in te trekken, dan is dat miserie.

Als ik kijk naar ons bvb, wij hebben mensen die op bezoek komen in onze vakantiewonign. Ondanks dat we het 2 weken op voorhand héél duidelijk vermelden, vergeten mensen de waarborg over te schrijven. Dat doen ze dan soms ter plaatse. Welk nut zou dat nog hebben als je het 24 uur lang kan intrekken (en Payconiq werkt hier niet voor)?
Je kan je afvragen of een overschrijving het geschikte betaalmiddel is hiervoor, itt een kredietkaart (waar je een bedrag kan reserveren exactly for this purpose) of een gewone betaalkaart/Payconiq.

Alles willen doen met een gewone overschrijving is ergens wel leuk, maar dat gebruiken als argument zoals je doet, lijkt me wat ver gegrepen als er duidelijk functionele alternatieven zijn.

Je kan je afvragen of een overschrijving het geschikte betaalmiddel is hiervoor, itt een kredietkaart (waar je een bedrag kan reserveren exactly for this purpose) of een gewone betaalkaart/Payconiq.

Alles willen doen met een gewone overschrijving is ergens wel leuk, maar dat gebruiken als argument zoals je doet, lijkt me wat ver gegrepen als er duidelijk functionele alternatieven zijn.
Een overschrijving is een ideaal middel hiervoor, gezien een waarborg betalen via MasterCard, payconiq of dergelijke altijd met een kost komt.

Een overschrijving is een ideaal middel hiervoor, gezien een waarborg betalen via MasterCard, payconiq of dergelijke altijd met een kost komt.
En sommigen zouden zeggen dat dat de "cost of doing business" is :).

Als een algemene overschrijving meer richting een betaalmiddel evolueert, gaat iedereen daarvoor mee betalen in een of andere vorm, omdat er dan geen onderscheid meer is met een echt betaalmiddel, terwijl er allerlei features in zitten die je om geld over te maken niet echt nodig hebt.

Ik zeg niet dat ik daar per se tegen ben (instant overschrijvingen zijn awesome in mijn ogen), en je hebt natuurlijk ergens gelijk, maar het blijft een scheef argument in mijn ogen :).

Laatst bewerkt:
En sommigen zouden zeggen dat dat de "cost of doing business" is :).
Tuurlijk, maar je kan moeilijk zeggen dat het geen geschikt betaalmiddel is hiervoor. Qua werk is dit voor mij niet meer of minder werk dan een reverse charge, de tegengestelde overschrijving kan ik in Belfius perfect doen.
Ik zeg niet dat ik daar per se tegen ben (instant overschrijvingen zijn awesome in mijn ogen), en je hebt natuurlijk ergens gelijk, maar het blijft een scheef argument in mijn ogen :).
Ik begrijp het perfect dat bedrijven zoals Payconic/Mastercard af willen van die overschrijvingen, hé, maar er is nog altijd een goeie use case, ook voor bedrijven: eens je het geld ziet staan, wil je het ook kunnen inboeken. Anders moet je gewoon geld in wacht zetten en het nog niet tonen op de aankomende zichtrekening (maar dan weet je het als "geldezel" niet dat je geld kreeg, dus blijft het probleem). Maar 24 uur inbouwen als buffer is maar een halfslachtige oplossing, teveel mensen die het dan nog niet zou opvallen, net die personen die slachtoffer zijn, bekijken hun rekening niet dagelijks.

Tijd voor wat goedbedoelde leeftijdsdiscriminatie... het zijn meestal oude mensen die opgelicht worden op deze manier.
Laat elke bank verplicht wat stickers afdrukken en uitsturen naar al hun klanten ouder dan pakweg 60.
Stopt die in een brief (kan geautomatiseerd, kost zoveel niet) met de vraag om deze stickers op hun 'kaske' van PC-banking, hun telefoon of hun bankkaart te kleven.
  • De bank belt u enkel spontaan om u dingen te verkopen.
  • Geef nooit uw PC-banking codes door via de telefoon.
  • Bankmedewerkers komen al helemaal niet persoonlijk langs (lol).
  • Als de 'politie' langskomt, vraag hun identificatie en bel bij enige twijfel gewoon naar je lokale politiekantoor terwijl ze erbij staan.
Feit is dat in het overgrote merendeel van al deze meelijwekkende oplichtingsverhalen, de mensen wel degelijk 'nalatig' handelen.
Je kan het hen misschien niet 100% kwalijk nemen omdat ze zijn 'opgegroeid' in andere tijden, en ter goeder trouw handelen, want daar maken deze oplichters misbruik van.

De vraag is echter of alle andere klanten van diezelfde bank of de rest van de samenleving dat dan maar collectief moet terugbetalen? Als ik m'n sleutels aan een inbreker overhandig, die m'n huis leegrooft, komt m'n diefstalverzekering ook niet tussen, en daar betaal ik dan nog eens apart voor... nu eisen sommigen een gratis verzekering tegen eigen fouten. Enige argument in hun voordeel is dat veel banken mensen echt wel richting PC-banking 'pushen' maar dat is alsnog geen verplichting, bankieren zonder PC-banking is gewoon duurder en moeilijker geworden.

Uw laatste deel van uw laatste zin geeft dan ook aan waarom die gratis verzekering wel moet kunnen.

Neen, want die kost wordt dan gedragen door alle mensen die wél verstandig met PC-banking omgaan?
Alsof je de arm wordt omgewrongen om zo'n trieste crowdfunding voor slachtoffers van oplichting te steunen, terwijl het hun eigen schuld is.

Je kan kritisch kijken naar de winsten van de banken natuurlijk, maar denk je oprecht dat banken die gaan aanspreken om slachtoffers van oplichting te vergoeden?

Neen, want die kost wordt dan gedragen door alle mensen die wél verstandig met PC-banking omgaan?
Alsof je de arm wordt omgewrongen om zo'n trieste crowdfunding voor slachtoffers van oplichting te steunen, terwijl het hun eigen schuld is.

Je kan kritisch kijken naar de winsten van de banken natuurlijk, maar denk je oprecht dat banken die gaan aanspreken om slachtoffers van oplichting te vergoeden?
Maar als je hun aansprakelijk maakt hebben ze el meer incentive om dat soort fraude te stoppen. Ik heb bijvoorbeeld gehoord van fraude van iemand die een valse factuur voor de bouw van zijn woning bij de bank ingediend om te betalen en zo een gigantisch bedrag verloren heeft. De bank kon eigenlijk perfect weten dat de bankrekening op de factuur niet van het bouwbedrijf was dat op de factuur stond want hoe dan ook gaan er honderden van hun klanten aan datzelfde bouwbedrijf betaald hebben op een andere, correcte, bankrekening.

In zo'n gevallen wil je dat de bank verantwoordelijk is, zij zijn beter geplaatst om zo'n factuur te controleren dan hun klanten. Als je het aantal fraudegevallen wil verminderen leg je de kost best bijdegene die ook best gepositioneerd is om die fraude tegen te gaan, en ik denk dat dat vaak eerder de bank is dan hun klanten.

Maar als je hun aansprakelijk maakt hebben ze el meer incentive om dat soort fraude te stoppen. Ik heb bijvoorbeeld gehoord van fraude van iemand die een valse factuur voor de bouw van zijn woning bij de bank ingediend om te betalen en zo een gigantisch bedrag verloren heeft. De bank kon eigenlijk perfect weten dat de bankrekening op de factuur niet van het bouwbedrijf was dat op de factuur stond want hoe dan ook gaan er honderden van hun klanten aan datzelfde bouwbedrijf betaald hebben op een andere, correcte, bankrekening.

In zo'n gevallen wil je dat de bank verantwoordelijk is, zij zijn beter geplaatst om zo'n factuur te controleren dan hun klanten. Als je het aantal fraudegevallen wil verminderen leg je de kost best bijdegene die ook best gepositioneerd is om die fraude tegen te gaan, en ik denk dat dat vaak eerder de bank is dan hun klanten.

Maar dat ga ik helemaal niet betwisten.
Denk dat we ook in die richting evolueren met de verplichting de naam van de rekeninghouder in te vullen?
Maar dat gaat fraude van een overschrijving van mijn rekening naar de jouwe niet tegenhouden als ik jouw telefonisch al mijn codes geef? (mij niet bellen trouwens, ik pak toch niet op).

kan in eerste instantie (als bank blijft tussenkomst weigeren) via Ombudsman Financiële Diensten gaan en daar verhaal gaan halen. De bank moet immers ook staven dat zij aan hun zorgplicht hebben voldoen en dat de manier van phishing niet had kunnen voorkomen worden door hen of dat ze voldoende info aan hun klanten geven om dit soort zaken te vermijden.
Een bank zal zoiets graag afschuiven vanwege nalatigheid van de klant. Het zal er dan vanaf hangen hoe hard je blijft proberen en eventueel hoe goed een advocaat is die je onder de arm neemt.

Je kan in eerste instantie (als bank blijft tussenkomst weigeren) via Ombudsman Financiële Diensten gaan en daar verhaal gaan halen. De bank moet immers ook staven dat zij aan hun zorgplicht hebben voldoen en dat de manier van phishing niet had kunnen voorkomen worden door hen of dat ze voldoende info aan hun klanten geven om dit soort zaken te vermijden.

Zeker als ik lees dat de dame in kwestie 78 is, dan zullen ze er niet vanaf komen met te zeggen dat ze online berichten sturen daarvoor.

Het komt erop neer dat banken moeten bewijzen dat een opgelichte klacht zich schuldig heeft gemaakt aan grove nalatigheid. Daar zijn al verschillende uitspraken geweest door rechters in voordeel van gedupeerden hierin. In 2022 is er volgens mij nog zo'n uitspraak geweest in Antwerpen tov KBC.
De bank treft in dit geval inderdaad geen schuld. Er bestaat momenteel geen wettelijk kader dat deze vorm van oplichting onder de verantwoordelijkheid van de bank schuift.

Wat hier, en in vele gelijkaardige gevallen, telkens opnieuw opvalt, is dat goedgelovige mensen, vaak ouder dan 60, disproportioneel vaak slachtoffer worden van dergelijke fraude. Deze mensen zijn wilsbekwaam, maar tegelijk bijzonder goedgelovig en daardoor kwetsbaar voor zowel geraffineerde als voor anderen overduidelijke oplichtingspogingen. Ze komen letterlijk in het vizier van criminelen die inspelen op vertrouwen en routine.

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat de wetgever eindelijk werk maakt van deze problematiek, die intussen al meer dan een decennium actueel is. Misschien is het tijd voor een vorm van “goedbedoelde leeftijdsdiscriminatie”, een wettelijk kader dat vanaf een bepaalde leeftijd automatisch beperkingen oplegt op financiële transacties. Denk aan limieten in tijd, bedrag of type transactie, specifiek ontworpen om impulsieve of misleide handelingen te voorkomen.

De hulp van bv. huisdokters zou daarvoor ingeschakeld kunnen worden, bv. een extra vakje die aan/uitgevinkt kan worden in de database van het rijksregister.

Vanaf een bepaalde leeftijd zouden er systematisch extra waarborgen moeten gelden. Niet om autonomie af te nemen, maar om mensen te beschermen tegen hun eigen goedheid en het blindelings vertrouwen dat ze soms stellen in onbekenden, of dat nu online gebeurt, of in het echte leven, zoals bij valse bankiers.

Heb eens enkele mogelijkheden aan AI gevraagd:
  • Functionele bankbekwaamheid: een aparte juridische status, beoordeeld door artsen, specifiek voor financiële handelingen.
  • Jaarlijkse (of 2-3-jaarlijkse) screening vanaf 65 jaar: verplichte medische check-up om digitale weerbaarheid en financiële alertheid te beoordelen.
  • Zorgvolmacht met bankclausules: extra controle en limieten via een gevolmachtigde.
  • Verhoogde waakzaamheid door banken: wettelijke verplichting voor banken om extra controles toe te passen bij ouderen.
  • Digitale veiligheidstraining: certificering van digitale weerbaarheid, gekoppeld aan bankprofiel.
En tegelijkertijd ook voor bv. rijbewijs/rijvaardigheden.

De vraag is echter of alle andere klanten van diezelfde bank of de rest van de samenleving dat dan maar collectief moet terugbetalen? Als ik m'n sleutels aan een inbreker overhandig, die m'n huis leegrooft, komt m'n diefstalverzekering ook niet tussen, en daar betaal ik dan nog eens apart voor... nu eisen sommigen een gratis verzekering tegen eigen fouten. Enige argument in hun voordeel is dat veel banken mensen echt wel richting PC-banking 'pushen' maar dat is alsnog geen verplichting, bankieren zonder PC-banking is gewoon duurder en moeilijker geworden.
Met elke generatie zal het bankieren opnieuw veranderen, en telkens weer een beetje moeilijker worden voor wie niet met die nieuwe systemen is opgegroeid.

Wat voor ons vandaag vanzelfsprekend is, zoals online bankieren via pc of smartphone, zal binnen 20 à 30 jaar misschien even ondoorzichtig aanvoelen als papieren overschrijvingen nu voor jongeren. Nieuwe technologieën brengen nieuwe drempels met zich mee.

Daarom is het aan de banken om proactief in te spelen op de noden en beperkingen van elke generatie. Niet pas wanneer het fout loopt, maar preventief, los van juridische instrumenten zoals zorgvolmacht of bewindvoering.

Een voorbeeld: onlangs zag ik mijn buurman een “verkoper” binnenlaten die aan elke woning aanbelde om diensten i.v.m. schoorstenen te inspecteren en reinigen aan te bieden. “Kom maar binnen,” zei hij.

Zelf zou ik nooit vertrouwen stellen in een firma die op die manier prospectie voert. Toch leek de legitimatiekaart van die verkoper op het eerste gezicht in orde.

Ik zal het hem toch maar eens zeggen als ik hem nog zie. Want zelfs een legitiem ogende kaart is geen garantie op betrouwbaarheid.

Wegens naïviteit of goedgelovigheid zoals die kennis van Zinja zal ik niet gemakkelijk (lees nooit) gescamd worden zelfs al ben ik er straks 90 (ik ken mijzelf) maar iedereen heeft ergens wel een zwak punt.
De grootste kans om mij te scammen of geld van mij af te troggelen is als ik gehaast ben en ik er 'snel vanaf' wil zijn.

- Zo heb ik ne ongure figuur die mij lastigviel nadat ik dringend ergens moest zijn 20€ gegeven zodat die mens mij niet meer achtervolgde en mij met rust zou laten (wat ook lukte :tongue: hij knikte eens goed en hij wandelde weg).
- Zo is mijn moeder gescamd geweest omdat ik naar huis wilde gaan en ze (als excuus zodat ik zou blijven) last minute vroeg om kleding voor haar te kopen op ne website. dus ik rap rap betalen en ribidibie. Die site was echter .. je raadt het al 'fake' (Ik heb het geld wel kunnen terugvorderen)

Laatst bewerkt:
Wegens naïviteit of goedgelovigheid zoals die kennis van Zinja zal ik niet gemakkelijk (lees nooit) gescamd worden zelfs al ben ik er straks 90 (ik ken mijzelf) maar iedereen heeft ergens wel een zwak punt.
De grootste kans om mij te scammen of geld van mij af te troggelen is als ik gehaast ben en ik er 'snel vanaf' wil zijn.

- Zo heb ik ne ongure figuur die mij lastigviel nadat ik dringend ergens moest zijn 20€ gegeven zodat die mens mij niet meer achtervolgde en mij met rust zou laten (wat ook lukte :tongue: hij knikte eens goed en hij wandelde weg).
- Zo is mijn moeder gescamd geweest omdat ik naar huis wilde gaan en ze (als excuus zodat ik zou blijven) last minute vroeg om kleding voor haar te kopen op ne website. dus ik rap rap betalen en ribidibie. Die site was echter .. je raadt het al 'fake' (Ik heb het geld wel kunnen terugvorderen)
Tot ge 90 zijt en om een brood te kopen moet ge crypto valideren op het flexweb dat zeker door 30 sattelieten moet gecontroleerd worden of de eigenaar wel zijn dna profiel overeenkomt met de cryptoportefeuille.

Die mensen zijn al wat ouder en voor hun is de financiele wereld enorm veranderd zoals @kinxton al aangeeft. Dat staat ons hoogstwss ook nog allemaal te wachten.

Voor TS zijn casus, voor die dame was het vroeger.
geld afhalen, brood kopen.
VS
Bankrekening koppelen aan payconiq, apple pay of whatever. EID gebruiken om het allemaal vlotjes te laten verlopen.
Ofwel de bankkaart tegen een bakje houden dat ge feitelijk toch al eens goed moet zien of ze het correcte bedrag ingetoetst hebben.

Tot ge 90 zijt en om een brood te kopen moet ge crypto valideren op het flexweb dat zeker door 30 sattelieten moet gecontroleerd worden of de eigenaar wel zijn dna profiel overeenkomt met de cryptoportefeuille.

Die mensen zijn al wat ouder en voor hun is de financiele wereld enorm veranderd zoals @kinxton al aangeeft. Dat staat ons hoogstwss ook nog allemaal te wachten.

Voor TS zijn casus, voor die dame was het vroeger.
geld afhalen, brood kopen.
VS
Bankrekening koppelen aan payconiq, apple pay of whatever. EID gebruiken om het allemaal vlotjes te laten verlopen.
Ofwel de bankkaart tegen een bakje houden dat ge feitelijk toch al eens goed moet zien of ze het correcte bedrag ingetoetst hebben.
Niemand dwingt u om met die moderne toestanden mee te gaan, kunt nog steeds geld afhalen en brood kopen.

Er valt gerust iets te zeggen om banken wel aansprakelijk te maken voor schadeloosstelling maar dan graag aan een hoger tarief voor diezelfde oudere generatie, lijkt me niet meer dan redelijk.

Niemand dwingt u om met die moderne toestanden mee te gaan, kunt nog steeds geld afhalen en brood kopen.

Er valt gerust iets te zeggen om banken wel aansprakelijk te maken voor schadeloosstelling maar dan graag aan een hoger tarief voor diezelfde oudere generatie, lijkt me niet meer dan redelijk.
Met het sluiten van bankkantoren, de ruk van Europa naar digitaal geld (hallo witwassen) en hoe de meeste winkels nu ook wel naar een financieel digitale omgeving gaan is er toch sprake van lichte dwang.

Terug
Bovenaan