Opgelicht zichtrekening

Dus die gevallen die van geen kwaad bewust zijn, ga je de mogelijkheid ontnemen om zelf geld te verdienen door arbeid als ze alleenstaand zijn, of ga je verplichten om hun loon bij iemand anders te laten storten, wat net geen goede zaak is.
Als ze kunnen bewijzen dat ze er niet actief bij betrokken waren, dan zou ik er nog voor openstaan, maar het ze me verbazen als 10% van de mule rekeningen behoren tot mensen die geen flauw idee hebben dat hun rekening hiervoor gebruikt wordt.

Als ze kunnen bewijzen dat ze er niet actief bij betrokken waren, dan zou ik er nog voor openstaan, maar het ze me verbazen als 10% van de mule rekeningen behoren tot mensen die geen flauw idee hebben dat hun rekening hiervoor gebruikt wordt.

Nog altijd verbaas als je de percentages in dit artikel leest, dat slechts 22% van de jongeren weet wat een geldezel is? En dat 17% hun pincode zouden geven?

Nog altijd verbaas als je de percentages in dit artikel leest, dat slechts 22% van de jongeren weet wat een geldezel is? En dat 17% hun pincode zouden geven?
Ikzelf kende de term ook niet, op zich vind ik dat nog zo vreemd niet dat je zoiets niet weet... Maar dat er mensen/jongeren zijn die hun bankgegevens zomaar doorgeven en laten gebruiken door andere mensen alsof het een balpen is die je even uitleent.... Waanzin.

Misschien lees ik uw post verkeerd, maar dat artikel zegt toch niks over mules die van niks weten?
Dat artikel geeft aan dat jongeren geneigd zijn om hun gegevens te geven. En dat een heel aantal zouden instemmen om een mule te worden tegen betaling.

Misschien lees ik uw post verkeerd, maar dat artikel zegt toch niks over mules die van niks weten?
Dat artikel geeft aan dat jongeren geneigd zijn om hun gegevens te geven. En dat een heel aantal zouden instemmen om een mule te worden tegen betaling.
Als slechts 64% van de belgen gehoord heeft over het fenomeen en slechts 22% echt besef heeft van wat dat inhoudt, kan je er vanuit gaan dat er veel mules totaal geen besef hebben dat ze dat effectief zijn en hoe gevaarlijk dat is. En daar zullen naar alle waarschijnlijkheid zeker veel tieners tussen zitten, die weinig kennis hebben van financiële zaken.

Als slechts 64% van de belgen gehoord heeft over het fenomeen en slechts 22% echt besef heeft van wat dat inhoudt, kan je er vanuit gaan dat er veel mules totaal geen besef hebben dat ze dat effectief zijn en hoe gevaarlijk dat is. En daar zullen naar alle waarschijnlijkheid zeker veel tieners tussen zitten, die weinig kennis hebben van financiële zaken.

In mijn ogen is dat een vreemde redenering hoor.
Er zullen wel mensen tussen zitten die niet weten wat er gaande is en dus puur misbruikt worden. Maar concreet als je zo een persoon bent, je ziet toch ook dat er vreemde sommen op en van uw rekening komen. Die transacties zie je toch ook? Hoezo stel je u geen vragen hierover?
Dat je weinig uw homebanking checkt oké, maar zeker bij jongeren lijkt me dat niet zo heel waarschijnlijk.

Er zullen wel mensen tussen zitten die niet weten wat er gaande is en dus puur misbruikt worden. Maar concreet als je zo een persoon bent, je ziet toch ook dat er vreemde sommen op en van uw rekening komen. Die transacties zie je toch ook? Hoezo stel je u geen vragen hierover?
Dat je weinig uw homebanking checkt oké, maar zeker bij jongeren lijkt me dat niet zo heel waarschijnlijk.
Het probleem is wellicht ook dat hun smartphone of gsm nr. en mailadres gebruikt worden door de criminelen en ze niet eens weten dat er een rekening in hun naam werd geopend bij bank x. Tot ze natuurlijk post krijgen met de bankkaart enz... Vaak kennen die mensen niet alle achterliggende details die het crimineel netwerk aan het opzetten is in hun naam.

Denk niet dat mijn dochter, die toch economie studeer en interesse heeft in beurs enzo, haar rekening gechecked heeft de laatste maand . Laat staan dat veel van haar klasgenoten zich vragen zouden stellen hoe het ontvangen van geld en dat direct weer wegdoen strafbaar zou zijn. Zeker als ze soms maken dat er een beetje extra blijft staan

Denk niet dat mijn dochter, die toch economie studeer en interesse heeft in beurs enzo, haar rekening gechecked heeft de laatste maand . Laat staan dat veel van haar klasgenoten zich vragen zouden stellen hoe het ontvangen van geld en dat direct weer wegdoen strafbaar zou zijn. Zeker als ze soms maken dat er een beetje extra blijft staan
Ja maar ik ga er toch vanuit dat ze geen 100 transacties op een maand doet, en ze op een gegeven moment toch ook eens kijkt hoeveel provisies ze nog heeft. Lijkt me dan toch zeer visueel zichtbaar.

Voor mij hangt dat allemaal samen met financiële geletterdheid. En oké dat je er geen graten in ziet.
Maar dat je nu afkomt dat mensen, waaronder je dochter, totaal geen overzicht houden op hun financiële situatie, transacties en rekeningstaat. Dat vind ik toch wel zorgwekkend.
Dat het geen verplichting is oké, maar uw eigen boekhouding een beetje bijhouden lijkt me toch iets vrij basis. Een rekening enkel maar zien als een plastiek kaart waarmee je overal kan aftikken is wel zeer nalatig.

Jammer genoeg is het in de ogen van veel jongeren geen vreemde redenering - hoe raar jij dit ook mag vinden-
Dat is nu net het grote probleem dat hier aangekaart wordt niet?

Als ik het scamtopic en de krant lees hoe mensen gescamd worden dan denk ik inwending ook: Zijn mensen gemiddeld genomen echt zo dom of naïef? Het antwoord is (jammer genoeg): 'JA'.

Dat vind ik toch wel zorgwekkend.
Dat is ook zo.

Hoi,
Ik zal maar zeggen een kennis van ons is opgelicht door een “beller” die zich voordeed als iemand van de bank die zij dat de rekening leeggehaald werd.
Om dit te kunnen stoppen moest hij over gegevens beschikken van de rekening om dit te kunnen stoppen, dom natuurlijk maar vrouwtje is ook al 78 jaar ocharm.

Nu is aangifte gedaan bij de politie en de bank zelf zegt dat ze niets kunnen doen en dat ze het geld kwijt is, je kunt ook geen rekeningnummer van de persoon terughalen die de rekening heeft leeggehaald.
Ik dacht persoonlijk dat je dat bedrag x verzekert was?
Weet iemand hier meer over?
Beetje een algemene waarschuwing. Maar voice phishing (via het nadoen van stemmen ook) is sinds de helft van vorig jaar +400% gestegen.

Buitenlandse nummers die je niet verwacht niet opnemen. Ze recorden je stem en gebruiken die later om je stem te emuleren en eventueel kennissen van jou te bellen en op te lichten.

Ja maar ik ga er toch vanuit dat ze geen 100 transacties op een maand doet, en ze op een gegeven moment toch ook eens kijkt hoeveel provisies ze nog heeft. Lijkt me dan toch zeer visueel zichtbaar.
dat doet ze niet, nét omdat ze nauwelijks transacties heeft. Ik check ook al mijn rekeningen niet regelmatig, gewoon omdat ik een aantal rekeningen heb voor specifieke kleine doeleinden.
MrKend54l zei:
Voor mij hangt dat allemaal samen met financiële geletterdheid. En oké dat je er geen graten in ziet.
Maar dat je nu afkomt dat mensen, waaronder je dochter, totaal geen overzicht houden op hun financiële situatie, transacties en rekeningstaat. Dat vind ik toch wel zorgwekkend.
Mij niet. Het hangt af van de situatie. Mijn dochter doet 1 transactie per maand ofzo, logisch dat die dat niet bijhoudt (ik heb zelf een alert op haar rekening staan die bijhoudt als er transacties zijn van > 20 euro, dus zo hou ik het wel wat in de gaten voor haar).

MrKend54l zei:
Dat het geen verplichting is oké, maar uw eigen boekhouding een beetje bijhouden lijkt me toch iets vrij basis. Een rekening enkel maar zien als een plastiek kaart waarmee je overal kan aftikken is wel zeer nalatig.
Voor volwassenen: zeker. Maar de praktijk wijst uit dat er héél veel zo'n mensen zijn. En dat gaat zeker niet enkel over mensen met weinig geld.

Paar jaar terug ben ik ook afgezet geweest.

Het was een transactie op 2dehands via bankcontact dus ik dacht moest het opgezet spel zijn dan kan ik het altijd melden aangezien het gaat over een binnenlands bankrekening nummer.

Betaald en ineens geblokkeerd dus ik bel naar KBC om het te melden. Mevr ging kijken of ze de transactie kon tegenhouden, was natuurlijk niet meer mogelijk.

KBC ging zelf onderzoek doen en vragen aan de bank waar de betaling is gebeurt om het geld terug te storten. Dit was in de tijd waar fintech banken zoals revolut enz nog redelijk nieuw waren. Krijg ik van KBC antwoord dat ze de bank hebben kunnen contacteren maar dat de klant bij hun weigert het terug te betalen en daarmee was de kous af.

Daarna met alle gegevens naar de politie gegaan en als antwoord gekregen. Bedankt voor de melding, wij zullen een dossier opmaken maar verwacht er niet veel van.

Inderdaad nooit mijn geld terug gezien. Het maken van dit soort accounts is blijkbaar heel makkelijk en wordt vaak gebruikt om mensen af te zetten. Sindsdien alleen maar cash gedaan op 2dehands.

Maar komaan, wat is er gebeurd met "als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat meestal omdat het ook gewoon zo is"?

Ik heb in mijn poker periode ook geld verschoven met en voor mensen die ik in hindsight nauwelijks kende, dat ging echter meestal over een soort van ruilhandel tussen verschillende sites dus daar zat een zekere ratio achter. Maar als iemand u vraagt of ze effe €100k dóór uw rekening mogen pompen en dat je een procentje krijgt, gaan er dan nergens alarmen knipperen?
Als ge u de vraag stelt: wat zou er gebeuren als ik die €100k niet doorstort en het antwoord is: die gasten zouden mij vinden en mijn benen breken dan zou dat alarm zéér donkerrood moeten worden.

Misschien moeten we het mensen soms ook niet al té gemakkelijk maken van de vermoorde onschuld kaart te spelen.

Het hangt ook allemaal af van hoe je leeft? Waarom iets checken dat nooit een probleem is?
Cru gezegd, als je wéét dat er elke maand €2k binnen komt en dat je peanuts uitgeeft (as in, enkele honderden euro's), waarom zou je je rekening dan regelmatig checken? Als je niet paycheck to paycheck leeft is dat eigenlijk een non-issue.

Terug
Bovenaan